Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Saab oli seisonnassa puolisen vuotta, eilen otin taas ajoon ja huomasin että nopeuden noustessa alkaa melkoinen vapina ja tärinä. Käytännössä 60 km/h nopeudessa alkaa olla häiritsevää ja satasen nopeudessa on kuin istuisi jonkinlaisessa hieromalaitteessa. :evil:

Mitään tärinää ei ollut silloin kun jätin auton seisontaan, pyörän pultit on kireällä joten en keksi muuta kuin että renkaat on menettäneet muotonsa. Renkaina on 225/45 17" nastat ja ne on kuutisen vuotta vanhat.

Saako noista enää toimivia (=pyöreitä) rinkuloita vai haenko suosiolla uudet? Pintaa ja nastoja on vielä kohtalaisesti jäljellä, joten mielellään ajelisin vielä yhden talven näillä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kyllä ne voi vielä HYVÄLLÄ säkää pyöristyä kun ajaa vaan pikkusen aikaa.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Paljonko oli rengaspaineet seisontaan laitettaessa?

Ite olen laittanut n. 3,5bar jos on joku verme ollut talven seisonnassa ja keväällä ajoon ottaessa normipaineet ja hyvin on pitäneet muotonsa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Itse kun lähdin lähemmäs vuoden paikallaan seissyttä satkua viemään säilytykseen Uudeltamaalta E-Pohjanmaalle, niin ensin tuntui ettei uskalla yhdeksääkymppiä ylittää, mutta ennen Tamperetta pystyi jo ajamaan sujuvasti reilua sataakahtakymppiä, eikä Vaasantiellä enää tuntunut suurempia tärinöitä. Tämä siis kymmenvuotiailla nastarenkailla elokuussa 30-asteisena päivänä, eli kulmat saattoivat sulaa pois moottoritiellä. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

:lol:
jefreitteri kirjoitti:Paljonko oli rengaspaineet seisontaan laitettaessa?
2,8 bar oli paineet kun jätin seisontaan. Sieltä on jonkin verran saattanut vuotaa pihalle, en ole vielä paineita tarkastanut. Itse asiassa taidan tyhjätä renkaat kokonaan ja täyttää ylipaineella ja siitä normi ajopaineisiin.
Rattivaihde kirjoitti:Itse kun lähdin lähemmäs vuoden paikallaan seissyttä satkua viemään säilytykseen Uudeltamaalta E-Pohjanmaalle, niin ensin tuntui ettei uskalla yhdeksääkymppiä ylittää, mutta ennen Tamperetta pystyi jo ajamaan sujuvasti reilua sataakahtakymppiä, eikä Vaasantiellä enää tuntunut suurempia tärinöitä. Tämä siis kymmenvuotiailla nastarenkailla elokuussa 30-asteisena päivänä, eli kulmat saattoivat sulaa pois moottoritiellä. :D
No tämä kuulostaa siltä että toivoa voisi olla. Kun nyt saisi edes suuremmat tärinät pois. Satasen vauhdissa jos puristaa yhtään rattia niin alkaa kuski heilua mukana. :lol:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7558
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitäs jos laskee paineet ns vannetasolle ja hieroo renkaat siwassa käydessä lerjuiksi ja sitten äkkiä paineet päälle ja motarille kokeileen tuliko pyöreät
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin