Risto kirjoitti:Sijaisautot ovat luultavasti Viron rekisterissä, joten maahantullessa suoritetaan autoverotus ja maasta poistuttaessa haetaan autoveronpalautusta, mutta vähintään 300 € jää saamatta takaisin.
Risto kirjoitti:Sijaisautot ovat luultavasti Viron rekisterissä, joten maahantullessa suoritetaan autoverotus ja maasta poistuttaessa haetaan autoveronpalautusta, mutta vähintään 300 € jää saamatta takaisin.
Tuosta kohdan 1.12 mukaan toimiessa, auto pysyisi "yritystoiminnassa" käytettävänä joten pitäisi onnistua ilman auton verottamista suomeen.
En löytänyt kohtaa 1.12, mutta seuraavien perusteella pysyn kannassani:
1.1.2
Ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käyttö yritystoiminnassa
Kun muualla kuin Suomessa vakinaisesti asuva henkilö tuo muualla kuin Suomessa rekisteröidyn
ajoneuvon muun kuin Suomessa olevan yrityksen yritystoiminnassa käytettäväksi, ajoneuvoa saa
käyttää Suomessa enintään seitsemän kuukautta. Määräaikaa ei voi tullipiirin päätöksellä jatkaa.
Sama koskee myös muualla kuin Suomessa olevan kansainvälisen järjestön tai muun yhteisön toimintaan liittyvän auton käyttöä Suomessa.
1.2.2
Yritysajoneuvot Suomessa vakinaisesti asuva luonnollinen henkilö, jonka työpaikka sijaitsee muussa valtiossa kuin Suomessa, voi väliaikaisesti veroa suorittamatta käyttää työpaikan sijaintivaltiossa pysyvästi rekisteröityä, työnantajansa omistuksessa tai hallinnassa olevaa ajoneuvoa Suomessa liikenteeseen yksinomaan työtehtäviensä hoitamiseen. Käyttö voidaan katsoa väliaikaiseksi, jos ajoneuvo viedään takaisin rekisteröintivaltioon kunkin työtehtävän päätyttyä. Väliaikaisena käyttönä voidaan kuitenkin
pitää kerrallaan enintään kolmen vuorokauden yhtäjaksoista ajoneuvon käyttöä Suomessa. Ajoneuvon käyttöä asunnon ja työpaikan välisiin matkoihin ei pidetä työtehtävien hoitamisena. Ennen kuin ajoneuvoa ryhdytään käyttämään liikenteeseen, siitä on ilmoitettava tulliviranomaiselle lomakkeella nro 24, jonka tulliviranomainen vahvistaa vastaanotetuksi. Ajoneuvoa liikenteessä käytettäessä siinä on oltava tämä vahvistettu ilmoitus.
Vaikka lain- ja säädösten laadinta on mennyt aika huonolaatuiseksi, ei kai sinne aivan noin isoja porsaanreikiä ole jäänyt, että virolaiselta yhtiöltä voisi "vuokrailla" autoja ja ajella niillä Suomessa.
En nyt ihan autovuokraamoyritystä kyllä ajatellut, vaan että perustaisin Viroon yrityksen, joka ostaisi tai liisaisi auton, jota lainaisin tai vuokraisin tänne Suomeen ajotarpeisiini. Jos se olisi mahdollista (muuttamatta itse Viroon kirjoille), ainakin minua viisaammilla olisi jo tuollainen järjestely olemassa. Uskon, että auto- ja ajoneuvoveron kierron estotoimiin on panostettu enemmän kuin keskimäärin säädöksiin.
Joskus vajaa kymmenen vuotta sitten suunniteltiin lomareissua Portugaliin siten, että olisi lennetty Espanjaan johonkin siihen lähelle ja olisi siitä ajettu, mutta ei onnistunut siksi, että Hertzin autoa ei olisi saanut viedä rajan yli. Ainakin joskus on rajoituksia ollut tuossakin - en tiedä syitä, mahtoivatko olla Hertzin sisäisiä, vakuutus- vai autoverotuksellisia.
Jos asut vakituisesti Suomessa (kansalaisuudesta riippumatta) niin et voi ajaa täällä vuokra-autolla josta ei ole veroja maksettu. Sillä ei ole väliä mistä maasta auto on vuokrattu. Jos taas et asu Suomessa, niin voit ajaa turistina väliaikaisesti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Näinhän se on, Suomessa suomalaisena et voi ajaa muun maan kilvissä. Hassuinta tuossa on, ettet edes muun euroopan siirtokilvillä jotka pelaavat muualla euroopassa paitsi Suomessa suomalaiselle. Esim. kaverit on kesäreissuja tehny niin, että ostetaan rassi ja kilvet saksasta, kierretään kk eurooppaa ja myydään tötterö joko jo saksassa/virossa tai tuontiautona täällä jos tarpeeks hyvä. Kilvet kun olivat kk voimassa.
Kesälomareissuun liitettynä varasin ajan iantilta kytkimen ja sylinterin vaihtoon. Edellisenä iltapäivänä vein auton tontille ja korjauspäivästä seuraavana aamuna hain pois. Soitti välillä että koiranluut ja takimmat apurungon tuet väljiä. Koiranluita osasin odottaa mutta kyllä huomas heti startatessa nuo holkkien uusimiset. Eikä tullu kun reilu satku lisää Aikataulu piti justiinsa miten oli sovittu. . Jos epäily estää etelärannalla auton korjauttamisen, niin voi ne Saabiantin kohdalla unohtaa T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Minäkin tyytyväisenä palasin Autotarveten reissulta. Anti toi ysitonnin sijaisautoksi. Pidin autoa viikon ja muita kuluja ei tullut, mitä nyt vähän bensaa ostin.
Työ tuli tehtyä ajallaan ja maksoi juuri sen verran, mitä oli sovittu. Ja mies on oikein kateellinen, kun auto tulee aina niin kiillotettuna ja hienona sieltä takaisin.
Tulipahan itsekkin pyörähdettyä tuolla etelässä ja eipähän tuo ainakaan vielä harmita
Femmaan vaihtoivat korjatun moottorin + muita lisätöitä mitä ilmeni. Pienoisia ongelmia tuli kun työntekijä sairastui ja työn aloitus myöhästyi vuorokaudella, mutta kyllähän Tallinnassa aika kuluu mukavasti. Elikkä sovittu oli että hommat alkaisi maanantaina ja auton saisi mahdollisesti takaisin keskiviikkona, mutta perjantaina puolilta päivin pääsin aloittamaan kotimatkan. Vastaavia ongelmia nyt voi varmasti tulla suomessakin. Kiitoksia kuiteskin ystävälliselle kaverille, joka kotoa sairastuvalta toimi tulkkina minun ja korjaamon välillä. Nyt ajettu 500km koneella, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu ja öljyt ja nesteet vaikuttaisivat säilyvän. Josko tuo kone palvelisi tuota femmaa eläkepäiville asti.
TLö kirjoitti:Minäkin tyytyväisenä palasin Autotarveten reissulta. Anti toi ysitonnin sijaisautoksi. Pidin autoa viikon ja muita kuluja ei tullut, mitä nyt vähän bensaa ostin.
Olitko tuon viikon siis Virossa vai Suomessa? Periaatteessa voisi junallakin kulkea Helsingistä pois ja takaisin kun auto on korjauksessa mutta kyllähän ilmainen korvaava kulkuväline ihan kätevä olisi.
Niin ja voiko Anti hakea auton korjaukseen Suomen puolelta, että tarvitsisi itse lähteä Viroon vasta hakumatkalle (auton ja juomien )?
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Priit haki tossa kesällä kolkin täältä Hämeenlinnasta Tallinnaan etupään maalaukseen ja jätti 2004-mallisen 2.3t -femman viikoks lainaan. Ei maksanu mitään (paitsi ite käyttämäni bensat), kun oli sopimuskeikka.