Muut ominaisuudet vain heikkenevät kumin ikääntyessä vaikka kuinka pintaa olisi. Itsellä oli Primacy kakkoset todella surkeat pidoltaan kolmen vuoden iässä urasyvyyden ollessa 3mm.Mertmi kirjoitti:Misukat kestää empiiristen ja myöskin autolehtien testien mukaan oikein loistavasti kulutusta. Se ominaisuus kompensoi korkeampaa hintaa laadun ohella. Molempiin autoihin on tänäkesänä Michelinin. Eipä juuri muuta merkkiä viitsi harkita. Misukat on käytettyinäkin olleet hyviä ostoksia. Hinnat ovat käytettynä suhteessa edullisia, kun monikaan myyjä ei tajua miten paljon niillä olisi kulutuskestävyyden ansioista vielä voinut ajaa.
ps. uudessa henkilöauton Michelin -kesärenkaassa on 7mm kuvio.
Kesärenkaat 2015
Re: Kesärenkaat 2015
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kesärenkaat 2015
Kai 3mm renkaat jo raaskii vaihtaakin uudempiin? Takana on kuitenkin jo 30-45tkm tuossa kohtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kesärenkaat 2015
Uskokaa te epäilijät, on ne Misukat hyvät!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kesärenkaat 2015
^Jos ei mitään muuta merkkiä (esimerkiksi sellaista keskihintaista) koskaan kokeile, onko vertailupohjaa tuolle väittämälle?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kesärenkaat 2015
Kyllä. Vaihdoinkin. Lyhempi-ikäisiin, mutta parempipitoisiinMertmi kirjoitti:Kai 3mm renkaat jo raaskii vaihtaakin uudempiin? Takana on kuitenkin jo 30-45tkm tuossa kohtaa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kesärenkaat 2015
Tuolla kun Rattivaihde spekuloi että mistä voi tietää Michelinin ylivoimaisuuden, jos ei kokeile muita keskihintaisia renkaita. Minulla on ollut muitakin kesärengasmerkkejä; Nokian renkaita ainakin kolmea eri mallia, Kumhoja kahtakin eri mallia, Firsttopp 2000 (kauheimmat mitä koskaan olen omistanut), Tyfoon, Bridgestone, Viking, Sportiva, Goodyear, Continental. Ei näissä mainitsemissani merkeissä sinänsä mitään pahaa ole kun tuo Firsttopp jätetään pois luvusta, mutta Michelin on ollut tähän saakka varma valinta ilman pettymyksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kesärenkaat 2015
Ei misukat varmastikaan ole huono valinta. Itsekään en voi oikeen verrata nykyisiä Conteja Misukoihin kun ensinnäkään eivät ole malleiltaan samaa sukupolvea eivätkä ole yhtä tuoreita kunnoltaan tai kumiltaan. Harva pääsee samassa autossa testaamaan eri merkkien uusimpia malleja. Itse pääsin testaamaan samassa autossa Sport Contact 5, Nokian Z-line ja good year efficient grip performance renkaita ja niiden kokemusten perusteella valitsin Contit. Kaikki tosin tuntuivat hyviltä, vaikkakin erilaisilta.
Mutta jos kilsoja tulee se 10tkm vuodessa, niin kulutuskestävyyden kannalta se on varmaan aikalailla se ja sama mitkä ostaa. Ne parhaat reniaat kulutuskestävyydeltään on kuitenkin kumin ominaisuuksien takia vaihtokunnossa samaan aikaan muiden kanssa vaikka pintaa olisikin. Omassa >30tkm / vuosi tahdilla olisi varmaan rahallisesti kannattavaa ostaa mahdollisimman kulutuskestäviä renkaita, mutta arvostan kuitenkin muita ominaisuuksia enemmän.
Mutta jos kilsoja tulee se 10tkm vuodessa, niin kulutuskestävyyden kannalta se on varmaan aikalailla se ja sama mitkä ostaa. Ne parhaat reniaat kulutuskestävyydeltään on kuitenkin kumin ominaisuuksien takia vaihtokunnossa samaan aikaan muiden kanssa vaikka pintaa olisikin. Omassa >30tkm / vuosi tahdilla olisi varmaan rahallisesti kannattavaa ostaa mahdollisimman kulutuskestäviä renkaita, mutta arvostan kuitenkin muita ominaisuuksia enemmän.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kesärenkaat 2015
On sen verran, etten uskalla vaihtaa nk. halpismerkkeihin. Täällä syrjäseudulla ei uskalla ajaa epävarmoilla renkailla - oikeasti! Talvella voi olla melkein metri lunta ja kesällä sivuteillä etenkin erittäin koloista. En kannata, luottomerkit ovat sitä mitä hankin myös jatkossa.Rattivaihde kirjoitti:^Jos ei mitään muuta merkkiä (esimerkiksi sellaista keskihintaista) koskaan kokeile, onko vertailupohjaa tuolle väittämälle?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kesärenkaat 2015
^Niin, mutta kun halpisrenkaiden ja ylihintaisten Michelinien välillä tosiaan on muutakin, esimerkiksi ne keskihintaiset. Itse ostin Hankookit, jotka ovat hinnaltaan ehkä alemmassa keskiluokassa, mutta ominaisuuksiltaan arvioiden ja omien, toki vielä hyvin vähäisten, kokemusten perusteella lähempänä kärkeä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kesärenkaat 2015
Mulla on ollut muutamia huonoja renkaita. Yhteistä niille on ollut se, että ne ovat olleet loppuunkuluneita talvirenkaita, ja olen koittanut ajaa niillä talvikelillä. Kaikki kesärenkaat ja käyttökelpoisessa kunnossa olleet talvirenkaat on olleet käytössä kelvollisia, enkä osaa kertoa eroista samantyyppisten mutta erimerkkisten renkaiden välillä. Merkkejä on ollut mm. Nankang, Maxxis, Falken, Marshall, Continental, Nokian, Toyo, Pneumant, sekä liuta renkaita joiden merkkejä en muista.
Aina välillä ihmetyttää miten jengi voi tuntea tosi isoja eroja normaaliajossa tavallisten kesärenkaiden välillä. Rata-ajo sitten erikseen. Mutta mulla onkin tosi isot toleranssit hanurissa. Mm. hanuridynoni on todella epämääräinen. Ääritilanteiden pelossa jätän kaikkein harakireimmät rengasmerkit ostamatta, mutta jotenkin vaikea olisi löytää itsestä merkkiuskollisuutta rengasvalinnoissa.
Suurin osa renkaista on tullut ja mennyt autojen mukana, täysin uusia rengassatseja olen ostanut vain muutaman, kaikki ns. keskihintaisia merkkejä. Enkä itse asiassa koskaan samaa merkkiä kahteen kertaan, mutta se on ollut sattumaa. Itse asiassa en ole koskaan poistanut autostani loppuunkulunutta rengaskertaa, jonka olisin ostanut uutena. Auto on siis vaihtunut tiuhempaan kuin mitä renkaat kuluu loppuun.
Aina välillä ihmetyttää miten jengi voi tuntea tosi isoja eroja normaaliajossa tavallisten kesärenkaiden välillä. Rata-ajo sitten erikseen. Mutta mulla onkin tosi isot toleranssit hanurissa. Mm. hanuridynoni on todella epämääräinen. Ääritilanteiden pelossa jätän kaikkein harakireimmät rengasmerkit ostamatta, mutta jotenkin vaikea olisi löytää itsestä merkkiuskollisuutta rengasvalinnoissa.
Suurin osa renkaista on tullut ja mennyt autojen mukana, täysin uusia rengassatseja olen ostanut vain muutaman, kaikki ns. keskihintaisia merkkejä. Enkä itse asiassa koskaan samaa merkkiä kahteen kertaan, mutta se on ollut sattumaa. Itse asiassa en ole koskaan poistanut autostani loppuunkulunutta rengaskertaa, jonka olisin ostanut uutena. Auto on siis vaihtunut tiuhempaan kuin mitä renkaat kuluu loppuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kesärenkaat 2015
Ehkä kesärenkaista räikeimmät erot ovat olleet märkäpidossa ja tämä on havaittu ihan tieliikennekäytössä. Etenkin näissä turbollisissa autoissa sen on kyllä huomannut. Samoin vesiliirto-ominaisuuksissa on ollut selvästi havaittavia eroja. Olen havainnut ajettavuudessa ja ohjaustuntumassakin parannusta/huononnusta, kun on samaan autoon samoille vanteille laitettu eri pyörät. Jopa vanteen kapeneminen huononsi ajettavuutta, kun vaihdoin kerran 7,5" levyisiltä vanteilta renkaat 5,5" leveille. Rengaspaineiden merkitystä ei voi korostaa. Tuossa syksyllä tuli sekin kahdella eri autolla todettua. 0,3-0,5bar yli auton ohjekirjan paineista voi muuttaa ajettavuuden ja kaarrepidon dramaattisesti paremmaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kesärenkaat 2015
Olen tässä itse käynyt pari viikkoa sisäistä kamppailua Continental PremiumContact 5:n ja Goodyear Efficient Grippien välillä. Continentaliin tuli taas päädyttyä ja ens viikolla ois tarkoitus käydä laitattamassa alle. Ainakin mun hanuridynoon toi Continental on yleensä tuntunut ihan hyvältä ja edelleseen OG 9-3:een tuli noi samat kumit hommattua ja semmonen mielikuva jäi että oli hyvät. Ainakin pääsen noista hiton Hakka Greeneistä eroon ellei muuta.
Itsellä on ollut omissa autoissa Continentalia, Goodyearia, Nokiania, Micheliniä, Uniroyalia, Pirelliä ja vaikka mitä. Parhaat kokemukset Contista ja yllättäen Uniroyalista. Nokian ja minä ei olla koskaan oikein sovittu yhteen.
Ikimuistoisimpia rengaskokemuksia oli kun pimeässä syyssateessa ajoin Preluden jossa oli Nangangit alla Turusta Stadiin. Se matka ei ole koskaan tuntunut niin pitkältä. Kun pääsin perille tein päätöksen että mun autoihin ei ikinä tule yhtään kiinakumia vaikka rahatilanne olisi kuinka heikko. Mielummin menen vaikka bussilla.
Itsellä on ollut omissa autoissa Continentalia, Goodyearia, Nokiania, Micheliniä, Uniroyalia, Pirelliä ja vaikka mitä. Parhaat kokemukset Contista ja yllättäen Uniroyalista. Nokian ja minä ei olla koskaan oikein sovittu yhteen.
Ikimuistoisimpia rengaskokemuksia oli kun pimeässä syyssateessa ajoin Preluden jossa oli Nangangit alla Turusta Stadiin. Se matka ei ole koskaan tuntunut niin pitkältä. Kun pääsin perille tein päätöksen että mun autoihin ei ikinä tule yhtään kiinakumia vaikka rahatilanne olisi kuinka heikko. Mielummin menen vaikka bussilla.
"Punainen lokakuu" 9-3 1.8t Sentronic Sportcombi 2007
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
Re: Kesärenkaat 2015
Ja maapurjeet saapuivat tasan viikon toimitusajalla. DPD oli kärrännyt kotiin. Kattelin renkaat läpi, kaikissa paistoleima vko46/2014, pyöreät ja mustat. Renkaiden olka oli tosi pyöreä joten saas nähdä kun saan jossain vaiheessa asennan alle cabiin veteleekö urissa. Tread wear näytti olevan 500, referenssinä voin heittää GT champirot TW420 ja Achilles ATR sport TW800. Champirot tuntuivat yhtä liukkailta Aerossa kuin noi Achillekset. Päivittelen keväämmällä ensikokemukset maapurjeista kun saan ne alle ja cabin ajoon.tturku kirjoitti:TM kesärengas 2015 testimenestyjät Maapurjeet tilattu 25/40R18 koossa Cabin alle kesäksi. 254€ kierros kotiintoimitettuna 1001renkaat sivuilta
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat 2015
Rattivaihde kirjoitti:^Niin, mutta kun halpisrenkaiden ja ylihintaisten Michelinien välillä tosiaan on muutakin, esimerkiksi ne keskihintaiset. Itse ostin Hankookit, jotka ovat hinnaltaan ehkä alemmassa keskiluokassa, mutta ominaisuuksiltaan arvioiden ja omien, toki vielä hyvin vähäisten, kokemusten perusteella lähempänä kärkeä.
Eikös 2000 luvun alkupuolen telkkarimainoksissa misukan mainoslause ollut :
"Onko sinulla renkaat vai Michelinit"
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Kesärenkaat 2015
Itse en talvirenkaista tingi, mutta kesärenkaista on kokemuksia muistakin kuin näistä kärkimerkeistä ja kaikilla on tiellä pysytty.
Syrjäseutuakaan ei ole voinut käyttää tekosyynä sillä yhden kesän ajelin metsäteitä 235/35/19 Achilleksilla, eikä menty puuta päin saati rengas puhjennut. Kyllähän ne kärkimerkit on varmasti helppoja ostoksia mutta toisaalta osa niistä on aika ylihintaisia.
Ei ole tarvinnut premium merkkistä autoakaan tähän päivään mennessä että uskaltaisi ajaa tänne syrjäseuduille kotiin, joten ehkä ei tarvitse olla aina premium rengastakaan kesäkelissä.
Syrjäseutuakaan ei ole voinut käyttää tekosyynä sillä yhden kesän ajelin metsäteitä 235/35/19 Achilleksilla, eikä menty puuta päin saati rengas puhjennut. Kyllähän ne kärkimerkit on varmasti helppoja ostoksia mutta toisaalta osa niistä on aika ylihintaisia.
Ei ole tarvinnut premium merkkistä autoakaan tähän päivään mennessä että uskaltaisi ajaa tänne syrjäseuduille kotiin, joten ehkä ei tarvitse olla aina premium rengastakaan kesäkelissä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon