Ahdin 9-5:een?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Wege »

jyyrä kirjoitti:ja tilaus paikkahan ei välttämättä ole tuo exoticspeed :mrgreen:
Ebay:sta näköjään saisi föönin mainitsemallasi hinnalla..kohtuullista..
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Wege kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:ja tilaus paikkahan ei välttämättä ole tuo exoticspeed :mrgreen:
Ebay:sta näköjään saisi föönin mainitsemallasi hinnalla..kohtuullista..
Juuri näin :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Joo soittelin tänään yhteen turbohuoltoon ja siellä setä sanoi että noi kuulalaakeroidut ahtimet on vähän "riski" ostos koska jos laakerit hajoaa ahtimesta niin sitä ei voi korjata, tai voi mutta se maksaa yhtä paljon kuin uusi 8O Ja kuulemma laakeri tyyppi ei vaikuta ahtimen heräämiseen ollenkaan, ja että tuon kuulalaakeri ahtimen ehkä ainut hyväpuoli on se että se kestää kovempia paineita. Se tarjos mulle sieltä huollosta TD05-16G #7 ahdinta n. hintaan 800€, ja tuo ahdin riittää kuulemma myös sinne 380hv tietämille. Mutta olisiko tuo ES380R kuitenkin, parempi vaihtoehto koska sen turbiini puoli on TD06SL2 siivellä ja ilmeisesti tuossa on myös paksumpi akseli ym. pientä eroa tuohon TD05:seen (niin ja tuo ES380R on siis ilmeisesti IHI:n valmistama, mikä pitäisi kait olla laadukas)? Kertokoon ne joilla on kokemusta eri ahtimista että kannattaako noi kuulalaakeri ahtimet unohtaa?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko tuo 16G #7 sillä mitsun pesällä vai jollain Saabiin sopivalla modattu? Jos on "bolt-on" niin ok.. mutta jos ei niin noita saa jenkeistä ihan aitoja mitsun tekemiä parisataa halvemmallakin.

Hyvä ahdin se on kyllä noihin tehoihin, allekirjoituksen Galantista löytyy, Evo3 versiona eli viimeinen normaaliin suuntaan pyörivä akseli ja ei-jaettu #7 pakopesä. Kompura 16G6 eli paras variaatio.

Akselin kesto ei ole ongelma, TD06SL2 virtaa kyllä paremmin mutta jos kompura ei vastaavasti ole isompi (vähintään 20G saisi olla, tai joku muu n.400-450hv virtaava) niin tuloksena on käytännössä vaan enemmän lagia.

Ei niitä kuulalaakeriahtimia kannata sen takia unohtaa ettei ole rempattavissa, ei ne käytännössä hajoa kuin asennusvirheestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Onko tuo 16G #7 sillä mitsun pesällä vai jollain Saabiin sopivalla modattu? Jos on "bolt-on" niin ok.. mutta jos ei niin noita saa jenkeistä ihan aitoja mitsun tekemiä parisataa halvemmallakin.

Hyvä ahdin se on kyllä noihin tehoihin, allekirjoituksen Galantista löytyy, Evo3 versiona eli viimeinen normaaliin suuntaan pyörivä akseli ja ei-jaettu #7 pakopesä. Kompura 16G6 eli paras variaatio.

Akselin kesto ei ole ongelma, TD06SL2 virtaa kyllä paremmin mutta jos kompura ei vastaavasti ole isompi (vähintään 20G saisi olla, tai joku muu n.400-450hv virtaava) niin tuloksena on käytännössä vaan enemmän lagia.

Ei niitä kuulalaakeriahtimia kannata sen takia unohtaa ettei ole rempattavissa, ei ne käytännössä hajoa kuin asennusvirheestä.
Se proturbon kauppaama ahdin olisi myös Subarun pesällä, eli se olisi ainakin saman kätinen kun tuo saabin oma ahdin. Mutta mites onko siitä kuulalaakeroidusta ahtimesta sitten mitään hyötyä, siellä exoticspeedin sivuilla kyllä sanottiin että se ES380R herää 11% paremmin kuin sama ahdin liukulaakereilla, ja jos tuo pitää paikkaansa niin silloinhan tuo R-malli heräisi varmaan n.250-300rpm aikaisemmin?
Viimeksi muokannut jyyrä, To Helmi 11, 2010 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Selailin tuota exoticspeed:in ahdin manuaalia ja siinä luvataan tuolle TD05 pakosiivellä olevalle ahtimella 350hv ja sitten tuolla TD06SL2 sen 380hv eli taidan sitten päätyä tuohon TD06SL2 siivellä olevaan. Mutta täytyy vielä tänään kysellä ja katsoa ebay:stä noita mitsun TD05-16g #7 ahtimia että mihin hintaan sen saisi esim. tuolta ebay:sta :P
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tässä hommassa taitaa käydä vähän niinkuin lapselle karkki kaupassa :lol: Valikoimaa on niin hitosti että sitähän menee ihan sekaisin, kun vähän joka turbo kauppias kehuu toista ja toinen toista. Mutta kaikki oli sitä mieltä että GT3071R .64 olisi erittäin hyvä vaihtoehto, ja yksi paja ylisti Evo 10 mitsun ahdinta parhaaksi mahdolliseksi ahtimeksi tuohon 2L koneeseen, evo lancerissa se herää kuulemma jo alle 2000rpm ja vetää sikana aina 7000rpm asti, mutta hintaakin oli vaivaiset 1300€ :lol: Mutta sitten löysin tämän http://store.forcedperformance.net/merc ... ncer-Turbo laitoin tuonne firmaan viestiä ja niillä on kuulemma noita ahtimia hyllyssä ja ne on mitsun originaali ahtimia eikä mitään kiina p*skaa, tuossa evo X mallissa ahdin on käännetty taas samoin päin kuin saabissa :mrgreen: Yritin etsiä netistä noista exoticspeedin ahtimista tietoja mutta ei sieltä mitään löytynyt, tai yksi subaru kuski oli sellaisen ostanut ja sitten totesi että ainakin kompuran siipi oli mahdollisesti kiina tavaraa. Joten taidan sitten unohtaa sen, ja suunnata rahani joko tuohon GT3071R:ään tai sitten tuohon Mitsuun mutta kumpi olisi parempi? Niin ja olisiko jollain tietoa että minkä kokoinen toi mitsu on, että mahtuuko se kuinka hyvin tuohon saabiin?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Onkai noita evomitsun ahtimia tietääkseni suomessa 9000, ng900 ja og900 onnistuneesti asennettu.
Mitä kävin kokeilemassa og900 sillä ahtimella niin mielestäni herkemmin heräs kuin mitä td04 omassa silloisessa og900. Sanoisko että miellyttävä "käyttöauto" ahdin.
Tieten on oma lehmä ojassa eli olis jouten tuommonen evo4 ahdin laippoineen tiiivisteineen päivineen.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jyyrä kirjoitti:Tässä hommassa taitaa käydä vähän niinkuin lapselle karkki kaupassa :lol: Valikoimaa on niin hitosti että sitähän menee ihan sekaisin, kun vähän joka turbo kauppias kehuu toista ja toinen toista. Mutta kaikki oli sitä mieltä että GT3071R .64 olisi erittäin hyvä vaihtoehto, ja yksi paja ylisti Evo 10 mitsun ahdinta parhaaksi mahdolliseksi ahtimeksi tuohon 2L koneeseen, evo lancerissa se herää kuulemma jo alle 2000rpm ja vetää sikana aina 7000rpm asti, mutta hintaakin oli vaivaiset 1300€ :lol: Mutta sitten löysin tämän http://store.forcedperformance.net/merc ... ncer-Turbo laitoin tuonne firmaan viestiä ja niillä on kuulemma noita ahtimia hyllyssä ja ne on mitsun originaali ahtimia eikä mitään kiina p*skaa, tuossa evo X mallissa ahdin on käännetty taas samoin päin kuin saabissa :mrgreen: Yritin etsiä netistä noista exoticspeedin ahtimista tietoja mutta ei sieltä mitään löytynyt, tai yksi subaru kuski oli sellaisen ostanut ja sitten totesi että ainakin kompuran siipi oli mahdollisesti kiina tavaraa. Joten taidan sitten unohtaa sen, ja suunnata rahani joko tuohon GT3071R:ään tai sitten tuohon Mitsuun mutta kumpi olisi parempi? Niin ja olisiko jollain tietoa että minkä kokoinen toi mitsu on, että mahtuuko se kuinka hyvin tuohon saabiin?
Mulla on forced performancen hyrrä kii tossa aeros ny. Postikulut & tullit on melko hapokkaat. Muuten jos tossa alle 350hp on tarkotus pysyä niin kannattas harkita diskopottua eli garretin 28RS, riittänee siihen hyvin ja siitä on aika monella kokemuksia.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

JouniCSE kirjoitti:Mulla on forced performancen hyrrä kii tossa aeros ny. Postikulut & tullit on melko hapokkaat. Muuten jos tossa alle 350hp on tarkotus pysyä niin kannattas harkita diskopottua eli garretin 28RS, riittänee siihen hyvin ja siitä on aika monella kokemuksia.
Jeps rahdin hinta oli kyllä aika järkky n.$270, mutta löysin toisenkin paikan mikä myy noita ahtimia ja siellä toi ahdin oli vielä n.$100 halvempi mutta rahtikulut saan tietää vasta maantaina :) Turbotekniikan myyjä oli sitä mieltä että toi 28RS menee jo noilla 350hv tehoilla aika tiukille, ja että toi GT3071R .64 pakopesällä olisi huomattavata parempi vaihtoehto koska sillä ahtimella siihen jäisi vielä vähän varaa ja moni muukin turbohuolto sanoi että toi 28RS loppujen lopuksi aika onneton peli mutta en tiedä sitten :roll: Yksi turbohuolto sanoi kyllä myös että tuosta saabista ei saa kovin hyvin niitä 350hv tehoja ilman kannen koneistusta koska noi saabin kannet kuulemma virtaa aika huonosti :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jyyrä kirjoitti: Yksi turbohuolto sanoi kyllä myös että tuosta saabista ei saa kovin hyvin niitä 350hv tehoja ilman kannen koneistusta koska noi saabin kannet kuulemma virtaa aika huonosti :lol:
Paskapuhetta
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Jos enempää ei ole tavoite hakea nii 19T #6 ajais varmaan asian. Helppo asentaa.

TD06SL2 20G menee kyllä osaavissa käsissä luultavasti? femmankin orkkis pakosarjaan ja tehomarginaali on jo ihan toinen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jyyrä kirjoitti: Turbotekniikan myyjä oli sitä mieltä että toi 28RS menee jo noilla 350hv tehoilla aika tiukille
Totta, menee jo turhan tiukille jos tuohon tavoite.
jyyrä kirjoitti: ja että toi GT3071R .64 pakopesällä olisi huomattavata parempi vaihtoehto koska sillä ahtimella siihen jäisi vielä vähän varaa ja moni muukin turbohuolto sanoi että toi 28RS loppujen lopuksi aika onneton peli mutta en tiedä sitten :roll:
On selkeästi parempi vaihtoehto jos nälkä kasvaa syödessä. Toimii hyvin tuohon tehotasoon ja jää varaa. Verrattain hankala ahdin on rikottavaksi, eli ei niin hirveästi pidä miettiä korjauskelpoisuutta :)
jyyrä kirjoitti: Yksi turbohuolto sanoi kyllä myös että tuosta saabista ei saa kovin hyvin niitä 350hv tehoja ilman kannen koneistusta koska noi saabin kannet kuulemma virtaa aika huonosti :lol:
Noi on hauskoja tietäjiä tuollaiset :mrgreen: Eräskin tässä topicissa mainittu turbohuolto sanoi mulle taannoin kuinka GT3071R on vain 340hv ahdin. Ei heidän säätäjämestarin toimesta ollut isompaa dynolappua saatu aikaan niin oli sitten fakta :wink: Ei yllättäen mennyt minulle läpi kun kerroin olleeni läsnä kahden eri saabin dynotuksessa, joista mitattiin muutama hevonen garrettin ilmoitamaa enemmänkin tuolla ahtimella ja tiedän hyvin kolmannen yksilön josta jarrutettiin muutamilla kymmenellä hevosilla isompi lappu. (2,3L saabeja ja 0,86pakopesät)
Tollasen femman kannen kohdalla alkaa nokkakepit piiputtaa ennen kantta ja silloinkin numero kirjoitetaan 4:lla alkavana.

Tuo evo-mitsun ahdin ois myös hyvä vaihtoehto ja ainakin disco-perunaa pätevämpi. Ei veny ihan niin ylös kuin 3071 mutta sullahan tuo tavoite olikin 350 pinnassa niin siihen ja karvan enemmänkin toimii vielä loistavasti.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No niin nyt on evo 10:n ahdin tilattu :mrgreen: Tuolta puljusta tuntui saavan halvimmalla http://www.turbochargers.com toimituskulut USPS:llä $98, sieltä löytyy myös muita ahtimia aika kohtuu hintaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ahdin 9-5:een?

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Tuolla tiivistettyä tietoa turbon toiminnasta ja eri Evojen turboista.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Vastaa Viestiin