T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mertmi kirjoitti:
Hook kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Käy ja kukkuu. :)
Mennäänkö ihan matalapaineisen tehoilla, vaiko onko piristetty?
Vakiona mennään.
Siitä sitten virittelemään, niin saadaan faktaa tähänkin maahan, että kuina ~1mm kannen laskulla t7 padat kestää viritystä. :mrgreen:
Matalapaineisen alitehoisena voi hyvinkin kestää 98 bensalla liian isoilla puristuksilla, mutta ruottin maalla noita on jokunen tuhottu t7 pahvilla hyvinkin nopeasti melko miedoilla vireillä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tuota tuota. Minulla on kans T7 koneessa T5 männät ja veivit ja kansipahvi on 99% varmuudella T7, koska itse sen metroautosta hain ja aikoinaan asentelin (vesilätäkkö episodin jälkeen). Saabia on kiusattu kevyillä vireillä, eli Maptun stage 5+ ja rääkkäystä kone on saanu aivan varmasti. Nyt n.20tkm ajettuna ei ole hajonnut, mut katotaan kauanko kestää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hook kirjoitti:
Siitä sitten virittelemään, niin saadaan faktaa tähänkin maahan, että kuina ~1mm kannen laskulla t7 padat kestää viritystä. :mrgreen:
Matalapaineisen alitehoisena voi hyvinkin kestää 98 bensalla liian isoilla puristuksilla, mutta ruottin maalla noita on jokunen tuhottu t7 pahvilla hyvinkin nopeasti melko miedoilla vireillä.
Heh. Menisi pahasti ojasta allikkoon, koska hain nimenomaan kestävyyttä ja luotettavuutta t5-männillä. Hyvin tuolla kerkeää näillä tehoilla. Jos panen tohon viriä, niin pitää vaihtaa sitten pahvi paksumpaan ennen sitä.

Hupaisintahan tässä on, että alunperin kysyin kansipahvien eroa nimenomaan sillä, että olin aikeissa laittaa T5-pahvinkin. Kesäkuussa kysymykseen saamani vastauksen perusteella sitten päädyin T7 pahviin, koska en tiennyt eron olevan vain paksuudessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mikä mahtaa muuten olla puristukset kun itsellä on tuo pata tehty B234 veiveillä ja vanhemman mallin tonnarin männillä(syvempi kuppi keskellä, 8.5)? Kansipahvina on T7.

Eli kuinka paljon puristuksiin vaikuttaa tuo ohuempi kannentiiviste?

Itsellä otettiin hieman pois mäntien yläreunoista, juuri varmistukseksi että ei ota tuolla T7 pahvilla kanteen kiinni.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Netistä löytyy noita puristussuhdelaskureita ja tuossa on ainakin yksi jolla pystyy helposti vertailemaan eri paksuisen kannentiivisteen tekemää eroa.

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

JuHem kirjoitti:Netistä löytyy noita puristussuhdelaskureita ja tuossa on ainakin yksi jolla pystyy helposti vertailemaan eri paksuisen kannentiivisteen tekemää eroa.

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
jep, T7 tiivarilla puristussuhde nousee 9.25-->~10.1
Nakukarttojen on syytä olla kunnossa.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tuli aikoinaan tehtyä taulukko noista palotilojen koosta.
http://navettaperformance.kuvat.fi/kuva ... ulator.pdf
Saattaa olla että nuo T7 mitat ei ole täysin oikeita.
Pitää ottaa huomioon että nuo puristussuhde arvot ovat luultavasti pyöristettyjä jotenka täysin oikeiden arvojen saaminen on hieman vaikeaa.
Sitten on on yksilökohtaisia eroja.
Puristussuhde muotoutuu niin monen eri komponentin mitasta+toleranssista.
Tosin mittaamalla oli todettu että T7 ja T5 kannen palotilan koko on muuten sama mutta ero tulee siittä että T7 kannen venoissa on pienet kuopat ja ne aiheuttaa sen muutaman cc:n eron.
Ja vielä jos saa jeesustella lisää niin kehottaisin miettimään että onko järkevää asentaa b212/b234 kantta b202 koneeseen. Puristussuhde laskee niin roimasti että siinä varmaan häviää pienen virtausparannuksen hyöty.

Lisäksi haluan toivottaa onnea niille joilla on T7 tiivari ja T5 alakerta.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5 ja T7 kannentiivisteiden ero

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Emäntä olikin sitten tankannut jo pari tankkia 95E:tä. Mitä tolla nyt satunnaisesti ajan, niin enpä ole huomannut mitään eroa koneen käynnissä, vedoissa tai ylipäätään missään verrattuna 98E:n käyttöön. Alkuaikoina päätös 98:n käyttöön kesällä oli pienempien kulutuslukemien perusteella. Tapa ajaa talvella matalaoktaanisella taidetaan pitää edelleenkin, kun auto näkyy toimivan moitteettomasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin