Isompaa Saabia?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Og 9-5:seen menee keskelle tollain istuttava malli ja molemmille puolille isofix-telakat kaukaloineen hienosti. Riippuu toki malleista, itellä oli yhtaikaa gracon ja brion telakat ja gracon cosmic comfort s istuimena. Voi olla kyl että kolkki on senverran ahtaampi että ei mahu :o
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Örkinrumilus kirjoitti:Og 9-5:seen menee keskelle tollain istuttava malli ja molemmille puolille isofix-telakat kaukaloineen hienosti. Riippuu toki malleista, itellä oli yhtaikaa gracon ja brion telakat ja gracon cosmic comfort s istuimena. Voi olla kyl että kolkki on senverran ahtaampi että ei mahu :o
Ei ollut mitään toivoakaan saada 9-3een kahta isofixiä ja jotain vielä keskelle, täytyy vielä miettiä tota OG 9-5 farkkua vai päädytäänkö johonkin tila vehkeeseen.
Voyageria saisi aika edullisesti ja ovat täynnä aika fiksuja pikku juttuja, 12ltr/100km kulutus ei vain kiehtoisi ja onhan se ihan naurettavan kokoinen, etenkin kun jos haluaa jotain tavaroita kuljettaa sen pitäis olla Grand Voyager, tavan Voyageri kun loppuu suunnilleen niihin takapenkkien kohdalle niin ei sinne taakse saa tuplavaunuja, matkatavaroista puhumattakaan. Tuntuu toi kunnon takakontin puuttuminen vaivaavan usein noita tila-autoja.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onneksi olkoon tuplavahingosta :D Nimimerkillä itsekin semmoinen ja on se ihme ettei nykyään autoon saa lapsia mahtumaan. Meitä on 3 veljestä ja aikoinaan vanhemmat kyydittelivät ratakakskasilla fiudella meitä lyhyet ja pitkät matkat matkatavaroineen. Niin ne on turvavarusteet autoissa ja varsinkin noissa istuimissa parantuneet ja vievät vaan ihan sairaasti tilaa. Noiden turvavöiden "lyhyys" on kyllä kettumainen og9-3:ssa. Itsekin hiljakseen taas kiroilin eilen ja vaimo kovaan ääneen kun tollaista samanlaista maxicosia ilman telakkaa ahdettiin eilen autoon. (telakka kiinni vaimon autossa) riittää nippanappa pituus vyössä ja cypex pallas kun laitetaan niin palkin kanssa sai pitää turvavyön jatkoa että ylettyi. Ilman palkkia menee nykyään hyvin mutta onhan se penkki ahdas. Vaimo siellä välillä välissä kärvistelee mutta se on sen verran pieni että mahtuu sinne. Og9-5:sta farkkuna suosittelen, on takapenkillä jopa ruhtinaalisesti sivusuunnassa tilaa mutta kontti ei paljoa kyllä kolkista kasva.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kannattaa ehkä kumminkin vielä harkita viimeisten vuosien CS-korista tonnaria. Ei maksa paljon, tilaa piisaa eikä moderniudessakaan kovin hirveästi oteta takapakkia og-kolkkiin verrattuna. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

tturku kirjoitti:Onneksi olkoon tuplavahingosta :D Nimimerkillä itsekin semmoinen ja on se ihme ettei nykyään autoon saa lapsia mahtumaan. Meitä on 3 veljestä ja aikoinaan vanhemmat kyydittelivät ratakakskasilla fiudella meitä lyhyet ja pitkät matkat matkatavaroineen. Niin ne on turvavarusteet autoissa ja varsinkin noissa istuimissa parantuneet ja vievät vaan ihan sairaasti tilaa.
Kiitos :mrgreen: On tässä ihmetelty miten vanhemmat on pärjännyt noilla autoillaan, meitäkin oli 4 penskaa ja 3 koiraa pahimmillaan, autona kuitenkin oli Marinaa, Corollaa ja Lanceria. Onhan se erilaista kun ennen ne pienemmät lapset pysyi kolaritilanteessa sylissä :) On noi turvastandardit muuttunut reilusti, löytyi isän ullakolta pikkuveljen turvaistuin mitä luulin sitteriksi, se oli vain metallikehikko missä oli muovinen istuin.
tturku kirjoitti:Noiden turvavöiden "lyhyys" on kyllä kettumainen og9-3:ssa. Itsekin hiljakseen taas kiroilin eilen ja vaimo kovaan ääneen kun tollaista samanlaista maxicosia ilman telakkaa ahdettiin eilen autoon. (telakka kiinni vaimon autossa) riittää nippanappa pituus vyössä ja cypex pallas kun laitetaan niin palkin kanssa sai pitää turvavyön jatkoa että ylettyi. Ilman palkkia menee nykyään hyvin mutta onhan se penkki ahdas. Vaimo siellä välillä välissä kärvistelee mutta se on sen verran pieni että mahtuu sinne.
Ton Cosinin sain sopimaan kun käänsin sitä vähän pystyyn ja laitoin kaukalon takaa menevän vyön paikoilleen, palkillisen Recaron kanssa saa aina taistella kun toi eka ipana on alkanut taistelemaan vyöttämistä vastaan, ihan vähänkin pidempi vyö helpottaisi siinä ihmeesti.
tturku kirjoitti:Og9-5:sta farkkuna suosittelen, on takapenkillä jopa ruhtinaalisesti sivusuunnassa tilaa mutta kontti ei paljoa kyllä kolkista kasva.
Sivuttais tilaa tossa lähinnä tarvittais että saa noi penkit paikoilleen, kontti tilan kanssa ei ole niin isoja ongelmia ainakaan vielä ja tulee tossa farkussa ylöspäin enemmän tilaa. Lisä jalkatila takana olis myös boonusta, ei tonne mun taakse sovi selkä menosuuntaan laitettavaa istuinta, sen verran takana täytyy olla toi kuskin penkki että sovin ajamaan.
Rattivaihde kirjoitti:Kannattaa ehkä kumminkin vielä harkita viimeisten vuosien CS-korista tonnaria. Ei maksa paljon, tilaa piisaa eikä moderniudessakaan kovin hirveästi oteta takapakkia og-kolkkiin verrattuna. :D
On tässä miettinyt jotain vanhempaa autoa vain perheen kuljettamiseen ettei tarvi niin tosta ajetuista kilometreistä välittää mutta pitäisi kai tuota turvallisuutta ajatella myös. Enemmän Saabimainen Saabi olisi myös mukava, 9-3 oli kevyt pettymys 99n jälkeen.
Tai sitten ostaa vain jonkun 7 paikkasen niin pari ipanaa pystyy vielä tekemään, tosin sitten pitää melkein muuttaa asumaan sinne autoon kun alkaa kotoota tila loppumaan. :P
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kapt.Kosmos kirjoitti:...kun jos haluaa jotain tavaroita kuljettaa sen pitäis olla Grand Voyager, tavan Voyageri kun loppuu suunnilleen niihin takapenkkien kohdalle niin ei sinne taakse saa tuplavaunuja, matkatavaroista puhumattakaan. Tuntuu toi kunnon takakontin puuttuminen vaivaavan usein noita tila-autoja.
Aina löytyy suurperheelle isompaakin vaihtoehtoa: http://www.nettiauto.com/6790555

Tuosta jos isommaksi pitää päästä, niin vaaditaan jo korkeampaa ajokorttiluokkaa :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Rattivaihde kirjoitti:Kannattaa ehkä kumminkin vielä harkita viimeisten vuosien CS-korista tonnaria. Ei maksa paljon, tilaa piisaa eikä moderniudessakaan kovin hirveästi oteta takapakkia og-kolkkiin verrattuna. :D
On sitten törkeän tilava kontti tuossa cs:ssä. Itse omistin ko. vessan hetken aikaa ja ei ekana tila loppunut. Minä
3 ja 5 v pojat, vaimo, kaksi polkupyörää, vklopun tavarat ongelmitta kyytiin.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kapt.Kosmos kirjoitti:On tässä miettinyt jotain vanhempaa autoa vain perheen kuljettamiseen ettei tarvi niin tosta ajetuista kilometreistä välittää mutta pitäisi kai tuota turvallisuutta ajatella myös. Enemmän Saabimainen Saabi olisi myös mukava, 9-3 oli kevyt pettymys 99n jälkeen.
Turvallisuudessahan 9000 oli aikanaan täysin edellä aikaansa, ja ihan kohtuullisesti ajan tasalla vielä tuotannon loppuessa. Voi olla aika tasaista kolarissa kevyempää mutta hieman kehittyneempää OG9-3:sta vastaan. Tonnarihan muistaakseni piti aikanaan ennen femmaa Folksamin todellisten onnettomuuksien turvallisuustilastoissa kärkipaikkaa.

Mitä tulkinnanvaraiseen saabmaisuuteen tulee niin (og-)kolkki näyttää muttei tunnu Saabilta, ja tonnari tuntuu muttei niinkään näytä Saabilta. Femmasta löytyy sitten molempia, mutta halvimmissa yksilöissä ylläpitokulut ovat potentiaalisesti omalla planeetallaan. Näin minä ainakin arvioisin kun perhepiiristä kaikkia mainittuja malleja + OG900 (eli se AITO :saab: :mrgreen: ) löytyy.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Toisaalta siitä tuotannon loppumisesta rupeaa olemaan pikku hiljaa 20 vuotta ja voi hyvinkin olla niin, että kolkin tuoreempi suunnittelu vetää pidemmän korren tonnarin massaa vastaan, mene tiedä.

e: ja tonnarissa on virtalukko ihan väärässä paikassa :mrgreen:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

vmt kirjoitti:e: ja tonnarissa on virtalukko ihan väärässä paikassa :mrgreen:
Kaikkeen tottuu :lol: Joka ainoa kerta kun eksyn kolkin rattiin, yritän sammuttaa sitä vähintään kerran ratin takaa vaikka muistankin yleensä käynnistäessä oikean paikan avaimelle, ja pistän vaihteen manuaaliautoissa sammuttaessa pakille täysin automaattisesti.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
anttitimmion
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 18:05

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja anttitimmion »

9-5 on isofix raudat alkaen vm. 02. Itselle tulossa toinen kersa syyskuussa, joten hommasin 9-5 vankkurin vm.03. Uskoisin että tähän mahtuu helposti kahden pienen lapsen ja sen helvetinmoisen kamavuoren kanssa. Ja isofixi on pirun kätevä. Ei tartte säätää niiden vöiden kanssa ja tarkistella vähän väliä että onko pysynyt kireellä. Suosittelen..
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

anttitimmion kirjoitti:9-5 on isofix raudat alkaen vm. 02...
Oho, nehän sitten pitäis löytyä tuosta meidänkin tuoreemmasta Femmasta, mutta niin vain on vöissä istuin! Jostain sieltä penkin ja selkänojan välistäkö nuo pitää kaivella esiin?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, sieltähän ne löytyy ja verhoilusta pitäis ne isofix merkit löytyä niiden lenkkien välittömästä läheisyydestä. Isofixit tais tulla saabeihin 2001 vuosimalleihin vai 2002? Aerossahan ne on muttei ollut -00 ex tidissä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse koen vähän puutteena, että isofixit on ainoastaan reunoilla eikä keskellä. Keskipaikkaa pitäisin kuitenkin törmäystilanteessa turvallisempana paikkana kuin reunoja. Toisaalta pojalla oli taipumusta matkapahoinvointiin, kun ei nähnyt eteensä etupenkin takaa. Keskipaikalla ei tuota ongelmaa.

Nykyään tosin ei niin paljoa merkitystä, kun poika kasvoi telakasta ulos ja sekä jakkara että tenava on pelkästään auton omilla vöillä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Isompaa Saabia?

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Rattivaihde kirjoitti: Mitä tulkinnanvaraiseen saabmaisuuteen tulee niin (og-)kolkki näyttää muttei tunnu Saabilta, ja tonnari tuntuu muttei niinkään näytä Saabilta. Femmasta löytyy sitten molempia, mutta halvimmissa yksilöissä ylläpitokulut ovat potentiaalisesti omalla planeetallaan. Näin minä ainakin arvioisin kun perhepiiristä kaikkia mainittuja malleja + OG900 (eli se AITO :saab: :mrgreen: ) löytyy.
99 oli jotenkin niin jämäkkä ja fiksusti suunniteltu, huollot oli helppoja ja kaikki osat oli helposti saatavilla. 9-3 tuntuu rimpulalta siihen verrattuna.
AZP kirjoitti:Aina löytyy suurperheelle isompaakin vaihtoehtoa: http://www.nettiauto.com/6790555

Tuosta jos isommaksi pitää päästä, niin vaaditaan jo korkeampaa ajokorttiluokkaa :lol:
Mitenkin milloin näiden lapsien tekeminen pitää lopettaa ettei tarvi vaihtaa minibussiin.
tsaarela kirjoitti:Itse koen vähän puutteena, että isofixit on ainoastaan reunoilla eikä keskellä. Keskipaikkaa pitäisin kuitenkin törmäystilanteessa turvallisempana paikkana kuin reunoja. Toisaalta pojalla oli taipumusta matkapahoinvointiin, kun ei nähnyt eteensä etupenkin takaa. Keskipaikalla ei tuota ongelmaa.

Nykyään tosin ei niin paljoa merkitystä, kun poika kasvoi telakasta ulos ja sekä jakkara että tenava on pelkästään auton omilla vöillä.
Tossa 9-3ssa saisi olla myös keskellä isofixit vaikka ei sinne 3 isofixiä saisi millään mahtumaan. Olisi ollut mukava se vaihtoehto saada yksittäinen penkki keskelle. Ei nyt tollaset pienet metallilenkit niin kalliita voi olla, appikokelaan tuorehkossa Fordissa ei ollut lainkaan noita isofixej, oli ainoastaan isofix "valmius". Tuli kerran pieniä ongelmia kun tulivat hakemaan emäntää ja mukulaa kyläilemään mutta tossa Recarossa on ainoastaan isofix vaihtoehtona.
En tiedä sitten puuttuko noi sen takia ettei kukaan pääse valittamaan sitä että on 3 isofixiä mutta ei niitä pääse käyttämään kaikkia.
Saabilta ei taida löytyä mallia missä olisi etupenkissä isofixi? Äidin ranskiksessa on edessäkin isofixi, vaikuttaisi aika hyvältä ton vanhemman kanssa niin pääsis kattelee paremmin maisemia ja höpöttämään sen kanssa.
Vastaa Viestiin