![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Mitä tuohon merkkihuollon osaamiseen tulee, niin kyllähän siellä usein tunnutän elävän tietynlaisessa kuplassa. Osataan ne tehtaan korjaus- ja huolto-ohjeet hyvin, ja nehän on nykyisin mallia "kytke diagnostiikkalaite, lue vikakoodi, vaihda komponentti ja nollaa vikakoodi". Siinä ei pysähdytä miettimään, mikä osan hajoamisen aiheutti, eikä mietitä, miten vian voisi korjata, sen sijaan että vaihtaa isompia kalliimpia kokonaisuuksia.
Miten esim. Saabin merkkihuollossa korjataan viallinen saabin valorele? Vaihtamalla kokonaan uusi rele sen sijaan että 10 min sohitaan kolvilla ja uusitaan juotokset. Pikselivikainen SID vaihdetaan sen sijaan että korjataan. Tuulettimen ohjausyksikkö uusitaan, vaikka rikki on vain yksi euron fetti. Parin vuoden välein uusitaan hapantunut akku, eikä mitata latausjännitettä ja todeta että akunkenkien liitokset ovat huonot ja siitä johtuva matala latausjännite johtaa akun hajoamiseen ennenaikaisesti. Pilalle tukkeutunut DPF uusitaan ilman että tutkitaan tukkeutumisen mahdollisia syitä, eli EGR:n kuntoa ja ahtoletkua vuotojen varalta.
Vuositolkulla kun korjaat autoja merkkihuollon työntekijänä, niin uskot olevasi kyseisen merkin erikoisosaaja. Ne oikeat erikoisosaajat löytyy kuitenkin usein aktiivisista harrastajista, jotka paneutuvat kunnon ajalla omien autojensa korjaamiseen pitkäjänteisesti.