-clip-
Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.
Olihan täällä aiempikin ylläoleva kommentti. Tuosta tektistä ei taida selvitä, että tarkoittaako se nimenomaan henkilöautojen perässä vedettävää Dollyä. Raskaan kaluston yhteydessä Dolly taas tarkoittanee ihan eri asiaa.
Rekisteröinti tuo Dolly-hinaukseen vakuutusturvan. Jos rekisteröimättömällä Dollylla käytöstä poistettua autoa vedettäessä hinattava tippuu kyydistä maksaa kuski vahingot.
-clip-
Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.
No niin, noinhan se menee. Soitin perjantaina Iisalmen Marjahaan autokatsastukseen.
Asia kirkastui laakista:
1. Dolly ei ole hinattava laite koska sillä kuljetetaan kuormaa. (Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa kuormaa).
2. Dollya ei tarvitse rekisteröidä eikä voi rekisteröidä.
3. Vuodenvaihteen jälkeenkin Dolly on yhtä laillinen kuin tähänkin asti.
Dollyn pyörät/raideväli on kapea mutta kait hinattavan taka-akseli jonkin verran tukee. Tuossa sovelluksessa saadaan matalampi rakenne sillä hinattavan etupyörät ovat dollyn akseliston ulkopuolella. Kaarteet on sitten otettava varovasti etteivät hinattavan peilit kärsi.
https://aijaa.com/0we79m
Tuossa oma sovellus laakeroinnista kääntöpöydässä, keskellä SAABin takanapa pystyssä. Vielä puuttuu valot ja heijastimet.
Tuo edellisessä viestissä oleva keksintö voi olla aika kiikkerä, ja korkeakin tähän omaan verrattuna.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056