Saab 96 maaliongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja KaS »

Ostin taannoin jo harvinaiseksi käyneen -60 luvun kuupan, jonka joku edellinen omistaja oli maalannut pensselillä kuvien mukaisesti. Onko tietoa tahi vinkkejä, miten tuon nyt päällä olevan alkydimaalin saisi pois vahingoittamatta autoa? Vai onko tässä nyt taas käynyt niin että auto kunnostuksen uloittamattomissa, museoautosta puhumattakaan?

Kuva

Kuva
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Galaniten, Tomten, Plaston, Ståhlbergin ym. vastaavien "vinyyliautojen" ongelmahan mielletään yleensä juuri päinvastaiseksi: niitä ei kestävästi pysty ylimaalaamaan. Kuitenkin käänteisesti: joskus sutatut autot voivat olla hankalia restauroitavia.

Tuossa sentään vaikuttaisi olevan maali vain pinnassa: usein näkee tussilla tai kuulakärkikynällä sutattuja Galaniteja, jotka ovat imaisseet väriä sisäänsä --> tekemätön paikka.

Jos tuo kalvo ei reunasta nyppimällä ala mukavasti irtoilla, voisi kokeilla varovasti maalinpoistoaineella, kuten Nitromors tai SolMaster. "Joka kodin" vaihtoehto voisi olla maalin pehmentäminen jarrunesteellä. Tavallinen DOT4 tuskin tekee Saabille pahasti hallaa, mutta aloita varmuuden vuoksi jostain pieneltä pinnalta, esim. puskuri upottamalla.

Pahin skenaario on sitten metsästää uusi tilalle. :) Vaihtoehtojahan löytyy matalalla tuulilasilla ja pyöreillä lampuilla tai korkealla ruudulla ja suorakaidevaloilla. Värisävyjen skaala on myös mittava, riippuu oikeastaan ihan kunkin yksilön saamasta UV-säteilyn määrästä.

Toisaalta tuo sinun yksilösi on entisöinnin arvoinen, kun on vielä noilla harvinaisilla "kokopeittävillä teräskapseleilla varustettu :saab: .
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mitä materiaalia tuo on? Lähtisikö soodapuhalluksella.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja KaS »

Tuha kirjoitti:Mitä materiaalia tuo on? Lähtisikö soodapuhalluksella.
Pehmeää muovia.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja KaS »

Suomik kirjoitti:Galaniten, Tomten, Plaston, Ståhlbergin ym. vastaavien "vinyyliautojen" ongelmahan mielletään yleensä juuri päinvastaiseksi: niitä ei kestävästi pysty ylimaalaamaan. Kuitenkin käänteisesti: joskus sutatut autot voivat olla hankalia restauroitavia.

Tuossa sentään vaikuttaisi olevan maali vain pinnassa: usein näkee tussilla tai kuulakärkikynällä sutattuja Galaniteja, jotka ovat imaisseet väriä sisäänsä --> tekemätön paikka.

Jos tuo kalvo ei reunasta nyppimällä ala mukavasti irtoilla, voisi kokeilla varovasti maalinpoistoaineella, kuten Nitromors tai SolMaster. "Joka kodin" vaihtoehto voisi olla maalin pehmentäminen jarrunesteellä. Tavallinen DOT4 tuskin tekee Saabille pahasti hallaa, mutta aloita varmuuden vuoksi jostain pieneltä pinnalta, esim. puskuri upottamalla.

Pahin skenaario on sitten metsästää uusi tilalle. :) Vaihtoehtojahan löytyy matalalla tuulilasilla ja pyöreillä lampuilla tai korkealla ruudulla ja suorakaidevaloilla. Värisävyjen skaala on myös mittava, riippuu oikeastaan ihan kunkin yksilön saamasta UV-säteilyn määrästä.

Toisaalta tuo sinun yksilösi on entisöinnin arvoinen, kun on vielä noilla harvinaisilla "kokopeittävillä teräskapseleilla varustettu :saab: .
Tuo jarruneste voisi olla kokeilemisen arvoinen, nitromors on niin jytyä, ettei tuosta jää jäljelle muutakin klöntti ja akselit.

Kiitos vinkistä!
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kuivajääpuhalluksella?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 96 maaliongelma

Viesti Kirjoittaja KaS »

Jarruneste on nyt kokeiltu >> reilun kuukauden uinut jarrunesteessä >> ei irtoa maali, ei toimi, maali ei edes yritä irrota.
Seuraavaksi täytyy kokeilla tuo Fairy power spray
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Vastaa Viestiin