T7 ja nakutus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Onko kellään tietoa että minkä verran nakutusta T7 kone kestää vakio männillä, ja että antaako esim.9-5 tai 9-3 Aero nakutusta vakio softalla? Mulla on ollut nyt uusi softa testissä muutaman viikon ja pientä nakutusta on havaittavissa resetoin ecun noin viikko sitten ja kilometrejä on tullut sen jälkeen n.300-400km ja tänä aikana nakutuksia on havaittu seuraavasti: sylinteri 1=33 2=14 3=2 4=7, onko tämä määrä vielä hyväksyttävissä vai alanko puottamaan ennakoita ja ilmamassaa?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Millähän kierros- ja ahtoarvoilla ko nakut on tulleet ?
Onko samanlaista nakukarttaa kuin T5Suitella saatavissa ?

Omassa autossani en ole niin huolissani miedon keskialueen satunnaisista nakuista mutta joku muu voi olla eri mieltä. Oikeastihan tilanne pitäisi päätellä ihan kuuntelulaitteen avulla koska noista nakutuksentunnistusalgoritmeistahan ei voi olla satavarma onko ne oikeita nakuja.

Minkähän takia ykköspyttyyn tuntuu tulevan aina eniten nakuja, tuo ilmiö tuntuu toistuvan autosta toiseen, myös T5 koneilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ottaisko jakopäästä häiriö "ääniä" eli nukuja?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Imusarjan muoto työntää enempi ilmaa yköspytyn laitaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

j0ne kirjoitti:Imusarjan muoto työntää enempi ilmaa yköspytyn laitaan.
myös og9-3 ja 95 imusarjoissa ??? Tonnarin osalta olen tuon ilmiön kyllä kuullutkin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

myös og9-3 ja 95 imusarjoissa ??? Tonnarin osalta olen tuon ilmiön kyllä kuullutkin
Noista en mene sanomaa, tonnarista itsekkin tuon todennut.

reply: Eikös jotkin ole laittanut satkun tai 9-3:n imusarjaa tonnariin että ois tasasemmat virtaukset eli voi olla että ei siis koske noita?
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Saabisti -77 kirjoitti:Ottaisko jakopäästä häiriö "ääniä" eli nukuja?
T7 mittaa nakutukset tulpan ionisointi virrasta, eli siitä puuttuu ns.normaali nukutuksen tunnistus anturi.

Wis kyllä sanoo että nakutussäätö ei ole turvatoiminta vaan normaalia koneen toimintaa, mutta olisi mukava tietää mikä on "normaali" nakutus määrä mitä saadaan esim. Aerojen softilla varsinkin 9-3 Aeron. Ilmamassa on tällä hetkellä max.1200mg/c ja paineina se tekee nyt vähän kylmemmillä keleillä n.1,33bar lämpimällä kelillä n.1,35-1,4bar. Nakutuksen ajan kohtia en ole oikein onnistunut paikantamaan kun tuntuu että niitä nakutuksia tulee niin vähän ja tuntuu vähän siltä että ei ole mitään vakio kierrosta missä niitä tulisi. Täytyy vielä yrittää paikantaa että olisiko siellä jokin kohta missä se nakuttaisi aina. Voi tietenkin olla että ne nakutukset tulee jo siellä alakierroksilla kun siellä on ennakoitakin jonkin verran ja muistaakseni ahdin pukkaa täydet 1200mg/c jo n.2300-2400 kierroksen kohdilla. Mutta täytyy tutkia vielä asiaa tänään.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T7 ja nakutus?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No joo tutkin tänään vähän sitä auton nakutusta ja huomasin että suurin osa nakutuksista tuli siellä n.2000rpm kohdilla ja vitosvaihteella. Eli täytyy varmaan vähän muuttaa ennakoita tai lisätä soppaa tuolle alueelle :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin