Ahdin 9-5:een?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ei toi ihan bolt onnina lompsahda (NG900, OG9-3 tai 9-5) vakiosarjaan. Siis ilmastoimattomaankaan. Adapterin vaatii sarjan ja ahdin väliin, kompuran päältä silti myös kamaa pois ja lohkostakin joutui hivauttaan muutaman siivun:) (tp-akselien möykky) että ylipäätään toi ahti sopii sarjaan roikkumaan. Sitten kompuran tulosta joutuu sorvilla rouhiin tavaraa pois (lisää syvyyttä) ja sekä muutamasta kiinnikkeestä että imuputki mahtuu. Sitten tietysti actuaattorille uus kiinnitysrane, ahtimen pesien kääntö, uudet vesi-öljyletkut, putken ja ahdin väliin adapteri, ahtimen ja coolerin välinen letku on hankala yms. Orkkis flektin kanssa tekee myös tiukkaa. Helposti toi ahti ei siis sinne sovi.
jyyrä kirjoitti:Kyselin turboa yhdestä turbohuollosta ja sanoivat ettei 9-5:seen saabiin ole mahdollista pistää isompaa turboa koska niissä on erinlaiset imupuolen letku kiinnitykset kuin tämä saabin cobra ja se paikka on niin ahdas että ilman uutta pakosarjaa ei oikein onnistu :? Onko tämä totta, tiedän että se imuputken kohta on h*lvetin ahdas kun se isompi cobrakin jo ottaa melkein kiinni muistaakseni ilmastoinnin kompuraan :? Mutta eikös noita nyt ole laitettu vai meneekö ranetuksen puolelle ilman uutta pakosarjaa? Ne turbot mitä ebay:stä katoin oli jotain Kinugawa:n valmistamia, tekeeköhän noilla mitään vai onko samaa sarjaa bilteman kanssa? http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-Silvia-S14 ... 1c03d56288
Tuollaiseen olisi varmaan ihan kohtuullisen helppo tehdä uusi cobra siis jos se ei mene vielä likemmäksi ilmastoinnin kompuran kiinnikettä.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jyyrä kirjoitti:Kyselin turboa yhdestä turbohuollosta ja sanoivat ettei 9-5:seen saabiin ole mahdollista pistää isompaa turboa koska niissä on erinlaiset imupuolen letku kiinnitykset kuin tämä saabin cobra ja se paikka on niin ahdas että ilman uutta pakosarjaa ei oikein onnistu :? Onko tämä totta, tiedän että se imuputken kohta on h*lvetin ahdas kun se isompi cobrakin jo ottaa melkein kiinni muistaakseni ilmastoinnin kompuraan :? Mutta eikös noita nyt ole laitettu vai meneekö ranetuksen puolelle ilman uutta pakosarjaa? Ne turbot mitä ebay:stä katoin oli jotain Kinugawa:n valmistamia, tekeeköhän noilla mitään vai onko samaa sarjaa bilteman kanssa? http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-Silvia-S14 ... 1c03d56288
Tuollaiseen olisi varmaan ihan kohtuullisen helppo tehdä uusi cobra siis jos se ei mene vielä likemmäksi ilmastoinnin kompuran kiinnikettä.
onks se pakosarjan hommaaminen joku kynnyskysymys? kyllähän niitä saa ihan mukavasti teetettyä järkevään hintaan suomessa.
http://www.virtuaalitalo.fi/media/baas/ ... G_8798.JPG
kyllä sinne sit iha hyvi saa mahtuu tavaraa.
-
Janne #2769 stcf #40
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jkotka kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Kyselin turboa yhdestä turbohuollosta ja sanoivat ettei 9-5:seen saabiin ole mahdollista pistää isompaa turboa koska niissä on erinlaiset imupuolen letku kiinnitykset kuin tämä saabin cobra ja se paikka on niin ahdas että ilman uutta pakosarjaa ei oikein onnistu :? Onko tämä totta, tiedän että se imuputken kohta on h*lvetin ahdas kun se isompi cobrakin jo ottaa melkein kiinni muistaakseni ilmastoinnin kompuraan :? Mutta eikös noita nyt ole laitettu vai meneekö ranetuksen puolelle ilman uutta pakosarjaa? Ne turbot mitä ebay:stä katoin oli jotain Kinugawa:n valmistamia, tekeeköhän noilla mitään vai onko samaa sarjaa bilteman kanssa? http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-Silvia-S14 ... 1c03d56288
Tuollaiseen olisi varmaan ihan kohtuullisen helppo tehdä uusi cobra siis jos se ei mene vielä likemmäksi ilmastoinnin kompuran kiinnikettä.
onks se pakosarjan hommaaminen joku kynnyskysymys? kyllähän niitä saa ihan mukavasti teetettyä järkevään hintaan suomessa.
http://www.virtuaalitalo.fi/media/baas/ ... G_8798.JPG
kyllä sinne sit iha hyvi saa mahtuu tavaraa.
Rahalla pääsee ja hevoselta saa, vai miten se oli... Ei tuossa pakosarjan teettämisessä/ostamisessa olisi mitään ongelmaa jos olisi ylimääräistä rahaa :? Pari viikkoa sitten meni n.1000€ auton alustaan+ muihin pikkuosiin joten on vähän paalut vähissä nyt :roll: En tiedä pitääkö sitä vaan vielä odottaa että saisi vähän lisää rahaa, kun ei viittisi alkaa tekemään mitään ranetuksi rahan puutteen takia. Tietysti yksi vaihtoehto olisi hommata/teettää tuosta #5 pakopesästä esim. #6 pesä, mutta onko siitä sitten mitään iloa sitä en tiedä? Mites muuten toi TD04H-19T tehdään tuosta TD04H-15T:stä ilmeisesti sinne vaihdetaan 19T kompressorin pyörä mutta mitä tehdään kompressorin pesälle? Koneistetaanko sitä pesää vaan n.4mm isommaksi vai tarviiko jotain muuta muutoksia, entäs noi pakopesät jos #5 pesästä tehdään #6 pesä niin suurentaako ne vain sitä pesän reikää suuremmaksi, vai muuttavatko myös pakopuolen siipiä jotenkin? Noita 19T Kompressori pyöriä olen joskus nähnyt ebay:ssä n.50€.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jyyrä kirjoitti:
jkotka kirjoitti: onks se pakosarjan hommaaminen joku kynnyskysymys? kyllähän niitä saa ihan mukavasti teetettyä järkevään hintaan suomessa.
http://www.virtuaalitalo.fi/media/baas/ ... G_8798.JPG
kyllä sinne sit iha hyvi saa mahtuu tavaraa.
Rahalla pääsee ja hevoselta saa, vai miten se oli... Ei tuossa pakosarjan teettämisessä/ostamisessa olisi mitään ongelmaa jos olisi ylimääräistä rahaa :? Pari viikkoa sitten meni n.1000€ auton alustaan+ muihin pikkuosiin joten on vähän paalut vähissä nyt :roll: En tiedä pitääkö sitä vaan vielä odottaa että saisi vähän lisää rahaa, kun ei viittisi alkaa tekemään mitään ranetuksi rahan puutteen takia. Tietysti yksi vaihtoehto olisi hommata/teettää tuosta #5 pakopesästä esim. #6 pesä, mutta onko siitä sitten mitään iloa sitä en tiedä? Mites muuten toi TD04H-19T tehdään tuosta TD04H-15T:stä ilmeisesti sinne vaihdetaan 19T kompressorin pyörä mutta mitä tehdään kompressorin pesälle? Koneistetaanko sitä pesää vaan n.4mm isommaksi vai tarviiko jotain muuta muutoksia, entäs noi pakopesät jos #5 pesästä tehdään #6 pesä niin suurentaako ne vain sitä pesän reikää suuremmaksi, vai muuttavatko myös pakopuolen siipiä jotenkin? Noita 19T Kompressori pyöriä olen joskus nähnyt ebay:ssä n.50€.
Jos laittaa 1000e alustaan niin ei siinä konkurssissa kannata enää alkaa pohtia muutamaa satasta pakosarjassa :). Kandee pitää ne osahankintakulut linjassa, tolla mentaliteetillä ei ole auton valmistuttua enää ollenkaan varaa bensaan :D. Tosin fiksuinta on tosiaan kyllä panostaa alustaan ja jarruihin oli mikä tahansa harrastuksen pääpaino.

Mutta luulisi että 500 eurolla saa teetettyä sarjan vai mitä porukka niistä on maksanut? Kummasti lisääntyisi ahdinvalikoima ja tulisi myös isompia ja halvempia ahtimia saataville ja pakosarja maksaisi itseään takaisin.

Joo isomman kompurasiiven saa tosiaan sillä että sorvaa kompurakotelon JA kotelon aluslevyn ko. siivelle sopivaksi. Turbiiniin ei tarvitse tässä hommassa koskea.

Isompaa turbiinipesää ei kyllä saa mitenkään sorvaamalla tai vinguttamalla. Turbiinipesän voi kyllä sorvata isommalle siivelle mutta A/R lukema siitä ei mihinkään muutu (eri # pesillä on eri A/R).

Jos isomman pesän (A/R:n/pinta-ala) pesään haluaa menee sekä pesä että akseli vaihtoon, tai ainakin pesä. Vai onko multa nyt jäänyt jotain ihmeellistä välistä pikkumitsujen maailmasta?

http://www.turbo-owners.com/forum/gener ... -info.html

No kuitenkin "pakopesän siiven reiän" pitää olla aina juuri oikea pakosiivelle.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hieman topickkia lainatakseni, eli itselläni on tuo ahdin päivitys edessä, eli mikä olisi sopiva ahdin n.400-450hv tehoille 2.3l koneessa..

Mielessä on pyörinyt tuollainen Holset HY/HX 35 sisäisellä hukkiksella, mutta mikkä olisi tarkemmat speksit turbolle, ehdotuksia.

pakosarja/dp ei ole ongelma koska ne hitsaillaan sitten ahtimen mukaan..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kerran pakosarja/dp menee uusiksi niin laita ihmeessä ulkoisella hukkaportilla, tuossa teholuokassa ero sisäiseen on jo tuntuva.

HX35 tai HX40 super on hyviä valintoja. Pakopesän koko esim. #12 (35) tai #14 (40) tai isompikin riippuen miten kasvunvaraa haluaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Frostgrey kirjoitti:Hieman topickkia lainatakseni, eli itselläni on tuo ahdin päivitys edessä, eli mikä olisi sopiva ahdin n.400-450hv tehoille 2.3l koneessa..

Mielessä on pyörinyt tuollainen Holset HY/HX 35 sisäisellä hukkiksella, mutta mikkä olisi tarkemmat speksit turbolle, ehdotuksia.

pakosarja/dp ei ole ongelma koska ne hitsaillaan sitten ahtimen mukaan..
Nyt on proturbolla tarjouksessa toi Holset HX35W hintaan 880€.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Joo, tuota sisäistä hukkista itsekkin hieman karsastan, tosiaan tarkoitus olisi itse tehdä nuo pakosarja/dp joten ei tuo ulkoinen hukkiskaan ole ongelma.

Nälkähän näissä aina kasvaa syödessä, mutta olen päättänyt pitää max tehot siinä 450nurkilla, koska kuitenkin tulee olemaan ihan käyttöautona meikäläisellä.

ps. onko tietoa miten nuo halvat "kopio" hukkikset toimii?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos on normi HX35W niin se W on pelkkä haitta koska sillä diesel-hukkaportilla ei tee yhtään mitään (liian pieni ja vain toiseen kanavaan).

Kopiohukkikset tuntuu toimivan ihan hienosti, esim. Bilteman/KL-Racingin HKS-kopio on todettu varsin hyväksi hintaansa nähden kunhan ennen asennusta varmistaa että kaikki OK ja ostaa esim KL-Racingilta ylimääräisen laipan pakosarjaan hitsausta varten ettei seetin tiivistys kärsi.

Nykyään 40 superin hintakin on jo niin hyvä että sellainen vaan niin ei jää ainakaan pieneksi eikä herkkyys juuri HX35:sta poikkea. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Frostgrey kirjoitti:Joo, tuota sisäistä hukkista itsekkin hieman karsastan, tosiaan tarkoitus olisi itse tehdä nuo pakosarja/dp joten ei tuo ulkoinen hukkiskaan ole ongelma.

Nälkähän näissä aina kasvaa syödessä, mutta olen päättänyt pitää max tehot siinä 450nurkilla, koska kuitenkin tulee olemaan ihan käyttöautona meikäläisellä.
hyvä hyvä!

450 alkaa olemaan muutenkin järkevä maksimi T7 autolle koska maffi tapittaa noissa tehoissa.
-
Janne #2769 stcf #40
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Esim Proturbo tekee noita pakosarjoja alkaen 238e hinnalla...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Avaimet onneen: HX40 super ja bilteman hukkis
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Herätetääs tätä ketjua vähän. Eli jos saisin uuden tällaisen http://www.exoticspeed.ca/product_info. ... ts_id=4899 ahtimen n.800-850€ hintaan niin kannattaisiko ostaa? Ilmeisesti se olisi sopiva n.300-350hv tehoille, pakosarjan laippa on tietenkin subarun oma mutta sillä ei olisi väliä koska se pakosarja menisi kuitenkin uusiksi. Tuossa on tietoja kyseisestä ahtimesta http://www.exoticspeed.ca/images/EXOTIC ... 20SPEC.pdf
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Wege »

En ota kantaa itse ahtimeen mutta kannattaa muistaa kun tilaa ETA-alueen ulkopuolelta niin kokonaishinta onkin sitten jotain ihan muuta.

Ahtimen hinnan päälle tulee siis rahti johon lisäksi tullissa lätkäistään päälle alv ja tullimaksu, noin 25% lisää maksettavaa.

Hieroessani kauppaa discopotusta pari vuotta sitten jenkkilän pojilla oli huokea lähtöhinta mutta loppukädessä ahtimen olisi saanut kotimaiselta turbopuljulta huomattavasti halvemmalla. Jätin discoilun sikseen..

Näyttää tuolla exoticspeedillä olevan dealereita euroopassa joten heiltä saisi tuotteen ainakin tullivapaasti, se dealer varmaan joutuu sen tullin maksamaan omaan maahansa joten hinta ei ehkä ole sama kuin Kanadan hinta.

Veikkaisin hinnaksi Kanadasta tilattuna ~1100 - 1200€ riippuen ottaako rahtiin vakuutuksen, mika on toimitusnopeus jne.

Itse olen saanut jossakin tapauksessa rahtimaksuihin huomattavan kevennyksen jenkkilästä tilatessa kun olen vinkunut lähettämään USPS kautta flat rate boxina.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Wege kirjoitti:En ota kantaa itse ahtimeen mutta kannattaa muistaa kun tilaa ETA-alueen ulkopuolelta niin kokonaishinta onkin sitten jotain ihan muuta.

Ahtimen hinnan päälle tulee siis rahti johon lisäksi tullissa lätkäistään päälle alv ja tullimaksu, noin 25% lisää maksettavaa.

Hieroessani kauppaa discopotusta pari vuotta sitten jenkkilän pojilla oli huokea lähtöhinta mutta loppukädessä ahtimen olisi saanut kotimaiselta turbopuljulta huomattavasti halvemmalla. Jätin discoilun sikseen..

Näytää tuolla exoticspeedillä olevan dealereita euroopassa joten heiltä saisi tuotteen ainakin tullivapaasti, se dealer varmaan joutuu sen tullin maksamaan omaan maahansa joten hinta ei ehkä ole sama kuin Kanadan hinta.

Veikkaisin hinnaksi Kanadasta tilattuna ~1100 - 1200€ riippuen ottaako rahtiin vakuutuksen, mika on toimitusnopeus jne.

Itse olen saanut jossakin tapauksessa rahtimaksuihin huomattavan kevennyksen jenkkilästä tilatessa kun olen vinkunut lähettämään USPS kautta flat rate boxina.
Jeps tuo on tiedossa, olen tilannut tavaraa jenkeistä varmaan sen kymmenen kertaa :P Ja tuo 800-850€ hinta-arvio sisältää alv, tullin ja rahdin, ja tilaus paikkahan ei välttämättä ole tuo exoticspeed :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin