Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja aero »

Vapaalla autoedulla on "perusarvo" ja "käyttöarvo". Perusarvo on tuoreella kulkineella (2012-2014) 1,4% auton uushankintahinnasta ja käyttöarvo 19snt/km. Oletusarvo on 1500km/kk eli 18000km/v, josta tulee 285e. Eli jos näyttää ajopäiväkirjan, joka todistaa kaikki kertyneet kilometrit työajoiksi eli veroedulliset kilsat on 0, niin verotusarvoksi jäänee 285e/kk (1500*0,19e) pienempi summa (joka sattuu olemaan tasan sama kuin auton käyttöedulla).

Tässä tapauksessa V.J.S:n Fordin verotusarvo (eli käytännössä bruttotulot) nousee siis (26378-18000)*0,19=1591,82e/v, josta esim 25% veroprosentilla menee veroja 397,96e.

http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohj ... imi(30339) (17 §, dokkarissa ei ole ankkureita)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mitenkäs tuo autoedun verotus meni sellaisessa tilanteessa, missä ei ole kiinteää työpaikkaa (tai siellä käydään harvoin), ja sen sijaan lähdetään aamulla kotoa työmaalle A ja sitten tullaan illalla kotia työmaalta X (X voi olla myös A)? Mikä osa tällöin on työajoa?

Ja paljon tärkeämpänä kysymyksenä: milloin saadaan edustuskuvia tästä Paippisten budjettiferrarista (tähän mennessä nähty yksi ruostunut ruuvinkanta)? :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Tässä tapauksessa V.J.S:n Fordin verotusarvo (eli käytännössä bruttotulot) nousee siis (26378-18000)*0,19=1591,82e/v, josta esim 25% veroprosentilla menee veroja 397,96e.
Paitsi että 25:n veroprosentilla rajaveroprosentti huitelee jo 50 %:n paikkeilla, eli tuon lasketun veronlisäyksen euroissa voi karkeasti kertoa kahdella.

Tosin oletan, että aero ei tiedä V.J.S:n oikeaa veroprosenttia. Joka tapauksessa jo tuossa parin tonnin kuukausiansioiden kohdalla rajaveroprosentti on aika lähellä 50 %:a.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jees, 595€/kk on fiikuksen nykyinen verotusarvo. Noussee about (27000-18000)/12*0,19€ = 142,5€ kk, eli verotusarvo pomppaa päälle 700€/kk :D
Verorosentti on jtn 30% luokkaa, ja siis veroprosenttiahan joutuu tosiaan nostamaan tästä äkillisestä "tulonlisäyksestä" johtuen varmaan sen prosentin tai kaksi ainakin, eli kyyyllä sitä rahanpaskaa alkaa tuohonkin palamaan ihan mukavasti lisää :lol:

2015 perusarvo on sitten varmaan 1,2% (nyt 1,4%), mutta kilometrin hinta pomppaa 20senttiin. Eli paree seisottaa autoa kotona ja mennä fillarilla :lol:

Onneks on kehityskeskustelut just menossa, pitää tinkaa 500€ lisää kuukausliksaa että on varaa maksaa fokkerilla kruisailu :D
Tosin pomohan vetoaa tietysti siihen, että vastahan mun verotettavat tulot nousi pitkälti toistasataa (kiitos verottajan) :lol:

Mikään ei oo niin mukavaa kuin verojen maksaminen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

V.J.S kirjoitti:Pelkästään laskennallisen työajan mukaan (11kk / vuosi, 22päivää / kk) työpaikan ja kodin välisiä kilometrejä, siis verottajan selvääkin selvemmän ohjeistuksen mukaan yksityisajoa, kertyy 20328km. Kodin ja työpaikan välinen etäisyys 42km (kts. liite 1).
Miten olet huomioinut työmatkavähennyksen?

Oma auto tai työsuhdeauto on halvin kulkuneuvo silloin, kun julkista kulkuneuvoa ei voi käyttää. Omalla autolla vähennys on 25 senttiä kilometriltä. Jos halvimmaksi kulkuneuvoksi on katsottava työsuhdeauto, on vähennyksen määrä 20 senttiä kilometriltä.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Tosin oletan, että aero ei tiedä V.J.S:n oikeaa veroprosenttia. Joka tapauksessa jo tuossa parin tonnin kuukausiansioiden kohdalla rajaveroprosentti on aika lähellä 50 %:a.
En tiedäkään, heitin vain esimerkin. Mutta verotus tasataan loppuviimeeksi oikealle prosentille. Se verokortissa korkeampana oleva lisäveroprosentti käytännössä lähinnä varmistaa että veroprosentti ei jää yllättävien lisätulojen (jos pukkaa vaikka kauhean kasan ylitöitä tai palkankorotuksen) liian pieneksi ja sitäkautta aiheuta kaameita jäännösveroja.

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakka ... aan(10967)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niinhän se tasataan, mutta progressiivisen verotuksen vuoksi jokainen tienattu lisäeuro (tai ajeltu työsuhdeauton verotusarvoeuro) verotetaan ns. rajaveroprosentin mukaan. Tämä prosentti koostuu valtioverotuksen taulukon mukaisesta prosentista, kunnallisveroprosentista, kirkollisverosta (jos uskoo), tyel-maksusta ja sossukuluista sekä vielä lisääntyneen tulon verovähennyksiä laskevasta vaikutuksesta.

Esim. Sipoolainen keskituloinen henkilö tienaa vuodessa 40.000 € (n. 2600 euroa plus työsuhdeauto n. 600 euroa kuussa) ja verottaja korottaa autoedun arvoa tonnilla. Paljonko maksettavat verot lisääntyvät?

Valtion tulovero: 21,5 %
Kunnallisvero: 19,25 %
Uskonvero: 1,35 %
Tyellit ja sossut: 6,05 %
Yhteensä verot ja maksut lisätulosta: 48,15 %,

Tähän päälle verovähennysten pienenemiset, jolloin efektiivinen veroprosentti lisätulolle on noin 50 %, eli autoedun verotusarvon muutoksen myötä rahaa ei tule käteen yhtään lisää, mutta veroja saa maksaa 500 euroa enemmän kuin ennen.

Jos katsoo vain sitä verokortin perusprosenttia kun arvioi paljonko lisätulosta jää käteen, niin metsään menee. Se lisäprosentti ja siihen päälle vielä noin 5 %-yksikköä, niin aletaan olla siinä kintaalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pekka Valtanen kirjoitti: Miten olet huomioinut työmatkavähennyksen?

Oma auto tai työsuhdeauto on halvin kulkuneuvo silloin, kun julkista kulkuneuvoa ei voi käyttää. Omalla autolla vähennys on 25 senttiä kilometriltä. Jos halvimmaksi kulkuneuvoksi on katsottava työsuhdeauto, on vähennyksen määrä 20 senttiä kilometriltä.
Työmatkavähennys on ilmoitettu tuon työpaikan ja kodin välisen matkan mukaan (~20400km), kulkuneuvona ilmoituksessa työsuhdeauto. Julkista liikennettä ei ole mahdollista käyttää, verottajakin on sen tunustanut. Lapsen tarhaan kuskailu kun ei liity mitenkään työmatkaan, vaan on ihan turhanpäivästä hupiajoa :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 3J »

Siis marginaaliveroprosenttihan nimenomaan tarkoittaa paljonko pitää tulon nousseesta osasta laskettuna maksaa lisäveroa. Eli koska verotettava tulo nousee vaikkapa 400e/kk niin samalla kokonaisveroprosentti nousee koko palkan osalta. Näin maksat siis enemmän veroa koko tuloistasi. Jos tämä kokonaislisäys suhteutetaan tuohon 400e lisäykseen, niin se on helposti lähemmäs 50%. Eli jos tulot nousee 400e/kk, niin veroja pitää maksaa lisää 200e/kk. Se, mitä verokortissa on lisäveroprosenttina, se tasataan sitten kyllä lopullisessa verotuksessa. Jo noin 32% veroprosentilla pääsee tuonne 50% marginaaliveroprosentin kerhoon. Eli jokaisesta lisäeurosta menee puolet veroihin. Raaka peli tämä progressio.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Lask ... prosentit/
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja aero »

Olemme suurinpiirtein samaa mieltä, mutta laskemme asian itsellemme hieman eri tavalla.
AZP kirjoitti:Esim. Sipoolainen keskituloinen henkilö tienaa vuodessa 40.000 € (n. 2600 euroa plus työsuhdeauto n. 600 euroa kuussa) ja verottaja korottaa autoedun arvoa tonnilla. Paljonko maksettavat verot lisääntyvät?
Laskin tuolla 2600e, unohtaen lomarahat yms ikävät turhakkeet, eli 38400e bruttotulolla. Tästä menee veroja ja veroluontoisia maksuja Sipoossa evluttina 30,05% eli 11539,20e. Käteen jää 19660,80e, eli efektiivinen veroprosentti (mikäli tälläistä termiä saa käyttää) rahapalkasta on n. 37%.

Lisätään autoetuun tonni, joten vuoden bruttotulot nousevat 12ke eli ovat 50400e. Tästä muuten samoilla ehdoilla veroja ja verolountoisia maksuja menee 34,55% 17413,20e. Käteen siis jää 13786,8e. Efektiivinen veroprosentti rahapalkasta on tällä kertaa on n. 55,8%.

Jälkimmäisessä tilanteessa veroja menee enemmän 5874e. Se on toki lähellä 50 prosenttia lisääntyneestä verotusarvosta (~49%), mutta osa siitä (1728e) menee alkuperäisistä tuloista, koska niidenkin veroprosentti nousee ja korotetusta osasta veroprosentilla 34,55% menee veroja 4146e.

Minä siis edelleen lasken, että siitä kohonneesta osasta menee veroja lopullisen veroprosentin mukaisesti, mutta lasken myös että alkuperäisistäkin tuloista menee verot saman (lopullisen) veroprosentin mukaisesti. Toki jos vertailee "vain" loppurivejä, mitä kummillakin tuloilla lopulta jää käteen, on kohonneen osuuden suhteellinen vero suurempi. Mulla vaan on tapana katsoa lopullista verotusta, se kun on se lopullinen tulos.
AZP kirjoitti:Tähän päälle verovähennysten pienenemiset, jolloin efektiivinen veroprosentti lisätulolle on noin 50 %, eli autoedun verotusarvon muutoksen myötä rahaa ei tule käteen yhtään lisää, mutta veroja saa maksaa 500 euroa enemmän kuin ennen.
Ei todellakaan tulekaan, koska se noussut verotusarvo on verottajan silmissä tuloa. Se nostaa bruttotuloa eli verotuksen perustetta ja sitä myöten veroja, mutta ei rahapalkkaa eli oikeasti maksettavaa rahaa.
AZP kirjoitti:Jos katsoo vain sitä verokortin perusprosenttia kun arvioi paljonko lisätulosta jää käteen, niin metsään menee. Se lisäprosentti ja siihen päälle vielä noin 5 %-yksikköä, niin aletaan olla siinä kintaalla.
Tällä hetkellä lisättävä määrä on 6,05% ja se pitää lisätä myös perusprosenttiin, kun laskee käteen jäävää osuutta. Lisäprosenttia pitää alkaa tuijottamaan siitä lukemasta eteenpäin, kun perusprosentin yläraja tulee täyteen. Esim. mulla on tapana pitää tulorajaa hieman tavallista kuukausituloa ylempänä (joku 400-500e ero) ja lisäprosentille kuukausirajaa, jolloin lomarahoista, varallaolokorvauksista ja muista satunnaisemmista ekstroista jää "lennossa" kivasti jotain käteenkin ja säätää veroprosentti sellaiseksi, että tuosta huolimatta ei tule jäännösveroja maksettavaksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Onneks on kehityskeskustelut just menossa, pitää tinkaa 500€ lisää kuukausliksaa että on varaa maksaa fokkerilla kruisailu :D
Tosin pomohan vetoaa tietysti siihen, että vastahan mun verotettavat tulot nousi pitkälti toistasataa (kiitos verottajan) :lol:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... B_K4#t=258
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu samoilla linjoilla ollaan, mutta lähestymiskulma on eri.

Omissa laskelmissa verottaja siis korottaa autoedun verotusarvoa tonnilla vuodessa, ei kuussa. Lopputulos on joka tapauksessa se, että jos normiduunin lisäksi joku tarjoaa verokirjallista extrakeikkaa, niin keskituloisen kannattaa vähentää tarjotusra summasta puolet arvioidessaan sitä, kuinka paljon keikasta jää käteen. Samoin verottajan korotukset työsuhde-etujen verotusarvoon maksavat työntekijälle noin puolet korotuksesta. Verokortin perusptosentilla ei siinä laskelmassa tee mitään, koska veroprosentti muuttuu keikan tai korotuksen vuoksi.

Sama kaava muuten pätee toisin päinkin. Jos ottaa palkattoman vapaapäivän, se vähentää keskitulousen nettotuloja vain noin puolet päivän bruttopalkasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja aero »

Aaaivan, mietinkin että aika roima pomppaus verotusarvoon :D. Mutta ei se mitään, laskenta toimii samalla tavoin, mutta radikaali ero korostaa tilannetta.

Ja joo, ekstrahomman kanssa se -50% on ihan ok perusoletus kun puhutaan "lennossa" kouraan tulevasta rahasta ja tosiaan erotuksesta normitilanteeseen. -60% harvoin on liian pessimistinen, mutta ikävämpi laskea :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja kallek »

aero kirjoitti:
Tällä hetkellä lisättävä määrä on 6,05% ja se pitää lisätä myös perusprosenttiin, kun laskee käteen jäävää osuutta. Lisäprosenttia pitää alkaa tuijottamaan siitä lukemasta eteenpäin, kun perusprosentin yläraja tulee täyteen. Esim. mulla on tapana pitää tulorajaa hieman tavallista kuukausituloa ylempänä (joku 400-500e ero) ja lisäprosentille kuukausirajaa, jolloin lomarahoista, varallaolokorvauksista ja muista satunnaisemmista ekstroista jää "lennossa" kivasti jotain käteenkin ja säätää veroprosentti sellaiseksi, että tuosta huolimatta ei tule jäännösveroja maksettavaksi.
Voihan sitä käyttää vuosirajaa ja säätää prosenttia loppuvuonna sen mukaan mitä ylimääräistä on sattunut kuukausittain tulemaan.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Vastaa Viestiin