NMT-telakan sähköt

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

NMT-telakan sähköt

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Terve!

En tiedä onko tämä nyt aivan oikealla palstalla, mutta parempaakaan en keksinyt..

Kysymys koskee Mobira NMT -puhelimen telakan sähköjä. Sellainen siis og900 takaboksissa on, ja tarkoitus olisi kytkeä aktiivisubbari sen paikalle.

Telakkaan tulee neljä sähköjohtoa, jotka on merkitty Vin +/- ja Vout +/-. Meneeköhän siis molemmat punaiset johdot vaan suoraan akun punaiseen ja musta maahan?

Ajattelin, että jospa täältä saisi vastauksen, kun omasta yleismittarista patteri loppu kun oli jäänyt päälle, ja toisaalta eihän sekään välttämättä koko totuutta kertoisi..
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NMT-telakan sähköt

Viesti Kirjoittaja aero »

Vin tulee akulta, todennäköisesti (ja toivottavasti) sulakkeen läpi ja mahdollisesti virtalukon ohjaamana. Vout puolestaan lähtee telakalta jonnekin eteenpäin, eli sen ei pitäisi mennä enää akun suuntaan.

Tuota linjaa voi ehkä käyttää subbarin virransyöttönä, riippuen paitsi siitä että mistä se oikeasti tulee, myös siitä kuinka vahva kaapeli on - subbari voi kaivata vähän enemmän tehoa kuin vanhakaan autopuhelin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NMT-telakan sähköt

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miten niin vanhalle NMT-matkapuhelimelle autosarjaan sähköt virtalukon kautta.... :o :!: 8O
Herätkää jo....

NMT-900 autosarjoissa oli aikoinaan 8W lähetysteho (NMT-450 15W). Siihen muu virrankulutus päälle. Virtajohtojen paksuus on luultavasti liian ohutta subbarille. Lisäksi on huomioitava, että oikeaoppisessa kiinteässä autopuhelinasennuksessa (aikoinaan) myös miinusjohto menee akun miinus napaan. Ei siis maadoitu koriin. Ja sulakkeet sekä plus- että miinusjohdoissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NMT-telakan sähköt

Viesti Kirjoittaja aero »

Ohjaamana, ei kautta. Tarkoittaen siis sitä, että ko. piuha voi hyvinkin tulla releen kautta. Etenkin, kun nuo vanhat NMT:t tosiaan olivat nykyluureihin verrattuna varsin virtasyöppöjä on jo 90-luvulla käynyt järkeen estää moista syömästä auton akkua tyhjäksi mökin pihassa puhelimen yrittäessä huudella verkolle joka ei kuulu.

Toisaalta, en välttämättä yllättyisi myöskään suorasta vedosta - onhan se kallis puhelin kuitenkin nostettu ehkä sisään aina pysäköidessä tai sammutettu käsin kuten radiotkin aikoinaan.

Enkä oikeastaan edes siitä, jos halvemman puljun asentaja olisi tosiaan nykinyt virransyötön suoraan virtalukolta (säästäähän siinä ainakin metrin piuhaakin...). No, tuskin tuossa autossa. Mutta ihmeellisiäkin ratkaisuja on joskus vastaan tullut.

Linjasta veikkaan lonkalta, että se on 0,75-1,5mm^2 piuhalla ja suojattu 5, 7,5 tai 10 ampeerin sulakkeella eli oikeasti melko ohut. JOS se on 1,5mm^2 ja 10A niin se voi subbarin valmistajan/myyjän mielestä riittää heikolle (<100W) aktiivisubbarille. Tuolloinkaan ei kyllä huono idea olisi nykäistä siihen asiallisempaa touvia virtaa tarjoilemaan.

Puhelinsarjan miinusjohdolla ei sinänsä ole (enää) merkitystä että meneekö se akulle vai runkoon, kun subbarilta on kuitenkin takakontissa melko helppo vetää suora runkomaa, mutta akateemisessa mielessä ihan kiinnostava pointti omasta puolestani.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NMT-telakan sähköt

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei sitä autosarjan telineen/telakan sähköjä kuulu ottaa edes virtalukon ohjaamana. Ei se kuluta sähköä, kun telakassa ei ole NMT-radio-osa paikoillaan. Tietenkin silloin, jos jättää koko puhelimen autoon pitkäksi aikaa. Voihan joku olla ottanut ne autosarjan sähköt virtalukon takaa, ei siinä mitään, mutta niin sitä ei ole kuulunut asentaa.

Tuossa telakassa on häiriösuodin, jonka kautta sähköt menevät itse puhelimelle. V+ in ja V- in tuleva sähkönsyöttö akulta päin. Tuo maa on voitu ottaa suoraan rungosta, ei siis välttämättä akun navalta. Tosin se sulake tähänkin oli suositeltava, maadoitus vikatapausten vuoksi.
V+ out ja V- out on sähkönsyöttö häirösuodattimen läpi. Sulakekoko on 7,5A ja johtojen poikkipinta-ala vähintään 2,5 mm2.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin