No pistäähän se ketuttamaan kun ton Kian ratissa aina silloin tällöin pitää istuutua lyhyitä matkoja. Kyllä Aerolla tuli mielellään lähettyä vaikka töihin, Tehtiin me sillä yksi ruotsin turneekin, noin 2000km aikanaan. Kialla en kyl semmoista matkaa ajais kuin pakosta. Kympin kulutus kuulostaa saabille kohtuulliselta kun tehdas lupaa noin 13l/100km kulutusta. Kian pitäis mennä noin 8l/100km tehtaan mukaan. Kilsoja tulee tosi vähän tuohon kakkosautoon, että eipä se rahallisesti hirveästi ole. Olisko joku 2-3000 km tullut vasta ajettua kärryllä.
Yks tuttava oli todella pettynyt Kiiaan kulutuksen osalta. Malli oli kylläkin Venga, mutta 1.4 koneella kuitenkin. En muista mitä olivat luvanneet, mutta kesäkelillä matka-ajossa ei alle 7l mitään asiaa. Ja rauhallisella rajoitusten mukaan muun liikenteen mukaan mennessä. Onhan se vähä korkea tötterö, joten se vaikuttanee tuolla satasen vauhdissa ja motarilla.
Kulutuksesta en sano mitään, mutta kerran oli alla Ceed GT. Ja näin Saabin eleettömään kulkuun tottuneena olihan se ihan hirveä ajettava maantiellä. Kokoajan sai olla ohjaamassa johonkin suuntaan. On niitä toki huonompiakin, jossain Auris luokassa ihan ok, mutta Saabin jälkeen todella rasittava ajettava. Ei tekisi mieli olla pitkään maantiellä tuon kanssa. Kaupungissa ei sitten mitään ongelmaa. Suosittelen pitkää koeajoa maantiellä ennen ostopäätöksen tekemistä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vuokratulla Kia Cee'dillä tuli kerran kurvailtua vuorokauden verran Saksassa. Matka oli jotensakin Hampurista Hannoveriin ja siellä paikallista ajelua. Siellä piti sitten autoa vaihtaa, kun ei Kian ilmastointi oikein puhkunut kylmää. Vaihdossa tuli Ford Focus, jota kovasti on luokassaan ajettavuudesta kehuttu. Vuorokausi kurvailtiin sillä, vastaavasti Hannoverista Hampuriin ja nurkkapyörittelyä. En ole mikään ihmeellinen ajomies, mutta tykkäsin enemmän tuosta Kiasta kuskin penkillä istuen.
Tämä tapahtui jo ennen kuin ostin ensimmäisen Saabini, joten luonnollisestikaan en voisi enää sietää Focusta tai Kiaa, kun olen nyt tottunut parhaaseen mitä elämällä on tarjota