Moottorin vaihto ja pykälät

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Asia selviäisi kyllä konttorilta tai ake:lta kysymälläkin, mutta kysyn nyt kuitenkin täältä. Konttorilta voisi vaikka selkokielisen vastauksen saadakin, mutta ake:lta ei saa muuta kuin lainauksen lakitekstistä.

Vanhempiin kotteroihin liittyvät moottorin vaihto pykälät ovat tuttuja, mutta entä 90-luvun ja 2000-luvun laitteet. Se on selvä, että ongelmia on varmasti tiedossa, mutta onko ne ylitsepääsemättömissä.

Ideana olisi ottaa 02-05 ikäisestä autosta tekniikka ja sovittaa se 98-02 ikäiseen. Luovuttaja autosta olisi hyväksynnät ym. päästötiedot olemassa. Entä muuttuuko tilanne, jos vastaanottaja onkin 94-97 ikäinen? Entä jos luovuttaja onkin 98-02? Joka tapauksessa suunta olisi niinpäin, että tuoreempaa tekniikkaa vanhempaan koriin.

Nimim. kunhan taas kerran suunnittelen...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

suorsa kirjoitti:Asia selviäisi kyllä konttorilta tai ake:lta kysymälläkin, mutta kysyn nyt kuitenkin täältä. Konttorilta voisi vaikka selkokielisen vastauksen saadakin, mutta ake:lta ei saa muuta kuin lainauksen lakitekstistä.

Vanhempiin kotteroihin liittyvät moottorin vaihto pykälät ovat tuttuja, mutta entä 90-luvun ja 2000-luvun laitteet. Se on selvä, että ongelmia on varmasti tiedossa, mutta onko ne ylitsepääsemättömissä.

Ideana olisi ottaa 02-05 ikäisestä autosta tekniikka ja sovittaa se 98-02 ikäiseen. Luovuttaja autosta olisi hyväksynnät ym. päästötiedot olemassa. Entä muuttuuko tilanne, jos vastaanottaja onkin 94-97 ikäinen? Entä jos luovuttaja onkin 98-02? Joka tapauksessa suunta olisi niinpäin, että tuoreempaa tekniikkaa vanhempaan koriin.

Nimim. kunhan taas kerran suunnittelen...
Jos en ihan hakoteillä ole, niin jos luovuttaja-auto on samaa mallisarjaa, kuin kohdeauto ja vähintään samanikäinen tai uudempi, naitto onnistuu (täyttää kohdeauton vuosimallin mukaiset päästörajoitukset)
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mulla on M96 -> M92 projekti tuloillaan ja sen yhteydessä olen antanut itseni ymmärtää, että riittää kunhan luovuttaja-auton tiedot on selvillä ja niistä käy ilmi se vähäpäästöisyys.

Konttoriltahan se viimeinen totuus sitten tulee, en ole vielä käynyt itse sen kummemmin kyselemässä, kun en ole projektia aloittanut.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Niin onhan tuo periaatteessa mahdollista laittaa vanhempi kone uudempaan, pitää vaan pystyä totistaan, että täyttää samat päästöarvot. Sen tähden näissä 91=> on helpompi naittaa samanikäinen tai udempi, kun ne ainakin nuo arvot täyttää..

Siitä ei osaa sanoa, miten käy vaihtaa jonkun toisen mallisarjan motti. Uskoisin, että sekin onnistuu, kunhan noi päästöasiat on ok...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

suorsa kirjoitti:Asia selviäisi kyllä konttorilta tai ake:lta kysymälläkin, mutta kysyn nyt kuitenkin täältä. Konttorilta voisi vaikka selkokielisen vastauksen saadakin, mutta ake:lta ei saa muuta kuin lainauksen lakitekstistä.

Vanhempiin kotteroihin liittyvät moottorin vaihto pykälät ovat tuttuja, mutta entä 90-luvun ja 2000-luvun laitteet. Se on selvä, että ongelmia on varmasti tiedossa, mutta onko ne ylitsepääsemättömissä.

Ideana olisi ottaa 02-05 ikäisestä autosta tekniikka ja sovittaa se 98-02 ikäiseen. Luovuttaja autosta olisi hyväksynnät ym. päästötiedot olemassa. Entä muuttuuko tilanne, jos vastaanottaja onkin 94-97 ikäinen? Entä jos luovuttaja onkin 98-02? Joka tapauksessa suunta olisi niinpäin, että tuoreempaa tekniikkaa vanhempaan koriin.

Nimim. kunhan taas kerran suunnittelen...
Vanhempaan onnistuu helpommin, koska ei ole EU mukana (Ennen -98). Muissa muutoksissa tulee ainakin eteen tyyppihyväksynnät, jolloin ennen 1.1.98 rekisteröiryissä autoissa muutokset onnistunevat helpommin.

Onko mielessä asenta TID kone tonnariin?

Ennen päästömääräyksien tiukentumis (-86) aikaa muutos onnistuu, jos moottorin paino ja teho pysyvät rajojen sisäpuolella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9000LPT kirjoitti:Onko mielessä asenta TID kone tonnariin?
Dieseli cabbe kävi mielessä, se olisi sellainen näppärä käyttöauto. Sitä en ole vielä mittaillut riittääkö ng900/og9-3:sen konehuoneessa tila 3.0V6:lle. 2.2:n on ainakin helposti laitettavissa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

entäpä TTID?
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja suorsa »

OIZXXX kirjoitti:entäpä TTID?
Rahalla saa ja hevosella pääsee...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja Jope »

Saitko tähän mitään selkoa sen kummemmin? Itseänikin nimittäin kiinnostaisi, jos on jotain kovaa faktaa heittää pöytään.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 pykälästä 5 eteenpäin..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Auton kori määrää sitä koskevan päästöluokan, ja vaihdettavan moottorin päästöluokan pitää olla vähintään sama. Moottorin ei tarvitse olla ko. mallisarjan autoon alunperin tarkoitettu, kunhan osoitetaan että sen mukana siirtyvät kaikki päästöihin vaikuttavat komponentit.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottorin vaihto ja pykälät

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuo Hessun vastaus selkeyttää jo paljon. 2.2tid:n laitto ei ole ainakaan mikään ongelma on sitten kohteena ng900 tai og9-3. Isommassakin koneessa lienee suurin ongelma saada se mahtumaan konehuoneeseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin