Hätä. Jarruongelma!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Hätä. Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Oikea takajarru on mittalaitteilla mitattuna liian tehoton. Jarruvoimien ero takana on 40% eli ei mee leimasta läpi ja jälkitarkastuspäivä lähestyy ja samalla ajoaika käy vähiin. Ongelma on siis oikea takajarru, vasen ok. Etujarrujen voimat tasan ja hyvät. Pääsylinteri lienee siis ok.

Paloissa on pintaa, otettu irti, putsattu satuloista kököt ja rasvattu. Testattu että sylinteri liikkuu hienosti sisään ja ulos, ei vuotoja, ei ilmaa järjestelmässä. Takajarrujen palat vaihdettu päittäin. Palat merkkiä EBC "perus".

Vähiin käy vaihtoehdot... Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Ajoaikaa ei ole kauaa.... :(
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Takajarrun letku? Hapristunut ja halkeillut sisältä ja nyt ei virtaa neste tarpeeksi, kun paine karkaa letkun laajentumiseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Melko mystiseltä kuulostaa....Jos palat kerran liikkuu ihan ok ja männät ei takertele...

Mites lentääkö ilmatessa jarruneste iloisesti molemmilta puolilta. Kunnon paineet, ruuvi auki ja pituus mittausta(meneehän poljin lattiaan asti)... :lol:
Varsinkin jos on "tavallisia" kumiletkuja jossain, niin jonkinmoista köhnää saattaa ilmaantua putkiin ja liikkua sielä putkistossa nesteen mukana...

Vähän sellaista mutua, toivottavasti selviää ajoissa!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Letkut hyvä veikkaus.. mut tossa on metalliputket, eikä siis pääse turhia pullistelemaan. Ne näyttäs olevan ainakin ulkoisesti ihan hyvässä kunnossa.. voihan pilu.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

NG900T kirjoitti:Letkut hyvä veikkaus.. mut tossa on metalliputket, eikä siis pääse turhia pullistelemaan. Ne näyttäs olevan ainakin ulkoisesti ihan hyvässä kunnossa.. voihan pilu.
Mut onhan siellä jossain akselistossa ne kumiletkut oltava.. ei se metalliputki kestä taivutelua edestakaisin..

Mulla vastaava ongelma oli loppujenlopuksi hieman kanittava sylinteri.. vaikka näyttikin liikkuvan herkästi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hätä. Jarruongelma!

Viesti Kirjoittaja teesalama »

NG900T kirjoitti:
Paloissa on pintaa, otettu irti, putsattu satuloista kököt ja rasvattu. Testattu että sylinteri liikkuu hienosti sisään ja ulos, ei vuotoja, ei ilmaa järjestelmässä. Takajarrujen palat vaihdettu päittäin. Palat merkkiä EBC "perus".

Vähiin käy vaihtoehdot... Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Ajoaikaa ei ole kauaa.... :(
Hmm.. oikea takajarru=pisin lenkki jarrupiirissä. Koskas on vaihdettu jarrunesteet? Onko jarrulaikka mitattu? Eli josko on liian ohueksi päässyt.

EDIT: paksuus uutena 10mm, minimipaksuus 8mm
Viimeksi muokannut teesalama, La Tammi 15, 2005 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lisää kysymyksiä:

Onkos paineenrajoitusventtiili takistettu? M1994 ja M1995 autoissa on sellainen? Se tasaa takapyörien jarrusylintereille menevää painetta...

Oletko tarkistanut onko jarrumäntä oikeassa asennossa? Siinä on semmoinen "ura". Kohdistuksessa käytettävä mitta on 29mm (uran toisen reunan etäisyys jarrusatulasta.)

Olipahan todella huonosti selostettu, mutta jos otat mallia siitä toimivasta vasemmasta satulasta niin ehkä voit tarkistaa. Kuva taas kertoisi paljon, mutta kun ei nyt ole linkitysmahdollisuutta :x
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kiitos paljon vihjeistä!

Nesteet vois vaihtaa, ties vaikka siellä töhnää tukkimassa. Nesteet on 1.5v sitten vaihdettu. Eikös ne pidä ABS vehkeissä vaihtaa muutenkin 2v välein.

Mites tuon paineenrajoitusventtiili testais, muuten kuin varmasti toimivalla? Voiskohan temppuilla niin että vain toinen jarru tökkii? Miksei...

Laikassa on mielestäni paksuutta riittämiin jos oikeeseen laikkaan verrataan.

Männän ura pitäs olla kohillaan. Täydellinen jarruremppa tehty 1.5v sitten kesällä eikä sen jälkeen mun toimesta siihen ole koskettu. Edellisessä katsastuksessa arvot olivat kaikissa jarruissa hyvät.

Taitaa kohta tulla tech2:lle käyttöä.... eli merkkikorjaamokeikka.... ja pahinta vikaa odotellessa että vika on abs yksikössä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kannattaa vaihtaa palat puolelta toiselle tai ristiin, koska niissä voi olla kovuuseroja johtuen eri ulkoisten aineiden jäljiltä.
Vastaa Viestiin