![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Sain käsiini vanhan läppärin (P3). Tuli mieleeni josko tuolla saisi jotain dataa katseltua autosta (allekirjoituksen 9-5). Mitähän kaikkea pitäisi hommata ja mihin on mahdollisuudet OBD-portin kautta? OBD2/RS232 kaapeli varmaan ainakin ja joku softa... Kaapeleita näyttäisi löytyvän e-bay:n kautta melko edullisesti. Onko kaapelille jotain erityisiä vaatimuksia vai onko nuo kaikki samanlaisia? Mitäs ohjelmia (mielellään helppokäyttöisiä, ainakin näin alkuun) kannattaisi katsella? Kiinnostaisi lähinnä ahtopaine-, ilmamassa- yms. tiedot ja vikakoodien lukumahdollisuus. Olen totaalinoviisi näissä asioissa, joten vastaukset mielellään rautalangasta väännettyinä ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Perusjuttuihin riittää vaikka tämä. Tulee perus-obd-softa mukana.
Vakavampaan ruuvailuun sitten t7suite ja siihen käypäinen pulikka.
EDIT: ja ennenku mimmi kerkee möykkäämään, niin TECH2 on vaihtoehto, muttei silläkään kuuhun mennä.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Sami
Vakavampaan ruuvailuun sitten t7suite ja siihen käypäinen pulikka.
EDIT: ja ennenku mimmi kerkee möykkäämään, niin TECH2 on vaihtoehto, muttei silläkään kuuhun mennä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Mitäs tavaraa tuohon tarvitsee jos haluaa esim. t7 suitella tutkia auton arvoja reaaliajassa ja tallentaa logia? Tarvitseeko siihen can-usbi kalikan vai myös tuon obd2 kaapelin? Ihan pihalla näistä...
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
"Tavalliseen" koodien lukemiseen tämä on ollut näppärä kapine:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921
Onnistuu jopa kännykällä (S60) joidenkin asioiden tarkistelu.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921
Onnistuu jopa kännykällä (S60) joidenkin asioiden tarkistelu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Tuossa on mainittu ELM323 piiri. Mitäs tuo meinaa? Pitäisikö tuommoinen olla läppärin ja auton välissä jotta saa jotain irti? Meinasin vähän kartoittaa tarjontaa netistä noin yleensä. Tietäis vähän mitä hakea...
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Ääni kans tälle ja puhelimelle(aina mukana).SS kirjoitti:"Tavalliseen" koodien lukemiseen tämä on ollut näppärä kapine:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921
Onnistuu jopa kännykällä (S60) joidenkin asioiden tarkistelu.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Yleensä piiri on kyllä ELM327, tuohon siis pohjautuvat lähes kaikki OBDII-lukijat. Ei meinaa mitään muuta kuin sitä, että ovat käytännössä samanlaisia tuotteita ja toimivat samojen softien kanssa. Joka tapauksessa auton ja läppärin välissä pitää olla joku OBDII-standardia osaava kikkula kytkettynä sarjaportilla, USB:llä tai bluetoothilla. Jos siis puhutaan perus OBDII-lukijoista.Tuossa on mainittu ELM323 piiri. Mitäs tuo meinaa? Pitäisikö tuommoinen olla läppärin ja auton välissä jotta saa jotain irti? Meinasin vähän kartoittaa tarjontaa netistä noin yleensä. Tietäis vähän mitä hakea...
Ahtopaineen, ilmamassat ja kasan muuta anturitietoa saa näkyviin lähes millä tahansa ELM327-pohjaisella laitteella ja softalla joita on netti pullollaan. Esimerkiksi tuolla mainitsemallani bluetooth-donglella ja oikealla softalla (http://obdscope.urli.net/) saa aimo kasan mittareita kännykän ruudulle ja logattua arvoja tiedostoon esimerkiksi excelillä katselua varten. Päivitysväli tosin on aika h a r v a...
T7Suite sitten vaatii esimerkiksi yllä mainitun CANUSB-palikan, mutta sen kytkemisestä ja käytöstä saavat viisaammat kertoa enemmän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
OK. Läppäriä oli tarkoitus käyttää. P3 prossussa riittänee varmaan potku näihin ohjelmiin. Aloitetaan yksinkertaisemmasta vaihtoehdosta. Katselen siis netistä jonkun ELM327 kikkulan sisältävän piuhan ja ei kun tilaus vetämään. Joku ohjelma noissa näyttäisi itsessään tulevan mukana joten sillä päässee aloittelemaan. Kiitokset tästä!SS kirjoitti:Yleensä piiri on kyllä ELM327, tuohon siis pohjautuvat lähes kaikki OBDII-lukijat. Ei meinaa mitään muuta kuin sitä, että ovat käytännössä samanlaisia tuotteita ja toimivat samojen softien kanssa. Joka tapauksessa auton ja läppärin välissä pitää olla joku OBDII-standardia osaava kikkula kytkettynä sarjaportilla, USB:llä tai bluetoothilla. Jos siis puhutaan perus OBDII-lukijoista.Tuossa on mainittu ELM323 piiri. Mitäs tuo meinaa? Pitäisikö tuommoinen olla läppärin ja auton välissä jotta saa jotain irti? Meinasin vähän kartoittaa tarjontaa netistä noin yleensä. Tietäis vähän mitä hakea...
Ahtopaineen, ilmamassat ja kasan muuta anturitietoa saa näkyviin lähes millä tahansa ELM327-pohjaisella laitteella ja softalla joita on netti pullollaan. Esimerkiksi tuolla mainitsemallani bluetooth-donglella ja oikealla softalla (http://obdscope.urli.net/) saa aimo kasan mittareita kännykän ruudulle ja logattua arvoja tiedostoon esimerkiksi excelillä katselua varten. Päivitysväli tosin on aika h a r v a...
T7Suite sitten vaatii esimerkiksi yllä mainitun CANUSB-palikan, mutta sen kytkemisestä ja käytöstä saavat viisaammat kertoa enemmän.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Mulla on tuossa ensimmäisessä viestissä mainitsemani halpispulikka käytössä, toiminut moitteetta sekä tonnarissa että femmassa, perustietoa puskee pihalle hyvin. Läppärissä riittää hyvin vonku, kunhan asennat jonkun fiksun käyttiksen, itsellä P2-läppärissä tiny xp (muokkailtu kevyeksi) ja hyvin jaksaa.Saab-man kirjoitti:OK. Läppäriä oli tarkoitus käyttää. P3 prossussa riittänee varmaan potku näihin ohjelmiin. Aloitetaan yksinkertaisemmasta vaihtoehdosta. Katselen siis netistä jonkun ELM327 kikkulan sisältävän piuhan ja ei kun tilaus vetämään. Joku ohjelma noissa näyttäisi itsessään tulevan mukana joten sillä päässee aloittelemaan. Kiitokset tästä!
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
SS kirjoitti:"Tavalliseen" koodien lukemiseen tämä on ollut näppärä kapine:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921
Onnistuu jopa kännykällä (S60) joidenkin asioiden tarkistelu.
Onko tuosta mitään iloa T5:n kanssa?
ja JOS on, niin mitä softaa pitää hommata kännykkään, että jotain näkyy?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Vuonna '96 tuli myös saabeihin obdII-portti/standardi, joten on siitä iloa t5:nkin kanssa.Jukkis kirjoitti:SS kirjoitti:"Tavalliseen" koodien lukemiseen tämä on ollut näppärä kapine:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921
Onnistuu jopa kännykällä (S60) joidenkin asioiden tarkistelu.
Onko tuosta mitään iloa T5:n kanssa?
ja JOS on, niin mitä softaa pitää hommata kännykkään, että jotain näkyy?
Softat näkyisi olevan melko tiukassa, mutta ainakin racechrono logittaa obd-materiaalia.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Mainitsin jo edellä OBDScopen:
http://obdscope.urli.net/
Toimii Symbian-puhelimissa ja sovellus pitää allekirjoituttaa symbiansigned.com:n kautta ennen kuin suostuu asentumaan. Lisäksi sovellus "vanhenee" määrävälein, jolloin pitää ladata uusi versio ja allekirjoituttaa se. Tekijä saattanee jossain vaiheessa alkaa perimään ohjelmasta korvausta, saa nähdä.
http://obdscope.urli.net/
Toimii Symbian-puhelimissa ja sovellus pitää allekirjoituttaa symbiansigned.com:n kautta ennen kuin suostuu asentumaan. Lisäksi sovellus "vanhenee" määrävälein, jolloin pitää ladata uusi versio ja allekirjoituttaa se. Tekijä saattanee jossain vaiheessa alkaa perimään ohjelmasta korvausta, saa nähdä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Ookkei,
racehrono mulla onkin jo käytössä, joten siihen siis saisi noita lisätietoja irti autosta jos tuommosen mokkulan hommais. SS:n mainitsema OBDscope vois olla kans kätevä, mutta kiinnostusta (joskus tulevaisuudessa ) maksaa ei oo.
racehrono mulla onkin jo käytössä, joten siihen siis saisi noita lisätietoja irti autosta jos tuommosen mokkulan hommais. SS:n mainitsema OBDscope vois olla kans kätevä, mutta kiinnostusta (joskus tulevaisuudessa ) maksaa ei oo.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
äänestän sid infoa.
saa näkyy kaikki anturitiedot mitä haluaa ja myös vikakoodit.
ilman mitää pulikoita
saa näkyy kaikki anturitiedot mitä haluaa ja myös vikakoodit.
ilman mitää pulikoita
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Anturitiedot, vikakoodit yms. T7
Paitsi purkin ohjelmointiin tarvitset pulikan ja muut vermeet, tai sitten pitää käyttää jollain purkki/auto flässättävänä, harvemmin ilmaista sekään.jkotka kirjoitti:äänestän sid infoa.
saa näkyy kaikki anturitiedot mitä haluaa ja myös vikakoodit.
ilman mitää pulikoita
Sid info on toki hyvä lisä, mutta logitukseen aika huono, ellei videoi sidiä samalla kun naputtaa selausnappeja villillä tahdilla.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83