karavaanarit (topgear 3.10)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Eri kuskien lisäksi powerläppiä heikentää totaalisen erilaiset sääolosuhteet, yllättävän moni on ajettu esim. kostealla radalla.
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Niin no sääoloille ei voi paljoaa. Muistan, kun tästä joskus puhuttiin jotain. Radan piti olla aina aikakieroksia varten edes osittain märkä, jotta kierosajat olisivat paremmin vertailtevissa. Lopputulos oli liian pieni vesitankki radan kastelua varten ja muutama lammikko radalla :lol: Top Gearissa arvellaan, että märässä ajetut kierokset ovat yleensä 4 sekuntia hitaampia kuin kuivalla kelillä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kattelin noi pätkät ja kävin Youtubesta tsiikaan sen 9-5 Aero-pätkän ja pakko sanoa, että toi Mondeo menee etuvetoiseksi yllättävän. Valitettavasti jopa paremmin kuin Saab.

Tosin, kummastelen suuresti sitä miksi joka ohjelmassa jossa ajetaan etuvetoista niin kuljettaja ajaa mutkaan veto päällä. Eipä mikään ihme, että puskee. On siis ihan pakko sanoa, että ei sitä autoa käännetä jos siihen ei laiteta sivuttaisliikettä. Jos siis veto päällä ajaa niin onhan se varma, että tangentin suuntaan menee. Napakka jarrutus ennen mutkaa, ohjaus ja snadisti vetoa päälle ja ennen ku mutka aukeaa niin ronttonen lattiaan.

Sehän se kuiten on, että etuvetoinen häviää takapotkulle radalla kun voimaa ei kerta kaikkiaan saada kaikkea tiehen mutta minkäs teet.

Se kuiten on pakko sanoa, että ku pito alkaa oleen kaikille olematon (talvella) niin kehtaan sanoa, että etuveto on parempi (enligt min mening). Nimittäin, olen nähnyt kun 1.6D Jetalla kyykytetään melko tehokas takaveto :lol:

p.s. Ollappa nyt paalua niin ostaisin ***tuilematta tuollaisen Mazdan :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuolla Mazdalla tulivat kyllä nätisti kahva edellä kurveihin. Ja pääseehän sillä etuvedollakin tulemaan mutkia kylkimyyryssä jos vain osaa sen kaasun ja jarrun oikean käytön. Mutta tuntuvat tuossa Top Gearissa ajamaan aina tosiaan mutkiin talla pohjassa autolla kuin autolla. Takavetoa viedään pitkässä sladissa ja etuvedon annetaan puskea suoraan. Nelivedolla tullaan sitten siten miten se sattuu siihen tulemaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Näyttävyys ensin, nopeus sitten. 8)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

The Stig (Wikipedia)

Onhan tuo sen luokan (auto)viihdeohjelma, että vaimokin katsoo.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Uskomattomin juttu tossa Mazda, Mondeo, Vectra vertailussa oli kun mainittiin se 3 sarjan Bemari. Bemari veloittaa samaa hintaa suorituskyvyltään suunilleen NG ysisatkun kanssa tasoissa olevaa autoa kuin Mazda yli 100 heppaa tehokkaammasta ja nelivedolla varustetulla autoa. Varustelukin oli varmaan muutenkin lähempänä tädellistä Mazdalla. BMW kun ei ole tunnettu anteliaisuudestaan :lol:. Se oli mielestäni hieno esimerkki siitä kun ennemmin maksetaan siitä BMW lätkästä kuin hyvästä autosta. Jos todellakin on niin kova hinku saada semmoinen BMW lätkä, voihan aina käväistä ostamassa BMW avaimenperä kaupasta :lol:
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onkohan se OPC-Vectra niin öykyrä, mitä ohjelmassa annettiin ymmärtää?.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Eikös ne tullut niillä kaikilla etuvetoisilla siihen mutkaan kaasu pohjassa :?: Mutta opel vaan suoriutui huonoimmin noista autoista siitä,mazda ja ford menivät vähän paremmin mutkassa kuin opel mutta opel oli joukon nopein kumminkin :roll:

Ja tämä ei ole mikään puolustuspuhe opelia kohtaan :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja benderi »

Loisto ohjelma tuo top gear. Tuo stigin persoona on aika mysteeri, mutta luulis, ettö jonkinlainen formula tausta miehellä on kun antovat toyotan f1 auton käsiin.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja dq »

saba90 kirjoitti:Eikös ne tullut niillä kaikilla etuvetoisilla siihen mutkaan kaasu pohjassa :?: Mutta opel vaan suoriutui huonoimmin noista autoista siitä,mazda ja ford menivät vähän paremmin mutkassa kuin opel mutta opel oli joukon nopein kumminkin :roll:

Ja tämä ei ole mikään puolustuspuhe opelia kohtaan :lol:
Vähän oli varmaan hakemalla haettua tuo Opelin puskeminen kuvanauhalle, vaan eikös se Fordikin etuvetoinen ole eikä sitä moitittu. Mazda on nelivetoinen. Opelilla joukon korkein huippunopeus, sitä tarkoittivat.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Taitaapi olla turha ja lapsellinen tämä mun kommenttini, mutta kaikki etuvetoiset eivät käyttäydy läheskään samalla tavalla. On sekä yli, että aliohjaavia ja myöskin neutraaleja. Urheilullisuutta arvostavissa piireissä aliohjautuvuus on aina saanut pitkän miinuksen. Se on kuitenkin uskoakseni hyvin yleisesti tarkoituksella autoon haettu ominaisuus. Esimerkiksi TM:n juttujen mukaan aliohjautuvuus on turvallinen. Se pakottaa laskemaan vauhtia, mikäli haluaa saada auton kääntymään. Ja myöskään ei aiheuta perän irtoamista, mikä olisi kokemattomalle kuljettajalle vaarallinen tilanne.

Uusi SS/SC Saab on saanut perän ohjautuvuutta huimasti lisää verrattuna aiempiin Saab malleihin (johtuneeko ReAxx peräntuennasta?). Tämä taas aiheuttaa sen, että esim liukkaalla kelillä kovasti kanttaillessa saattaa perä irrota mutkassa (ainakin SC:ssä) ja se voi yllättää äkkinäisen. Jopa märällä asfaltilla irtoaa jos ajaa mutkan reilusti kaasulla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

benderi kirjoitti:Loisto ohjelma tuo top gear. Tuo stigin persoona on aika mysteeri, mutta luulis, ettö jonkinlainen formula tausta miehellä on kun antovat toyotan f1 auton käsiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stig
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei onneksi opelixinkaan alusta saa pahemmin kehuja:
http://www.youtube.com/watch?v=0k5pyUMFI_4
Samaa mieltä Vectrasta :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: karavaanarit (topgear 3.10)

Viesti Kirjoittaja Speedou »

ST220 on edelleen paras ajamani etuvetoinen isompi auto (mini paras). Käyttäytyy todella hyvin, eikä puske juuri yhtään. Saab on kaukana tuosta urheilullisessa ajossa. Mutta se on taas, mitä autolta haluaa. Normi Mondeo taasen häviää normi 95:lle...

Ite Top Gearista. Loisto sarja, harmi vain kun oikeasti se ei kerro autoista hirveästi. Viihdyttävyydestä täydet pisteet, mutta juuri Stigin pitäisi antaa ne kommentit auton todellisesta ajettavuudesta. Clarkson kun ei oikein osaa ajaa :)
STCF #3
Vastaa Viestiin