TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kysymyksen aiheen voisin rajata 400-850hv Saabit. Minkälaisia ne ovat tekniikaltaan? Mitä huomioitavia tipsejä ja asioita ja kohteita tällöin kannattaa ottaa huomoon? Mitä hintaluokkaa on ollut eri tapauksissa päivityssettiprojekti autoon? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tässä on kuitenkin tullut käyttöön Saabisteille T5-Suite ynnämuita juttuja, niin ottaisin mielellään vastauksia vaikka sitten YV:nä tai email: juhokaren@gmail.com. Voi toki tähänkin vastata. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Paljon olisi kiinnostuneita aiheeseen, muttei kannanottajia. Eikö kukaan tiedä mitään?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kansleri78
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 13:09
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja Kansleri78 »

Jahas, tämä ilmeisesti oli se aihe mistä puhelimessa mainitsit :)
Ainahan sitä viritetyn turboauton kanssa jotain on, vikakoodinlukija on hyvä olla lähellä. Jos ei muuta, niin kyllä siellä joku letku viheltää, tai sytkähäiriö yllättää.
"Mazda RX-7 FC Turbo Cabriolet -91"
"Mazda RX-7 FD Type-S Twinturbo -93"
"Saab 9-3 Aero MapTun Stage 5 -00"
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Semmostahan se on, ei staabilia tehoSaabbia ehkä saa rakennettua tai ei täysin stabiilia. :D Sehän se osittain huollettaa tässä! Asia on ihan vain ajatuksen ja miettimisen tasolla. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

juhokare kirjoitti:Semmostahan se on, ei staabilia tehoSaabbia ehkä saa rakennettua tai ei täysin stabiilia. :D Sehän se osittain huollettaa tässä! Asia on ihan vain ajatuksen ja miettimisen tasolla. :)
Käyppä kattelemassa isojen poikien vehkeitä garagetistä.

http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=extreme

Tuossa esimerkiksi hieman listaa.. :P
#5824
93 B204
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja nugge »

Nää isojen poikien lelujen virityskikat on kyllä varsin hyvin pidettyjä salaisuuksia ja ovat varsin nihkeitä niitä kertomaan. Miksi haluisin itsekin tietää mutta näin se nyt vaan on.

Lähtökohta kun mennään sinne 400-> on ainakin se että voitelu on saatava paremmaks.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja Keme »

nugge kirjoitti:Lähtökohta kun mennään sinne 400-> on ainakin se että voitelu on saatava paremmaks.
Miksi? Korkeampien kierrosten vuoksiko?
jeeeeeee!
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä veikkaisin että paremman tarve voitelun parantamisesta tulee korkeammista sylinteripaineista ja niiden takia kasvaneista laakereiden kuormituksista, lisäksi lämpöäkin tulee tehon sivutuotteena aika reilusti, mikä lisää vaatimuksia voiteluaineelle ja voitelujärjestelmälle.

Harvemmin sitä ihmiset omaa eritysosaamistaan ilmaiseksi jakavat, eikä ainakaan Suomessa kannata huudella julkisesti mistään laittomista muutoksista kilvellisten autojen ollessa kyseessä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tämä topic tuttu?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=145026

Eihän tämä viritys mitään mustaa magiaa ole. Turbo vaan tehotavoitteen mukaan ja loput romut sen mukaan että tehotavoite myös toteutuu. Mitä enemmän ilmaa menee koneeseen, sitä enemmän sieltä myöskin irtoaa sitä tehoa.

Näiden virikatiskoiden kanssa on niin että jokaisella on oma mielipide ja näkemys. Toiset laittaa halvimman Holsun ja call-it-a-day, toiset taas sitten keskittyy niin moottorissa kuin muussakin myös pienempiin yksityiskohtiin ja hio pakettia moneen otteeseen.
Siihen en ota kantaa mikä on oikea tapa, jokatapauksessa taitaa jokainen sata hevosvoimaa lisää vaatia ainakin sen touhutonnin lisää.. Siitä sitten räknäämään mikä on omasta mielestä vielä järkevyyden ja lompsan sietokyvyn rajoissa..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

"järkevyys" ja "viritys" ei oikein sovi samaan lauseeseen. :lol:

Itse ainakin pyrin ottamaan huomioon monia asioita, kun laittelen näitä romuja, että ei tarvitse pelätä että pakka leviää heti ekalla kiihdytyksellä. :)

Tuo järkevyys katoaa jo siinä vaiheessa, kun vakio raudan kesto tulee vastaan, mutta tuohan se ripeä kulkine aina välillä hymyn naamalle ja silloin ne tuhannet ja taas tuhannet eurot jotka autoon on mennyt, unohtuu lähes täysin. :D
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: TehoSaabit - minkälaisia ne ovat

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

TehoSaabit on rikkinäisiä :)

Tämmöset täällä:
- T7-lohko
- Wössikän 0,5 ylikoon männät
- Kevyt vauhtipyörä
- SRE kykälevy ja asetelma
- Maptunin kansi
- Enemin 264° 9.6mm kepit
- Säädettävät nokkapyörät
- Teriksen tuubisarja
- Teriksen 3" rosteriränni
- Tialin hukkis
- Hx40 superi
- 1000cc EV14-ruutat
- 3,5bar regu

Sit siihen päälle polttoaineen syöttöpuoli, eli keruusäiliö ja pari bumppee.
Vastaa Viestiin