Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Eli oon ahtamassa Saab 96:sen V4 1.5 (Ford) kaasarikoneen.
Haluaisin vähän kysellä perusasioita...
Ymmärrän että käytännössä homma tulee toimimaan näin:
Ahdin asennetaan itsetehtyyn pakosarjaan, Pakokaasut pyörittää ahdinta ja imuilma johdetaan ahtimen kautta kaasarille (Weber 32DAT) Kaasarin lähelle asennetaan ahtoputkeen ns Dump Valve.
Lisäksi poistan alkuperäisen mekaanisen bensapumpun ja korvaan sen sähköisellä.-> Esim: ( http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-1206 )
(Kuinka korkeat bensanpaineet on tarpeen?)
Lisäksi kannattaisi kuullema käyttää myös malpassisäädintä? ( http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/AU ... /malpassi1 )
Malpassi -> Malpassi bensapaineensäädin (turbo)
Malpassin kolmikalvoinen säädin on varmaankin Suomen myydyin säädin, jota käyttävät sadat harrastajat ja kilpakuskit autoissaan.
Säätimellä voit nostaa alkuperäistä bensanpainetta, ja kytkemällä imusarjasta ohjauspaineen säätimelle, säädin korottaa oikeaoppisesti säädintä ahtopaineiden noustessa.
Säädin ei sisällä bensanpainemittaria.


Tuolla malpassillahan saa paineet niin korkealle kun vaan voi kuvitella!

Lisäks ahtimelle tarvitaan öljynpaineet jotka otan öljynsuodattimen jalasta josta saa paineen myös mm. öljynpainemittarille ja paluuputki johdetaan öljypohjaan.

Onko tässä kaikki vai olenko unohtanut jotain?

Hommaa on tiedossa mutta lopussa puhina ja suhina palkitsee ;D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sellasta vaan, että miksi et laita sähköistä polttoaineensyöttölaitteistoa kaasarin sijaan? :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Coltti kirjoitti:Sellasta vaan, että miksi et laita sähköistä polttoaineensyöttölaitteistoa kaasarin sijaan? :)
Ruiskuksi muuntamisessa tulee niin paljon lisätöitä että ei ehdi ensi kesäksi liikenteeseen, lisäks kaasari on oldschool :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei noissa kaasari turboissa mitään kauheita bensanpaineita tarvita, eikö pienenä nyrkkisääntönä tuolle webrullekin ole että n. 0.25-0.3 bar yli ahtopaineen, jos vakiokoneisen kuupan turbottaa niin eipä sinne paljoa ahtojakaan uskalla tunkea...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Noooh,sanotaas taas kerran.Toi polttoaineen paineensäädin on väärä ja tolla et saa ahtopaineen noustessa muutakuin tulvivan kaasarin.Sun linkittämä säädin kertoo paineen kolmella.Kaasutin vaatii paineeksi n.0,2-0,6bar peruspaineen+ahtopaine.Oikea paine löytyy kokeilemalla.
Oikea on tässä:
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 051TURB252

Linkittämälläsi pumpulla et myöskään tee mitään tuossa sun käytössä,ellei tarkoituksesi ole ajaa ilman ahtopainetta.Vaikkapa biltemasta volvon k-jet pumppu tankkiin 900:sen kumihuulella ja hitsatulla kauluksella ja itsetehdyllä imuputkella.

Pistä dumpin tilalle välijäähy siihen ahtoputkeen,nahkoja menee ilman,ja kaasarilla muutenkin.

Olet unohtanut ainakin sytkän,bensalinjat paluuputkineen,tarpeelliset mittarit(ainakin laajakaista seos,ahtopaine ja pakopaine,vedenlämpö),ja helvetin ison kasan kannentiivisteitä,ja jonkun gurun joka kaasuttimen säätää.Kytkimestä puhumattakaan.Kannet,nokka?

Sytkäksi vähintään kärjetön,alipainekello huitsin tuuttiin,mielummin korvaus paineella myöhäistävään/alipaineella aikaistavaan malliin(volvo turbo bolt-on)

Oldschool tosta kyllä tulee mutta ei kannata laskea kovinkaan montaa ongelmatonta kilometriä sille.

Ruiskun asennus ei poikkea tuosta oikeastaan yhtään,kaasarin tilalle saabin läppä (5e saat),imusarjaan holkit (2,5ekpl sorvarilla) suuttimet ~300cc (100e?),tukit parikymppiä sis paineensäätimen,ruiskuboksi 120e kolvaamaton,johdoissa jos haluaa säästää niin pääsee ilmaiseksi kun käy jonkun saabistin romulootasta kaivamassa.Sytkään n.100e sis.hukkakipinä puola,edis purkki,anturi ja triggeririlla.Multa valmiit kartat jolla saa vaan kääntää avaimesta.Kaiken kaikkiaan jäänee satkun ainakin halvemmaksi mitä kaasari,ja samaa kokoluokkaa olevalla puhaltimella 1kurkkuisen sarjalla 0,9bar paineella n180hv,ja katuajoa olis kestäny vaikka lopun ikää.Alakerta vakio 300tkm ajettu ja nokka 7,6 kannet autotallissa kaivettu pimeässä.

Ps.frostgrey,kehtaa sinne ruiskulla ja isolla ahtimella +2bar laittaa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Pola »

laitat kaasarin imupuolelle niin ei tarvii kikkailla :D
#3272
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitos vinkeistä! Sytkäpuolen olin tosiaan unohtanut tuosta kokonaan! Pitänee alkaa etsiä kärjetöntä sytkäää tuohon orkkis jakajaan ja sitä volvon alipainekelloa!

Eikös mistään saa sellaista bensapumppua jossa ei tarvitsisi bensatankkia hitsata? Eli sellaista maalia joka menisi bensalinjojen väliin?Eli ns. tarvike / "tuuning" mallia?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos löydät Ford V6 Boschin kärjettömän jakajan niin siihen saattaa pystyä vaihtamaan 4-pyttyisen jakajasta triggerilevyn ja kannen joten homma hoituu pienimmällä mahdollisella turaamisella. Olen kuullut myös systeemistä jossa käytetään ylimääräistä hukkaportin kelloa kiertämään jakajaa myöhäisemmälle. Nämä ovat onneksi vähenemään päin edullisten ohjelmoitavien sytkien ja ruiskujen yleistyttyä.

Polttoainepuolella on käytetty välisäiliötä konehuoneessa (ns. surge tank). Auton oma pumppu syöttää bensaa siihen ja ruiskun pumppu imee tuosta ja palauttaa ylimääräiset siihen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Letkujen väliin tuleva pumppu on helpompi asentaa... niitäkin on tuolla bilhellissä. Paineen säätö on todella tarkkaa hommaa kaasari vehkeessä (tulvii helposti).

Tuo ehdotus turbon imu puolelle asennus on paljon helpompi ja halvempi ratkaisu kuin alkaa koteloimaan kaasari tai hankkimaan turbotukseen soveltuvaa kaasaria (siis jos välttämättä haluaa kaasarin pitää).

Väittäsin kuitenki että jonkun halvan ohjelmoitavan sytkän ja ruisku paketin kanssa tulee paljon vähemmän harmaita hiuksia...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eikös tähän se kaasari ollut jo hankittu?

Voit laittaa linjan väliin tulevan,mutta muutoksia se vaatii silti tankkiin.Pumppu tappaa itsensä aika nopeasti jos ottaa vakio lähdöstä sen imun,ja paluuputkelle pitää kuitenkin tankkiin tehdä paikka.

Tohon sytkään tällaiseen turailuun lienee joku ignitor ja se volvon kello kaikkein järkevin,toi volvon kello toimii alipaineella niinku vakio ja paineella myöhäistää.Asteista ja käyrästä ei ole tietoa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:Eikös tähän se kaasari ollut jo hankittu?

Voit laittaa linjan väliin tulevan,mutta muutoksia se vaatii silti tankkiin.Pumppu tappaa itsensä aika nopeasti jos ottaa vakio lähdöstä sen imun,ja paluuputkelle pitää kuitenkin tankkiin tehdä paikka.

Tohon sytkään tällaiseen turailuun lienee joku ignitor ja se volvon kello kaikkein järkevin,toi volvon kello toimii alipaineella niinku vakio ja paineella myöhäistää.Asteista ja käyrästä ei ole tietoa.
Juu, kaasariksi oon jo hankkinut Weber 32DAT:n

Pitänee alkaa sitten etsimään sopivaan linjan väliin tulevaa pumppua ja irroittaa bensatankki muutoksia varten.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti: Sytkäksi vähintään kärjetön,alipainekello huitsin tuuttiin,mielummin korvaus paineella myöhäistävään/alipaineella aikaistavaan malliin(volvo turbo bolt-on)

Oon etsiskellyt tuota alipainekelloa virranjakajaan, tosin huonolla menestyksellä :(
Tuo "volvo turbo" malli vissiin viittaa 200-sarjan turboihin? oon selaillut volvolandian markkinapaikkaa ja koittanut löytää tuollaista. Jos tietäsi tarkemmin mitä etsii voisi kysellä ihan uusiakin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

R-sport 200 sarjassa ainakin,myös 200 turbossa tuollainen,ja jossain saastemallissa on kello jossa kaksi liitäntää kalvon molemmille puolin.

Kaivan varastoja..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kytkin?
Siis millainen kytkinpaketti kannattaisi laittaa kun koneen ahtaa?
Muistan maininnan 900 turbon levystä ainakin...
Millainen patentti menisi ilman muutoksia vauhtipyörään paikalleen?
Onko olemassa mitään "polt-on" ratkaisua?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kaasutinkoneen turboahtaminen?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 95#p693595

En osaa varmaksi löytyykö kuuppaan mitään ihan täyttä Polt-On ratkaisua joka myös pitäisi, mutta tuollahan tuo oli jo aikaa sitten esitelty. Parempia poltton ratkaisuja tuskin tulee sen enempää vaikka eripuolilla foorumia kyselisikin :D
Vastaa Viestiin