Mitenkäs tuolla automaattilaatikolla saadaan laatikkoa rikkomatta mahdollisimman hyvä kiihtyvyys 0-100km/h ? Eli onko "turvallista" painaa jarrua ja kaasua saman aikaisesti ja päästää jarrupoljin ylös...vai kuuluuko tuolla tavalla jostain poks ?
Joku kertoi, että kyllähän näin voi tehdä, mutta itselle ei tunnu itsestään selvyydeltä
kyseessä 9-5 2.3t autom '00.
Jos kierrokset ei nouse mihinkään niin silloin on jossain vikaa. Tyypillinen "stall speed" (kierrosluku johon päästään kun vaihde on päällä ja autoa pidellään jarrulla) on vähän reilu 2000. Ei auto siitä mihinkään hajoa jos tilanne ei kestä kovin kauan. Kyseisessä tilanteessahan koko moottorin kehittämä teho muuttuu lämmöksi vaihteistossa.
vaikka noin (kirotut foorumin kokorajoitukset). musta käyrä on kaasupolkimen asento, sinertävä rpm ja punainen nopeus (tutkanopeus 3% suurempi). Eipä nuo kierrokset jurnuta jarru päällä kuin vajaassa 2400 kiekassa.
Sportti päälle. Seiso jarrulla ja kaasulla hetken aikaa, vapauta jarru ja anna mennä kunnes pyörien pito irtoaa jolloin höllää kaasua pikkasen ja sen jälkeen antaa mennä. Kakkosella pito pysyykin tollasella matalapaineisella kolkilla sopivasti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
eikön näissä turboissa (täyspaineisissa?) ollut semmonen suojausmekanismi, että magneettiventtiili anna täysiä paineita jos jarruvalot palaa.
Varmaan juurikin jarrulla liikennevaloissa paineenkasvattajia varten... että se laatikko kestäisi pitempään.
Suurin ero tuossa jarrulla pitämisessä tulee siinä, että "sähköisen kaasupolkimen" viive poistuu. Femmalla 5-vaihteisella tomaatilla parhaan lähdön sai jarrulla ja noin 1200 kierroksella. Kovemmilla kierroksilla tahtoi sutia liikaa ja paikaltaan pelkkää kaasua painaessa kestää ikuisuus ennenkuin auto liikahtaa mihinkään. TTiD:lla homma korostuu, jarrulla ja ihan pienellä kaasulla (1000rpm) lähtee heti, ilman kierrosten nostatusta miettii aivan liian kauan.
Summa summarum, suurin hyöty "jarrun kanssa lähdöstä" on auton reagoinnin nopeutus.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
jmt kirjoitti:eikön näissä turboissa (täyspaineisissa?) ollut semmonen suojausmekanismi, että magneettiventtiili anna täysiä paineita jos jarruvalot palaa.
Varmaan juurikin jarrulla liikennevaloissa paineenkasvattajia varten... että se laatikko kestäisi pitempään.
Ainakin DI/APC täyspaineinen automaatti tipauttaa peruspaineille jarrua painettaessa, huojentaa hieman oloa esim. kaasun hirttäessä auki mutta kylläpä se silti on hieman hiuksia nostattavaa menoa..
2.3i-16 kirjoitti:ja paikaltaan pelkkää kaasua painaessa kestää ikuisuus ennenkuin auto liikahtaa mihinkään.
Tämä on huomattu, nopeusmittarin neula nousee h-i-t-a-a-s-t-i n. 30 km/h asti ennen kuin lähtee. On sitä silti päästy 0-100 7.5 sekan aikoihin tuolla tavalla. T5 kolkin automaatin välitykset sopii aika passelisti tuohon 0-100 välille, rajoittaja lyö vastaan kakkosvaihteella 120 km/h paikkeilla.