Akut ja niiden erot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Akut ja niiden erot

Viesti Kirjoittaja TTH »

Pitäisi tässä luultavasti kohtapuoliin investoida akku, tuo femman kyydissä tullut ei oikein ole vakuuttanut näillä pikkupakkasilla.

AGM-akku ollut mietinnässä, onko nuo niin hyviä että kannattaa sijoittaa? Toinen mikä tullut huomattua että Bilteman ja Boschin AGM-akut on spekseiltään identtiset, olisivatkohan samoja akkuja? Molemmat toki pyörivät samoissa hinnoissa, Bilteman akussa on vaan puolet pidempi takuu...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Akut ja niiden erot

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Merkkiliikkeestä orkkis akku 70 ah asennettuna 119e kolmenvuoden takuulla, mielestäni myös hyvä vaihtoehto.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Akut ja niiden erot

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Meinasin itsekin ehdottaa orkkista. Ja jos merkit kiinnostaa, niin Sauli Naski kertoi syystarjoukset ketjussa seuraavaa.
SauliNaski kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:Kiitosta taas saabistien muistamisesta. Onko tuo Saab akku missä valmistettu ja kuka on valmistaja?
Hei,

Kiitos positiivisesta palautteesta. Normaalisti emme kerro alihankkijoitamme kilpailuteknisistä syistä, mutta tässä tapauksessa teemme poikkeuksen. Kampanjassa olevat alkuperäiset Saab-akut valmistaa Exide ja 70Ah akku on valmistettu heidän Espanjan tehtailla tietojärjestelmämme tietojen mukaan.

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akut ja niiden erot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä ollut vuosien saatossa akkuja useammanmerkkisiä, ja sanoisin että käyttöiän suhteen ei ole ollut merkittäviä eroja merkkien välillä. Merkkejä on ollut autoissa ja moottoripyörässä ainakin Biltema, AD, Banner, Optima, Exide, Panasonic ja Bosch, eli merkkikirjo on halvasta kalliiseen. Yleensä ovat kestäneet 5-7 vuotta, kunnes kapasiteetti on alkanut alenemaan liikaa, tai sitten on jokin kenno mennyt oikkariin tai jotain ja sitä kautta virta ei enää riitä käynnistämiseen.

Pitkäikäisin on ollut Mazdassa ollut alkuperäinen Panasonicin akku, joka meni auton mukana seuraavalle omistajalle, kun auto oli 10-vuotias. Yksi AD-akku pon porsinut alle vuoden ikäisenä ja vaihdettiin takuuseen, tämä oli vuonna 1999.

Muuten on tekniset ominaisuudet mennees speksien mukaan, eli esim Optimassa oli ylivoimainen virranantokyky (lähes 1000 CCA) jne.

Viimeisimmät akkuostokset on tullut tehtyä helppouden ja hintatason perusteella autoihin Motonetistä (Bosch ja Banner). Bannereita on tallissa kaksi, Kuplan ja Oldsin akut, molemmat ostettu 2009 keväällä ja toimivat edelleen hyvin. Boscheista ei ole vielä kovin pitkää kokemusta, vuosi sitten lähti edellisen Saabin mukana tuore Bosch seuraavalle omistajalle, ja TiDS:ään tuli kesäkuussa ostettua Bosch. Moottoripyörään tuli tänä vuonna toista kertaa peräkkäin Bilteman huoltovapaa MP-akku. Edellinen kesti 6 vuotta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin