Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Tuli vihdoin tuo OBDII mokkula, tablet ja tarvittavat kilkkeet niin innoissani lähdin testaamaan.
Keli ei paras mahdollinen ja alla vielä kitkat (mutta päästävä oli silti).
0-100 = 7,8s paras (7,8s - 8,4s)
80-120 = 3,6s Lentävällä lähdöllä
Tyytyväinen! Eka kerran pääsin testaileen tätä
Innolla odotan jotta saan laitettua uudet kesärenkaat alle ja pääsee kokeileen lisää.
Keli ei paras mahdollinen ja alla vielä kitkat (mutta päästävä oli silti).
0-100 = 7,8s paras (7,8s - 8,4s)
80-120 = 3,6s Lentävällä lähdöllä
Tyytyväinen! Eka kerran pääsin testaileen tätä
Innolla odotan jotta saan laitettua uudet kesärenkaat alle ja pääsee kokeileen lisää.
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Lähes lentävällä lähdöllä tänään 3. vaihteella 80-120 vedot kaikki aika tarkasti väliin 3 - 3,1 sek. En tiedä olisiko ollut vaikutusta jos olisi jo kuudesta kympistä laittanut lapun lattiaan.
https://onedrive.live.com/redir?resid=a ... ideo%2cMOV
Stage 4 etanoolit tankissa.
https://onedrive.live.com/redir?resid=a ... ideo%2cMOV
Stage 4 etanoolit tankissa.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
- Mitsun 18T 7# pesällä
- T5 nokat, männät ja veivit
- 3" DP
- 2,5" Ferrita
- cooleri
- 870cc suuttimet
- Napen softa
Paperilla tehoja etanolilla about +-320. Noilla 205 levyisillä talvirenkailla oli kiva kiihdyttää, kun ei juuri vedellyt ollenkaan. Kesänakeilla 215 leveys aiheuttaa jo paikoin kiemurtelua.
Noilla hilppeillä jaksaa ahtaa ja kiertää korkeammassakin vauhdeissa todella iloisesti. Joku 100 -150km/h veto voisi olla melko nopea.
- T5 nokat, männät ja veivit
- 3" DP
- 2,5" Ferrita
- cooleri
- 870cc suuttimet
- Napen softa
Paperilla tehoja etanolilla about +-320. Noilla 205 levyisillä talvirenkailla oli kiva kiihdyttää, kun ei juuri vedellyt ollenkaan. Kesänakeilla 215 leveys aiheuttaa jo paikoin kiemurtelua.
Noilla hilppeillä jaksaa ahtaa ja kiertää korkeammassakin vauhdeissa todella iloisesti. Joku 100 -150km/h veto voisi olla melko nopea.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Joo, näyttää siltä että meno vasta alkaa tuolla 120kmh tuntumassa
T7 vm. 2001 9-3
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Moneen on kertaan mitattu 80-120km/h eri laitteilla ja kahteen suuntaan samaa pätkää. Keskiarvo näyttäisi olleen kolmosvaihteella viime kesänä ~3.5 sek.
140-180km/h nelosvaihteella olisi myös mittaamisen arvoinen, tietysti suljetulla alueella.
Pääsin 120-160 aikaa nelosvaihteella koittamaan joitakin kertoja ja tulosten keskiarvo n.4.9 sekuntia. Heittoa todellisuuteen varmasti, mutta tyytyväinen tulokseen olen silti. Mossemiehen 3" dp ja Ferritan catbackilla saundit kohdillaan tolla välillä, neloskoneeksi.
140-180km/h nelosvaihteella olisi myös mittaamisen arvoinen, tietysti suljetulla alueella.
Pääsin 120-160 aikaa nelosvaihteella koittamaan joitakin kertoja ja tulosten keskiarvo n.4.9 sekuntia. Heittoa todellisuuteen varmasti, mutta tyytyväinen tulokseen olen silti. Mossemiehen 3" dp ja Ferritan catbackilla saundit kohdillaan tolla välillä, neloskoneeksi.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Koitin tänään vetää 60 ylöspäin niin torque pro mittasi 80-120 kmh väliksi lämmittelyvedossa 3,4s ja toisella yrittämällä 2,9s, joten ihan tyytyväinen voi olla
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Uusi kone ja turbo vaihdettu mitsuun. Reilut 500km nyt ajettu ja piti kokeilla mitä tapahtuu:vitikka kirjoitti:Pappabiili automaatti 9-5:nen. Vakkari 80 vauhdista lämä tiskiin. 4,8s ja lentävänä 4,2s.
Vakkari 80 vauhdista lämä tiskiin 4,8s ja lentävänä 4,0s. Eli hyvin vähän eroa garrettilla mitattuihin aikoihin. Mair seuraa mreqia melko tarkasti. Kuitenkin tuntuu nyt puhdikkaammalta ja 0-100 on paljon nopeampi. Uudella softalla pykältää helpommin pienempää vaihdetta eli ei hyödynnä vääntöjä niin hyvin, kuin garrettilla. Kuitenkin ajossa menee kevyemmin kuin ennen.
https://youtu.be/2uLLwgLI6lM
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Samat mittausvehkeet, mutta auto on vaihtunut. Nyt vakio 150 hevosen 2008 9-3 TiDS A6 SportCombi. Neljä ekaa Sportilla:13.5.2011 AZP kirjoitti:Tuli asennettua tuo RaceChrono Nokialaiseen, ja eikun testaamaan.
lämpötila +15 astetta, kuiva asvaltti, auto täysin vakio '02 9-3 2.0t (150 hp) automaatilla. Tankki melkein tyhjänä ja kuormana kuskin lisäksi vain 6V kuplan akku takajalkatilassa. Vedot tehty siten, että nopeudesta 70 km/h lähdetty talla pohjassa kiihdyttämään, vaihdekeppi D:llä.
ensimmäiset kuusi vetoa 80-120 km/h vaihteisto sport-asennossa:
1. 7,2s
2. 6,9s
3. 7,5s
4. 7,1 s
5. 7,1 s
6. 7,1 s
seuraavat kuusi vetoa vaihteisto normaaliasennossa:
1. 6,5s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,9s
5. 6,7s
6. 7,0s
Se mikä tässä hämmästyttää, on että vaihteisto normiasennossa ajat on järjestäin parempia kuin urheiluasennossa. Mittausvälille osuu yksi vaihteenvaihto, ja varvimittaria katsoen näytti siltä, että vaihteisto vaihtaisi sportilla 100-200 kierrosta aikaisemmin. Joka tapauksessa vaihtohetki oli 5500-5700 kierroksen kohdalla, eli ei punarajalla (6000 rpm). Onkohan tämä normaalia?
1. 7,6s
2. 7,7s
3. 7,6s
4. 7,8s
Seuraavat neljä vaihteisto normiasennossa:
1. 8,4s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,2s
Sportilla tuli aika tasaiset ajat, normiasennossa ei todellakaan Lisäksi normiasennossa pääsi aika paljon nopeammin tavoitenopeuteen.
Ensimmäisessä vedossa normiasennossa taisin lyödä tallan pohjaan vähän myöhemmin, jossain reilussa 60 km/h:ssa, kun muissa vedoissa aloitin jostain viidenkympin huitteilta. Ahtojen keräämisestä voi siis johtua tuo erittäin huono aika. Lisäksi vaihteisto vaihtaa juuri kun ollaan päästy mittausalueelle reilussa 80 km/h nopeudessa. En tiedä voiko tämä aiheuttaa heiluntaa aikoihin.
Samaan tahtiin näyttäisi kiihtyvän tuon edellisen bensavehkeen kanssa vakiona. Vanha auto oli parisataa kiloa kevyempi, mutta ehkä dieselin komeampi vääntö kompensoi painoa. Kesän aikana tarkoitus päivittää softa ja tappaaa EGR ja DPF. Saas nähdä paljonko ajat muuttuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
9-5 Aero Wag. Man. 2004
-JC BP-softalla (e85 240/+400, 98e5 270/+400)
-Tankissa 62% etanoolia
-Lentävä lähtö, käsikellolla mitattuna
3. vaihde 80-120km/h
3,6-3,9s
4. vaihde 80-120km/h
4,3s
-JC BP-softalla (e85 240/+400, 98e5 270/+400)
-Tankissa 62% etanoolia
-Lentävä lähtö, käsikellolla mitattuna
3. vaihde 80-120km/h
3,6-3,9s
4. vaihde 80-120km/h
4,3s
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Noista AZP:n mittaustuloksista käy ilmi miten hurjasti nämä puhelimen softalla tehdyt mittaukset heittävät .
Niillä ei oikeasti tee juuri yhtään mitään.
Puhelimen gps:n avulla tapahtuva mittaus on niin epätarkka tuollaisella todellisuudessa lyhyellä matkalla, jolla tuo kiihdytys tapahtuu, että tulokset ovat melkein mitä sattuu.
Itse olen myös testannut parillakin eri puhelimella kiihtyvyyttä 0-400m sekä siinä samalla 0-100km/h. Sieltä tulee melkein mitä tuloksia tahansa ja onko edes useiden eri tulosten keskiarvo sitten se oikea
Tämä toteamus on sitten tullut siitä, kun olen vastaavan kiihdytyksen mitannut myös "oikealla" kiihdytysmittarilla (myös alan lehti testannut: http://www.tuning.fi/146/pikakoe-escort ... -g-timer-2) . Silläkin monta kertaa ja aina tulee sama tulos, joten se on luotettava. Kyseessä automaatti, niin eipä kuski pääse vaikuttamaan, joten sitä suuremmlla syyllä suhtaudun vähättelevästi noihin "puhelin" mittauksiin. Mikäli olisin noiden puhelimella tehtyjen mittausten perusteella tehnyt päätelmän, niin vikaan olisi mennyt.
Niillä ei oikeasti tee juuri yhtään mitään.
Puhelimen gps:n avulla tapahtuva mittaus on niin epätarkka tuollaisella todellisuudessa lyhyellä matkalla, jolla tuo kiihdytys tapahtuu, että tulokset ovat melkein mitä sattuu.
Itse olen myös testannut parillakin eri puhelimella kiihtyvyyttä 0-400m sekä siinä samalla 0-100km/h. Sieltä tulee melkein mitä tuloksia tahansa ja onko edes useiden eri tulosten keskiarvo sitten se oikea
Tämä toteamus on sitten tullut siitä, kun olen vastaavan kiihdytyksen mitannut myös "oikealla" kiihdytysmittarilla (myös alan lehti testannut: http://www.tuning.fi/146/pikakoe-escort ... -g-timer-2) . Silläkin monta kertaa ja aina tulee sama tulos, joten se on luotettava. Kyseessä automaatti, niin eipä kuski pääse vaikuttamaan, joten sitä suuremmlla syyllä suhtaudun vähättelevästi noihin "puhelin" mittauksiin. Mikäli olisin noiden puhelimella tehtyjen mittausten perusteella tehnyt päätelmän, niin vikaan olisi mennyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Joo, viivettä ja epätarkkuuttahan noissa puhelimissa on. Silti nuo ekat neljä vetoa vaihteisto normaaliasennossa on melko tasaisia keskenään. Samoin vanhalla autolla nuo sport-asennossa ajetut tulokset ei heitä ihan älyttömästi toisistaan.
Sen verran vielä että nämä vedot on tehty eri motarirampeilla ja kiihdytyskaistoilla, joissa on pieniä eroja kaltevuuksien kanssa. Lähtökohtaisesti talla on laitettu tiskiin vasta tasaisella osuudella, mutta ainahan noissa pientä viettoa (yleensä alaspäin) on. Siitäkin tulee eroja, samoin turbokoneella pitää muistaa, että merkitystä on myös sillä, millä hetkellä kaasun lyö pohjaan, koska turbo kerää hetken kierroksia ja ahtoputket paineita.
Sen verran vielä että nämä vedot on tehty eri motarirampeilla ja kiihdytyskaistoilla, joissa on pieniä eroja kaltevuuksien kanssa. Lähtökohtaisesti talla on laitettu tiskiin vasta tasaisella osuudella, mutta ainahan noissa pientä viettoa (yleensä alaspäin) on. Siitäkin tulee eroja, samoin turbokoneella pitää muistaa, että merkitystä on myös sillä, millä hetkellä kaasun lyö pohjaan, koska turbo kerää hetken kierroksia ja ahtoputket paineita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Riippuu myös softan toteutuksesta. Osa käyttää gps:n lisäksi myös mm. puhelimen kiihtyvyysantureita, mutta se sitten edellyttää, että luuri on telineessä hyvin ja anturit kalibroitu oikein.petrisa kirjoitti:Noista AZP:n mittaustuloksista käy ilmi miten hurjasti nämä puhelimen softalla tehdyt mittaukset heittävät :evil: .
Niillä ei oikeasti tee juuri yhtään mitään.
Pitäisi tehdä satunnaisotannalla testejä eri softista, niin näkisi hajonnan eri softien välillä. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Omassa nykyisessä puhelimessani on kiihtyvyysanturit, mutta sitä en tiedä käyttääkö tuo kokeilemani ohjelma niitä ollenkaan. Täytyypä tutkia tarkemmin, jos tieto jostain löytyisi.
Ohjelma on GTR V1.4 ja puhelimessa Android 4.1.1.
Sitä tosiaan sopii sitten taas epäillä, kuinka tarkkoja nuo puhelimen ehkä "halpis" anturit ovat ja miten tarkkaan tuo ohjelma toimii. Onhan nuo varmasti suuntaa antavia kuitenkin.
Ohjelma on GTR V1.4 ja puhelimessa Android 4.1.1.
Sitä tosiaan sopii sitten taas epäillä, kuinka tarkkoja nuo puhelimen ehkä "halpis" anturit ovat ja miten tarkkaan tuo ohjelma toimii. Onhan nuo varmasti suuntaa antavia kuitenkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?
Katsoin tuosta puhelimesta GTR-ohjelman info/ohje-tietoja, niin siinähän kerrotaankin suoraan, että käyttää mittauksissa sekä GPS- että kiihtyvyysantureita. Joten kai tämän pitäisi kuitenkin sitten olla kohtuullisen luotetava. Varsinkin kun tämä puhelinkaan ei ole aivan halpis-android, joten pitäisi olla "laaturautaa" sisällä. Lievennetään sitten jonkin verran tuota jyrkkää epäilevää ja "kielteistä" kantaani näihin puhelinmittauksiin, joten jospa niillä sittenkin jotain tekee .
Täytyykin käydä heti testailemassa kunhan ehtii .
Kannattaa yleensäkin muistaa mittauksen ajaksi ottaa ilmastointi econ/off asentoon. Jonkun hevosvoiman se vie.
Huomasin nimittäin silloin mittaillessani tuolla "oikealla" kiihtyvyysmittarilla Passport G-Timerilla, että ilmastointi vaikuttaa ja TCS ainakin paikaltaan lähtiessä.
Täytyykin käydä heti testailemassa kunhan ehtii .
Kannattaa yleensäkin muistaa mittauksen ajaksi ottaa ilmastointi econ/off asentoon. Jonkun hevosvoiman se vie.
Huomasin nimittäin silloin mittaillessani tuolla "oikealla" kiihtyvyysmittarilla Passport G-Timerilla, että ilmastointi vaikuttaa ja TCS ainakin paikaltaan lähtiessä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)