Huulikiiltoa
Huulikiiltoa
Teenpä tässä tällaisen kuvareportaasin kuinka köyhä pimppaa tonnaria
Eli tuli hommattua 16" Borbetit joissa huulien lakka hieman kärsinyt synkän pohjolan tiesuolassa. Näin kesän kynnyksellä noille piti tehdä jotain jotta saa edellisen omistajan hankkimat Sava Intensat laatuauton alta pois.
Kuva lähtötilanteesta, lakka hilseili suurina liuskoina
Seuraavassa on puolat suojattu teipillä, Nitromors on sen verran tujua
Pensselillä Nitromorssia pintaan, pari kerrosta kaapimatta välillä. Alkaa tässä jo hieman lakka kuplimaan.
Nitromorsin vaikutettua n. 10min kaavin lakat pois jääskrapalla, puutikkua kokeilin ensin mutta menee tuossa hinkatessa pyöreeksi, ei hyvä. Vanne pestynä Fairylla. Kuvassa näkyy hapettuman aiheuttamia "matomaisia" tummentumia.
Tummentumat ja muut moskat hinkkasin vesihiomapaperilla karkeuksilla 800-1000-1200. Vanne taas pestynä ja kuivattuna hionnan jälkeen.
Esikiillotus tehtynä, Menzernan esikiillotusvahalla sekä kartion mallisella rättilaikalla.
Loppukiillotus Menzernan kiillotusvahalla ja kartion mallisella rättilaikalla. Eipä tuosta kuvasta suurta eroa edelliseen löydä, on se hieman kiiltävämpi
Kiillotusta olisi toki voinut jatkaa vielä mutta tyydyn tuohon. Katsotaan jos talven aikana saisi tummaa väriä puolille ja lakan pintaan. Tämän kesän ajattelin ihan vahata noita huulia, ehkä Autoglym punainen-kultainen yhdistelmä? Vinkkejä?
Huomioita:
- Kannattanee varata "tietenkin" kaksi tai useampaa laikkaa esikiillotusta sekä loppuhinkkaamista varten, yritin ensin putsata laikkaa välissä mutta on aika hankalaa. Laikkoja tietty vanteen muodosta riippuen eri muotoisia.
- Rengaspino (4kpl) toimii aika hyvin työtasona ja vanne pysyy paikallaan.
- Laikkaa pyörittävässä porakoneessa/rälläkässä täytyy olla hyvin potkua, itsellä oli Boschin 500W ja meinasi hyytyä välillä kun antoi painetta laikalle.
- Kiillotusvahat kannattaa ostaa riittävän suurina pötköinä jotta on helppo käsitellä, Motonetissä myydään noita Menzernan vahoja mutta myös sellaisia pieniä pötköjä joita on vaikeahko käsitellä.
Rättilaikat maksaa Motonetissa 3-10€/kpl, kiillotusvahat n. 10€/kpl, hiomapaperit 0,8€/kpl. Nitromors 0,5 litraa kaiketi jotain kympin luokkaa?
Omalle työlle tosiaan on turha laskea hintaa, ekassa vanteessa meni melkein 3h Kaksi on nyt tehtynä, kai ne loputkin sitten. Jos tulee jotain huomioita lisää niin kirjoittelen tänne.
Joillekin foorumilaisille tämä on varmaankin pässinlihaa mutta toivottavasti tästä on jollekin hyötyä.
Eli tuli hommattua 16" Borbetit joissa huulien lakka hieman kärsinyt synkän pohjolan tiesuolassa. Näin kesän kynnyksellä noille piti tehdä jotain jotta saa edellisen omistajan hankkimat Sava Intensat laatuauton alta pois.
Kuva lähtötilanteesta, lakka hilseili suurina liuskoina
Seuraavassa on puolat suojattu teipillä, Nitromors on sen verran tujua
Pensselillä Nitromorssia pintaan, pari kerrosta kaapimatta välillä. Alkaa tässä jo hieman lakka kuplimaan.
Nitromorsin vaikutettua n. 10min kaavin lakat pois jääskrapalla, puutikkua kokeilin ensin mutta menee tuossa hinkatessa pyöreeksi, ei hyvä. Vanne pestynä Fairylla. Kuvassa näkyy hapettuman aiheuttamia "matomaisia" tummentumia.
Tummentumat ja muut moskat hinkkasin vesihiomapaperilla karkeuksilla 800-1000-1200. Vanne taas pestynä ja kuivattuna hionnan jälkeen.
Esikiillotus tehtynä, Menzernan esikiillotusvahalla sekä kartion mallisella rättilaikalla.
Loppukiillotus Menzernan kiillotusvahalla ja kartion mallisella rättilaikalla. Eipä tuosta kuvasta suurta eroa edelliseen löydä, on se hieman kiiltävämpi
Kiillotusta olisi toki voinut jatkaa vielä mutta tyydyn tuohon. Katsotaan jos talven aikana saisi tummaa väriä puolille ja lakan pintaan. Tämän kesän ajattelin ihan vahata noita huulia, ehkä Autoglym punainen-kultainen yhdistelmä? Vinkkejä?
Huomioita:
- Kannattanee varata "tietenkin" kaksi tai useampaa laikkaa esikiillotusta sekä loppuhinkkaamista varten, yritin ensin putsata laikkaa välissä mutta on aika hankalaa. Laikkoja tietty vanteen muodosta riippuen eri muotoisia.
- Rengaspino (4kpl) toimii aika hyvin työtasona ja vanne pysyy paikallaan.
- Laikkaa pyörittävässä porakoneessa/rälläkässä täytyy olla hyvin potkua, itsellä oli Boschin 500W ja meinasi hyytyä välillä kun antoi painetta laikalle.
- Kiillotusvahat kannattaa ostaa riittävän suurina pötköinä jotta on helppo käsitellä, Motonetissä myydään noita Menzernan vahoja mutta myös sellaisia pieniä pötköjä joita on vaikeahko käsitellä.
Rättilaikat maksaa Motonetissa 3-10€/kpl, kiillotusvahat n. 10€/kpl, hiomapaperit 0,8€/kpl. Nitromors 0,5 litraa kaiketi jotain kympin luokkaa?
Omalle työlle tosiaan on turha laskea hintaa, ekassa vanteessa meni melkein 3h Kaksi on nyt tehtynä, kai ne loputkin sitten. Jos tulee jotain huomioita lisää niin kirjoittelen tänne.
Joillekin foorumilaisille tämä on varmaankin pässinlihaa mutta toivottavasti tästä on jollekin hyötyä.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Huulikiiltoa
kiillotushommia enemmän harrastavat on rakennelleet semmosen sähkömoottorilla pyörivän "pyörittimen" mihin kiinnittää vanteen ja sitten on helppo hioa ja kiillottaa.
rohkeimmat nostaa auton ylös ja ykkönen päälle ja eikun kiillottamaan
hyvännäköstä jälkeä oot saanu aikaan, lähtökohtaan nähden
vahaa vaan pesun jälkeen aina, nii kiilto pysyy. lakka vie parhaan kiillon aina.
rohkeimmat nostaa auton ylös ja ykkönen päälle ja eikun kiillottamaan
hyvännäköstä jälkeä oot saanu aikaan, lähtökohtaan nähden
vahaa vaan pesun jälkeen aina, nii kiilto pysyy. lakka vie parhaan kiillon aina.
Re: Huulikiiltoa
Hienoa jälkeä!
Vanteet päätyivät juuri oikeantyyppiseen "kotiin".
Vanteet päätyivät juuri oikeantyyppiseen "kotiin".
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Huulikiiltoa
Kas kun ei kukaan ollut ehtinyt sanomaan taikasanaa Wenol..
Sillä kiillottais 1200 tai hienomman vesihionnan jälkeen, sitten niitä autoglymejä tms?
Sillä kiillottais 1200 tai hienomman vesihionnan jälkeen, sitten niitä autoglymejä tms?
Re: Huulikiiltoa
Wenol on metallinkiillotustahna. Ite oon kiillottanut uistimista tiskipöytään ko aineella - toimii ja poistaa hapettumat ja muut skeidat tosi helposti.
Kts tuotteesta googlettamalla lisää.
Kts tuotteesta googlettamalla lisää.
Re: Huulikiiltoa
Juu Wenol on hyvä aine, mutta saatavuus nykyään huono!
Luokitellaan aika kovaksi myrkyksi näinä nykyisinä EU-direrektiivi aikoina!
Luokitellaan aika kovaksi myrkyksi näinä nykyisinä EU-direrektiivi aikoina!
Re: Huulikiiltoa
vanhimmissa renkaan tasapainotuskoneissa on myös hyvä kiillotella missä ei ole automaattista pysäytystä eikä "suojakilpiä". (ammattikoulun opettajan vanteita tuli kiilloteltua joskus) ja pyörii just sopivaa vauhtia.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Re: Huulikiiltoa
Komeaan kuntoon olet kyllä vanteet saanut.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Huulikiiltoa
Juu joku vannetta pyörittävä laite olisi kyllä hyvä, mutta menee se noin että vanne on paikallaan ja itse pyörii...
En kyllä noista jutuista enkä googlettamalla löytänyt ihmeempää hyötyä tuosta Wenolista verrattuna tuohon laikka+kiillotusvaha menetelmään...?
En kyllä noista jutuista enkä googlettamalla löytänyt ihmeempää hyötyä tuosta Wenolista verrattuna tuohon laikka+kiillotusvaha menetelmään...?
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Huulikiiltoa
Kova homma sulla ollu, mutta lopputulosta katsoessa se kyllä on kannattanu. Komeasti kiiltää
Tuosta hoidosta vahan kanssa... Omista aeroista vahasin muun auton vahauksen yhteydessä huulet juurikin glymin kullalla (+ekana kliineri ja claybar), mutta se ei mun mielestä kiiltäny oikein kunnolla, joten myöhemmin hinkkasin ne Autosolin kiillotustahnalla ja sain mielestäni paremman kiillon aikaiseksi. Sen jälkeen pyyhin ne vielä Sinolilla kun muistelin lukeneeni jostain, että sillä saisi kiillon pysymään pidempään. Tiedä sitten oliko siinä mitään perää...
Olisi kiva kuulla kokemuksia, että miten vahaus toimii tuollaisiin vasta kiilllotettuihin vanteisiin. Himmentääkö yhtään, pitääkö pitkään kiiltävänä, ynnä muuta...
Tuosta hoidosta vahan kanssa... Omista aeroista vahasin muun auton vahauksen yhteydessä huulet juurikin glymin kullalla (+ekana kliineri ja claybar), mutta se ei mun mielestä kiiltäny oikein kunnolla, joten myöhemmin hinkkasin ne Autosolin kiillotustahnalla ja sain mielestäni paremman kiillon aikaiseksi. Sen jälkeen pyyhin ne vielä Sinolilla kun muistelin lukeneeni jostain, että sillä saisi kiillon pysymään pidempään. Tiedä sitten oliko siinä mitään perää...
Olisi kiva kuulla kokemuksia, että miten vahaus toimii tuollaisiin vasta kiilllotettuihin vanteisiin. Himmentääkö yhtään, pitääkö pitkään kiiltävänä, ynnä muuta...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Huulikiiltoa
Sain nuo loputkin kiillotettua ja saman huomion tein että vahaus rokotti kiiltoa aikalailla. Vahasin Autoglymin punaisella ja sitten kullalla jonka annoin levätä pinnassa pari tuntia. Kiilto ei kyllä todellakaan ole samaa luokkaa kuin ennen vahausta.
Mihinkähän tuo Sinol temppu perustuu? Alumiinia työstettäessähän esim. jenkoja tehdessä tenu toimii leikkuunesteenä paremmin kuin leikkuuöljy, syytä tähän en tosin tiedä....
Mihinkähän tuo Sinol temppu perustuu? Alumiinia työstettäessähän esim. jenkoja tehdessä tenu toimii leikkuunesteenä paremmin kuin leikkuuöljy, syytä tähän en tosin tiedä....
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Huulikiiltoa
On muuten hyvät ja yksityiskohtaiset ohjeet, tarvikeluettelo ja kaikki. Tänhän vois laittaa johonkin tuunauksen UKT:hen.
Itsellä sama projekti 16" airoihin. Myöskin tulossa keskeltä tummemmiksi.
Hyvä kun olet testannut tuon vahauksenkin, niin tietää vetästä vaan Wenolin punanen ja sen päälle sininen. Jospa se riittäis.
Itsellä sama projekti 16" airoihin. Myöskin tulossa keskeltä tummemmiksi.
Hyvä kun olet testannut tuon vahauksenkin, niin tietää vetästä vaan Wenolin punanen ja sen päälle sininen. Jospa se riittäis.
Re: Huulikiiltoa
saapasi kirjoitti:On muuten hyvät ja yksityiskohtaiset ohjeet, tarvikeluettelo ja kaikki. Tänhän vois laittaa johonkin tuunauksen UKT:hen.
Itsellä sama projekti 16" airoihin. Myöskin tulossa keskeltä tummemmiksi.
Hyvä kun olet testannut tuon vahauksenkin, niin tietää vetästä vaan Wenolin punanen ja sen päälle sininen. Jospa se riittäis.
Mitä nuo punainen ja sininen Wenol tarkoittaa? Googlaamalla tosta Wenolista ei oikein löydy mitään järkevää. Jääkö siitä joku suojaava kalvo tms.?
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Huulikiiltoa
Punainen tarkoitettu maalipinnan vahaukseen/hiomiseen ja sininen kromiosille. On aika toimivaa ainetta kun on niin voimakkaasti hiova vaha, eli hiomatahna ja vaha samassa tuubissatlaakso kirjoitti:
Mitä nuo punainen ja sininen Wenol tarkoittaa? Googlaamalla tosta Wenolista ei oikein löydy mitään järkevää. Jääkö siitä joku suojaava kalvo tms.?
Mistähän tuota nykyään saisi ostettua?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98