vanha 99
vanha 99
Muistan tuolta 25 vuden takaa jutun, kun piti lähteä Helsinkiin kursseille. Eka päivänä klo. 06.00 meitä oli sovittuna aikana Paimion edesmenneellä motellilla 5 isoa miestä ja 1, 3l. Toyota Corolla yhtenä tietenkin nuuka päällikkö, joka ei maksanut hotellia. Lähdettiin sitä vanhaa 1 tietä ja Muurlan kohdalla oli niitä pitkiä nousuja. Toyotan kuljettaja haki ohituskaistalla kolmosta. Kotiinkin päästiin sinnikäs peli heh. Seuraavana päivänä (2päiväinen) olin taasen 06.00 odottamassa heppuja kursseille. Olin jo valmistaunut ajovuoroon ajokkini oli perus 2l. Saab 99 gl. No ukot tulivat ja sanoin hypätkää kyytiin. Lähdettiin 5:n ukon kuormalla kohti itää pitihän minun näyttää. Hervottoman ylämäen alussa näytin Toyotahepulle mittarista 90km/h ja siitä hanat selälleen ja mäen päällä 110km/h. Suurimmalla vaihteella 5 ukon kuormalla. Että semmoinen tarina.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: vanha 99
Minusta näitä on mukava lukea. Kiitos.
Itselle muistuu mieleen, kun käytiin työkamujen kanssa Stadissa jollain kurssilla ja alla oli vanha Noppa (90). Lahden motarille päästelin rampista huolella, niin gupet tuumas, että tämähän kiihtyy
.
Vanhoissa autoissa vauhdin tunne on ihan eri, kuin uudemmissa. On kaiken maailman turvavarusteita ja vaikka mitä, kun jolla kulkee kuin viimeistä päivää. Itse muistelen kaiholla aikoja, kun mulla oli 80 luvun Fiesta Mk II. Turvallisen siitä teki se, että ei sillä uskaltanut ajaa kovin lujaa, kun koko auto heilui ja hytkyi ja melu täytti korvat
. Oi aikoja!
Vähän sama tuon allekirjoituksen Kirpun kanssa, mutta siitä puuttuu se "jokin".
Itselle muistuu mieleen, kun käytiin työkamujen kanssa Stadissa jollain kurssilla ja alla oli vanha Noppa (90). Lahden motarille päästelin rampista huolella, niin gupet tuumas, että tämähän kiihtyy

Vanhoissa autoissa vauhdin tunne on ihan eri, kuin uudemmissa. On kaiken maailman turvavarusteita ja vaikka mitä, kun jolla kulkee kuin viimeistä päivää. Itse muistelen kaiholla aikoja, kun mulla oli 80 luvun Fiesta Mk II. Turvallisen siitä teki se, että ei sillä uskaltanut ajaa kovin lujaa, kun koko auto heilui ja hytkyi ja melu täytti korvat

Vähän sama tuon allekirjoituksen Kirpun kanssa, mutta siitä puuttuu se "jokin".
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: vanha 99
Vähän samanlaisia muistoja on vuosimallin '83 VW Polosta. Yli sataa ei uskaltanut tinnutuksenpelossa ajaa, toinen pelko oli koneen päätyminen ylikierroksille, kun suurimman vaihteen pystyi hyvin laittamaan silmään vajaassa neljässäkympissä, eikä autossa ollut luonnollisesti kierroslukumittaria.9000 automaatilla kirjoitti:Itse muistelen kaiholla aikoja, kun mulla oli 80 luvun Fiesta Mk II. Turvallisen siitä teki se, että ei sillä uskaltanut ajaa kovin lujaa, kun koko auto heilui ja hytkyi ja melu täytti korvat. Oi aikoja!
Vaihdoin Polon sitten tuohon '73 kuplaan, ja tuntui kuin olisi vaihtanut 10v uudempaan eikä vanhempaan autoon. Paitsi talvella

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: vanha 99
Kupla oli yllättävänkin hyvä ajaa ja sopivalla koneella vielä 80-luvun tiestöllä nopeakin. 1300S:llä (siis lyhytnokkainen mutta 1600 kone) tuli ajettua kolme kesää matkatöissä. Kansien laskulla ja kahdella kaasarilla oli tehot jotain 60-70 hv ja kulki mukavasti jotain 160 mittarinopeutta (onneksi harva alle nelosen perä). Raideväliä sai kasvatettua vanteilla tuuman, 165/80 etu - 185/70 taka rengastuksella muuttui vähemmän yliohjaavaksi (asvaltilla) ja vielä etuspoilerilla vähän painoa etupyörillekin motarilla. Helsinki - Lahti taittui 45 min:ssa tuolla vaikka motari loppui jo Järvenpäässä. Kaiholla muistelenAZP kirjoitti: Vaihdoin Polon sitten tuohon '73 kuplaan, ja tuntui kuin olisi vaihtanut 10v uudempaan eikä vanhempaan autoon. Paitsi talvella


--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: vanha 99
Aika kultaa muistot? Mitä muistan ekoja isäukon autoja (siis ekat kun muistan, olihan sillä monta ollut ennen kuin muistan), ja omia ekoja ja kaikkia kavereiden ja niiden vanhempien autoja silloin omassa nuoruudessani 90-luvulla, niin olihan ne kauheita. Olihan silloin jo tarjolla paljon hyviäkin autoja, muttei meilläpäin ollut monella varaa lama-aikaan ostella tonnareita tai 850 Volvoja tms.
Ladoja, loppuun ajettuja volkkareita, Toyotoja, Nissaneita tms. Saati 80-lukulaiset Fiatit...
Itselläkin oli aikanaan mm. Volvo 242 -74, 244 -81, Fiat 131 -82, Saab 90 -86, MB 200D -80, ja noi oli sitä parhaimmistoa...
Ja minä olen sentään vasta alkavassa keski-iässä, joten dementian ei PITÄISI vaivata.
Ladoja, loppuun ajettuja volkkareita, Toyotoja, Nissaneita tms. Saati 80-lukulaiset Fiatit...
Itselläkin oli aikanaan mm. Volvo 242 -74, 244 -81, Fiat 131 -82, Saab 90 -86, MB 200D -80, ja noi oli sitä parhaimmistoa...
Ja minä olen sentään vasta alkavassa keski-iässä, joten dementian ei PITÄISI vaivata.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: vanha 99
Autoilu muistoista parhaat naurut vieläkin johtaa vm:74 99:n joka oli kortin saatuani eka auto vuonna -92. Siitä antautu vaihdelaatikko Lahden venesatamaan, josta haimme sen kaverin mersulla hinaukseen. No Parkkiselta tielle odottaessa välissä oli tietenkin köysi kireällä ja tien reunassa jalkakäytävä niinpä köyden alla oli suojatie jossa pingotettu köysi. Paikka vielä mäen notkossa, niinpä katselin kun vanhempi herrasmies tulla lasketteli pyörällä jalkakäytävää pitkin. Tajusin liian myöhään että se näemmä ajattelee vetäistä vauhdilla autojemme välistä pyörällä . Vähän kerkesin ikkunaa ruuvata autosta mutta en huutaa köydestä, kun etupyörä hyppäs köyden yli takertuen polkimiin ja voin sanoa että makeimmat "stongan" yli lennot mitä olen ikinä nähnyt:) ilmeisesti pieni kesäinen aamupäivän känni pyöräilijällä aiheutti rennon lennon koska mitään valittamatta jatkoi taluttaen matkaa..... Itse olin varma että se kuolee. Kaveri muistaa aina näyn omassa taustapeilissä kun pyörän takapyörä vaan vilahti. Vakava tilanne tietty oli mutta silloin 18v. Ja nyt kun aikaa on kulunut niin hauskuuttaa. Jonkun radiopalkinnonkin joskus tarinalla voitin. Kännyllä kirjoittaessa ei kaikkea tarinaan liittyvää jaksa näpytellä..
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: vanha 99
Heh, mulle kävi vastaava juttu kun -76 mallin suapista antautui kytkinakseli. Kaveri hinaamaan keskustasta jonkun kaupan parkkipaikalta. Eiköhän just kun saatiin köysi kireälle, tuli paikallisen vanhemman konsta-aapelin vaimo polkupyörällä ja tietty suoraan pahki köyteen... Onneksi selvittiin naurulla koko hommasta, nääs toi polizai oli tunnettu kyykyttäjä paikkakunnalla jonka hampaisiin minäkin joskus jouduin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: vanha 99
Ensimmäinen autoni oli Fiat 127 900cc moottorilla. Tässä legendaarisessa pelissä oli muunmuassa luistonesto. Uusilla Milestone -nastarenkailla pystyi lähtemään jäätikkäisestäkin risteyksestä kaasupohjassa liikkeelle ilman sutimista. Huippunopeus nastarenkailla oli 100kmh. Kesärenkailla pääsi jopa 130kmh. Oi niitä aikoja. 
ps. tehostamattomat jarrut muuten oli melkolailla lukkiutumattomat...

ps. tehostamattomat jarrut muuten oli melkolailla lukkiutumattomat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: vanha 99
Heh, lapsena olin tottunut isukin morris miniin, ja oi sitä hetkeä kun päästiin pankinjohtajan postinoranssiin ysiysisaapin kyytiin, ohoh!! Kyllähän nykypäivän autot on aika raketteja, suorituskyvyn kannalta vois vertauskuvallisesti ajatella kun olis 30-40 vuotta sitten suonut kaikille sen aikaiset ferrarit.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: vanha 99
^ Piti oikein ruveta tarkistamaan. Nopean googlailun perusteella näyttäisi siltä, että Ferrarin vuoden 1985 mallistossa Mondial QV oli ainoa, joka ei juossut nollasta sataan alle seitsemässä sekunnissa. 1975 taas GT4 2+2 oli ainoa, joka meni seitsemän yli, 308 GTB ja 365 GT4 BB pääsivät seiskan alle.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: vanha 99
Jah ehkä vähän liioittelin, mut oli vielä mielessä tämä
tokihan tuossa on halvimmat mallit ja varmaan muutenkin huonossa hapessa
https://www.youtube.com/watch?v=GuCff8nCxBU
edit: eli siis tuo Budget Supercars -jakso topgearista. Taisivat vasta kakkos-osiossa mennä radalle kellottamaan aikoja uutta diesel-astraa vastaan.

https://www.youtube.com/watch?v=GuCff8nCxBU
edit: eli siis tuo Budget Supercars -jakso topgearista. Taisivat vasta kakkos-osiossa mennä radalle kellottamaan aikoja uutta diesel-astraa vastaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)