venttileiden irroitus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin ja vanhasta tulpasta saa rakennettua hyvän paineilma letku liittimen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re:

Viesti Kirjoittaja ketku »

Mertmi kirjoitti:Olis tarkoitus tehdä tämmönen työkalu omaan käyttöön. Tässä lähiaikoina vaihdan 16-venaiseen kanteen venttiilivarren kumit irroittamatta kantta koneesta. Lisäksi teen adapterin paineilmaa varten sytytystulpasta. Kytkemällä sylinterin sisään paineilman, saan venttiilit pysymään ylhäällä sen aikaa, kun venttiilin jousi on poissa ja kun lautanen lukitaan takaisin venttiiliin kiilapaloilla. Ennen operaatiota toki mittaan puristukset. Jos puristukset on kunnossa (ainakin tuo auto liikkuu ihan "normaalisti"), niin säästyy monta euroa, kun ostoslistalla on vain venttiilikopan tiiviste, venttiilivarrenkumit, jakajan tiiviste ja tiivisteliimaa.

Työkalu on omistajan mukaan 8- ja 16-venaisen kanssa yhteensopiva.

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aah
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aai

Niin, ja jos joku tätä metodia epäilee, niin olen tehnyt saman homman yhen öljysyöpön 12-venttiilisen corollan koneeseen. Homma toimii, kunhan vaan ei unohda sitä paineilmaa ja pudota venttiiliä sisään. :)
Tällainen operaatio on tulossa, olisiko kellään kuvaa tuosta venttiilityökalusta, millä jousen saa kasaan kannen ollessa pakoillaan? Saisi vähän vinkkiä etukäteen..
# 5930
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: venttileiden irroitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo potilas poltti pakoventtiilin silloin taannoin, joten pelkkä venttiilivarrenkumien vaihto muuttuikin täysimittaiseksi kansiremontiksi. Eli ei tarvinnut sitten enää pelkkiä kumeja alkaa vaihtamaan.

Tässä tuo Myrkyn "kone", jolla voi irtokannesta irroittaa ja asentaa jousen.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Keme »

ketku kirjoitti:Tällainen operaatio on tulossa, olisiko kellään kuvaa tuosta venttiilityökalusta, millä jousen saa kasaan kannen ollessa pakoillaan? Saisi vähän vinkkiä etukäteen..
Mä tein tämmösen.
Kuva
Kanteen venakopan jenkoihin pultattava kiskohässäkkä ja sit siinä o tommonen vipusysteemi. Paineilma pyttyy ja venttiilinjouset vaihtoon.
jeeeeeee!
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: venttileiden irroitus

Viesti Kirjoittaja ketku »

Kiitokset vastauksista! Hommahan on semmoinen, että pari vuotta sitten laitatin kannen koneistamolla ja jo nytten hävittää öljyä. Tulpista päätellen vuotaa ainoastaan nelos pyttyyn. Katsotaan onko kumit paikoillaan ja ehjät ja sitten tuumaillaan lisää. Puristuksia en ole mitannut, hyvästä mittarista voi antaa vinkkejä.
# 5930
Vastaa Viestiin