Auto lämpenemässä koko yön

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja Julle »

Liian hienolta ollakseen totta.
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

edelleen odotan vastausta miten moottori kuluu jos yön lohkolämmityksessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Samoin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja mestari »

mulla oli naapuri säädellyt tolppaa ja pari viikko ihmettelin että onpa tontun konepelti aina sulana ja sitten kun vastus meni paskaksi siis ihan uusi, tolppa korjattiin ja jouduin ostaman itse uuden lohkolämmittimen tämä vuonna 2007 siis

eli emme suosittele tai suosittelemme varauksin :o
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

nalleolut kirjoitti:edelleen odotan vastausta miten moottori kuluu jos yön lohkolämmityksessä.

Itse näkisin moottorille ainoastaan hyvänä, koska kosteutta ei pääse tiivistymään moottorin seinämille. Lämmin auto ajetaan pihaan ja suoraan lämmitykseen, josta aamulla ajoon. Öljyt pysyvät hyvinä.

Mutta onko jollain kertoa perusteltuna moottoria huonontavia syitä jatkuvasta lämmityksestä?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Lohkolämvastus ei ainakaan tykkää tuntikausia kestävästä korpeamisesta.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja stara »

helppo nakki ::
- käy panemassa piuhan kiinni vasta aamulla :lol:
- näin ei tarvii mitään ylimääräisiä tilpehöörejä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja 3J »

Luulisin että lämpenemis-kylmenemis -syklit on vahingollisempia lämpövastukselle kuin pitkään päällä oleminen. Onhan minulla ufo ilmankostuttajassakin sähkövastus joka on päällä 24/7 8kk vuodessa jo ties kuinka monetta vuotta putkeen ilman ongelmia. Yhdessä asuinpaikassa oli aina päällä oleva lämmitystolppa, eikä yhtään vastusta hajonnut. Sen sijaan kun työpaikalle tuli ulkoilman mukaan sähköä pätkivä tolppasysteemi, niin hajosi vastus saman tien.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Omakohtaisesti kirjoitan. Entisessä työpaikassa ei ollut kelloja tolpassa vaan ajosta auto tolppaan ja 8h päällä. 1 vastus/vuosi. Kellojen tultua vastus kestikin sitten autonvaihtoon asti.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja stara »

pelimiehen liike::
ei motti synteettisillä ögeleillä mitään tarvii, kovaa ajoa vaan. mutta isäntä tarvii ja emäntä vielä enemmänkin :mrgreen: , eli siirtyy pelkkään kabiinin lämmitykseen. jos ujostuttaa jatkuva kabiinin hehkutus ja haluaa maailman pelastaa niin:: panee kellon sisälle ja hehkuttaa kellolla halunsa mukaan.
...sitten kun joskus on ihan v(ut)...ietävän viheliäinen pakkanen, niin kytkee valmiin lohkopuolenkin kehiin, jos sille tuntuu...
- helpompaa kuin heinän teko ...ja investointi likimain 0-egee>>>nekin fyffet parempaan tarkoitukseen
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitään faktaa en oo kuullu mut yleensä perusteluna ettei kannattaisi pitää jatkuvasti päällä niin et lämpimästä liikkumattomasta koneesta öljykalvot valuis/kuivahtais jolloin starttaus kuluttais konetta enempi.
Itellä kun oli vastaava tolppa niin tein lyhyen jatkojohdon johon ajastin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tulee asiansa osaavalta huoltomieheltä noottia, jos huoomaa jatkojohtoja lämmitystolpissa. :roll:

Taloyhtiöllä luulis olevan taloudelliset perusteet pistää kellot kuntoon, jos kaikki pitelee asoy:n piikkiin autojaan tolpissa läpi illan ja yön koko talven. Se on helposti euron per vrk per auto, mitä menee sähköihin tuolla toiminnalla. Suomen talvessa se on siis 100-150 euroa per rikkoontunut kello, mitä se korjaamattomuus maksaa yhtiölle.

Laivastossa pidettiin lohkareilla paatin koneet aina lämpiminä 24/7 vaikka maattiin satamassa. Ei leikannu Valmetit silti kiinni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Mulla on sellanen tilanne et taloyhtiössä on vanhat tolpat. Virrat päällä 24/7, mummot ei halua uusia tolppia. Edellisestä autosta meni talvessa vastus paskaksi kun laitoin illalla piuhan kiinni eli jotain 8h virrat päällä. Nyt olen sitten käyny aamulla laittamas piuhan päähän mut aika kypsää hommaa herätä aikasemmin. :)

Mut jos laittas tollasen Leevin autoon niin eikös sen pitäs säästää vastusta? Ei pääse niin kuumaksi. En käytä sisätilan lämmitintä mutta kai tuo toimis samalla tavalla ilmankin.

Tälläsen löysin myös, asennus on ainakin helpompi.
http://www.polarheater.fi/product/6/pol ... cgodOWgA_Q
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

AZP kirjoitti:Tulee asiansa osaavalta huoltomieheltä noottia, jos huoomaa jatkojohtoja lämmitystolpissa. :roll:

Taloyhtiöllä luulis olevan taloudelliset perusteet pistää kellot kuntoon, jos kaikki pitelee asoy:n piikkiin autojaan tolpissa läpi illan ja yön koko talven. Se on helposti euron per vrk per auto, mitä menee sähköihin tuolla toiminnalla. Suomen talvessa se on siis 100-150 euroa per rikkoontunut kello, mitä se korjaamattomuus maksaa yhtiölle.

Laivastossa pidettiin lohkareilla paatin koneet aina lämpiminä 24/7 vaikka maattiin satamassa. Ei leikannu Valmetit silti kiinni.
Niimpä...aivan ihme touhua, mutta enpä tuosta jaksa kitistä, jos se on niin hankalaa niin olkoot.
Taidan vaan jatkaa sillä metodilla, että illalla auto töpseliin ja aamulla töihin. Ei mitään johtoja kehtaa viritellä kelloa varten tolppaan, kun sanomista tulee kuitenki.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Auto lämpenemässä koko yön

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin