T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon kun vaihtaa T5 nokat T7 koneeseen, vai voiko nokat vaan ns.heittää paikoilleen? Noissa T5 nokissa on muistaakseni n.0,34mm enemmän nostokorkeutta kuin T7 nokissa, niin pitääkö esim. venttiilin nostimet ottaa pois ja painaa kasaan ennen T5 nokkien asennusta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jyyrä kirjoitti:Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon kun vaihtaa T5 nokat T7 koneeseen, vai voiko nokat vaan ns.heittää paikoilleen? Noissa T5 nokissa on muistaakseni n.0,34mm enemmän nostokorkeutta kuin T7 nokissa, niin pitääkö esim. venttiilin nostimet ottaa pois ja painaa kasaan ennen T5 nokkien asennusta?
Kiinni vaan. ei tartte painimiin koskee. Tarkkana pitää olla että jako menee oikeen. Sido vaikka nippusittellä ketju kii rattaisiin.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

JouniCSE kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon kun vaihtaa T5 nokat T7 koneeseen, vai voiko nokat vaan ns.heittää paikoilleen? Noissa T5 nokissa on muistaakseni n.0,34mm enemmän nostokorkeutta kuin T7 nokissa, niin pitääkö esim. venttiilin nostimet ottaa pois ja painaa kasaan ennen T5 nokkien asennusta?
Kiinni vaan. ei tartte painimiin koskee. Tarkkana pitää olla että jako menee oikeen. Sido vaikka nippusittellä ketju kii rattaisiin.
Jeps kiitti tiedosta. Tuota nippuside juttua ajattelin itsekin kokeilla. Täytyy katsoa jos sitä vaikka saisi sunnuntaina vaihdettua noi nokat niin pääsisi testaamaan onko niistä mitään hyötyä :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Raportoi ihmeessä tuloksista! Kuullostaa mielenkiitoiselta. EIkö noita T5 nokkia saa aika sopivalla hinnalla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Saab.96 kirjoitti:Raportoi ihmeessä tuloksista! Kuullostaa mielenkiitoiselta. EIkö noita T5 nokkia saa aika sopivalla hinnalla?
Vielä ei ole raportoitavaa. Jäi nokat vaihtamatta kun huomasin eräät myynnissä olevat 2.0t T5 männät+kiertokanget (alunperin tarkoitus on ollut vaihtaa 2,3t T5 sisukset mutta kampiakselia ei taida saada mistään järkevästi), joten ajattelin että turhaan niitä nokkia nyt erikseen asentaa jos sitä innostuu (eli toisin sanottuna jos saa rahaa että voi ostaa noi männät+kiertokanget) vaihtamaan sisuksetkin tässä lähiaikoina :lol: Mutta ainakin ecuprojectilla isot pojat ovat kertoneet että pakolämmöt on tippuneet kymmeniä asteitä kun ovat asentaneet kyseiset nokat, ja sen jälkeen hienosäätäneet bensakarttaa 8) Tarkoitus olisi että saisin "luotettavasti" yli 300hv ja noin 400-430Nm tuolla TD04-15T:lla mutta saa nähdä miten käy :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Tuskin maata mullistavia muutoksia noilla nokilla saa aikaiseksi vakioajotuksilla..mut kannattaahan se kokeilla.
Ja yli 300hv 15t:n kans on aika unelmointia :)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Hane_81 kirjoitti:Ja yli 300hv 15t:n kans on aika unelmointia :)
Voi olla hyvin mahdollista, mutta kyllä tuolla ecuprojectilla on ilmeisesti ainakin muutama auto mistä on otettu tuolla TD04 vähän yli 300hv. Se on totta että paras mahdollinen ratkaisu tuo ei ole, mutta kaikkea pitää yrittää :lol: Tämä on lähinnä vaan kokeilu ja jos sitä 300hv rajaa ei ylitetä niin sitten ei voi mitään, ei tuossa mitään häviäkkään, autoon on tulossa myös 4kanavainen egt-mittari jotta nähdään kuinka turvallinen viritys se sitten oli :lol: . Ei mulla itselläkään ole odotukset ihan pilvissä mutta toivattavasti totuus paljastuu kevään/kesän aikaan (riippuen raha tilanteesta), niin ja nettiautossa oli myynnissä A4 1,8t audi missä oli juuri kyseinen ahdin ja siitä oli otettu karalan softalla 299hv :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

juu paperille voi saadakkin sen ~300 piikkitehon. Mutta useemman kymmenen heppaa alempana menee se raja mitä tuo hyrrä tuottaa "oikeasti". Tarkoittaen niitä heppoja millä se auto menee eteenpäin :) ..eikä vain piikkinä paprulla. Mut kokeilemalla selviää miten käy. Ja isommanhan saa kii muutako laittaa niin ylittyy se raja..vaikka kaksinkertasestikki :mrgreen:
Jos vielä mahollista niin testaas ja raportoi myös b202 nokkien vaikutuksesta ko. kokoonpanossa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ollut täällä varmaan aikasemminkin juttua, mutta mitkä noista B204/234 nokista on "parhaat" T7 kanteen..?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Hane_81 kirjoitti: Ja isommanhan saa kii muutako laittaa niin ylittyy se raja..vaikka kaksinkertasestikki :mrgreen:
Jos vielä mahollista niin testaas ja raportoi myös b202 nokkien vaikutuksesta ko. kokoonpanossa.
Toi isompi ahdin oli kyllä kanssa listalla, mutta tulin siihen tulokseen että hinta menee liian kalliiksi, ainakin nyt kun autoon pitää vaihtaa myös uusi kytkin ja ic ennen kesää. Ja tuohon 9-5:seen pitäisi vaihtaa myös pakosarja jos siihen meinaa vaihtaa oikeasti isompaa ahdinta, siis jos TD04-19T ja GT28BB ei lasketa, enkä viitsi maksaa 1000€ siitä että saan 50-70hv lisää. Se TD05 tai TD06 kyllä himottaisi vieläkin mutta mutta... Noita B202 nokkia mulla ei ole enkä viitsi niitä ostaa vain kokeilu mielessä, mutta ainakin maptun käyttää T5 nokkia 350hv etanoli kokoonpanossa, eikös noi B202 nokat ole vielä vähän jyrkemmät kun B2*4L moottoreissa? Ecuprojectin mackan sanoi kokeilleensa noita B202 nokkia ja sanoi ettei ne olleet hyvät, ilmeisesti alakierroksilla vääntö kärsi pahasti, hänkin vaihtoi nokat sitten noihin B204L mallisiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Frostgrey kirjoitti:Ollut täällä varmaan aikasemminkin juttua, mutta mitkä noista B204/234 nokista on "parhaat" T7 kanteen..?
Mitä minä olen kuullut niin noi B2*4L koneissa käytetyt olisi parhaat ns.normi ajoon, mutta en tiedä onko sitten eroa että laitetaanko nokat B205E vai B235E/R koneeseen.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki ei-T7 lyhytlohkokoneet (T5 kansi) on samoilla nokilla, eli täysin samat oli sitten B234I, B234E, B234I, B204I, B204L tai B204R kyseessä.
Aika miedot vielä mutta varmaan kaikinpuolin paremmat kuin T7 nokat, paitsi päästöissä.

B235/B205 on sama imunokka kaikissa, B235 on hiukan kireämpi pakonokka kuin B205.

B234 pitkälohko turbon nokat on sitten astetta kireämmät kuin T5 nokat, vaparin taitaa olla suht samaa tasoa.

B202 turbo on kireimmät, tosin epäsymmetriset '84 malliset kannattaa nakata roskiin ennemmin, B202i/B212i on hiukan löysemmät mutta silti taisi olla kireemmät kuin T5.

15T:n tasoisella pakokaasujarrulla ei varmaan T5 nokkia kireämmistä ole käytännössä hyötyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Kaikki ei-T7 lyhytlohkokoneet (T5 kansi) on samoilla nokilla, eli täysin samat oli sitten B234I, B234E, B234I, B204I, B204L tai B204R kyseessä.
Aika miedot vielä mutta varmaan kaikinpuolin paremmat kuin T7 nokat, paitsi päästöissä.

B235/B205 on sama imunokka kaikissa, B235 on hiukan kireämpi pakonokka kuin B205.

B234 pitkälohko turbon nokat on sitten astetta kireämmät kuin T5 nokat, vaparin taitaa olla suht samaa tasoa.

B202 turbo on kireimmät, tosin epäsymmetriset '84 malliset kannattaa nakata roskiin ennemmin, B202i/B212i on hiukan löysemmät mutta silti taisi olla kireemmät kuin T5.

15T:n tasoisella pakokaasujarrulla ei varmaan T5 nokkia kireämmistä ole käytännössä hyötyä.
Ainakin B234i nokilla on eri varaosanumerot kuin B2*4L nokilla?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo totta, B234I lyhytlohkon nokat tonnareissa (enpä muista nyt ng900) on poikkeavat. Taitaa vastata lähes suoraan B234 pitkälohkon nokkia jotka on toisiksi kireimmät B202 turbon jälkeen.

Nyrkkisääntönä 2,3 (etenkin T5/pitkälohko) kaipaa selvästi kireämpiä nokkia kuin 2,0 tuottaakseen tehoa ylhäällä. Vastaavasti 2,0 kärsii alakierroksilla enemmän kireämpien nokkien kanssa. Joten samaan luonteeseen pyrkiessä toisessa saa käyttää astetta kireämpiä nokkia kuin toisessa.
Johtuu erosta geometriassa, virtausnopeudet on pienillä kierroksilla luonnostaan kovemmat 2,3:ssa joka tuottaa enemmän vääntöä, vastaavasti tukehtuminen yläkierroksilla tapahtuu aiemmin.
Teoriassa 2,3 T7 geometria on "ideaalisin" pidemmällä kangellaan.

Nokkavalinnassa siis kannattaa miettiä sitäkin mikä alakerta on kyseessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Joo totta, B234I lyhytlohkon nokat tonnareissa (enpä muista nyt ng900) on poikkeavat. Taitaa vastata lähes suoraan B234 pitkälohkon nokkia jotka on toisiksi kireimmät B202 turbon jälkeen.
Samat numerot on sekä ng900 että 9000 B234i:ssä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin