Kia ja Saabismi vaihdossa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

kribe kirjoitti: Ja kyseessä 1-3 vuotiaat autot. Missäs pösö on tilastoissa 5-10 vuoden iässä? ;-)
Ainakin kun katsoi missä kunnossa oli omat vm. 2011 ja n.100tkm ajetut Peugeot 508 ja Saab 9-3SS, niin en hetkeäkään epäile etteikö pösö olisi luotettavampi myös seuraavalla satkulla, laatuvaikutelmasta puhumattakaan.

100tkm kohdilla Pösö ei natissut, kilissyt, eikä kolissut mistään ja sisusta oli aivan bränikän oloinen. Saab taas tuntui olevan lähes valmis paaliin. Verhoilu lähes puhki, kaksoismassa ihan finaalissa, vaihteet lonksui ja meni huonosti silmään, jakohihnan sai vaihtaa jo 75tkm ajettuna kun äänsi jo melkoisesti vesipumpusta tai jostain. Valoissa seisoessa valot himmenee ja kirkastuu, ja rafio suhisi tyhjäkäynnillä...vaihtoon kun vein niin myös virtalukko alkoi ilmoitella viasta.

Ja vm. -02 saabi oli aikanaan vielä heikompi esitys 100tkm matkalla. Aika surullista laatua noi pikkusaabit olleet, mutta ehkä se laatu tosiaan paranee vuosien varrella kun kaikki osat vaihtuu kolmen vuoden välein..

9-5 sentään oli itselllä viaton, se onkin ainut Saab josta itselle jäänyt positiivinen fiilis jälkikäteen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja kribe »

Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta pösöistä, mutta kyllä ne suomen katsastustilastoissakin heikosti pärjää 5v vanhoina tai vanhempina. Kaikissa merkeissä on hyviä ja huonoja yksilöitä. Omassa, yli 220tkm ajetussa femmassa, on kangaspenkit lähes uudenveroisessa kunnossa.

Sivusta olen seurannut useamman kaverin taistelua ranskalaisten kanssa, harvoin ne ehjiä on..
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Ei pidä katsoa niitä katsastustilastoja liian kirjaimellisesti. Kertoo vaan että miten omistajakunta pitää autoistaan huolta ja toisaalta jos auton arvo on vanhana alhainen, ei monen tee mieli rempatakaan turhia jos vaan saa leimalta läpi.
Oman tuttavapiirin pököissä (oisko niitä viitisen kappaletta) ollut varmaan vähemmän vikaa yhteensä kuin omassa saabissa :lol:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja kribe »

Onko samoilla kilsoilla ja yli 15v ikäisiä? :wink:

Ei nuo katsastustilastot ja luotettavuustutkimukset ihan tuulesta temmattuja ole. Tai ranskalaisten huono maine ja halpa hinta.. Jostain nekin kertoo.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Rattivaihde kirjoitti:Takuun säilymiseksi vaaditaan muistaakseni että omistajanvaihdokset ovat yksityiseltä yksityiselle tai soveliaan liikkeen (= Deltan) kautta.
Muistat väärin. Takuu ei ole voimassa auton ollessa autoliikkeen omistuksessa mutta on voimassa jälleen, kun siirtyy yksityisen omistukseen. Liikkeen ei tarvitse olla merkkiliike.

Itselläni kokemusta kertyi Saabista muutaman vuoden ajalta. Päällimmäiseksi jäi mieleen hyvä ajettavuus ja hemmetillset kulutuslukemat. Tasaisesti mentiin yli 9 litran keskikulutuksella. Lisäksi autossa ilmenneet viat, joita ehkä ei odottanut näin laadukkaaseen autoon, alkoi kuluttaa hermoja. Päätös vaihtoon tuli muutamassa päivässä ja en ole hetkeäkään katunut tätä. Muutkin merkit osaavat tehdä ihan laadukkaita autoja ja pitkät takuut helpottavat auton omistamista.

Jos Saab olisi niin laadukas, kuin annetaan ymmärtää, miksi tilanne on se, kuin nyt on. Haen tällä sitä, että muun merkkisten dissaaminen on aika lapsellista touhua.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikäs auto tuli tilalle?
9-5 Aero - 00
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Julle kirjoitti:Mikäs auto tuli tilalle?
i40.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Uusi, vanha? Oliko saab uusi, vanha? Vertailukelpoisia? Tuo nelikymppi farkkuna on kyllä ihan hyvänäköinen.
9-5 Aero - 00
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Huihaissa takuu toimii kuten 95greyturbo kertoi, toisin kuin KIAssa. Molemmista on kokemuksia.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Rommitommi kirjoitti:
kribe kirjoitti: Ja kyseessä 1-3 vuotiaat autot. Missäs pösö on tilastoissa 5-10 vuoden iässä? ;-)
Ainakin kun katsoi missä kunnossa oli omat vm. 2011 ja n.100tkm ajetut Peugeot 508 ja Saab 9-3SS, niin en hetkeäkään epäile etteikö pösö olisi luotettavampi myös seuraavalla satkulla, laatuvaikutelmasta puhumattakaan.

100tkm kohdilla Pösö ei natissut, kilissyt, eikä kolissut mistään ja sisusta oli aivan bränikän oloinen. Saab taas tuntui olevan lähes valmis paaliin. Verhoilu lähes puhki, kaksoismassa ihan finaalissa, vaihteet lonksui ja meni huonosti silmään, jakohihnan sai vaihtaa jo 75tkm ajettuna kun äänsi jo melkoisesti vesipumpusta tai jostain. Valoissa seisoessa valot himmenee ja kirkastuu, ja rafio suhisi tyhjäkäynnillä...vaihtoon kun vein niin myös virtalukko alkoi ilmoitella viasta.

Ja vm. -02 saabi oli aikanaan vielä heikompi esitys 100tkm matkalla. Aika surullista laatua noi pikkusaabit olleet, mutta ehkä se laatu tosiaan paranee vuosien varrella kun kaikki osat vaihtuu kolmen vuoden välein..

9-5 sentään oli itselllä viaton, se onkin ainut Saab josta itselle jäänyt positiivinen fiilis jälkikäteen.
Kiinnostavaa, eli 508 on siis laadukas? Nimittäin ainakin 407 on aivan paska. Itselläni kokemusta on kolmesta Pösöstä: 309, Partner ja 307. Pikkuvikoja + alustan kolinoita kaikissa ei mitään isompaa.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Julle kirjoitti:Uusi, vanha? Oliko saab uusi, vanha? Vertailukelpoisia? Tuo nelikymppi farkkuna on kyllä ihan hyvänäköinen.
Huihai vuoden vanha, Säbä oli ekaa viirusilmää. Jos speksien suhteen tarkoitat vertailua, ei onnistu. Yleisfiilis on Huihaissa hyvä. Mielestäni laadukkaasti kasattu. Hyvännäköinen farkku. Kyllä mä kaipaan voimaa mutta nyt olen alkanut arvostaa vähää kulutusta. Tilaa todella hyvin takamatkustajilla sekä tavaratila riittävä.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rommitommi kirjoitti:100tkm kohdilla Pösö ei natissut, kilissyt, eikä kolissut mistään ja sisusta oli aivan bränikän oloinen. Saab taas tuntui olevan lähes valmis paaliin. Verhoilu lähes puhki, kaksoismassa ihan finaalissa, vaihteet lonksui ja meni huonosti silmään, jakohihnan sai vaihtaa jo 75tkm ajettuna kun äänsi jo melkoisesti vesipumpusta tai jostain. Valoissa seisoessa valot himmenee ja kirkastuu, ja rafio suhisi tyhjäkäynnillä...vaihtoon kun vein niin myös virtalukko alkoi ilmoitella viasta.
Mites nämä kokemukset:
Rommitommi kirjoitti:Täytyy myöntää, että vuorokauden omistamisen jälkeen (sähkötyön) laatu ei täysin vakuuta.

Ilmastointi jumahti kolmannella käynnistyksellä puhaltamaan kuumaa tuulilasille, mikään säätö ei toiminut(ainakin on tehokas lämmitin, oli kuin saunassa). Tämän jälkeen noi xenonit lopetti kääntymisen. Sitten autossa on avaimeton sisäänmeno, niin siinä on pientä häikkää myös, joskus ovi aukeaa kosketuksella, joskus ei. Kaukosäädin sentään ei ole vielä vuorokauden aikana pettänyt :D

Nyt ilmastointi toimii kuten pitääkin, ja ovetkin aukesi äsken kuten kuuluu. Xenonit on ainoat, jotka vielä ilmottelee viasta.

Auto on seisonut liikkeen pihalla 8kk(ei taida hirveä hyvin mennä kaupaksi :D ), niin kai sinä aikana jo voi vähän jotain kosteutta johonkin tullakin. Katsotaan miten matka jatkuu, kun saa alun viat hoidettua kuntoon, onneksi on tehdastakuuta vielä 24tkm/2.5 vuotta. Jos ei luotettavuus parane, niin kiertoon vaan :)

E: sen verran on ollut sähkövikaa vuorokauden aikana, että vetää kirkkaasti pohjat ruotsalaisista, joita on ollut viimeiset kymmene vuotta. Niissä sähkövikoja puhdas 0 vähän vajaan puolen miljoonan km aikana.
:?:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rattivaihde kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:100tkm kohdilla Pösö ei natissut, kilissyt, eikä kolissut mistään ja sisusta oli aivan bränikän oloinen. Saab taas tuntui olevan lähes valmis paaliin. Verhoilu lähes puhki, kaksoismassa ihan finaalissa, vaihteet lonksui ja meni huonosti silmään, jakohihnan sai vaihtaa jo 75tkm ajettuna kun äänsi jo melkoisesti vesipumpusta tai jostain. Valoissa seisoessa valot himmenee ja kirkastuu, ja rafio suhisi tyhjäkäynnillä...vaihtoon kun vein niin myös virtalukko alkoi ilmoitella viasta.
Mites nämä kokemukset:
Rommitommi kirjoitti:Täytyy myöntää, että vuorokauden omistamisen jälkeen (sähkötyön) laatu ei täysin vakuuta.

Ilmastointi jumahti kolmannella käynnistyksellä puhaltamaan kuumaa tuulilasille, mikään säätö ei toiminut(ainakin on tehokas lämmitin, oli kuin saunassa). Tämän jälkeen noi xenonit lopetti kääntymisen. Sitten autossa on avaimeton sisäänmeno, niin siinä on pientä häikkää myös, joskus ovi aukeaa kosketuksella, joskus ei. Kaukosäädin sentään ei ole vielä vuorokauden aikana pettänyt :D

Nyt ilmastointi toimii kuten pitääkin, ja ovetkin aukesi äsken kuten kuuluu. Xenonit on ainoat, jotka vielä ilmottelee viasta.

Auto on seisonut liikkeen pihalla 8kk(ei taida hirveä hyvin mennä kaupaksi :D ), niin kai sinä aikana jo voi vähän jotain kosteutta johonkin tullakin. Katsotaan miten matka jatkuu, kun saa alun viat hoidettua kuntoon, onneksi on tehdastakuuta vielä 24tkm/2.5 vuotta. Jos ei luotettavuus parane, niin kiertoon vaan :)

E: sen verran on ollut sähkövikaa vuorokauden aikana, että vetää kirkkaasti pohjat ruotsalaisista, joita on ollut viimeiset kymmene vuotta. Niissä sähkövikoja puhdas 0 vähän vajaan puolen miljoonan km aikana.
:?:
Sanoinko jossain vaiheessa, että Pösö oli viaton? Ostaessa siinä oli omat juttunsa, kuten Saabissakin. Saab ei vaan nähnyt sellaista päivää, ettei joku olisi ollut hajalla, sama myös og9-3:ssa.
Pösössä kun hoiti ongelmat kuntoon(korkeussäätöanturi vaihdettiin ja ilmastoinnin ohjain päivitettiin), niin oli hienoa menoa sen jälkeen ja auto oli kuin uusi 100tkm ajettuna. Niin ja meni siitä myös parkkitutkan anturi jossain vaiheessa.
Ja jokainen tietysti voi sitten ihan itse päättää onko xenonien korkeussäädön tai parkkitutkan anturin vika vakavampi juttu kuin jakopään tai voimansiirron pettäminen.

Pösön huonoin puoli Espoossa oli Länsiauton täysin ala-arvoinen huolto, Saabin kohdalla toimi paremmin. Liekkö osaamattomia mekaanikkoja kun Pösö oli liikkeelle suht uusi huollettava vai sainko jonkun "asiakas on mulk*u"-leiman, kun sai saman asian takia käydä neljä kertaa eikä tullut kuntoon. Pösöfoorumilla avauduin ja siellä joku pidemmän linjan Pösökaveri myös antoi palautetta tapauksesta, ja soitin myös maahantuojalle. Muistaakseni vielä samana päivänä tuli Länsiautosta puhelu hunajaisella äänellä, jossa ajan kummasti saikin seuraavalle viikolle ja osiakin alkoi kummasti löytymään varastosta, vaikka toimitusajan piti olla ennalta määrittämätön, mutta "vähintään kuukausi menee" ja korjauksen ajaksi sai jopa sijaisautonkin ilmaiseksi.

Sitikkakaan ei ole täysin ongelmaton ollut nyt 2kk/7tkm omistuksella. On Vehossa saanut käydä useasti nykimisen takia ja vähän samaa havaittavissa kuin Länsiauton huollossa, mutta Vehoon sentään saa ajan nopeasti ja palvelu on ollut ystävällistä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Auto on kuitenkin niin ihanan löllyvä maantielaiva, että fiilis on ajellessa kohdillaan, joten mielelläänhän tuota kuntoon laittelee Vehon piikkiin. :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Autot tuppaavat olemaan yksilöitä merkistä riippumatta, laadun vaihteluväli vain vaihtelee hieman, ja jos yhden merkin tai mallisarjan huonoja yksilöitä osuu yhdelle taloudelle useampi kappale niin toki se voi omaa arvostusta laskea kovastikin.

Meillä on perheessä ollut 80-luvun puolivälistä lähtien Saabeja skaalalla 99/90/OG900(x2)/9000/NG900/OG9-3(x2)/OG9-5, ikähaitaria uudesta 25-vuotiaaksi ja lähes ajamattomasta 330tkm ajettuun. Yhdestäkään ei ole hajonnut moottori tai vaihteisto, sisusta ei ole hajonnut palasiksi (vaikkakin huonosti pidetyissä on vanhemmiten ollut tietysti selvää kulumaa), eikä ole ollut muutakaan vaivaa josta ei huollolla/korjaamisella/kulutusosien uusimisella olisi selvinnyt. Vanhoissa ja enemmän ajetuissa noita on saanut tehdä tietysti enemmän.

Saabien välillä on myös ollut Citroen, Ford, Kia, Nissan, kaksi Opelia, kaksi Volkswagenia ja Volvo, ja näitäkin on kaikkia huollettu ja korjattu vaihtelevissa määrin; Volvoa iän, Citroenia pikkuvikojen ja uutta Opelia sitkeän jäähdytysnestekadon vuoksi enemmän kuin muita. Näistäkään ei ole moottoreita tai vaihteistoja kajahtanut eikä yksikään ole mennyt meidän käytöstä paaliin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Vs: Kia ja Saabismi vaihdossa

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Jotenkin absurdi ajatus että merkki foorumilla voitaisiin keskustella objektiivisesti eri automerkeistä :D
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Vastaa Viestiin