Kiihdyttäminen autom.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja foppa »

Terve.

Mitenkäs tuolla automaattilaatikolla saadaan laatikkoa rikkomatta mahdollisimman hyvä kiihtyvyys 0-100km/h ? Eli onko "turvallista" painaa jarrua ja kaasua saman aikaisesti ja päästää jarrupoljin ylös...vai kuuluuko tuolla tavalla jostain poks ?
Joku kertoi, että kyllähän näin voi tehdä, mutta itselle ei tunnu itsestään selvyydeltä :o
kyseessä 9-5 2.3t autom '00.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

No mulla ei ainakaan kierrokset nouse mihinkään jos pidän autoa jarrulla paikallaan ja painan kaasua, en ymmärrä miten tuo edes voi onnistua? :o
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos kierrokset ei nouse mihinkään niin silloin on jossain vikaa. Tyypillinen "stall speed" (kierrosluku johon päästään kun vaihde on päällä ja autoa pidellään jarrulla) on vähän reilu 2000. Ei auto siitä mihinkään hajoa jos tilanne ei kestä kovin kauan. Kyseisessä tilanteessahan koko moottorin kehittämä teho muuttuu lämmöksi vaihteistossa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

vaikka noin (kirotut foorumin kokorajoitukset). musta käyrä on kaasupolkimen asento, sinertävä rpm ja punainen nopeus (tutkanopeus 3% suurempi). Eipä nuo kierrokset jurnuta jarru päällä kuin vajaassa 2400 kiekassa.

Kuva

Sportti päälle. Seiso jarrulla ja kaasulla hetken aikaa, vapauta jarru ja anna mennä kunnes pyörien pito irtoaa jolloin höllää kaasua pikkasen ja sen jälkeen antaa mennä. Kakkosella pito pysyykin tollasella matalapaineisella kolkilla sopivasti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tuskin jos noilla kuvan paineilla menee noin 7
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

6.7 jos tarkkaan noita markkereitten tietoja tuijottaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja foppa »

niin just...onhan nää laatikot sellasia, ettei niitä saa rikki kovinkaan helposti...otettu huomioon kaikki erilaiset rävellysmahdollisuudet.
:saab:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ite en huomannu matalapainekolkissa mitään eroa seisoko jarrulla vai ei. Lähemmäs kymmenen sekunttia siinä vierähti vaikka olis päällään seissy :D

Jos joku on asiaa tarkemmin tutkinu niin kertokoon paljonko siinä aikaa voittaa.
#3272
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja jmt »

eikön näissä turboissa (täyspaineisissa?) ollut semmonen suojausmekanismi, että magneettiventtiili anna täysiä paineita jos jarruvalot palaa.
Varmaan juurikin jarrulla liikennevaloissa paineenkasvattajia varten... että se laatikko kestäisi pitempään.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Suurin ero tuossa jarrulla pitämisessä tulee siinä, että "sähköisen kaasupolkimen" viive poistuu. Femmalla 5-vaihteisella tomaatilla parhaan lähdön sai jarrulla ja noin 1200 kierroksella. Kovemmilla kierroksilla tahtoi sutia liikaa ja paikaltaan pelkkää kaasua painaessa kestää ikuisuus ennenkuin auto liikahtaa mihinkään. TTiD:lla homma korostuu, jarrulla ja ihan pienellä kaasulla (1000rpm) lähtee heti, ilman kierrosten nostatusta miettii aivan liian kauan.

Summa summarum, suurin hyöty "jarrun kanssa lähdöstä" on auton reagoinnin nopeutus.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jmt kirjoitti:eikön näissä turboissa (täyspaineisissa?) ollut semmonen suojausmekanismi, että magneettiventtiili anna täysiä paineita jos jarruvalot palaa.
Varmaan juurikin jarrulla liikennevaloissa paineenkasvattajia varten... että se laatikko kestäisi pitempään.

Ainakin DI/APC täyspaineinen automaatti tipauttaa peruspaineille jarrua painettaessa, huojentaa hieman oloa esim. kaasun hirttäessä auki mutta kylläpä se silti on hieman hiuksia nostattavaa menoa..

Uudemmista Trioniceista en tiedä?
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Pola »

Muistelisin että T5 menee peruspaineille, T7 rajaa väännön johonkin tiettyyn momenttiin. olisko ollu 200?
#3272
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

2.3i-16 kirjoitti:ja paikaltaan pelkkää kaasua painaessa kestää ikuisuus ennenkuin auto liikahtaa mihinkään.
Tämä on huomattu, nopeusmittarin neula nousee h-i-t-a-a-s-t-i n. 30 km/h asti ennen kuin lähtee. On sitä silti päästy 0-100 7.5 sekan aikoihin tuolla tavalla. T5 kolkin automaatin välitykset sopii aika passelisti tuohon 0-100 välille, rajoittaja lyö vastaan kakkosvaihteella 120 km/h paikkeilla.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Muistelisin että T5 menee peruspaineille, T7 rajaa väännön johonkin tiettyyn momenttiin. olisko ollu 200?
Joo 200Nm näyttäis olevan.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiihdyttäminen autom.

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tuollaisen lähdön sain aikaan, kun kokeilin kierrosten nostoa jarrun avulla. Toivottavasti video näkyy:

http://www.youtube.com/watch?v=AYoPj3WOEhE
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Vastaa Viestiin