En äkkiseltään haulla löytänyt aihetta koti/työ/muuhun käyttöön tehdyistä saab-tuoleista, niin pistäkääs tähän kuvia/piirustuksia omista suunnitelmistanne!
Itellä on nyt jo v2 omasta työ-/tietokonetuolista menossa, lähiaikoina varmaan päivitellään 140mm kaasujousella...
Äkkiseltään paiskoin yhteen tonnarin tuoliin vaan renkaat reikiin ja se tuossa makoilee olohuoneessa lisätuolina...
Mutta nyt olis eukon pyynnöstä suunnitteilla nojatuolit olkkariin tonnarin etupenkeistä Etenkin tähän liittyen parhaat ideat ja suunnitelmat otetaan vastaan
Tuohon konttorituoliin kun olisit saanut käsinojat niin olisi täydellinen. Monen konttorituolin alustassahan ne ovat valmiina. Penkinpäällinen tai uudelleenverhous voi tehdä lopputuloksesta paremmin sisustukseen sopivan.
Lukaisin pikaisesti tuon postauksesi läpi, ja tosiaan istuinosa on niin korkea, että normaalilla 20cm kaasujousella ei yllä jalat kunnolla maahan. 14cm kaasujousella ja matalalla jalkaristikolla onnistuu, itellä on toistaiseksi vain (vanhasta paineettomasta) kaasujousesta rälläköity lyhyt putki... Alkujaan oli H-mallinen ristikko vain kiskojen välissä ja hitsattuna tuolin alkuperäiseen istuinosan pitimeen, mutta muokkasin sitä myöhemmin siten, että se menee syvemmälle kiskojen väliin.
Vähän tuollaista IKEA-tuolin tyyppistä olin ajatellut, mutta jos sen tekisi tukevasta lastulevystä tai MDF:stä...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
JP_Vette kirjoitti:Tommonen tuli tehtyä, viäki käytös. Kaikki nauranu, mut koeistumisen jälkeen kehuneet Muuttaes oli vaa huono, ku paino varmaa 50 kg.
No hemmetti. Mullahan olis varastossa joutilas verhoilultaan ehjä tonnarin penkki ja verhoilun rikkoontumisen takia kämpän nurkassa värjöttelevä hylätty konttorituoli. Jos minä parittaisin ne kutakuinkin kuvanmukaisella tavalla, niin minä saisin ehjän konttorituolin ja välttyisin roudaamasta käypää tavaraa kaatopaikalle
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Mulla on tämmönen nyt vajaan vuoden ajan ollut konttori/lepo/nojatuolina: http://aijaa.com/j4t0sM
Ryssäläisittäin tehty eli ole pyöriä eikä käsinojia ja on yhtä ruma kuin omistajansa, mutta tässä kyllä jaksaa istua vaikkapa 15 tuntia päivässä ilman että tulee mikään paikka kipeäksi.
Itekin mietin 2x2:sta tekemistä, mutta lopputulos ei välttämätt eukon silmää miellyttäis, vaikka tukeva oliskin. Omaan silmääni tuo näyttää korkealtakin? Ehkä runko hämää hieman.
Mitä luulette, jos tuolin pohjan rakentaisi 20mm (eli onko se sitten 19mm levyä oikeasti) tavarasta, välipohjalla jossa on renkaat ja yläpohjalla johon itse tuoli tulee? Sivut olis korkeat (ja ehkä rei'itetty että pääsee säätöihin käsiksi) niin riittääköhän ainevahvuus vai mureniskohan tuo liian äkkiä? Jos se ois lastulevyä niin sehän ois aika edullinen rakennella vielä...
Edit: eli ulkoa katsoen renkaat olisi "upotettu" rakenteen sisään. Ulkopuolella näkyis vain siisti kotelo, mutta kotelossa olis alapohja, jossa renkaat sekä yläpohja, jossa itse tuoli on kiinni.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Tukevasti pysyy pystyssä vaikka tämmöinen 100-kiloinen keijukainen keikkuu alustan keinumekanismin ala-asentoon. Käsinojat pitää vielä kehittää tuohon.
Mulla on tonnarista peräisin oleva kuskinpenkki atk -tuolina. Jalusta hyvin samantapainen kuin Johtaja_Turhapuron esittelemä malli. Mulla ei oo vaan noita viistotukia edessä eikä takana vaan ainoastaan kaksi suorakaiteenmuotoista kehikkoa sivuilla yhdistettynä toisiinsa.