Autoharrastajat Ry

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!

En yhtäkkiä löytänyt tätä niin ajaattelin varmuudeksi postata.

Tämmönen varmasti sydäntä lämmittävä sivu on nyt toiminnassa ja PRH:kin jo siunannut yhdistyksen viralliseksi. Jäseneksi liittymisohjeet löytyy linkistä myös.

Vielä ehtii mukaan vaikuttamaan esimerkiksi omilla ajatuksilla ja ideoilla yhdistyksen lausuntoon trafille auton rakenteen muuttamista koskevasta määräysluonnoksesta.

Http://autoharrastajat.fi

"Autoharrastajat ry on vuoden 2015 alussa perustettu voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistyksen tarkoitus on edistää autoharrastusta niin harrastajien kuin alan elinkeinonharjoittajien näkökulmasta. Keskitymme vain ja ainoastaan edunvalvontaan ja teemme sitä ammattimaisesti."
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä tälläinen prh on
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

^Patentti- ja rekisterihallitus.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kelle tuon 50cent voin antaa että pääsee yhdistykseen mukaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kandee siun varmaan perehtyy tarkemmin, lukee säännöt ja sit kysyä Autoharrastajat ry:stä suoraan jos ei.....

Henkilöjäsenyys ei taida olla sama asia kuin yhdistysjäsenyys vai ???? Vai minkä yhdistyksen ajattelit liittää jäseneksi?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Sarkasmi on vaikea laji.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ahaa mä luulin että saab klubia oltiin viemässä yhdistyksenä tonne.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Sellainenkin mahdollisuus on näemmä annettu. Kai siitä ollaan yhteydessä sit suoraan eri merkkikerhojen päällysmiehiin.

Itse näen tämän kyllä varsin mielenkiintoisena ja tärkeänä jopa, kun voi kokoontua tälläisen asian taakse virallisemmassa muodossa. Hommat muutenkin muutoksessa kun ajoneuvohommat siirtyy ministeriöltä trafille.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä tälle mielestäni tilausta on. Jonkinnäköisen puolivirallisen statuksen ovat aiemmin suomessa rakenteluasioissa saaneet mm. SAHK ja FHRA, jotka ovat sitten viranomaisiin päin edustaneet autoharrastajia. Ongelma on vain ollut se, että museomiehet ja kiihdytysautoilijat ovat aika kapea otos autoharrastajista yleensä.

SA-HK:n ansioksi pitää katsoa hyvin toimivat museorekisteröintisäädökset, jotka muuten suomalaisessa ajoneuvobyrokratiassa ovat kuin toteutunut märkä päiväuni. Mutta ei niistä iloa ole muille kuin museomiehille; heti kun haluat muuttaa autoa alkuperäisestä, putoat museostatuksesta pois. Ja tähän mennessä suurelle yleiselle autoharrastajien joukolle ei ole ollut mielestäni maanlaajuista edunvalvojaa.

Olisin kyllä valmis kannattamaan Saappiklubin ja muidenkin paikallis- ja merkkiyhdistysten liittämistä tuohon yhdistykseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

AZP kirjoitti:Mutta ei niistä iloa ole muille kuin museomiehille; heti kun haluat muuttaa autoa alkuperäisestä, putoat museostatuksesta pois.
Tämä on aika yleinen harhaluulo. Kyllä ei-alkuperäisiäkin autoja on museostatuksella, kunhan ne on rakennettu aikalaisillaan osilla ja työmenetelmillä yms. Lisäksi mm. historic-luokan kilpa-auton saa museokilpiin, vaikka siinä olisi nykyaikaisia turvavarusteita, vyöt, penkit, turvakaaret, ratti yms.., koska kilpailusäännöt ne vaativat joka tapauksessa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tobbana kirjoitti:
AZP kirjoitti:Mutta ei niistä iloa ole muille kuin museomiehille; heti kun haluat muuttaa autoa alkuperäisestä, putoat museostatuksesta pois.
Tämä on aika yleinen harhaluulo. Kyllä ei-alkuperäisiäkin autoja on museostatuksella, kunhan ne on rakennettu aikalaisillaan osilla ja työmenetelmillä yms. Lisäksi mm. historic-luokan kilpa-auton saa museokilpiin, vaikka siinä olisi nykyaikaisia turvavarusteita, vyöt, penkit, turvakaaret, ratti yms.., koska kilpailusäännöt ne vaativat joka tapauksessa.
Ja lisäksi saa museorekisteriin ns "replica"- mallit. Eli Jenkkiautojen puolella on tehty entisöinti autoon jossa alunperin suora 6 ja 3 vaihteinen manuaali joiden tilalle laitettu "SS" mallin V8 ja automaatti.

Eli saabistin näkökulmasta Aero-replika kelpaa museoon kunhan aihion korimalli ja vuosimalli on sopivat.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo näinhän se on, mutta edelleen suurin osa autoharrastajista putoaa noidenkin määritelmien ulkopuolelle, syistä jotka ovat lopulta aika pieniä.

Esim tuo oma entisöimätön mutta erittäin hyväkuntoinen 50-vuotias kupla ei kelpaa museorekisteriin, koska se on maalattu joskus 60/70-luvun vaihteessa metallivärillä, kun alkuperäinen väri ei sitä ole. En tiedä saisiko museostatuksen "oman aikakautensa mukaisesti muuteltuna" jos olisi maalattu kojelautaa ja ovien reunoja myöten, nyt ymmärtääkseni museotarkastus kosahtaisi siinä kohtaa kun tarkastaja avaa oven ja toteaa, että sisällä ei ole täysin samaa väriä kuin ulkona.

Oldsmobilen osalta Oldsin dieselistä ja vaihteistosta Chevyn isolohkoon ja vaihteistoon vaihtaminen sekä alustan madallus tekevät autosta museokelvottoman.

Nämä eivät ole mitään choppauksia tai muita merkittäviä muutoksia, vaan pieniä eroavaisuuksia alkuperäiseen. Ja suuri osa autoharrastajista tekee autoihinsa juuri tämän tyyppisiä muutoksia. Harrasteutoista murto-osa on museorekisterissä tai siihen kelpoisia. Ja näiden harrastajien asiaa ei keskitetysti aja kukaan samalla tavoin kuin SAHK ajaa museoautoilijoiden etuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

AZP kirjoitti:Joo näinhän se on, mutta edelleen suurin osa autoharrastajista putoaa noidenkin määritelmien ulkopuolelle, syistä jotka ovat lopulta aika pieniä.

Esim tuo oma entisöimätön mutta erittäin hyväkuntoinen 50-vuotias kupla ei kelpaa museorekisteriin, koska se on maalattu joskus 60/70-luvun vaihteessa metallivärillä, kun alkuperäinen väri ei sitä ole. En tiedä saisiko museostatuksen "oman aikakautensa mukaisesti muuteltuna" jos olisi maalattu kojelautaa ja ovien reunoja myöten, nyt ymmärtääkseni museotarkastus kosahtaisi siinä kohtaa kun tarkastaja avaa oven ja toteaa, että sisällä ei ole täysin samaa väriä kuin ulkona.

Oldsmobilen osalta Oldsin dieselistä ja vaihteistosta Chevyn isolohkoon ja vaihteistoon vaihtaminen sekä alustan madallus tekevät autosta museokelvottoman.

Nämä eivät ole mitään choppauksia tai muita merkittäviä muutoksia, vaan pieniä eroavaisuuksia alkuperäiseen. Ja suuri osa autoharrastajista tekee autoihinsa juuri tämän tyyppisiä muutoksia. Harrasteutoista murto-osa on museorekisterissä tai siihen kelpoisia. Ja näiden harrastajien asiaa ei keskitetysti aja kukaan samalla tavoin kuin SAHK ajaa museoautoilijoiden etuja.
Olet aivan oikeassa. Tätä harrastajien enemmistöä varten tulisi olla olemassa vastaavalainen käytäntö kuin esim Ruotsissa jossa on Harrasteajoneuvoreksteri, nämä autot on jopa vpautettu käyttömaksuista yms. Vastaavaa on ilmeisesti myös "suunnitteilla" tänne meille, tai ainakin ehdostusta sellaistesta ollaan laatimassa?
Tämä olisi loistava ratkaisu niille joilla auto ei ole museo- eikä käyttöauto.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Autoharrastajat Ry

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

AZP kirjoitti:Esim tuo oma entisöimätön mutta erittäin hyväkuntoinen 50-vuotias kupla ei kelpaa museorekisteriin, koska se on maalattu joskus 60/70-luvun vaihteessa metallivärillä, kun alkuperäinen väri ei sitä ole.
Noin periaatteessa pitäisi kyllä onnistua jos auto on todistettavasti maalattu yli 30 vuotta sitten. Käytäntö sitten erikseen...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin