13.5.2011 AZP kirjoitti:Tuli asennettua tuo RaceChrono Nokialaiseen, ja eikun testaamaan.
lämpötila +15 astetta, kuiva asvaltti, auto täysin vakio '02 9-3 2.0t (150 hp) automaatilla. Tankki melkein tyhjänä ja kuormana kuskin lisäksi vain 6V kuplan akku takajalkatilassa. Vedot tehty siten, että nopeudesta 70 km/h lähdetty talla pohjassa kiihdyttämään, vaihdekeppi D:llä.
ensimmäiset kuusi vetoa 80-120 km/h vaihteisto sport-asennossa:
1. 7,2s
2. 6,9s
3. 7,5s
4. 7,1 s
5. 7,1 s
6. 7,1 s
seuraavat kuusi vetoa vaihteisto normaaliasennossa:
1. 6,5s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,9s
5. 6,7s
6. 7,0s
Se mikä tässä hämmästyttää, on että vaihteisto normiasennossa ajat on järjestäin parempia kuin urheiluasennossa. Mittausvälille osuu yksi vaihteenvaihto, ja varvimittaria katsoen näytti siltä, että vaihteisto vaihtaisi sportilla 100-200 kierrosta aikaisemmin. Joka tapauksessa vaihtohetki oli 5500-5700 kierroksen kohdalla, eli ei punarajalla (6000 rpm). Onkohan tämä normaalia?
Samat mittausvehkeet, mutta auto on vaihtunut. Nyt vakio 150 hevosen 2008 9-3 TiDS A6 SportCombi. Neljä ekaa Sportilla:
1. 7,6s
2. 7,7s
3. 7,6s
4. 7,8s
Seuraavat neljä vaihteisto normiasennossa:
1. 8,4s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,2s
Sportilla tuli aika tasaiset ajat, normiasennossa ei todellakaan
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Lisäksi normiasennossa pääsi aika paljon nopeammin tavoitenopeuteen.
Ensimmäisessä vedossa normiasennossa taisin lyödä tallan pohjaan vähän myöhemmin, jossain reilussa 60 km/h:ssa, kun muissa vedoissa aloitin jostain viidenkympin huitteilta. Ahtojen keräämisestä voi siis johtua tuo erittäin huono aika. Lisäksi vaihteisto vaihtaa juuri kun ollaan päästy mittausalueelle reilussa 80 km/h nopeudessa. En tiedä voiko tämä aiheuttaa heiluntaa aikoihin.
Samaan tahtiin näyttäisi kiihtyvän tuon edellisen bensavehkeen kanssa vakiona. Vanha auto oli parisataa kiloa kevyempi, mutta ehkä dieselin komeampi vääntö kompensoi painoa. Kesän aikana tarkoitus päivittää softa ja tappaaa EGR ja DPF. Saas nähdä paljonko ajat muuttuu.