Talvirenkaat 2015-2016
Re: Talvirenkaat 2015-2016
No nyt on ollut kaikenlaista keliä pakkasista peilijäähän ja Goodyarin kitka on saanut testiä.
Välistä on ollut liukasta ja välistä pitävää. Jossain vaiheesssa ajattelin että onpa liukkaat renkaat, mutta kun kävin ajamassa parilla autolla samana päivänä joissa on nastarenkaat, tajusin että on se oikeasti vaan liukasta. Pienet on erot kitkan ja nastan välillä. En ole nastaa kaipaillut.
Ehkä paras talvirengas jota on tullut ajettua.
Kesälläkin saattaa joskus sataa ja silti ei tule pidettyä kumppareita puolta vuotta siltä varalta. Sama juttu kitkan kanssa, joskus nastasta saattaisi olla vähän apua mutta aika harvassa ne talvipäivät on, ja silti apu ei mikään mullistava saati että kitkalla ei pärjäisi mitenkään.
Välistä on ollut liukasta ja välistä pitävää. Jossain vaiheesssa ajattelin että onpa liukkaat renkaat, mutta kun kävin ajamassa parilla autolla samana päivänä joissa on nastarenkaat, tajusin että on se oikeasti vaan liukasta. Pienet on erot kitkan ja nastan välillä. En ole nastaa kaipaillut.
Ehkä paras talvirengas jota on tullut ajettua.
Kesälläkin saattaa joskus sataa ja silti ei tule pidettyä kumppareita puolta vuotta siltä varalta. Sama juttu kitkan kanssa, joskus nastasta saattaisi olla vähän apua mutta aika harvassa ne talvipäivät on, ja silti apu ei mikään mullistava saati että kitkalla ei pärjäisi mitenkään.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Talvirenkaat 2015-2016
^Juurikin näin. Jos nämä talvet jatkuvat tälläisinä, nastoille on tarvetta parina päivänä talven aikana. Niinä päivinä voi sitten kitkoilla ajaa varovaisemmin. Jos on vanha auto ilman nykyaikaisia apuvälineitä, kitkojen ja nastojen ero on suurempi, mutta jos on uudempi auto sutimisen-luiston ja ties minkä estoilla, kitkoilla pärjää sen kummempia keskittymättä. Kyllä tuo Rellu 15" nastarenkailla sutii ja lipsuu ihan pirun paljon enemmän kuin Lexus 18" kitkoilla, etuvedosta ja vähäisestä tehosta huolimatta. Epäsuhtainen vertailupari, joo, mutta paljon enempi varuillaan Rellun kanssa saa olla vaikka kuinka hyväkuntoiset nastat alla rapisee.
Mutta onhan täällä etelässä karmeat kelit. Tänäänkin tullut vettä koko päivän kuin saavista kaataen ja huomenna jatkuu. Hohhoijaa.
Mutta onhan täällä etelässä karmeat kelit. Tänäänkin tullut vettä koko päivän kuin saavista kaataen ja huomenna jatkuu. Hohhoijaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Pisti hymyilyttämään tämä kun taas kuudelta aamulla heränny lumitöihin, kaikki tiet jäässä ja pihallakin se reilu puoli metriä luntaIC1970 kirjoitti:^Juurikin näin. Jos nämä talvet jatkuvat tälläisinä, nastoille on tarvetta parina päivänä talven aikana.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Noh, Suomi on pitkä maa. Etelässä on hyvät puolensa, mutta talvi ei niihin kyllä kuulu.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Toi vertaus ei oikein toimi, koska ne saappaat voi pitää kaapissa ja laittaa sieltä jalkaan kun tarvetta on. Harva kuitenkaan ryhtyy renkaita vaihtamaan kitkoista nastoihin ja takaisin kelin mukaan. Eli minusta se olisi paremminkin niin, että jos sinulla on kitkat niin se on sama kuin heittäisit kumisaappaat roskiin. Jos nyt tällaisia vertauksia haluaa tehdä.Lasu kirjoitti: Kesälläkin saattaa joskus sataa ja silti ei tule pidettyä kumppareita puolta vuotta siltä varalta. Sama juttu kitkan kanssa, joskus nastasta saattaisi olla vähän apua mutta aika harvassa ne talvipäivät on, ja silti apu ei mikään mullistava saati että kitkalla ei pärjäisi mitenkään.
Itse tulee kyllä ajeltua niin peilejä pikkuteitä täällä etelässä, että välillä on kitkoilla hiukan äitiä ikävä. Toki harvemmin ne kelit yllätyksenä tulee, ja liukkauden tiedostaen pärjää kyllä. Ainoa melkein-haveri kävi kun tyhjällä parkkiksella oli hiekoitettu vain ajoväylät ja kun kurvasin sitten ajoväylän ulkopuolelta (jää+vesi) ja yritin kääntää, niin suoraa mentiin kävelyvauhtia, onneksi oli sopivan loiva ja pehmeä penkka.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Totta turiset ! Tänään oli 100 metrin hiekkapätkä kotipihaan ihan kevätkunnossa, pelkällä hiekalla. Muutama viikko sitten ollut hieno talvinen pihatie on 100% tiessään. Sitä se teettää, kun on 2-4 astetta lämmintä ja sataa silkkaa vettä kolme vuorokautta putkeen ! No, näyttää taas muuttuvan rännäksi/lumeksi, joten juuri kun siitä valkoisesta kuonasta pääsi eroon, tulee sitä muutama sentti lisää. Päättäis ny, prkl.Saabatti kirjoitti:Pisti hymyilyttämään tämä kun taas kuudelta aamulla heränny lumitöihin, kaikki tiet jäässä ja pihallakin se reilu puoli metriä luntaIC1970 kirjoitti:^Juurikin näin. Jos nämä talvet jatkuvat tälläisinä, nastoille on tarvetta parina päivänä talven aikana..
Noh, Suomi on pitkä maa. Etelässä on hyvät puolensa, mutta talvi ei niihin kyllä kuulu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Tässäkin ketjussa taisi olla puhetta tästä Trianglen ihmerenkaasta.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuuli ... maInternal
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuuli ... maInternal
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Työ vectraan vaihtui 3 viikkoa sitten (vain eteen) 185/65/15 kokoa olevista talvirenkaista 8v vanhojen ice michelinien tilalle bridgestone nastablizzakit.
Loppui vetopitoon pääkallokelillä hermot kun auto valui sivuittain paksussa vesijäässä olevaa peilipintaista rinnettä alas. Tuossa keskellä erittäin jyrkkää mäkeä on auton levyinen pikkukuja josta olis pitänyt saada peruutettua takas tielle kääntäen auto taas nokka ylös mutta kun peruutti niin lähtikin liukumaan suoraan sivuittain mäkeä alas. Sain penkoilla passattua ettei ihan sukkana mennyt ja vauhtia pois ja en yrittänyt oikaista sillä mäen alla olisi ollut tiilitalon seinä vastassa.
Ei myöskään keskeltä mäkeä juuri missään pitänyt enää muutenkaan vetorengas jäällä vaan piti laskea alas ja ottaa vauhtia.
Kitkoja en ota sen takia vaikka pää- ja isommat sivutiet olisivat sulat tai hiekoitettukin niin on 6-8km sellaista tietä ajettava joissa liikennemäärät muutamassa autossa per päivä tai metsän keskellä kapeita yksityistietä. Nuo ovat edelleen täysin peilijäässä ja hiekoitettavien listalla vihonviimeisiä.
Blizzakil ei ole tarvinnut vauhtia ottaa eikä luistella. Huonoa mun makuun pehmeän tuntuinen runko joka uraherkähkö. Takapään saa misukoil luistamaan mutta kun vauhti mulla 5-20km/h jaossa ja välisiirtymät 40-50km/h menee niin pärjää ensitalveen.
Loppui vetopitoon pääkallokelillä hermot kun auto valui sivuittain paksussa vesijäässä olevaa peilipintaista rinnettä alas. Tuossa keskellä erittäin jyrkkää mäkeä on auton levyinen pikkukuja josta olis pitänyt saada peruutettua takas tielle kääntäen auto taas nokka ylös mutta kun peruutti niin lähtikin liukumaan suoraan sivuittain mäkeä alas. Sain penkoilla passattua ettei ihan sukkana mennyt ja vauhtia pois ja en yrittänyt oikaista sillä mäen alla olisi ollut tiilitalon seinä vastassa.
Ei myöskään keskeltä mäkeä juuri missään pitänyt enää muutenkaan vetorengas jäällä vaan piti laskea alas ja ottaa vauhtia.
Kitkoja en ota sen takia vaikka pää- ja isommat sivutiet olisivat sulat tai hiekoitettukin niin on 6-8km sellaista tietä ajettava joissa liikennemäärät muutamassa autossa per päivä tai metsän keskellä kapeita yksityistietä. Nuo ovat edelleen täysin peilijäässä ja hiekoitettavien listalla vihonviimeisiä.
Blizzakil ei ole tarvinnut vauhtia ottaa eikä luistella. Huonoa mun makuun pehmeän tuntuinen runko joka uraherkähkö. Takapään saa misukoil luistamaan mutta kun vauhti mulla 5-20km/h jaossa ja välisiirtymät 40-50km/h menee niin pärjää ensitalveen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Trianglen kohutut Hakkapeliitantappajat ovatkin normaalia kiinakuraa.
...mutta tästä huolimatta "ne ovat toimineet kelissä kuin kelissä vähintään hyvin"
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
...mutta tästä huolimatta "ne ovat toimineet kelissä kuin kelissä vähintään hyvin"
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Tossa Iltapulun Trianglen testiauton valinnassa on tehty virhe. Nelivetoinen auto jättää "vajaavetoiseen tottuneelle" testikuljettajalle aivan liian ruusuisen kuvan renkaan toiminnasta. Ite oon tässä talven ajellut Subarulla Hakkapeliitta 2 renkailla, enkä ole osannut edes kaivata lisää pitoa noilta. Kumit siis 15v sitten paistetut ja takarenkaissa on tallella 50% nastoista, ja niistä tallessa olevista nastoista 100% on irti katki poikki, eli siis (takana) ei ole ainuttakaan ehjää nastaa.AZP kirjoitti:Trianglen kohutut Hakkapeliitantappajat ovatkin normaalia kiinakuraa.
...mutta tästä huolimatta "ne ovat toimineet kelissä kuin kelissä vähintään hyvin"
Okei, pieni vivahde-ero on esim sivuttaispidossa kun ajaa peräkkäin jäisellä tiellä tuolla subarulla (ABS jarrut, ei muita elektoonisia ajoavustimia) ym. rengastuksella ja syksyllä uutena alle laitetuilla Hakkapeliitta 8 kumeilla varustetulla Fordilla (vajaa 4v vanha Focus kaikilla nykyaikaisilla ajonvakautus ja sutimisenestohimmeleillä). Mutta siis yhtään enempää pitoa en osaa edes vaatia renkailta kun tolla SUbarulla tuolla muun liikenteen seassa ajelee. Lähinnä tuntuu että muut on vissiin sitten liikkeellä kesärenkailla, kun keli on vähänkin "pahempi".
Odotamme siis Trianglen osalta mittaustuloksia. Ja sikäli mikäli noissa Triankeleissa on oikeesti hinta kohdillaan, niin varmaan seuraava talvirengasostos kun on ajankohtainen, niin harkitsen niitä vakavasti. Etenkin jos häviävät oikeen kunnolla noissa ensi talven edellä julkaistavissa rengastesteissä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Se on vaan toi testaaminen ja normaali ajelu ihan eri maailmansa. Ihan varmasti riittää Triangelit normikuskille, joka ajaa normaaliautolla normaaleja ajoja. Harva sitä sekuntikellon kanssa vedättää pitkin rataa ja "häviää kymmeniä prosentteja parhaille". Normiliikenteessä jos alkaa lipsua, vähennetään vauhtia ! Kyllähän tuolla pärjää vaikka kesärenkailla, jos on älliä päässä. Tietenkin jos on koko ajan homma hakusessa ja talviliikenne pelottaa, on parasta hankkia ne testivoittajat.
Ihan mielenkiintoista nähdä testitulos, kuinka pahasti lyttäävät. Perusjantteri tuskin kotoa töihin ja töistä kotiin ajaessa huomaa mitään eroa voittajan ja pahnanpohjimmaisen välillä, ellei sitten tosiaan kurita autoa äärirajoilla koko ajan sekuntikelloa vilkuillen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ihan mielenkiintoista nähdä testitulos, kuinka pahasti lyttäävät. Perusjantteri tuskin kotoa töihin ja töistä kotiin ajaessa huomaa mitään eroa voittajan ja pahnanpohjimmaisen välillä, ellei sitten tosiaan kurita autoa äärirajoilla koko ajan sekuntikelloa vilkuillen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Ei sitä eroa normaaliajossa kuulukaan huomata. Mutta kerran viidessä vuodessa kun lapsi juoksee pihalta tai hirvi metsästä eteen, voi lopputulemissa olla eroja.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Nyt ajettu lähes koko talvi pick-upin HKPL8:eilla. Täytyy todeta, että ovat ne hyvät. Mutta toisaalta vertaa HKPL5:iin (jopa), niin ero ei ole merkittävä. Ehkä syyn tekee neliveto, ettei eroa huomaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Kauppalehti: Nokian Renkaat peukaloi testituloksia
"Yhtiö on lehden mukaan lähettänyt lehtien testeihin renkaita, joiden ominaisuuksia on paranneltu. Tuotannossa niitä ei ole ollut.
Paranneltujen ja suoraan yhtiön varastosta toimitettujen renkaiden ansiosta Nokian Renkaat on saanut lukuisia testivoittoja. Kun Saksan autoliitto ADAC testasi kaupasta ostetut renkaat, Nokian Renkaiden testimenestys oli keskinkertainen."
"Yhtiö on lehden mukaan lähettänyt lehtien testeihin renkaita, joiden ominaisuuksia on paranneltu. Tuotannossa niitä ei ole ollut.
Paranneltujen ja suoraan yhtiön varastosta toimitettujen renkaiden ansiosta Nokian Renkaat on saanut lukuisia testivoittoja. Kun Saksan autoliitto ADAC testasi kaupasta ostetut renkaat, Nokian Renkaiden testimenestys oli keskinkertainen."
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Talvirenkaat 2015-2016
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... ta-6307476maailman kannattavin rengasvalmistaja lähettää lehtitesteihin modifioituja ja paranneltuja testirenkaita, joita ei edes valmisteta. Ainut tarkoitus on parannelluin renkain voittaa lehtitestit, jotka tukevat Nokian Renkaiden brändimielikuvaa, hintapositiota ja osakkeen kurssia.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Ja kyllä tässä puhalluksessa on varmasti ollu myös testaajat mukana, koska Nokian ei varmasti ole ainoa joka huijaa, mutta kiinni ei ole juuri kukaan jäänyt kymmnen vuoden aikana. Tais Continental jäädä kiinni pari vuotta sitten, liekkö eivät maksaneet tarpeeksi "suojelurahaa" testaajille.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T