Sytytystulpista, Bosch vs. NGK

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Laitoin juuri Boschin tulpat omaan rassiin ja toimii aivan erilailla kun vanhoilla NGK:lla. Laitoin nuo NGK platinatulpat autoon kesällä, enkä huomannut silloin mitään isompia eroja vanhoihin. Pikkuhiljaa auto toimi kylmänä aina vain huonommin, ei kuitenkaan kertaakaan jättänyt käynnistymättä. Aluksi kävi vain hetken kolmella, sittemmin sai ajaa jo kadun päähän ennenkuin alkoi toimia. Myöhemmin ilmeni kolmella käyntiä, aina kun auto oli sammutettuna muutamia minuutteja. Lämpimänä toimi aina todella hyvin, kunnes tällä viikolla alkoi sitten nykiminen myös vähän lämpöisempänä. Lopulta eilen ei sitten auto enää käynytkään kuin 3:lla käytännössä kokoajan. Tulpilla ajettu ehkä 4-5tkm.
Mielessä kävi jo, että saattaa olla pahempaakin vikaa tiedossa.
Hain kuitenkin uudet tulpat ja laitoin kiinni. Ajelin lenkin ja ei nykimisiä eikä varsinkaan kolmella käyntiä havaittavissa. Osa syyllinen tähän kaikkeen on varmaankin kjetti, aika näyttää kuinka Boschit toimivat tuon kanssa. Seokset on varmaankin syytä vielä tarkistaa.

Vanhat tulpat vaikutti kovin märiltä kun irrotin ne. Mahdollisesti johtui siitä, kun starttasin kylmänä ja siirsin rassin vain talliin. Muuta ihmeellistä tulpissa ei ollut, kaikki yhtä märät ja saman väriset. Aksu900 taisi joskus manitakkin, että NGK ei kestä kastumista, ehkäpä vika oli siinä.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

9000CS... kirjoitti:Eikös ainakin DI-kasetilliset versiot ole erittäin tarkkoja, että käytetään vain sitä tulppaa, jota suositellaan?
Ei kuulemma pitäisi olla ogelmia kunhan tulppa on sähkönjohtavuudeltaan sama kuin alkuperäinen. En tiiä oliko tuo ihan oikea termi mutta kuitenkin tarkoittaa sitä että DI:n pitää pystyä suorittaan sitä ionisaatiovirta mittausta noiden tulppien avulla. Kaveri kokeili omaan suorasytkyyn platina tulppia ja ei pelittäny. Nuo kylmemmät tavalliset tulpat toimii kyllä ainakin itsellä loistavasti.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jarska kirjoitti:Nuo kylmemmät tavalliset tulpat toimii kyllä ainakin itsellä loistavasti.
Samaa sanoi varaosamyyjä, kun hain uudet tulpat turbon tulppien tilalle. Sanoin, ettei tainu vaparissa toimia kunnolla. Ainoa silloin tehty "viritys" oli PerTronoxin Ignitor-kärjetönsytytys. Varaosamyyjä sanoi, että pitäisi olla ahdettu moottori tai rankemmin viritetty vapari.

Noista Trionicin saloista on tullut luettua aiemmin ja on vähän fiilistä siitä, että niissä taitaa olla aika tarkka oikeista tulpista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Kantapään kautta opittuna en og turbosatkuun laita muita kuin ngk:n platinatulppia.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Itse asiassa DI-kasetti on se, joka tarvitsee tietyt tulpat.
Niin. Sitä hain, mutta tuli tuo Trionic luontevammin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

v-line

Viesti Kirjoittaja HM »

Vaihdoin eilen NGK:n v-line tulpat (BP6E..) ihan kokeeksi ja ainakin kylmänä käynnistyminen on nyt parempi ja kone hyrrää tasaisemmin kuin edellisillä tulpilla (hetken mielijohteesta autoon eksyi BCP6ES tulpat kun kaupassa ei muutakaan sopivaa ollut). Vanhempia tulppia yritin myös hieman herkistää mutta ilmeisesti veti piikkiä, koska ajossa olevinaan tuntui välillä hienoista nuljaisua.

Tiedä sitten onko noissa v-line tulpissa taikaa, uudet tulpat on aina uudet tulpat. Periaate noissa ainakin käy jollain tapaa järkeen. Jos jotain ihan konkreettista tosiaan niin tyhjäkäynnillä auto tuntuu hyrräävän tasaisemmin, mutta niinhän kait aina uusilla tulpilla :)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Subonaattori kirjoitti:Kantapään kautta opittuna en og turbosatkuun laita muita kuin ngk:n platinatulppia.
Mulla taas täysin toisenlainen kokemus kahden saabin(aiemmissa saabeissa oli mitä oli tulppina) ja niillä yli 100tkm kokemuksella, NGK:n normaali tulppa voi hyvällä tuurilla jopa selvitä lievästä kastumisesta.. PB7EV mykkä kerrasta. Tuli vielä uskottua guruja ja kerta toisensa jälkeen ostettua noita järkyttävän hintaisia.. ja kirottua. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mulla oli 900i-86/87:ssa Boschin nelikärkiset (FRX78Xtjsp.), joilla ajoin 45000 km. vaihdoin ne kun aloin ihmetellä, että eikö ne kulu ollenkaan...
Tilalle laitoin kokeilun vuoksi NGK:n suositellut tulpat, joilla ajoin yhden tankillisen. Kulutus nousi heti perstuntumalla melkoisesti, kulku huononi, samoin käynnistyvyys, tyhjäkäynti täytyi säätää rikkaammalle jne... Toiminta muuttui normaaliksi kun vaihdoin uudestaan Boshin nelikärkisiin.

Tonnarissa tuli noita myös Boscheja kokeiltua, mutta eipä ne siinä toimi, kun niissä on etuvastus ja vastuksetonta mallia siitä ei ole...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin