TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja barum »

Eli onnistuuko vaihto suoraan T7-koneissa, tukiraudan kiinnityshän näkyy olevan hieman erilainen? Speedparts näkyy myyvän #6 pesiä n. 2000kr hintaan.

Vitosen pakopesällä 290hp alkaa olla kutakuinkin maksimi 2.3-koneella (vaikka IC+DP onkin vaihdettu), ja nähtävästi tuolla kutosen pesällä raja menisi n. 10-20 hummaa ylempänä (ennenkuin egt kasvaa pilviin). Kysehän on turbiinipyörälle johtavan kanavan poikkipinta-alasta (5cm2 vs. 6cm2, jos oletetaan kapein kohta pyöreäksi, on ero halkaisijassa 2.4mm). Toinen vaihtoehto olisi tehdä kevyt porttaus vitosen pesälle.

Pieni heikennys spoolauksessa (käyttöäautossa) ei haittaa, eikä tarkoitus ole mennä niin pitkälle, että mäntiä pitäisi alkaa vaihtamaan. Nokkien vaihto voisi vielä tulla kyseeseen, mitkähän T5:n nokat esim. Maptun laittaa?

Onko muuten T7:n vakiopakosarjassa sellaista kohtaa, jossa seinämävahvuus olisi riittävän esim. 8x1mm kierteen laittamiseksi EGT-anturia varten? Ideaalista olisi tietysti saada anturi juuri ennen ulostulolaippaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Moro,

Spoolissa tuskin tulee juuri eroa. Eikös kannatais samalla vaivalla laittaa 18T, tai 19T?

Pakosarjan laippaan ainakin voi laittaa tuon anturin kiinni.

Tukirauta käynee esim. NG900 tai OG9-3 T25 ahtimesta suoraan? Näin ainakin kävi kun päivitti NG900:een kyseisellä pesällä olevan ahtimen.

Eikös kaikki T5 nokat ole samat.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tukirauta käynee esim. NG900 tai OG9-3 T25 ahtimesta suoraan?
Tai jos ei käy niin ei ole paha tehä lattaraudasta tai muokata sitä vanhaa.
Eikös kaikki T5 nokat ole samat.
Turbon ja vaparin imunokassa tais olla eroo mutta muuten samoja kaikki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja barum »

deportivo kirjoitti:Moro,

Spoolissa tuskin tulee juuri eroa. Eikös kannatais samalla vaivalla laittaa 18T, tai 19T?

Eikös kaikki T5 nokat ole samat.
Käsittääkseni kutosen pesäkään ei ole ihan tasapainossa 18T:n tuoton kanssa, ja 19T#7 olisi sitten Turbomeckin hitsaama speciaaliversio, jonka eduista jäisi vakiomännillä kohtuullinen osa hyödyntämättä. Ongelmahan on se, että pakokaasujen lämmöt ovat kohtuullisen korkeita 15T#5:lla jo vakio Aerollakin, ja tämä johtuu ensisijassa pakopesästä, jota tässä on tarkoitus hieman auttaa.

Toisekseen tarkoitus ei ole lähteä Hirschin stg3(+) tasoa pidemmälle, pitäen vääntö n. 400-420 Nm tasossa. Ilmamäärä liikkunee ylimmillään n. 1270-1290 mg/c tasossa.

T5-nokissa nostot ovat vakiot, eli 8.65mm, mutta aukioloissa on eroja myös T5:n sisällä, esim. B204 "vain" 240/240 (ex/in) astetta ja B234 246/246 astetta. Jotkuhan laittavat myös B202:n nokat, joissa oli muistaakseni 254/252 (ex/in) astetta. Vigge on postannut tästä hyvän listan tällekin forumille joku vuosi takaperin.
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja barum »

j0ne kirjoitti:
Tukirauta käynee esim. NG900 tai OG9-3 T25 ahtimesta suoraan?
Tai jos ei käy niin ei ole paha tehä lattaraudasta tai muokata sitä vanhaa.
Juu, latikkaa on helppo muokata tai tehdä kokonaan uusi. Vielä kun löytyis jostain kutosen pesä, niin voisi vähän tutkailla kumman vaihtoehdon valitsee. Oleellista on toki sekin, että kompurapesän paikka ei muutu, sillä tarkoitus on ottaa käyttöön ´06:n isompi imuputki, joka vaatii muutenkin kompuran kiinnitysuran sorvaamisen 15mm lähemmäs kompuraa, eikä tilaa ole liiemmälti.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kuinkas kovaa ja pitkää vetoa sä vedät, niin että #6 pesä on ongelma? Jos ns. ohituksia ja jotain lentokenttävetoja niin lienee ihan ok. Mulla olis lämmöt tuossa 18T set upissa n. 920-940 esim. vime kesänä Lpr kun mappaus oli ok.

Ajattelin jostain syystä että tarkoitat noiden T5 turbojen nokkia, ne lienee samat kaikki.

Kukin toki tarpeensa ja halujensa mukaan rakentaa.
barum kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Moro,

Spoolissa tuskin tulee juuri eroa. Eikös kannatais samalla vaivalla laittaa 18T, tai 19T?

Eikös kaikki T5 nokat ole samat.
Käsittääkseni kutosen pesäkään ei ole ihan tasapainossa 18T:n tuoton kanssa, ja 19T#7 olisi sitten Turbomeckin hitsaama speciaaliversio, jonka eduista jäisi vakiomännillä kohtuullinen osa hyödyntämättä. Ongelmahan on se, että pakokaasujen lämmöt ovat kohtuullisen korkeita 15T#5:lla jo vakio Aerollakin, ja tämä johtuu ensisijassa pakopesästä, jota tässä on tarkoitus hieman auttaa.

Toisekseen tarkoitus ei ole lähteä Hirschin stg3(+) tasoa pidemmälle, pitäen vääntö n. 400-420 Nm tasossa. Ilmamäärä liikkunee ylimmillään n. 1270-1290 mg/c tasossa.

T5-nokissa nostot ovat vakiot, eli 8.65mm, mutta aukioloissa on eroja myös T5:n sisällä, esim. B204 "vain" 240/240 (ex/in) astetta ja B234 246/246 astetta. Jotkuhan laittavat myös B202:n nokat, joissa oli muistaakseni 254/252 (ex/in) astetta. Vigge on postannut tästä hyvän listan tällekin forumille joku vuosi takaperin.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Ainakin 19T#6 paikka muuttuu niin ettei 15T kiinnitysraudalla tee mitään.
Deportivon mainitsema: Tukirauta käynee esim. NG900 tai OG9-3 T25 ahtimesta suoraan, voi sopia suoraan, mulle hitsattiin lattaraudasta.
Spoolausero vakioon 15T#5 aika pienehko mun mielestä ja täysin olematon jos verrataan T15#5 Vs. GT3071 jossa tuntuu että mitään ei tapahdu alle 3500rpm ja sitten välillä 3600-4000rpm tuleekin kaikki kerralla :D

Eikös kriittisenä rajana jotkut pidä 900 C lämpöjä vai onko jotkut tietyt männät kestävämpiä lämmön suhteen(T7 vs. T5 vs Wiseco Vs joku muu mikä) ?
Siis kriittisenä rajana niin, että mottorin kuormitus lopetettava, kun lämmöt nousee 900 C tasolle.
EDIT:
Semmonen vielä, että 9-5 Aeron 2006 -> imuputki on sitten aika ahdas tekele. Mulla laitettiin ensin ahtimeen kiinni se ja sen jälkeen yksi pulteista jouduttiin katkaisemaan reilusti jotta sen sai 360 astetta taipuvilla kumisormilla paikalleen ja vielä jengoille. En muista enään mikä pultti oli kyseessä, mutta kauan sitä väännettiin kun ahdasta oli, että olisi tarvinnut olla pikkukiinalaisen sormet ja kädet.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Olisko tuo "kuormitus lopetattava kun lämmöt nousee 900 tasolle" pikkuisen liian radikaalia?

Joskus vuosi pari takaperin noita lämpöjä (silloin n.940-960 pitkä wot) pohdin ja fredrik mailas näinkin rajun teesin:

Hi!

Do not be scared.
Saab when they design software for original cars, they aim for 980 degrees.
not more not less, it should be warm to have good power/response.
But if it is more than 1000 degrees for longer period it is not good.




testing1 kirjoitti:Ainakin 19T#6 paikka muuttuu niin ettei 15T kiinnitysraudalla tee mitään.
Deportivon mainitsema: Tukirauta käynee esim. NG900 tai OG9-3 T25 ahtimesta suoraan, voi sopia suoraan, mulle hitsattiin lattaraudasta.
Spoolausero vakioon 15T#5 aika pienehko mun mielestä ja täysin olematon jos verrataan T15#5 Vs. GT3071 jossa tuntuu että mitään ei tapahdu alle 3500rpm ja sitten välillä 3600-4000rpm tuleekin kaikki kerralla :D

Eikös kriittisenä rajana jotkut pidä 900 C lämpöjä vai onko jotkut tietyt männät kestävämpiä lämmön suhteen(T7 vs. T5 vs Wiseco Vs joku muu mikä) ?
Siis kriittisenä rajana niin, että mottorin kuormitus lopetettava, kun lämmöt nousee 900 C tasolle.
EDIT:
Semmonen vielä, että 9-5 Aeron 2006 -> imuputki on sitten aika ahdas tekele. Mulla laitettiin ensin ahtimeen kiinni se ja sen jälkeen yksi pulteista jouduttiin katkaisemaan reilusti jotta sen sai 360 astetta taipuvilla kumisormilla paikalleen ja vielä jengoille. En muista enään mikä pultti oli kyseessä, mutta kauan sitä väännettiin kun ahdasta oli, että olisi tarvinnut olla pikkukiinalaisen sormet ja kädet.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja barum »

Heh, vai että "they aim for for 980 degrees"... T7-softassa on lämpötila-algoritmi joka laskee oletettua pakokaasun lämpötilaa (pätee kuitenkin vain vakioraudalle, stg1-2:lla kannattaa jättää käyttöön, stg3 riippuen siinä ja siinä). 930-960 astetta riippuen ilmamassasta näkyy olevan se piste, jossa aletaan rikastamaan seosta ja mikäli se ei auta, rajoittamaan myös ilmamassaa. Sanoisin, että Saabin porukkaa pitää enintään 950 astetta hyväksyttävänä ylärajana tuon perusteella. Koneen elinikä on sitä pidempi, mitä luotettavammin pysytään tuon alapuolella.
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Sopiiko Volvoissa käytetyt THO4HL-19T-7 hyrrät Saabin pakosarjaan / aloittajan käyttöön. Niissä olisi ainakin hieman isompi pieni pesä.

Volvoissa on myös 15G ahdinta #6 pesällä.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#7 pesä sopii suoraan vanhempaan 900 tai 9000 Saabiin (T3 laippa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

barum kirjoitti:Heh, vai että "they aim for for 980 degrees"... T7-softassa on lämpötila-algoritmi joka laskee oletettua pakokaasun lämpötilaa (pätee kuitenkin vain vakioraudalle, stg1-2:lla kannattaa jättää käyttöön, stg3 riippuen siinä ja siinä). 930-960 astetta riippuen ilmamassasta näkyy olevan se piste, jossa aletaan rikastamaan seosta ja mikäli se ei auta, rajoittamaan myös ilmamassaa. Sanoisin, että Saabin porukkaa pitää enintään 950 astetta hyväksyttävänä ylärajana tuon perusteella. Koneen elinikä on sitä pidempi, mitä luotettavammin pysytään tuon alapuolella.
T7 mukit ja venat on hieman kevyempää tavaraa kun T5 kikottimissa.
Mutta kyl tuo 960 on käytännössä ihan ok pitää ylärajana.
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja barum »

Ei ehkä kevyempää, mutta 1) vähäpäästöisemmäksi/-kulutuksisemmaksi suunniteltu => ylin rengas lähempänä männänlakea kuin T5:ssa => heikompi rakenne, mikä näkyy osassa pettäneistä T7:n mäntiä ja 2) männän materiaali menettää lujuutensa kun pakolämmöt karkaavat turhan korkeiksi, tämäkin näitä low emission -villityksen muutoksia.

Nähtävästi oikein rakennetussa koneessa 300hp ei ole "kestävyysraja", mutta vakioahtimella ja/tai väärin tehdyillä vireillä se on.

T7:n Nimonic-pakovenoista (2001 alkaen kaikissa B235 ellei jopa B205 koneissakin) en tiennytkään, että olisivat heikompaa tavaraa T5:een verrattuna.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: TD04HL-15T#5 pakopesä -> #6?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

T7:n kestävyysrajana vakiomännillä kuulemma pitävät 330hv.
Venttiilin varret kuulemma ohkasemmat T7:ssa --> kansi virtaa paremmin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin