Pakopaineista ja - lämmöistä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
ypjp
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 15:17
Paikkakunta: Turun seutu

Pakopaineista ja - lämmöistä

Viesti Kirjoittaja ypjp »

Missä on se kriittinen raja?
Pitää kysyä, kun ei viitsis ihan kokeilemal hakea :lol:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Pakopaineista ja - lämmöistä

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ypjp kirjoitti:Missä on se kriittinen raja?
Pitää kysyä, kun ei viitsis ihan kokeilemal hakea :lol:
Näillä voit aloittaa, löytyy jotain yleistä aiheesta EGT
http://www.saabscene.co.uk/cgi-bin/ulti ... 3/613.html
http://www.saabcentral.com/forums/viewt ... 44&start=0

Se missä raja menee riippuu paljon osista venat, tbo jne. Esim B235R:n pakovenat ovat erikoisterästä, joka takaa että ne sietään paremmin korkeita lämpötiloja. TD04-15T:n kohdalla suositellaan ettei EGT't nouse yli 950C, mutta onahan niitä laitteita pitkälle yli ton rajankin ajettu.

Esim Nordic:in 300Hp kitti 9-5 aeroon, ohessa kuvat EGT ja WHP


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja kun moottori näyttää tältä, niin on ehkä syytä kiinnittää huomiota lämpöihin 8O
Kuva
#1730
500whp.net member
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pakopaineista ja - lämmöistä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Vigge kirjoitti: Kuva
Totahan vois jo hitsatakkin ihan turvallisesti ton lämpösenä :wink:

Meinaako nuo edelliset löpinät sitä että jos mulla on liian avara putkisto niin voi venttiilit sulaa koneen sisälle???
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Avara putkisto ei toki polta venttiilejä, mutta: pakokaasun lämpö voi kohota kriittiseksi jos seokset ovat pielessä (lue laihalla), mutta tällöin kone kyllä nakuttaa ja APC tai vastaava puuttuu peliin rajoittaen ahtoja.
Teoriassa venttiilit voivat palaa jos kone on väärin säädetty, tai jos ahtoja on liikaa bensansaantiin nähden, käytännössä näin ei juuri käy.

Avarampi putkisto vähentää pakopuolen vastapainetta, mikä vaikuttaa kaikkeen mitä tapahtuu turbon kompuran ja pakoputken pään välissä.
Siis, jos putki virtaa paremmin lämpö vähenee ja hyöty korostuu, kun vähemmän lämmin kaasu vaatii vähemmän virtauspintaa.
Samalla ahdin kuormittuu vähemmän, turbo pyörii vähemmällä vastapaineella ja tällöin myös ahtoilman lämpö vähenee (tosin melko vähän) Näinollen, bensansyöttöä tarvitaan hieman lisää samalla ahtopaineella (!) Jos ruisku ei jo valmiiksi toimi äärirajoilla, se yleensä
pystyy kompensoimaan tarpeen.

Harva tulee ajatelleeksi, että pakoputken vaihto vaikuttaa myös tapahtumiin ennen pakosarjaa; tämä on kuitenkin tärkeää huomioida, jottei tule seoksen kanssa ongelmia. APC, painekello jne pitää myös joskus säätää uudelleen kun pakopuolta avarretaan.
Vastaa Viestiin