YLEn viriuutinen
YLEn viriuutinen
Autot vapautetaan rengaspaineantureista – myös virittämiseen lisävapauksia. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on päivittänyt ajoneuvojen rakenteen muuttamisen määräystä. Jatkossa muun muassa etanolin käyttöönotto helpottuu ja autojen virittämisen hyväksyntä muuttuu.
Kattellaanpas miten lopulta vaikuttaa oikeasti.
Kattellaanpas miten lopulta vaikuttaa oikeasti.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: YLEn viriuutinen
Vaikuttaa ihan hyvälle.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: YLEn viriuutinen
Näin jonkun uutisinsertin, jossa katsuri tai kertojaääni puheli, että RE85-modauksen rekisteriotteeseen saanti helpottuu oleellisesti. Ennen on tarvittu autokohtainen todistus päästöistä jne., jonka on voinut tehdä vain VTT:n labrassa.
Mitenköhän suhtaudutaan Saabin kohdalla RE85-softauksiin, jotka perustuvat puhtaasti softamuutokseen ja Saabin BioPoweriin. Jälkiasenteinen RE85-softahan on pääosiltaan täysin Saabin tuote ja varmaankin parasta parhautta ns. konversiokitteihin verrattuna. Sille löytyy jo Saabin tehtaan toimesta kaikki mahdolliset ja tarpeettomat luvat ja hyväksynnät. Entäpäs se, että softan voi ajatella olevan Saabin omaisuutta ja sen on kuitenkin softannut toimija x tai jopa itse auton omistaja ilman käypää lupaa Saabilta tai GM:ltä.
Mitenköhän suhtaudutaan Saabin kohdalla RE85-softauksiin, jotka perustuvat puhtaasti softamuutokseen ja Saabin BioPoweriin. Jälkiasenteinen RE85-softahan on pääosiltaan täysin Saabin tuote ja varmaankin parasta parhautta ns. konversiokitteihin verrattuna. Sille löytyy jo Saabin tehtaan toimesta kaikki mahdolliset ja tarpeettomat luvat ja hyväksynnät. Entäpäs se, että softan voi ajatella olevan Saabin omaisuutta ja sen on kuitenkin softannut toimija x tai jopa itse auton omistaja ilman käypää lupaa Saabilta tai GM:ltä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: YLEn viriuutinen
peukalokeskellä kirjoitti:Näin jonkun uutisinsertin, jossa katsuri tai kertojaääni puheli, että RE85-modauksen rekisteriotteeseen saanti helpottuu oleellisesti. Ennen on tarvittu autokohtainen todistus päästöistä jne., jonka on voinut tehdä vain VTT:n labrassa.
Mitenköhän suhtaudutaan Saabin kohdalla RE85-softauksiin, jotka perustuvat puhtaasti softamuutokseen ja Saabin BioPoweriin. Jälkiasenteinen RE85-softahan on pääosiltaan täysin Saabin tuote ja varmaankin parasta parhautta ns. konversiokitteihin verrattuna. Sille löytyy jo Saabin tehtaan toimesta kaikki mahdolliset ja tarpeettomat luvat ja hyväksynnät. Entäpäs se, että softan voi ajatella olevan Saabin omaisuutta ja sen on kuitenkin softannut toimija x tai jopa itse auton omistaja ilman käypää lupaa Saabilta tai GM:ltä.
Samaa mietin itse, "huijausboksit" on sellaisia mitä ei kannata kokeilla mutta nehän nyt sallittiin.
Ei taida vieläkään saada Saabiin otteeseen E85 merkintää
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: YLEn viriuutinen
Varmaa entisistä itäblokin maista valmistajat niitä todistuksia tilaa ja lopulta Saabeihinki tulee joku boksi, jos vaikka joku tietämätön ja hyvätahtoinen ostais. Voidaa sitte porukalla ostaa boksi kimppaan ja vuokrata sitä pientä korvausta vastaan muutoskatsastuskäyttöä varte, jotta saadaan E85 otteeseen. Tosin ketä se merkintä siä kiinnostaa tai on ylinpäätänsä valmis maksamaan siitä, on sitte taas oma tarinansa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: YLEn viriuutinen
Eipä tuota etanolia saanut rekisteriotteeseen toiseksi käyttövoimaksi, vaikka allekirjoituksen kulkine on tehtaan biopoweri. Variantissakin on BP, mutta käyttövoima on bensiini.
Katsuri soittikin jonnekin ja kysyi asiaa että voiko hän lisätä etanolin, mutta ei ole kuulemma sallittua(itse seisoin vieressä).
Katsuri soittikin jonnekin ja kysyi asiaa että voiko hän lisätä etanolin, mutta ei ole kuulemma sallittua(itse seisoin vieressä).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: YLEn viriuutinen
Ainakin 2009 Ake julisti, että E85 on ajoneuvoverotuksessa rinnastettavissa bensaan. Eli kai se virkamieskielellä siis on niin, että bensalaatuja ei rekisteriotteessa aleta erittelemään, koska ei siellä lue myöskään 95E10, 98E5 ja 99 V-Power. Eli tuleeko sitä muutossarjaakaan sitten rekisteriotteeseen käyttövoiman kohdalle, vai pelkästään lisätietoihin muutoskatsastuksesta tyyliin "1% moottorinohjauksen räpeltäminen".
Jonku Fordin tai Volvon rekisteriote olis kyl kiva nähdä, että onko niissäkään merkintää.
Tosin siitä päästään taas sitten siihen, että kun ainakin tossa vanhassa Aken tiedotteessa puhutaan "Worst Case" -päästöistä, niin jos pyytäis jotain gurua tekemään softan vain E85-aineelle, niin silloinhan se ei olisi FlexiFuel, joten saisiko silloin ajoneuvoveron E85:n hiilijalanjäljen mukaan. Tämä oli vain ajatus, enkä halua edes ajatella projektin takaisinmaksuaikaa. Ja tiedän myös sen, että ne päästöthän ei muutu, vaan hiilijalanjälki pelkästään laskennallisessa hiiliveromallissa.
Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/13224781 ... 091001.pdf
Jonku Fordin tai Volvon rekisteriote olis kyl kiva nähdä, että onko niissäkään merkintää.
Tosin siitä päästään taas sitten siihen, että kun ainakin tossa vanhassa Aken tiedotteessa puhutaan "Worst Case" -päästöistä, niin jos pyytäis jotain gurua tekemään softan vain E85-aineelle, niin silloinhan se ei olisi FlexiFuel, joten saisiko silloin ajoneuvoveron E85:n hiilijalanjäljen mukaan. Tämä oli vain ajatus, enkä halua edes ajatella projektin takaisinmaksuaikaa. Ja tiedän myös sen, että ne päästöthän ei muutu, vaan hiilijalanjälki pelkästään laskennallisessa hiiliveromallissa.
Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/13224781 ... 091001.pdf
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: YLEn viriuutinen
Mielenkiintoista että E85 rinnastetaan bensiiniin kun niillä ei todellisuudessa ole mitään yhteistä.
E85 valmistetaan uusituvista luonnonvaroista (biojäte sahanpuru) kun taan bensiini on puhtaasti fossiilinen polttoaine.
Mutta toisaalta milloinkas valtiovalta olisi oikeasti suosinut kotimaista tuotantoa (E85:llä joutsenlippu)
Päättäjien mielestä on paljon parempi olla riippuvainen Puutinin öljystä.....
E85 valmistetaan uusituvista luonnonvaroista (biojäte sahanpuru) kun taan bensiini on puhtaasti fossiilinen polttoaine.
Mutta toisaalta milloinkas valtiovalta olisi oikeasti suosinut kotimaista tuotantoa (E85:llä joutsenlippu)
Päättäjien mielestä on paljon parempi olla riippuvainen Puutinin öljystä.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: YLEn viriuutinen
Tai sitte pojat on suunnitellu tän yhtä hyvin kuin petrot muinoin, eli nyt annetaan vapaalla kädellä kaikille muutossarjat ja kohta myös se E85-merkintä käyttövoiman alle, jonka jälkeen laitetaanki käyttövoimaveroon oma sarake etanolille ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: YLEn viriuutinen
JP_Vette kirjoitti:Tai sitte pojat on suunnitellu tän yhtä hyvin kuin petrot muinoin, eli nyt annetaan vapaalla kädellä kaikille muutossarjat ja kohta myös se E85-merkintä käyttövoiman alle, jonka jälkeen laitetaanki käyttövoimaveroon oma sarake etanolille
Verollahan pystyy muuttamaan vaikka lyijyn kullaksi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: YLEn viriuutinen
RE85:n rinnastaminen bensaan johtunee siitä, että ne on sekoitettavissa, ja teknisesti samanlaisissa moottoreissa poltettavissa, kunhan rikastukset on kunnossa. Samasta syystä flexifueleille ei haluta antaa verohelpotuksia, kun "kansalaiset perhana ajais sitten kuitenkin fossiilisilla"
Ja hyvä näin. Jos autoihin merkittäisiin erikseen käyttövoimaksi etanoli tai jotain vastaavaa, niin ei menisi kauaakaan kun olisi tosiaan käyttövoimaveron laajennus valtiovarainministeriön kiikarissa. Ja sitten alettaisiin myös tutkia onko tankissa bensaa vai etanolia vai sekoitusta samaan tapaan kuin löpöä valvotaan dieselmiesten tankeista.
Valtiolla saisi kyllä olla pelisilmää, kun Suomessa kuitenkin on merkittävä yrittäjä, joka haluaa tuottaa liikennepolttoaineeksi bioetanolia sekä merkittävä osa kansasta haluaisi ajaa (1) halvemmalla ja/tai (2) ympäristöystävällisemmällä ja/tai (3) kotimaisella polttoaineella. Valtio voisi pienillä verotusmuutoksilla saada flexifuelautojen myynnin kasvuun Ruotsin tapaan, loput alkaisi hoitua St1:n ja kuluttajien toimesta ihan kuin itsestään.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja hyvä näin. Jos autoihin merkittäisiin erikseen käyttövoimaksi etanoli tai jotain vastaavaa, niin ei menisi kauaakaan kun olisi tosiaan käyttövoimaveron laajennus valtiovarainministeriön kiikarissa. Ja sitten alettaisiin myös tutkia onko tankissa bensaa vai etanolia vai sekoitusta samaan tapaan kuin löpöä valvotaan dieselmiesten tankeista.
Valtiolla saisi kyllä olla pelisilmää, kun Suomessa kuitenkin on merkittävä yrittäjä, joka haluaa tuottaa liikennepolttoaineeksi bioetanolia sekä merkittävä osa kansasta haluaisi ajaa (1) halvemmalla ja/tai (2) ympäristöystävällisemmällä ja/tai (3) kotimaisella polttoaineella. Valtio voisi pienillä verotusmuutoksilla saada flexifuelautojen myynnin kasvuun Ruotsin tapaan, loput alkaisi hoitua St1:n ja kuluttajien toimesta ihan kuin itsestään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: YLEn viriuutinen
E85:n jakeluverkko on kyllä todella laaja, kun miettii, että se on aika pienen väestöryhmän omaa piiperrystä vielä toistaiseksi. Saako uusia autoja edes FlexiFuelina muuta kuin Volkkarilta? Nettiautos ainaki on vain pari hassua Passattia, muutaman vuoden ikäsiä Volvoja ja sit loput onki käytännös Saabeja ja muita vanhoja jälkiasennusruoskia.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: YLEn viriuutinen
Ei saa enää ilmeisesti Passattiakaan. Golfin saa 125 heppaisena flexinä (1.4T, ainoastaan comforline, ja ei automaattia).
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke Loka 07, 2015 19:20
Re: YLEn viriuutinen
Biopower 9-5 ajoneuvovero 293,82€ vuodessa. Jos rekisteriotteessa olisi RE85 niin laskennallinen CO-päästö olisi noin 70g. Valtio menettäisi n. 200€ per auto. Mutta koska voi ajaa millä sekoitussuhteella huvittaa niin oletus tietenkin bensa ja flexfuelilla ajavan tappioksi. Eipä näitä päästöjä ainakaan näin vähennetä. Itse ajan kuitenkin RE85:lla koska auto toimii jouhevammin paremmalla väännöllä ja onhan se hieman halvempaakin jos ei oteta huoltokuluja huomioon.
Saab 9-5 Biopower 2008 KA
Skoda Suberb 2.0 Tdi 2014 KA
Jeep Grand Cherokee 1998 HA
Exät: 900 GLS automatic 1979
90 1987
9000 CC 1993
Skoda Suberb 2.0 Tdi 2014 KA
Jeep Grand Cherokee 1998 HA
Exät: 900 GLS automatic 1979
90 1987
9000 CC 1993
Re: YLEn viriuutinen
Käytön verottaminen olisi helpointa ja oikeudenmukaisinta keskittämällä verotus itse polttoaineeseen (ja kehittämällä täysetutyösuhdeautojen verotusta), mutta tälle lienee poliittisia esteitä.AZP kirjoitti:Samasta syystä flexifueleille ei haluta antaa verohelpotuksia, kun "kansalaiset perhana ajais sitten kuitenkin fossiilisilla"![]()
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH