vapaavirtaus suodin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: vapaavirtaus suodin
Tää on aina hauskaa luettavaa, kun puhutaan vapaavirtaussuodattimesta. Ittehän en ota kantaa onko hyvä vai ei. Toiset tykkää kun tulee hauska ääni, toiset taas kun on komia, muut muuten vaan, kaikilla virimiähillähän on, ainakin lehdessä?...
Mutta jokatapauksessa moottorituhon se ainakin, luettujen viestien perusteella, aiheuttaa varmasti...
Mutta mikäli päätät valita vapaavirtaussuodattimen, niissäkin on eroja. Siitä kun saatiin tieto ihan dynamometrissä, (niin toki, kohdeautohan oli silloin pari vuotta vanha Volvo, mutta näillä traktoreillahan ei ole suodatuksella mitään väliä, sama kuin olis sukka imuputkessa...). Kahdella eri vapaavirtaussuodatimella saatiin dynamometrissä 10 hevosvoiman ero, paremman tehon ollessa vain 250 HP (ahdettu parilitrainen motti chipattuna). Siitä ei ole tietoa valitettavasti, että paljon vakiofilsun kanssa olisi ollut heppoja, varmaan alun neljättäsataa, kun autoon oli asennettu ennen säätöä "cold intake" kitti, ja se ei ollut orggis.
Muutta anyway, jos ja kun se vapaavirtaussuodin sinne pitää tyrkätä, niin kannatta hetki tutustua minkä sinne tunkee, koska näinkin matalaviritteisessa motissa samalla ohjelmalla noinkin suuri ero, pelkällä filsulla....
Mutta jokatapauksessa moottorituhon se ainakin, luettujen viestien perusteella, aiheuttaa varmasti...
Mutta mikäli päätät valita vapaavirtaussuodattimen, niissäkin on eroja. Siitä kun saatiin tieto ihan dynamometrissä, (niin toki, kohdeautohan oli silloin pari vuotta vanha Volvo, mutta näillä traktoreillahan ei ole suodatuksella mitään väliä, sama kuin olis sukka imuputkessa...). Kahdella eri vapaavirtaussuodatimella saatiin dynamometrissä 10 hevosvoiman ero, paremman tehon ollessa vain 250 HP (ahdettu parilitrainen motti chipattuna). Siitä ei ole tietoa valitettavasti, että paljon vakiofilsun kanssa olisi ollut heppoja, varmaan alun neljättäsataa, kun autoon oli asennettu ennen säätöä "cold intake" kitti, ja se ei ollut orggis.
Muutta anyway, jos ja kun se vapaavirtaussuodin sinne pitää tyrkätä, niin kannatta hetki tutustua minkä sinne tunkee, koska näinkin matalaviritteisessa motissa samalla ohjelmalla noinkin suuri ero, pelkällä filsulla....
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Ke Tammi 06, 2010 00:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: vapaavirtaus suodin
itsellä on ollut APEXIN ns. kuiva suodatin omassa femmassa n. 80tkm eikä mitään ongelmia ole ollut, välillä tehnyt vain pikku pesun, tosin nyt rupeaa olemaan suodatin siinä kunnossa että uusi täytyisi tilata...
Tuslin noista vapareista nyt niin isoja partikkeleita läpi pääsee mitkä koneen hajoittaisi... mutta sen liialllisella öljyämmisellä voi IMMUuun saada kivan rasva kerroksen..
Tosin saabeissa ei noita tarvita kuin KUNNON tehoilla...???
Tuslin noista vapareista nyt niin isoja partikkeleita läpi pääsee mitkä koneen hajoittaisi... mutta sen liialllisella öljyämmisellä voi IMMUuun saada kivan rasva kerroksen..
Tosin saabeissa ei noita tarvita kuin KUNNON tehoilla...???
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: vapaavirtaus suodin
Olisi kyllä mukava jos joku tekisi testin noilla suodattimilla, että millainen alipaine tulee ahtimen imupuolelle jos esim. Aeron TD04 otetaan 300hv ja sitten sama testi vapaavirtaus suodattimella mikä asennetaan koteloon ja sitten näillä Open Air suodattimilla. Sekä jos jollakin olisi tuollainen 500hv hirmu niin voisi tehdä saman testin Veikkaan että noilla vapareilla tuo alipaine on pienempi varsinkin jos autossa alkaa olemaan yli 300hv, mutta en tiedä onko sillä sitten merkitystä, mutta periaatteessa mitä pienempi on tuo alipaine niin sitä pienemmälle rasitukselle ahdin joutuu mikä myös johtaa siihen että imuilma ei kuumene niin paljoa. Ainakin omassa autossa huomasin aika ison eron kun vaihdoin uudemman aeron imuputken sekä isomman putken siihen ilmansuodatin koteloon (putki on 3.0 tdi:stä) ja kyllä sillä on väliä että miten hyvin se ahdin sitä ilmaa saa. Mutta tietenkin kyllähän tuolla vakio suodattimella saa varmaan vaikka 800hv mutta se onkin eri asia että millainen alipaine turbon imupuolelle tulee Voisihan tuon testin tehdä tietenkin omallakin autolla jos ostaisi tuollaisen "aitaverkon" ja pistäisi ahtomittarista letkun sinne turbon imuputkeen
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
STCF #24
SHCF #2
Re: vapaavirtaus suodin
Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.Tarmo_L kirjoitti:Sen verta tuli joskus testiä tehtyä, että vakiosuodatinkotelolla + vakio paperisuodattimella ei ahdistanut tippaakaan 421hv teholla, testattiin imuputki irti, sama tulos.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Tässä yks linkki vapaavirtaussuotimen kanssa käytetystä ahtimesta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... #msg222623
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... #msg222623
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: vapaavirtaus suodin
Mitattu silloin jo, ei mitään eroa. Eli suodatin ei ahdistanut tippakaan. Alipainetta oli ihan olematon määrä. Enää en pysty mittaamaan.jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
STCF #24
SHCF #2
STCF #24
SHCF #2
Re: vapaavirtaus suodin
Ja kyllä se alipaine turbon imupuolella vaikuttaa suoraan ahtimen kompressorin painesuhteeseen ja näin ollen huonontaa adiabaattista hyötysuhdetta (kuumempi ahtoilma) ja lisää turbiinin tarvitsemaa energiaa (pakopaine kasvaa).jyyrä kirjoitti: Niin kyllä se vakio suodatinkin varmaan riittää noille tehoille mutta olisi vaan mukava tietää että millaiselle rasitukselle ahdin juotuu tuolla vakio suodattimella jos vertaa noihin vapareihin. Myös se että millainen vaikutus niillä on imuilman lämpöihin. Pystytkö mittaamaan imuputken alipaineen tuolla autollasi ja vakio suodattimella.
Eli jos tehot ei muutu yhtään eri suodattimella tai ilman niin voi päätellä että ahdistusta ja alipainetta ei ennen turboa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vapaavirtaus suodin
Muutama vuosi sitten oli juttua foorumilla kun vireistetyssä 9-3 Viggenissä verrattiin dynossa vv-suodin vs alkuperäinen. Eroa oli alle 1hv eli käytännössä ei ollenkaan
Searchillä saattaisi tuo keskustelu vielä löytyä jos jaksaa etsiä...
Searchillä saattaisi tuo keskustelu vielä löytyä jos jaksaa etsiä...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: vapaavirtaus suodin
Mutta onko tilanne toinen näissä T7 koneissa jossa mitataan ilmamassaa ei painetta. Eli voiko suodattimen toimintaa edes mitata pelkällä tehon mittauksella, kun ecu antaa sen ilmamassan mitä softassa on, oli siellä sitten suodatin tai ei? Pitäisikö mitata ennemmin ahtopaineen nousua/laskua, imuilman lämpöä, pakokaasujen lämpöä ja sitä imupuolen alipainetta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vapaavirtaus suodin
jcarlson kirjoitti:Joo, no Tarmo_L:n mainitsema auto oli kuitenkin MAP-ohjattu joka vahvistaa pointin että vakiosuodatin ei ahdista.
T7 autossa tietysti eri asia jos ahtoja on vielä mahdollisuus ecun kiristää. Mutta kaikkein helpoin vaan tökätä sinne ennen turboa ahtomittari ja seurata alipaineita jos se kiinnostaa.
Lopputulos kuitenkin on että orkkis filtteri ei ahdista, imuputki sen sijaan on toinen juttu.
Tämä selvä, tuskin tuossa omassa autossa se suodatin ahdistaakaa (enkä ole tätä koskaan epäillytkään) joten taidan olla laiska ja jättää mittaamatta
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: vapaavirtaus suodin
Testiä T7 autolla 400+ tehoilla vm miekka ja kirves
http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
logeista löytyy mm alipaine ennen sutaria, ahtoilman lämpötila ennen IC:tä, ilmamassat jne. Ero joka parametrissä pyöreä nolla.
http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
logeista löytyy mm alipaine ennen sutaria, ahtoilman lämpötila ennen IC:tä, ilmamassat jne. Ero joka parametrissä pyöreä nolla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: vapaavirtaus suodin
suodin edelleen paikallaan ja hyvin pelittää varsinkin näillä 35 asteen pakkasilla. nythän kone saa lämpimämpää ilmaa. polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
Re: vapaavirtaus suodin
Ai ilmansuodatin? Älä viitsi vitsailla.jontte60 kirjoitti:polttoaineen kulutukseen on ainakin vaikuttanut n.0,7-1,0l. verran.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com