Onko kenelläkään muita vastaavia kokemuksia Nokian renkaiden laadusta jota minulle tuli vastaan hommatessani Nokian Z-sarjan kesärenkaat alle...1,5kk ja 3000 ajokilometrin jälkeen eturenkaiden kulutuspinnasta hävinnyt n. puolet normi maantieajossa selvää on että tällä ei aja edes koko kesää kun pitää taas laittaa uutta rengasta alle...
Toinen asia mikä on tullut huomattua on polttoainekulutus joka renkaiden vaihdon jälkeen on n. 0,7-0,8 l/100km korkeampi moniin muihin rengassarjoihin verrattuna joita olen käyttänyt tosin oli jo tiedossa ettei näiden polttoainetalous ole paras mahdollinen.
Rengaiden kyljessä kyllä lukee made in finland joten luulisi suomessa tehtävän laadukkaita renkaita ...Mielelläni kuuluisin muiden kokomuksia näistä Nokian Z-sarjan renkaista ennekuin laitan reklamaatiota näistä eteenpäin..
Rengaskoko 225/45/17...Vastaavia renkaita on ollut alla ainakin Pirelli P6000 sekä kitkoista Nokian WR ja Bridgestone Blizzak joita on käytetty myös ympärivuoden renkaina ja edes näissä kitkoissa ole ollut tälläistä kulumista kesäkäytössä...
Mulla oli joitain vuosia sitten 250D farkku-mesessä Nokian Hakka H-kesärenkaat. Auton ostaessani toukokuun lopulla siinä oli ihan uudenkarhea setti alla.
Renkaat oli hiljaiset ja kaikin puolin miellyttävän tuntoiset.
Syyskuun alussa oli kuitenkin pakko rengastaa auto uusiksi kun kulutuspinta oli sakkorajalla. Takarenkaat olivat kuluneet hiukan enemmän, mutta ei etu- ja takapään renkaissa isoa eroa ollut. Rengassetillä oli ajettu tuossa vaiheessa maksimissaan 10000 km.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Femman alla 225/45-17 94 Hakka-V kesti noin 37 tkm (5 kesää). Kuluivat tasaisesti, mutta takana pitkittäistukivarsien puslat oli juuri uusittu ja ne vahtuivat uudestaan 30 tkm kohdalla, lisäksi tasonsäätö takana, joten eivät kuluneet juurikaan enempää sisäreunoista ja ne pystyi ajamaan aika loppuun.
Muuten Zline näyttää olevan vierintävastukseltaan vain E-luokkaa (run-flat vain F), mutta Line on 94 kantavuudella C-luokkaa (sekin 91 kantavuudella vain E).
Hei,
Aiemmassa 9-3:ssani oli alla Z-linet 205/50-16 ja ensimmäisen kesän 2005 aikana ajettuani (n. 2-3 Mm) renkaista katosi tienpintaan 2-3 mm - tuntui pahalta - mutta sitten rauhoittui ja ajoin samoilla renkailla aina 2013 asti (n. 70 Mm). Nyt taas on 9-5:n alla Z-linet 225/45-18 (ne eivät siis ole Hakka Green tai Black), seurataan...
Edit/5.7.2015/ ajettu nyt noilla 2,1 Mm ja ensimmäinen mm kulunut eli '8' merkki poissa (edestä).
Edit/13.8.2015/ ajettu nyt 3,1 Mm ja liki toinen mm kulunut eli '7' merkki lähes poissa.
Edit/25.11.2015/ ajettu 5,1 Mm ja edestä kului 8mm merkki pois ja 7 mm merkki juuri ja juuri näkyy,
takana 8mm merkki juuri ja juuri näkyy. Tällä pvm:llä talvikiekot alle ja suvikumit huilaa.
Edit/24.10.2016/ ajettu 8,7 Mm ja nyt näkyy takana 6 ja edessä 7 eli n. 1 mm katosi 3 Mm matkalla, takapää syö näköjään ahkerammin.
Viimeksi muokannut KVikstedt, Ma Loka 24, 2016 19:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
215/55/16 97H Hakka Greenit, toista kertaa samat kumit Focuksessa. Nyt ollut uusi pari alla n. 900km ja 7mm merkki näkyy eturenkaissa vielä jotenkuten...
Eka pari kului 8-->4mm n. 3kk.aikana Sitten tosiaan vähän rauhoittui, mutta kyllä noi yhden kesän ajoilla oli valmiit. Vuotuinen ajomäärä n. 26tkm, joista tosiaan oma siivu menee talvikumeilla (talvikumit kesti kolme talvea).
En ikipäivänä ostaisi moista soopaa ns. omalla rahalla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Aivan vastaavaa kokemusta, ihan hirveää kuraa, taitaa olla kumin seassa lakritsia kun noin alle sulavat. Edellisinä kumeina oli ryssän tekemät nokialaiset Z-linet halvalla Rengasonlinestä. Nyt alla ryssäläiset
Nokian Hakka Blue kiekot, jotka toki kuluvat nekin liian nopeasti, mutta eivät sentään sula alle.
Z-linen edeltäjät el Keski-EUrooppaan tarkoitetut Nokian Z G2 olivat kohtuullisia, kun niitä vanhennutti asentamatta tallissa ensin pari vuotta, mutta tuoreena eivät meidän karheille asfalteille juuri sopineet.
Aika lailla samaan malliin sulaa Foordin alle toinenkin pari Hakkagreenejä...ajomäärä viikonlopun jälkeen n.2200km, 6mm merkki alkaa kohta olla muisto vain Kulumisvauhti siis hihavakiolla luokkaa 1mm/1000km.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Isäni kanssa valitti, että hänen autonsa kuluttaa renkaita nopeaan tahtiin, mutta epäili sen johtuvan vain auton suuresta painosta..
Kävi säädättämässä kulmat pyynnöstäni ja nyt ei ole renkaat sulanut alle 10tkm matkalla. Ja ihan tasaisesti kuluivat myös ennen suuntausta, mutta sellaista tahtia, että sai tosiaan ostaa kahdet renkaat kesässä, vaikka kilsoja ei juuri tullut.
Muistelisin että viime huollossa oli ainakin ohjelmassa joku kulmien tarkistus...en toki ole ihan varma. Huolto suoritettiin renkaiden uusimista edeltävänä päivänä.
Minkään näköisiä viitteitä kulmien ongelmista ei ainakaan ajettavuudessa ole (ratti suorassa, ei kampea mihinkään). Hauskana piirteenä vielä se, että renkaissa on ihan suosituspaineet ja kuluvat silti keskeltä nopeammin kuin reunoilta Viime satsissa ihan sama homma...eli keskimmäinen ura about 1-2mm ja reunoilla oli vielä 2-3mm ennen kuin meni vaihtoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Hauskana piirteenä vielä se, että renkaissa on ihan suosituspaineet ja kuluvat silti keskeltä nopeammin kuin reunoilta Viime satsissa ihan sama homma...eli keskimmäinen ura about 1-2mm ja reunoilla oli vielä 2-3mm ennen kuin meni vaihtoon.
Jos viittaat siihen että kovilla paineilla rengas kuluisi enemmän keskeltä, ja pienillä paineilta reunoilta, niin kyseinen nyrkkisääntö ei ole pätenyt enää sen jälkeen kun vanhanaikaisista ristikudosrenkaista on päästy eroon.
Renkaani kuluvat keskeltä enemmän kuin reunoilta. Onko renkaissani väärät ilmanpaineet?
On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8 - 10.000 km välein.
Liian korkea tai matala rengaspaine voi aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista. Vanhanaikaiset ristikudosrenkaat kuluvat keskeltä jos paine on liian korkea ja reunoilta jos paine on liian matala, nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa liian pieni rengaspaine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian suuri paine reunoilta. Joten on tärkeää, että rengaspaineita tarkkaillaan ja ne pidetään oikeassa paineessa kuorman ja rengastyypin mukaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.