No onpas ihme, kun Maptun saa haluamansa osat Speedpartsilta alle viikossa, mutta SP ei saa niitä tänne edes neljässä kuukaudessa
Tilasin Maptunilta crossflow -IC:n, Bilstein Sport takaiskarit ja yhden moottorin tukityynyn. Maptun hankki takaiskarit ja moottorin tukityynyn SP:ltä. Tein tilaukseni viime torstaina (18.9.2003) ja Maptunin Fredrik ilmoitti tänään 22.9.2003, että heillä on jo "plakkarissaan" kaikki muut kamat paitsi tuo IC, joka on ilmeisesti vielä työn alla (valmistuksessa).
Ihme toimintaa SP:ltä. Näköjään kaikki asiakkaat eivät ole lainkaan samanveroisia, vaikka sehän on tässä jo pikkuhiljaa huomattukin
Olen huomannut kyseistä toimintaa ihan täällä Suomessa. Kerran olen "vienyt" 8.500 mummonrahaa erääseen toiseen pyöräkauppaan, kun ensimmäisessä ei oltu kovin kiinnostuneita myymään minulle maastopyörää.
Toinen tarina on, kun menin ja tein "farmari-vertailua". Olin käynyt ajamassa koeajoviikonloppuna Saab 9-5 wagonia, Opelin Vectra ja Omega Farkkuja, Volvon V70:stä ja homman kruunasi Peugeot liikkeen myyjän tokaisu (siis, koeajopäivänä) "Tule sitten isän kanssa koeajopäivänä uudestaan". Olisiko pitänyt jättää parta naamaan? Who knows, mutta en ole käynyt edes Peugeot-liikkeen pihassa katsomassa vaihtoautoja, oli sen verran tylyä kohtelua.
Toisaalta, jos joku kauppias tyrii hyvät kaupat toiminnallaan, niin siitähän tulee toisen kauppiaan etu. Kauppuaiden kannattaisi miettiä sitä, että ku asiakas tulee kauppaan (oli se sitten fyysisesti tai sähköpostilla), hän "lähtee" kaupasta hyvällä mielellä ja haluamansa tavaran saaneena.
Lisäksi, kun aloin kerran jaarittelemaan, kannattaa sijoittaa tietyn tyyppiset ostokset tiettyyn kauppaan, eli siihen kauppaan josta saa hyvää palvelua. Olen itse esimerkiksi ostanut 3 kännykkää ja tarvikkeita, tietokoneen, tulostimen ja tarvikkeita, jopa nettiliittymän samasta kaupasta. En siksi, että ostamani tietokone olisi ollut halvin, vaan siksi, että sain sieltä hyvää palvelua. Nykyäänkin olen tämän kaupan "kanta-asiakas" ja olen saanut eräänlaisella keskittämisellä paljon etuuksia.
P.S. Olen sen verran huonosta palvelusta kyrpiintyvä, että en käytä liikkeitä joista saan huonoa palvelua. Tällä hetkellä maastopyöräni arvo on mummonrahassa 17.000 ja niistä en ole kymmentä penniä maksanut siihen liikkeeseen, josta alunperin ajattelin pyöräni ostavan.
pade900 kirjoitti:No onneks edes Maptunin kautta onnistuu, ois meinaan synkkää jos SP ei niillekään lähettäis kamaa...
No siinä vois olla SP:lläkin totiset paikat edessä, jos eivät lähettäisi kamaa Maptunille. SP nimittäin ostaa osan softistaan juuri Maptunilta. Siinä vois olla äkkiä SP:llä hätä kädessä, kun Maptunin kaverit ei suostuis toimittamaan softaa, kun eivät saa omia kamojaan SP:ltä
Tämä "vastavuoroisuuspalvelu" -periaate näyttää siivittävän kauppaa kaikista parhaiten. Siinä asemassa ollessaan tietää, että jos itse ryssii, niin toinen voi "kostaa" sen takaisin korkojen kera
Siksi SP varmaan kohteleekin Maptunia "silkkihansikkain" ja taas suomalaisia ja saksalaisia jälleenmyyjiään kuin