Sytytystulpista, Bosch vs. NGK
Laitoin juuri Boschin tulpat omaan rassiin ja toimii aivan erilailla kun vanhoilla NGK:lla. Laitoin nuo NGK platinatulpat autoon kesällä, enkä huomannut silloin mitään isompia eroja vanhoihin. Pikkuhiljaa auto toimi kylmänä aina vain huonommin, ei kuitenkaan kertaakaan jättänyt käynnistymättä. Aluksi kävi vain hetken kolmella, sittemmin sai ajaa jo kadun päähän ennenkuin alkoi toimia. Myöhemmin ilmeni kolmella käyntiä, aina kun auto oli sammutettuna muutamia minuutteja. Lämpimänä toimi aina todella hyvin, kunnes tällä viikolla alkoi sitten nykiminen myös vähän lämpöisempänä. Lopulta eilen ei sitten auto enää käynytkään kuin 3:lla käytännössä kokoajan. Tulpilla ajettu ehkä 4-5tkm.
Mielessä kävi jo, että saattaa olla pahempaakin vikaa tiedossa.
Hain kuitenkin uudet tulpat ja laitoin kiinni. Ajelin lenkin ja ei nykimisiä eikä varsinkaan kolmella käyntiä havaittavissa. Osa syyllinen tähän kaikkeen on varmaankin kjetti, aika näyttää kuinka Boschit toimivat tuon kanssa. Seokset on varmaankin syytä vielä tarkistaa.
Vanhat tulpat vaikutti kovin märiltä kun irrotin ne. Mahdollisesti johtui siitä, kun starttasin kylmänä ja siirsin rassin vain talliin. Muuta ihmeellistä tulpissa ei ollut, kaikki yhtä märät ja saman väriset. Aksu900 taisi joskus manitakkin, että NGK ei kestä kastumista, ehkäpä vika oli siinä.
Mielessä kävi jo, että saattaa olla pahempaakin vikaa tiedossa.
Hain kuitenkin uudet tulpat ja laitoin kiinni. Ajelin lenkin ja ei nykimisiä eikä varsinkaan kolmella käyntiä havaittavissa. Osa syyllinen tähän kaikkeen on varmaankin kjetti, aika näyttää kuinka Boschit toimivat tuon kanssa. Seokset on varmaankin syytä vielä tarkistaa.
Vanhat tulpat vaikutti kovin märiltä kun irrotin ne. Mahdollisesti johtui siitä, kun starttasin kylmänä ja siirsin rassin vain talliin. Muuta ihmeellistä tulpissa ei ollut, kaikki yhtä märät ja saman väriset. Aksu900 taisi joskus manitakkin, että NGK ei kestä kastumista, ehkäpä vika oli siinä.
Ei kuulemma pitäisi olla ogelmia kunhan tulppa on sähkönjohtavuudeltaan sama kuin alkuperäinen. En tiiä oliko tuo ihan oikea termi mutta kuitenkin tarkoittaa sitä että DI:n pitää pystyä suorittaan sitä ionisaatiovirta mittausta noiden tulppien avulla. Kaveri kokeili omaan suorasytkyyn platina tulppia ja ei pelittäny. Nuo kylmemmät tavalliset tulpat toimii kyllä ainakin itsellä loistavasti.9000CS... kirjoitti:Eikös ainakin DI-kasetilliset versiot ole erittäin tarkkoja, että käytetään vain sitä tulppaa, jota suositellaan?
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Samaa sanoi varaosamyyjä, kun hain uudet tulpat turbon tulppien tilalle. Sanoin, ettei tainu vaparissa toimia kunnolla. Ainoa silloin tehty "viritys" oli PerTronoxin Ignitor-kärjetönsytytys. Varaosamyyjä sanoi, että pitäisi olla ahdettu moottori tai rankemmin viritetty vapari.jarska kirjoitti:Nuo kylmemmät tavalliset tulpat toimii kyllä ainakin itsellä loistavasti.
Noista Trionicin saloista on tullut luettua aiemmin ja on vähän fiilistä siitä, että niissä taitaa olla aika tarkka oikeista tulpista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Niin. Sitä hain, mutta tuli tuo Trionic luontevamminMimmi kirjoitti:Itse asiassa DI-kasetti on se, joka tarvitsee tietyt tulpat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
v-line
Vaihdoin eilen NGK:n v-line tulpat (BP6E..) ihan kokeeksi ja ainakin kylmänä käynnistyminen on nyt parempi ja kone hyrrää tasaisemmin kuin edellisillä tulpilla (hetken mielijohteesta autoon eksyi BCP6ES tulpat kun kaupassa ei muutakaan sopivaa ollut). Vanhempia tulppia yritin myös hieman herkistää mutta ilmeisesti veti piikkiä, koska ajossa olevinaan tuntui välillä hienoista nuljaisua.
Tiedä sitten onko noissa v-line tulpissa taikaa, uudet tulpat on aina uudet tulpat. Periaate noissa ainakin käy jollain tapaa järkeen. Jos jotain ihan konkreettista tosiaan niin tyhjäkäynnillä auto tuntuu hyrräävän tasaisemmin, mutta niinhän kait aina uusilla tulpilla
Tiedä sitten onko noissa v-line tulpissa taikaa, uudet tulpat on aina uudet tulpat. Periaate noissa ainakin käy jollain tapaa järkeen. Jos jotain ihan konkreettista tosiaan niin tyhjäkäynnillä auto tuntuu hyrräävän tasaisemmin, mutta niinhän kait aina uusilla tulpilla
Mulla taas täysin toisenlainen kokemus kahden saabin(aiemmissa saabeissa oli mitä oli tulppina) ja niillä yli 100tkm kokemuksella, NGK:n normaali tulppa voi hyvällä tuurilla jopa selvitä lievästä kastumisesta.. PB7EV mykkä kerrasta. Tuli vielä uskottua guruja ja kerta toisensa jälkeen ostettua noita järkyttävän hintaisia.. ja kirottua.Subonaattori kirjoitti:Kantapään kautta opittuna en og turbosatkuun laita muita kuin ngk:n platinatulppia.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mulla oli 900i-86/87:ssa Boschin nelikärkiset (FRX78Xtjsp.), joilla ajoin 45000 km. vaihdoin ne kun aloin ihmetellä, että eikö ne kulu ollenkaan...
Tilalle laitoin kokeilun vuoksi NGK:n suositellut tulpat, joilla ajoin yhden tankillisen. Kulutus nousi heti perstuntumalla melkoisesti, kulku huononi, samoin käynnistyvyys, tyhjäkäynti täytyi säätää rikkaammalle jne... Toiminta muuttui normaaliksi kun vaihdoin uudestaan Boshin nelikärkisiin.
Tonnarissa tuli noita myös Boscheja kokeiltua, mutta eipä ne siinä toimi, kun niissä on etuvastus ja vastuksetonta mallia siitä ei ole...
Tilalle laitoin kokeilun vuoksi NGK:n suositellut tulpat, joilla ajoin yhden tankillisen. Kulutus nousi heti perstuntumalla melkoisesti, kulku huononi, samoin käynnistyvyys, tyhjäkäynti täytyi säätää rikkaammalle jne... Toiminta muuttui normaaliksi kun vaihdoin uudestaan Boshin nelikärkisiin.
Tonnarissa tuli noita myös Boscheja kokeiltua, mutta eipä ne siinä toimi, kun niissä on etuvastus ja vastuksetonta mallia siitä ei ole...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395