Potkua ng900 turboo!!!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
Potkua ng900 turboo!!!
No niin potkua on tulossa, nyt kiinni sp:n steg 1 ja viggen ic vaihdettu ja menee mukavasti paineet n.1.2bar. Tänään sain mitsun td04hl-15t 6cm2 uuden turbon jonka vaihdan alle ja sp:n steg 3 päivitys on tilattu putkineen ja katteineen. Paljonko painetta on max. steg 3 boksissa arvioisin et 1.3-1.4bar vai voiko joku vahvistaa??? Tuo uusi turbo kyllä jaksaa painaa paineet tapissa pitempään ja ei ahdista niin paljoa kuin toi lelu t25 mikä vakiona se tukehtuu 4000 kiekan jälkeen.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
Custom softa
Olet aivan oikeassa mutta kun mulla oli jo toi steg 1 niin saan lähes kaupan päälle ton steg 3 softan kun tilaan steg 3 päivityksen lähes putkiston hinnalla.
Voin tsekata tuon boksin ja vaihtaa sen sitten pois.
Olen ollut yhteydessä maptuniin ja ovat jo kertoneet että mitä softa maksaisi.Muutosten jälkeen kärryyn kuuluisi maptunin steg 4 softa
Voin tsekata tuon boksin ja vaihtaa sen sitten pois.
Olen ollut yhteydessä maptuniin ja ovat jo kertoneet että mitä softa maksaisi.Muutosten jälkeen kärryyn kuuluisi maptunin steg 4 softa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Onko sulla pakoputkistossa sport- vai racekat?
Voi nimittäin olla, että toi sportkat puhdistaa vielä päästöt steg 4:llakin, mutta en ole ihan varma. Sen jälkeen sitten vissiin tarttis racekatin. Steg 4:ssa tarvitsis vielä "aktuaattorin", jossa on jäykempi jousi wastegatelle. Normaali NG900:n "aktuaattorin" jousi on sovitettu "vain" noin 1.0 barin paineelle . Eli voi olla, että kun polkaisee oikein kunnolla, niin ahdot nousee hetkeksi "tappiin", mutta laskee sen jälkeen kuin lehmän häntä, koska jousi ei ole tarpeeksi kireä pitääkseen wastegaten kiinni.
SP steg 3:n max. ahdot on noin 1.27 bar. Taitaa olla suurimmat steg 3 max. ahtopaineet Maptunilla ja SQR:llä, joilla on molemmilla 1.3 bar. Se on ahtopainerajoittimen maksimiyläraja. Jos haluaa pistää lisää ahtoja, niin sitten täytyy softasta poistaa tuo rajoitin, tai sitten hommata 3 barin Map -anturi. Tuon rajoittimen poistamisessa on se riski, että jos wastegatelle menevä letku jostain syystä lähtee irti tai halkee, niin silloin moottoriin kohdistuu 2.2 barin paine ja se ei kyllä ole vakiokoneelle tervellistä
Mun auton softa on muunnelma eräästä Maptunin mappaaman NG900 turbon softasta, jossa oli maksimiahdot 1.4 baria, Maptunin IC, mutta silti orkkisturbo. Auto ajoi varttimailin aikaan 14.00 loppunopeuden ollessa 167 km/h. Suti kuulemma aika paljon. Tehoja tuosta autosta löytyi noin 280+ hv ja auto oli sisutukseltaan vakio (ei kevennetty). Oman auton softa on melkein samanlainen kuin tuo em., mutta maksimiahdot on pudotettu 1.3 bariin vaihdelaatikon ja kytkimen säästämiseksi. Softassa on tosin pieni overboost -toiminto, jolloin se antaa hetkellisesti enemmän potkua esim. ohitustilanteisiin.
Ostitko ton Mitsun Pro-Car Serviceltä? Heille oli tullut yksi "ylimääräinen", jota Riku kaupitteli mulle viime viikolla 650 euron hintaan Sanoin, että jos joskus tulee jossain vaiheessa eteen T25/T28 -hybridi samaan hintaan, niin sitten sen vois ostaa pois "kuleksimasta". T25/T28 kun maksaa jonkun 1000 euroa, mutta sen turboviive on pienempi kuin Mitsun ahtimen.
Tossa turbon vaihdossa on vaan se huono puoli, että sitten ei enää orkkissofta toimi niin kuin ennen (siis jos on säilyttänyt alkuperäisen boksinsa), mutta eipä sillä ole väliä kunhan auton saa katsastuksessa läpi päästömittauksista ja ettei katsastusmies ihmettele, että "kulkeepa tää auto tosi hyvin"
Voi nimittäin olla, että toi sportkat puhdistaa vielä päästöt steg 4:llakin, mutta en ole ihan varma. Sen jälkeen sitten vissiin tarttis racekatin. Steg 4:ssa tarvitsis vielä "aktuaattorin", jossa on jäykempi jousi wastegatelle. Normaali NG900:n "aktuaattorin" jousi on sovitettu "vain" noin 1.0 barin paineelle . Eli voi olla, että kun polkaisee oikein kunnolla, niin ahdot nousee hetkeksi "tappiin", mutta laskee sen jälkeen kuin lehmän häntä, koska jousi ei ole tarpeeksi kireä pitääkseen wastegaten kiinni.
SP steg 3:n max. ahdot on noin 1.27 bar. Taitaa olla suurimmat steg 3 max. ahtopaineet Maptunilla ja SQR:llä, joilla on molemmilla 1.3 bar. Se on ahtopainerajoittimen maksimiyläraja. Jos haluaa pistää lisää ahtoja, niin sitten täytyy softasta poistaa tuo rajoitin, tai sitten hommata 3 barin Map -anturi. Tuon rajoittimen poistamisessa on se riski, että jos wastegatelle menevä letku jostain syystä lähtee irti tai halkee, niin silloin moottoriin kohdistuu 2.2 barin paine ja se ei kyllä ole vakiokoneelle tervellistä
No mäkin haukuin ton T25M:n alimpaan helvettiin SP:n steg 3:n ollessa kiinni autossa, mutta nyt kun autossa on kiinni Maptunin steg 3+ -softa, niin kyllähän toi T25M:kin saa aikaan menoa (jopa 4000 rpm:n jälkeen), kunhan softa on vain mapattu kunnollaturbotalladega kirjoitti:Tuo uusi turbo kyllä jaksaa painaa paineet tapissa pitempään ja ei ahdista niin paljoa kuin toi lelu t25 mikä vakiona se tukehtuu 4000 kiekan jälkeen.
Mun auton softa on muunnelma eräästä Maptunin mappaaman NG900 turbon softasta, jossa oli maksimiahdot 1.4 baria, Maptunin IC, mutta silti orkkisturbo. Auto ajoi varttimailin aikaan 14.00 loppunopeuden ollessa 167 km/h. Suti kuulemma aika paljon. Tehoja tuosta autosta löytyi noin 280+ hv ja auto oli sisutukseltaan vakio (ei kevennetty). Oman auton softa on melkein samanlainen kuin tuo em., mutta maksimiahdot on pudotettu 1.3 bariin vaihdelaatikon ja kytkimen säästämiseksi. Softassa on tosin pieni overboost -toiminto, jolloin se antaa hetkellisesti enemmän potkua esim. ohitustilanteisiin.
Ostitko ton Mitsun Pro-Car Serviceltä? Heille oli tullut yksi "ylimääräinen", jota Riku kaupitteli mulle viime viikolla 650 euron hintaan Sanoin, että jos joskus tulee jossain vaiheessa eteen T25/T28 -hybridi samaan hintaan, niin sitten sen vois ostaa pois "kuleksimasta". T25/T28 kun maksaa jonkun 1000 euroa, mutta sen turboviive on pienempi kuin Mitsun ahtimen.
Tossa turbon vaihdossa on vaan se huono puoli, että sitten ei enää orkkissofta toimi niin kuin ennen (siis jos on säilyttänyt alkuperäisen boksinsa), mutta eipä sillä ole väliä kunhan auton saa katsastuksessa läpi päästömittauksista ja ettei katsastusmies ihmettele, että "kulkeepa tää auto tosi hyvin"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta turbo sensonicille. Sportkatti sieltä on tulossa, ja ahdin on paikallaan mutta muutamia osia tarvii pelkän turbon lisäksi vaihon yhteydessä( turbon vesiputket ja öljyn paluuletkun laippa turboon,öljyntuloputki on sama) lisäksi jos on trionic 5 niin imuputki turbon ja ilmanputsarin väliin menee uusiksi, koska kiinnitys kompressoripesään on erilainen kuin T25:ssa(ng900) mutta jos 9-3 trionic 7 niin on samanlainen kuin td04hl:ssa ja käy suoraan. Muuten ahdin menee heittämällä paikalleen.
Tuo painekello on nyt myöskin vaihdon jälkeen uusi ja oliskohan jousi jäykempi kuin T25 puhaltimen ainakin samaa td04hl puhallinta käytetään 9-5 aerossa jossa ylipainetoiminto antaa vakiona 1.4bar muistaakseni 20-30s ajan.
Tehojen kannalta on ratkaisevaa mitä näyttää mittari silloin kun 6000rpm lähestyy jos ollaan 1,2barin tietämissä on potkua rajusti, nuo pienet heitot steg 3 boksien max. paineissa vaikuttaa lähinnä vääntömomenttiin. Huipputehojen kannalta ahtimen vähäisempi vastus ja parempi tuotto on tärkeämpää.
Kyllä tämä puhallin on Rikulta mutta tossa hybridissä minusta se pahin pullonkaula eli turbiinipuoli on se T25:n suurin ongelma tehoihin pyrittäessä. Kyllähän se tietysti kun kompressoripesää suurennetaan tuottaa enemmän ilmaa koneelle ja ahdot pysyy paremmin tapissa, mutta entistä enemmän tulee pakokaasuja alimitoitettuun pakopuoleen ja turbo käy tosi kuumana ja virtausvastus on suuri jarruttaen huipputehoja.
Tuo painekello on nyt myöskin vaihdon jälkeen uusi ja oliskohan jousi jäykempi kuin T25 puhaltimen ainakin samaa td04hl puhallinta käytetään 9-5 aerossa jossa ylipainetoiminto antaa vakiona 1.4bar muistaakseni 20-30s ajan.
Tehojen kannalta on ratkaisevaa mitä näyttää mittari silloin kun 6000rpm lähestyy jos ollaan 1,2barin tietämissä on potkua rajusti, nuo pienet heitot steg 3 boksien max. paineissa vaikuttaa lähinnä vääntömomenttiin. Huipputehojen kannalta ahtimen vähäisempi vastus ja parempi tuotto on tärkeämpää.
Kyllä tämä puhallin on Rikulta mutta tossa hybridissä minusta se pahin pullonkaula eli turbiinipuoli on se T25:n suurin ongelma tehoihin pyrittäessä. Kyllähän se tietysti kun kompressoripesää suurennetaan tuottaa enemmän ilmaa koneelle ja ahdot pysyy paremmin tapissa, mutta entistä enemmän tulee pakokaasuja alimitoitettuun pakopuoleen ja turbo käy tosi kuumana ja virtausvastus on suuri jarruttaen huipputehoja.
Kyllä. Virtausopin mukaan näin siinä juuri käy. Jos prosessissa on supistuma eli kertavastus (tässä tapauksessa prosessi on moottori ja supistuma ahtimen pakopuoli), vaikuttaa se prosessin kokonaisuuteen. Moottorin virtausta ei kannata ajatella siten, että sinne menee tarpeeksi hyvin ilma ja polttoaine sisään, vaan kannattaa ajatella lisäksi, että sen ilman täytyy tulla sieltä yhtä esteettömästi ulos. Ja jotta tämä tapahtuu, on moottoria ohjattava optimoidummin, jos siinä on ahdin, jossa on ahdas pakopuoli.turbotalladega kirjoitti:Kyllä tämä puhallin on Rikulta mutta tossa hybridissä minusta se pahin pullonkaula eli turbiinipuoli on se T25:n suurin ongelma tehoihin pyrittäessä. Kyllähän se tietysti kun kompressoripesää suurennetaan tuottaa enemmän ilmaa koneelle ja ahdot pysyy paremmin tapissa, mutta entistä enemmän tulee pakokaasuja alimitoitettuun pakopuoleen ja turbo käy tosi kuumana ja virtausvastus on suuri jarruttaen huipputehoja.
Jos on havaittavissa, että pakopuoli rajoittaa moottorin virtausta, on mahdollista, etttä virtausta ei vastusteta ahtimen jälkeen juuri lainkaan. Eli asennetaan mahdollisimman väljä pakoputki autoon. Tällöin saadaan mahdollisesti prosessin virtaukseen vain yksi suuri ns. kertavastus.
Moottorin kokonaisvastus muodostuu kertavastuksista, joita on jokaisessa rajapinnassa. Rajapintoja ovat jokainen kiinnityskohta, esim. suodatin-ilmamassamittari-imuputki-ahdin-paineputki-kaasuläppä-imusarja-kansi-palotila-kansi-pakosarja-ahdin-pakoputki-katalysaatori-pakoputki-vaimennin-pakoputki. Esimerkissä on 16 rajapintaa (-), jotka muodostavat prosessiin oman kertavastuksen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Totta. Ton mainitsemani Maptunin mappaama NG900 Turbon ahdot on 6000 rpm:ssä 1.2 baria, joka antaa maksimitehon noin 280 hv.turbotalladega kirjoitti:Tehojen kannalta on ratkaisevaa mitä näyttää mittari silloin kun 6000rpm lähestyy jos ollaan 1,2barin tietämissä on potkua rajusti, nuo pienet heitot steg 3 boksien max. paineissa vaikuttaa lähinnä vääntömomenttiin. Huipputehojen kannalta ahtimen vähäisempi vastus ja parempi tuotto on tärkeämpää.
Turboa vaihtaessa on myös muistettava seuraavat seikat:
perusahtopaine ei enää ole 0.4 bar, niin kuin se oli orkkisturbolla, jos turbon työntötangon laittaa samaan paikkaan kuin se oli orkkisturbollakin. Turbon työntötankoa on säädettävä niin, että uuden turbon perusahtopaineella saataisiin suurin piirtein samat tehot kuin orkkisturbollakin. Tämä taas edellyttää tuottavammalla turbolla perusahtopaineen laskemista 0.4 barista 0.X bariin. Siis jos haluaa auton perusahtojen olevan edelleen ennallaan.
Kun vaihtaa turbon, niin kannattaa samalla vaihtaa autoon myös nykyistä "hardware -tilannetta" vastaava softa. En tiedä kuinka tuo SP:n steg 3 -softa toimii isomman turbon kanssa, mutta Trionic 5:ssa voi olla riskinä, että isompikin turbo ahtaa tuon 1.27 bar, minkä orkkisturbo ahtoi. Tämä taas voi olla vaaraksi koneelle, vaihdelaatikolle ja kytkimelle. Siksi autossa pitäisi olla softa, joka on optimoitu tuottavammalle turbolle, jolloin ahtopainetta voidaan laskea (ihan totta ) ja saada autosta silti turvallisesti ulos optimaalinen suorituskyky.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
No niin puhallin on kiinni ja auto liikenteessä, muutos aiempaan on selkeä huipputehoa on tullut paljon lisää. Ennen autossa kierrosten noustessa niin ahdot putos maksimista n.1.2bar niin että 6000rpm ahdot enää 0.8-0.9bar nyt ne n.1.2 rajoittimeen saakka kolmosella. Ja kone tykkää kierroksista vaikka vielä orggis putkisto ja katti. Ja ne ennen olleet asiat että ahdot putoaa myös alhaisilla kierroksilla äkisti( nakutus ja huono palaminen minkä trionic lukee tulpista???) ovat hävinneet. Nyt max ahdot tulevat aina ja pysyvät ilmeisesti vastapaine on sen verran pienempi että palotapahtuma on parempi eikä ahtoja tarvitse pudottaa. Myös tuottoa(ilman)on tässä turbossa paremmin eli sitä riittää vielä 4500 jälkeenkin ja ahdot pysyy. Olen tyytyväinen lopputulokseen Vielä kun saan 3 tuuman röörin ja sporttikatin ja boksiin steg 3 päivityksen niin meen dynolle tai vois mennä jo nyt ja katsoa muutoksen Ja sen jälkeen maptunille jos ei riitä
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
En näe ongelmana sitä että ahtopaine on 1.27 bar 6000rpm jos kone ei nakuta ja jos niin boksi pudottaa painetta tai säätää sytkyä ensin. Siksi sen isomman turbon halusinkin tuo t.25 vaan on niin ahdas turbo yli 1barin paineilla 4000rpm jälkeen että ahdot ei pysy ja palaminen ei ole optimaalista korkean vastapaineen takia. Peruspaineet on nyt 0.4bar eli sama mikä t25 ja minusta se on oikea paine muuten max. paine kärsii jos sitä pudottamaan
Lisäys auton ahtopainemittari käyttäytyy tolla 0.4bar peruspaineella aivan kuin vakio t25:lla eli vaikka tuotto on suurempi kompressoripuolella niin myös turbiinipuoli on suurempi. Näinollen turbiinipyörä ei pyöri myöskään samaa kierroslukua tietyllä koneen kierrosluvulla kuin t.25 koska pakokaasuja tarvitaan enemmän td04:llä ja peruspainetta ei tarvitse muuttaa 0.4 on hyvä
Lisäys auton ahtopainemittari käyttäytyy tolla 0.4bar peruspaineella aivan kuin vakio t25:lla eli vaikka tuotto on suurempi kompressoripuolella niin myös turbiinipuoli on suurempi. Näinollen turbiinipyörä ei pyöri myöskään samaa kierroslukua tietyllä koneen kierrosluvulla kuin t.25 koska pakokaasuja tarvitaan enemmän td04:llä ja peruspainetta ei tarvitse muuttaa 0.4 on hyvä
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09
Ahtopaine on ahtopainetta riippumatta millä turbolla se tuotetaan tottakai pyritään pitämään se maksimipaine isommalla turbolla sen takia se vaihdetaan että se pysyy korkeillakin kierroksilla Luulenpa että iso turbo on koneelle terveellisempi vaihtoehto koska hengitys paranee pakopuolella ja lämmöt alenee turbossa ja kuten ylhäällä mainitsin ei nakutus/ahtojen tippumis ongelmaa alhaisemman lämpötilan takia.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, SP:n steg 3 -setissä vääntökäyrä tippuu 4000 rpm:n jälkeen ja 5500 rpm:ssä vääntö on enää alle 300 Nm.turbotalladega kirjoitti:tuo t.25 vaan on niin ahdas turbo yli 1barin paineilla 4000rpm jälkeen että ahdot ei pysy ja palaminen ei ole optimaalista korkean vastapaineen takia.
Maptuninkin steg 3 -setissä vääntökäyrä tippuu hieman 4000 rpm:n jälkeen, mutta vääntö ei missään vaiheessa alita 300 Nm.
Joo, on se ainakin terveellisempää turbolle, kun se ei kuormitu/kuumene niin paljoa.turbotalladega kirjoitti:Luulenpa että iso turbo on koneelle terveellisempi vaihtoehto koska hengitys paranee pakopuolella ja lämmöt alenee turbossa
Mitenkäs muuten toi vasteaika kaasun painallukseen on muuttunut?Ilmeneekö tuolla Mitsulla suurempaa turboviivettä ja miten se toimii "normaaliajossa"?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aivan. Jos peruspaineen pitää olla 0.4baria, niin silloin myös isompi ahdin säädetään tuottamaan peruspaineena 0.4baria.turbotalladega kirjoitti:Ahtopaine on ahtopainetta riippumatta millä turbolla se tuotetaan tottakai pyritään pitämään se maksimipaine isommalla turbolla sen takia se vaihdetaan että se pysyy korkeillakin kierroksilla Luulenpa että iso turbo on koneelle terveellisempi vaihtoehto koska hengitys paranee pakopuolella ja lämmöt alenee turbossa ja kuten ylhäällä mainitsin ei nakutus/ahtojen tippumis ongelmaa alhaisemman lämpötilan takia.
Isomman ahtimen ei tarvitse pyöriä niin paljon tuottaakseen tuon 0.4baria, kuten pikkuahtimen pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09