Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja SS »

Tilasto sisältää myös ojaanajot, kiinni juuttumiset ym. hinuria vaatineet episodit. Yhdeltä vakuutusyhtiöltä ja lyhyeltä ajanjaksolta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja jameli »

3J kirjoitti:
jameli kirjoitti:Täysin nollan arvoinen uutisointi ja tilasto.

Pohjolalla ei ole edes sataa 0-3 vuotiasta Saabia vakuutettuna, joten jos niistä yksikin on hyytynyt (enkä ollenkaan epäile, etteikö NG9-5:ia olisi hyytynyt useita kymmeniä), niin prosentuaalisesti ja myös kappalemääräisesti se on huomattavasti enemmän kuin Toyotoita...
Otithan huomioon että tilasto alkaa jo vuodesta 2010, eli tuolloin 2007 ja sen jälkeen rekisteröidyt Saabit oli myös mukana.
En lainkaan puolustele Saabia, sen verran surkeaa on tuon NG9-5:n oikkuilut sähköjen kanssa, mutta en myöskään ymmärrä miten autoja (varsinkaan tuossa iässä) hyytyy ajosta tien päälle?

Juuri toissapäivänä jonkun onnettoman Saab ei selvinnyt Tampereella Hämeenpuistosta ilman työntämistä, josta töissä ahkerasti muisteltiin kahvitunnilla. Toki sitten muisteltiin lämmöllä myös sitä mitkä autoista käynnistyivät ja veivät työkavereita koteihin pakkasilla kun saksalaiset em. ikäryhmän romut jäivät päivystämään parkkipakalle... Voitte kuvitella sitä aamulla töihin tulemisen aiheuttamaa kuhinaa ja autojen lämmittelyä päivänmittaan yli -25 C kelillä, kun 35 autoa tulee aamusta ja tarjolla on 6 lämpötolppapaikkaaa ;) Webastojen kanssa ruokatunnin aikaan leikkineiden ei tarvinnut haaveilla aikaisesta kotiinpääsystä, puhumattakaan niistä onnettomista, joille joku on siunannut akun peräkonttiin ihan itsekseen värjöttelemään ;)
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti:Tilasto sisältää myös ojaanajot, kiinni juuttumiset ym. hinuria vaatineet episodit. Yhdeltä vakuutusyhtiöltä ja lyhyeltä ajanjaksolta.
Eli jos Saabit on hyviä talviautoja, me saabistit ollaankin sitten huonoja talviautoilijoita ja pilataan merkin maine ihan itse :wink:

Tämä jutun toteamus koskee nyt vain tätä talvea ja nykyistä pakkasjaksoa, mutta uskoisin että pätee edellistenkin talvien tilastoihin:
Taloussanomat kirjoitti:Pakkasia seuranneesta lumikaaoksesta huolimatta onnettomuudet, ulosajot ja jumiin jäämiset ovat muodostaneet tapauksista vain pienen osan. 89 prosenttia on liittynyt teknisiin vikoihin.
Mitä tulee kattavuuteen, on tuossa kuitenkin yhden Suomen suurimman vakuutusyhtiön tilasto viiden eri talven ajalta, että en tilaston näyttävän kovin paljon erilaiselta, vaikka mukana olisikin vaikka 10 talvea ja kaikki vakuutusyhtiöt. Ja kyllä vakuutusyhtiössä osataan tilastomatematiikka, koska siihen koko heidän bisneksensä perustuu.
jameli kirjoitti:Se, että miksi yksikään 0-3 vuotias auto hyytyy tielle (siis hyytyy eli matka on jo alkanut ja keskeytyy), se on kamalampi juttu, en voi käsittää että sellaista roinaa teillä liikkuu, Suomessa kuitenkin talvi on joka vuosi... Väärän talvikäytön/säilytyksen vuoksi jo lähtemättä jääneet vielä jotenkin voi käsittää, yllättäviä tilanteita sattuu...
Niitä ajossa hyytyneitä ja parkkiruutuun jääneitähän tuossa ei ole eroteltu, mutta mukana ovat kaikki hinausautoa tarvinneet. Uskoisin että näistä suurin osa on parkkiruutuun jääneitä, eli akku zipannut, paikat muuten vain yön jälkeen jäässä jne.

Nykyisin yllättävän usein muuten hinausauto kutsutaan esim. rengasrikon sattuessa, toisin kuin ennen. Eli yleinen hinausautokyytien lisääntyminen ei välttämättä kerro pelkästään nykyautojen pakkaskestävyydestä, vaan myös kuskien tottumuksista ja osaamisesta. Nykyautoilija ei ihan helposti ala 15 asteen pakkasessa rengasta vaihtamaan moottoritien pientareella, jos vakuutus korvaa hinurikyydin. Ehkä 80-luvulla oli eri meininki?

Ja onhan se selvää, että autojen järjestelmien monimutkaistuessa niiden pakkasherkkyyskin lisääntyy. Ei tainnut kuupissa paljon pakkasongelmia olla, sen sijaan nykysaabeissa vilkkuu kaistavahdit, espit, absit ja muut herkät järjestelmät kun pakkanen puree koviten. Omista autoistani varmimpia talviautoja esim. käynnistyvyyden osalta ovat olleet '73 Kupla ja '83 VW Polo. Kuplassa varsinkin riittää että akku on ok ja bensaa tankissa. Se on niin yksinkertainen laite, että ei voi olla käynnistymättä. Kun ei jäähdytysjärjestelmäkään kaipaa pakkasnestettä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rivera
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 14, 2015 02:49
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja Rivera »

Hyvä tilasto kun ottaa huomioon, että esimerkiksi vuosina 2010-2015 Suomeen ensirekisteröitiin noin 500 Saabia, kun taas Toyotaa rekisteröitiin vuosittain noin 12000-15000 kpl.
9000 Aero 1994
9-3 SC TIDS Vector 2008
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti: Mitä tulee kattavuuteen, on tuossa kuitenkin yhden Suomen suurimman vakuutusyhtiön tilasto viiden eri talven ajalta, että en tilaston näyttävän kovin paljon erilaiselta, vaikka mukana olisikin vaikka 10 talvea ja kaikki vakuutusyhtiöt. Ja kyllä vakuutusyhtiössä osataan tilastomatematiikka, koska siihen koko heidän bisneksensä perustuu.
Totta, mutta kun ottaa huomioon tilaston autojen ikäjakauman, niin voisi kuvitella huomattavan osan "nyt kävi näin" -puheluista lähtevän merkin oman liikkumisturvan apunumeroon eikä vakuutusyhtiölle - nimenomaan teknisten vikojen osalta. Noiden palveluiden ero ja etenkin niiden markkinoinnin ja hinnan ero saattaa (nimenomaan saattaa - minulla ei ole dataa käytettävissä, joten en vedä kovin vahvoja johtopäätöksiä) vaikuttaa yllättävänkin paljon.
AZP kirjoitti: Nykyisin yllättävän usein muuten hinausauto kutsutaan esim. rengasrikon sattuessa, toisin kuin ennen. Eli yleinen hinausautokyytien lisääntyminen ei välttämättä kerro pelkästään nykyautojen pakkaskestävyydestä, vaan myös kuskien tottumuksista ja osaamisesta. Nykyautoilija ei ihan helposti ala 15 asteen pakkasessa rengasta vaihtamaan moottoritien pientareella, jos vakuutus korvaa hinurikyydin. Ehkä 80-luvulla oli eri meininki?
80-luvulla autossa kun autossa oli vararengas, nykyään yhä useammin ei. Kovin isoa repeämää paikkapullolla ei korjata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

valvotun yön jälkeen tuli mieleen, että olikohan saabin orggis akut niin huonoja etteivät kestäneet pakkasta.
Mutta hei, elkää enää tilailko hinausautoja. Maine menee.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Exiden orkkisakut ei ainakaan ole huonoja, mutta kyllä niistäkin voi virta loppua. Nykyään ihmiset vaan ovat usein niin avuttomia, että tilataan hinausauto, kun akusta loppuu virta kotipihassa, vaikka akun voisi ladata tai vaihtaa itsekin (varsinkin jo vakuutusyhtiö maksaa hinauksen pajalle)... Mutta kyllähän saapille voi tarvita hinurin myös siksi koska di-kasetti, kampuran asentoanturi, automaatin asentoanturi, bensapumppu, eberi, laturi, käyttöhihnan rissa tms. hajoaa...

Eski
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja 3J »

Olen Saabista aina maininnut että se vaatii tiettyä harrastuneisuutta. Kunnossa ollessaan on todella hyvä ajaa ja luotettava. Mutta jos ajaa periaatteella että huolletaan vasta sitten kun jotain hajoaa, eikä viitsi ennakoivasti tehdä muuta kuin vaihtaa öljyt ja nekin liian harvoin, niin Saab ei ehkä ole se paras auto siihen. Varsinkin tonnarin jälkeiset tuotokset kestävät mielestäni "väärinkäyttöä" kovin huonosti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ En mä nyt tiiä onko se niinkään harrastuneisuutta. Normaalia ylläpitoa, jota vaatii mun nähdäkseni mikä tahansa auto, lukuunottamatta ehkä jotain Carina kakkosta. Sehän ei oo ku bensaa tankkiin ja jokaiselle leimalle hitsata puoli autoa uusiksi.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Onko missään näkynyt taulukkoa kappalemäärien perusteella? Prosentit eivät vielä hirveästi kerro.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ihan näiden tavallisten silmälasien takaa katsellen, olen yrittänyt muistaa, että tämä "rakas Saab" kuuluu mielestäni harrastusautojen ryhmään!

Jokainen huolehtii harrastuksestaan tavallaan ja lopputulokseen voi siis jokainen harrastaja vaikuttaa! Uusia Saabeja ei ole näköpiirissä ja harrastusautoilu jatkunee. Jos nämä harrastusvälineet joutuvat "lavetille", niin näin voi käydä vuodenajasta riippumatta?

Kaikille autoille tulee joskus niitä hetkiä, että apua tarvitaan ja sehän on hieno asia, että apua on tarjolla. Oikeasti mielestäni on aika luonnollista, että jotkut autot ovat joskus listojen loppupäässä. Saabissa on ja on ollut erinomaisia ominaisuuksia, mutta tänäänkin kehitys kehittyy ja vanhan konstruktion vanheneminen pittää hyväksyä!

Ihan kivaa näiden Saabien kanssa on edelleen! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

suorsa kirjoitti:Onko missään näkynyt taulukkoa kappalemäärien perusteella? Prosentit eivät vielä hirveästi kerro.
Kappalemäärätkään ei tosin kerro oikein mitään, kun ei ole tiedossa paljonko niitä autoja siellä Pohjolan vakuutusrekisterissä merkeittäin on. Uskoisin että tarkoituksena on ollut, että Pohjola laskee sellaiset prosentit, jotka nimen omaan huomioivat autojen määrän ym. asiat ja saadaan vertailukelpoinen prosentti. Sitä en sitten tiedä miten hyvin ovat onnistuneet, mutta kuten mainittua, kyllä siellä tilastomatematiikka osataan yleensä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tottakai tarvitaan tieto myös vakuutettujen autojen määrästä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mikäs siinä on, että tämmöinen tilasto nostaa lämpöjä niin kovasti? Jotkut ihmiset ravaa hammaslääkärissä tämän tästä ja toisilla ei ole tarvetta mokomalle lainkaan. Onko nämä toiset sitten jotenkin huonommin hoitaneet kalustonsa? Ei välttämättä. Tässähän on kyse laitteiden ominaisuuksista ja niille annetuista painoarvoista.

Jos Mimmiltä kysytään, että miksi ajat Saabilla, niin ainakin pidemmän aikaa foorumilla olleet tietävät vastauksen. Ei siinä yhtälössä haittaa, jos joskus tarvitaan apuja liikkeellepääsemiseksi tai matkan jatkamiseksi. Auton tärkeisiin ominaisuuksiin kuuluu muutakin, kuin se, että ei tarvita hinuria :mrgreen:.

Olisihan tuossa tilastossa kiva nähdä sekin, että paljonko noilla hinatuilla autoilla on ajettu. Jotkut voi olla alle 100 tkm ajettuja, toiset yli 300 tkm. Pitäisikö sillekin joku painoarvo antaa? Kyllähän ikä tuon kanssa hieman korreloi, mutta ei täysin.

Osa Saabisteista ymmärtää sen, että koko ajan mennään rikkoontumisen rajoilla; oma valinta se on kuitenkin ollut :mrgreen:. Mutta on niissä jotain hyvääkin oltava, onhan :lol: ?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TAHVAHE
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Marras 03, 2015 09:45

Re: Mielenkiintoinen lista talvella hyytyneistä autoista

Viesti Kirjoittaja TAHVAHE »

Antoi kyllä aivan väärän kuvan. Uusista Saabeista ei hirveästi ole kokemusta mutta -89 900c kulkee kelillä kuin kelillä. Autolla ajettu 560 000km ja vaihtokoneella 260 000km. Työmatka-ajossa päivittäin 130km. -25 pakkasessa joutui yllättäen lähtee liikenteeseen ja käynnistyi kuin palmupuun alta. Kymmenessä minuutissa oli sisältä jo niin lämmin, että joutui laittaa lämmitystä pienemmälle. Ehdottomasti paras auto hinta/laatusuhteeltaan, joka mulla on ikinä ollut. Varaosat on edullisia ja paljon pystyy itse tekemään, vaikka en mikään automekaanikko olekaan.
Vastaa Viestiin