Citroen C5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ville K kirjoitti:
lukkis kirjoitti:Edellinen auto oli C5 facelift farkku 2l HDI koneella. Ihan mukava peli ajaa sekä suhkot huolettomia kilometrejä tuli. Kurjin tyyppivika kahteen kertaan korjattu (lämmittyslaitteen läpät) ja takakynkät laakeroitu uudestaan kerran. Alapalloniveliä tulikin vaihdettua useammin kun aika raskas keula. Mutta oikealla hylsyllä ja kunnon mutterimopo niin helppo ja nopea vaihtaa. Samaten etupyörän laakerit. Joten etupäässä kuluvia osia tullut vaihdeltua. Ja se kyyti sekä varustetaso täyttä plussaa. Vaikka XM oli kyllä parempi tiellä ja hiljaisempi.
Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Foorumit hyviä, taitaapi olla täälläkin tuttuja nimiä niiltä foorumeilta. Ja ne rapeat ranskikset puheet on aika huonolla pohjalla, ei ongelmaa ruosteen suhteen. Eikä sähköissäkään ollut häikkää.
Kyseessä oli ilmeisesti vanhempi C5 II malli. Nimittäin noita vikoja ei enää esiinny näissä kolmosmalleissa.
Kolmos? Ei kait C5:sta ole vielä kuin kaksi sukupolvea ja onko tästä toisesta vielä edes faceliftia esitelty?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

tsaarela kirjoitti: Kolmos? Ei kait C5:sta ole vielä kuin kaksi sukupolvea ja onko tästä toisesta vielä edes faceliftia esitelty?
Yleisesti ainakin Suomessa puhutaan, että Phase I oli vm. 00-04, Phase II 04-08 ja Phase III 08-

Lähinnä kai kakkoskopaksi kutsutaan sen takia, että facelift oli isompi kuin PSA:lla normaalisti, ulkonäkö ja sisusta muuttuivat aika paljon.

Kolmoskoppa faceliftattiin 2010 lopussa, muutoksina tuli jopa led-valot päiväajovaloihin(umpion muoto ei muuttunut), ja läpinäkyvä kuori vilkuille taakse entisen vähän kellertävän pinnan sijaan, eli oli melkosen kattava facelift :lol:
Tämän lisäksi sisustan materiaaleja halvennettiin sellaisiin, että esim. ratin pinnoite kuluu 100tkm matkalla puhki jo monesta kohtaa ja vähän verhoilusta säästettiin ja sisävaloista karsittiin jne...Tais olla rahat tiukalla :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Itse olen vahvasti sitä mieltä että facelifti ei tee sitikasta kakkoskorista, samat pellit yms. perustekniikka, eli vasta 08- on kakkonen. Meillä on ollut -01 ja -05 on nytkin tavallaan, ja sama auto ne on vaikka valot ja mittaristo on eri ja muuta pientä (isompi ero on voimalinjassa, vanha oli 109hv Hdi manuaalilla, nyt 2.0 bensa 4v! automaatilla, pari pykälää enemmän olisi saman ikäisessä 136hv Hdi:ssä).

Enemmän mielestäni 9-5 muuttui 06, eikä se silti ole ng9-5 silloin.

Muutoin C5 on käytettynä kohtuullinen ostos, tilaa on valtavasti, halpa ostaa, mukava pahoilla kantateillä ja jos on hyvä yksilö niin ylläpito ei kallista. Tai sitten on maanantaimalli ja kaikki sähköt sekoaa... Kovin sporttinenhan tuo ei ole, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

"Mitä täydellisempi auto on, sitä enemmän se muistuttaa toimivaa Citroénia."
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Svc »

Georges27 kirjoitti:Itse olen vahvasti sitä mieltä että facelifti ei tee sitikasta kakkoskorista, samat pellit yms. perustekniikka, eli vasta 08- on kakkonen.
PSA-yhtymä, eli auton valmistaja on kyllä vahvasti sitä mieltä, että 2005 - 2008 valmistettiin C5 II:ta. :wink:
2008 alkaen on sitten C5 X7, joka on täysin eri auto. Ei siis vain uudempi korimalli.

Kuva

( http://service.citroen.com )
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nostellaas vähän kehuilla. Vaihdoin sitikkaan (C5 III :D ) molemmat lyhyiden polttimot ja molemmat tuulilasinpyyhkijät. Eikö nykyautojen pitänyt olla mahdottomia huoltaa itse? Polttimot eivät ole missään toisessa autossa olleet yhtä hyvin tarjolla, ja kiinnitys oli älyhelppo. Pyyhkimien vaihto kävi vielä ripeämmin kunhan tajusi miten huoltoasento toimii (virta päälle ja pois, painallus viiksestä), koska kiinnitystapa jonkinlaisilla sivupuristimilla oli niin paljon älykkäämpi kuin perinteinen koukku, jossa on vaarassa niin pyyhkijä, konepelti kuin sormet. Vertailupohjana og-kolkki, og-satku, tonnari ja Dacia Logan (vielä neljä vuotta myöhemmin on sormet verillä, ja siinä autossa polttimoita palaa kerran kuussa).

Tasapuolisuuden nimissä todettakoon, että huonokuntooset, leveät ja matalat 17" kitkat yhdistettynä hydraulialustaan tuottavat märällä lumella ja jäätiköllä todella pelottavan tunteen leijumisesta tangentin suuntaan. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei pitäisi olla mahdotonta, koska nykysäädökset asettavat vaatimuksia polttimoiden vaihdettavuudelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siksi odotankin innolla, jos sattuu Meganesta menemään polttimo omistuksen aikana. Näkyy lokasuojien sisäpuolella olevan luukut, joista vaihto tehdään, ihan käsikopelolla ilmeisesti. Joku sanoi, että merkkiliikekin sai joskus 45 minuuttia menemään hommassa. Jos on tosi vaikeeta, mihinkä reklamoin :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Suomik »

...ja muistelisin, että tuon lainsäädönnön "aiheuttaja" vuosikausien kyseenalaisen kehityksen ilmentäjänä oli etunenässä juuri Ranskan autoteollisuus, jossain määrin ehkä myös Italian.

Eihän nuo nykyautojen polttimonvaihdot -90- ja 2000-luvuilla millään valmistajalla juuri entisestään helpottuneet, mutta sentään sisälokasuojien saati puskurin irrottamisia ei edellytetty kovin monen maan tuotoksissa. :mrgreen:

(Lakisääteinen) pakko oli ilmeisesti tässäkin hyvä motivaattori, eli mahdottomasta tulikin äkkiä mahdollista, kuten Rattivaihteen raportti osoittaa.

Enkä ole puolueellinen: Lidlista hain juuri perjantaina croissantteja, huolettomia Relluja oli taloudessa Saabin rinnalla melkein 10v ja DS:aa olen aina ihaillut. Nytkin voisin harkita C5:ta tai ehkä vielä mieluummin C6:ta jos rohkeus riittäisi. Toistaiseksi mennään Saabeilla ja niiden tutuilla murheilla.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Suomik kirjoitti:Toistaiseksi mennään Saabeilla ja niiden tutuilla murheilla.
Samat murheet tuntuu olevan Sitikassakin. :D Nimittäin eilen, 700 kilometrin viikonlopputurneen päätteeksi kolme kilometriä ennen kotia rupesi haisemaan jäähdytysneste (kiitos tonnarin, tunnistan sen hajun nykyisin sekunnin murto-osassa). Pikkuhiljaa lakkasi lämmöntulo kabiiniin, ja pihaan kääntyessä rupesi lykkäämään höyryä pellin alta. Koko konehuone oli jäähdytysnesteen peitossa.

Sitten kutsuttiin Sitikalle hinuri ja isä lähti ajamaan kotia tonnarilla. Tänään päivällä soi puhelin että saa hakea, jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin o-rengas pettänyt. :lol: Mikään ei ehtinyt lämmetä liikaa, ei käynyt kalliiksi ja ny mää saan ajaa tuolla varmaan pari viikkoa lisää. Ja oli sitten ensimmäinen vika, joka tuossa autossa on pian puolen vuoden aikana ilmeentynyt, vaikka ikää on pian kahdeksan vuotta ja kilometrejä mittarissa 200700.

Jaa että mitenkä niin samat murheet? Aivan sama tapahtumaketju kävi aikanaan og-satkussa, ainoa vain että silloin ei tultu kotipihaan vaan Verkkokauppa.comin parkkihalliin, ja ulkolämpötilakin oli +1 sijaan +15. :mrgreen: Silloin tukkeutunut termostaatti pisti ylävesiletkun liian koville, vaikka toki seuraavana olisi kärähtänyt kansipahvi. Silloin päästiin MacGyver-teipillä korjatulla ylävesiletkulla kotiin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Saakeli, sie seikkailet ihan liian pitkiä reissuja Citikalla, koettelet kohtaloasi :D Mä sovin itseni kanssa, että Rellulla vaan lähiliikennöidään, max. 25 kilsaa kotoa, kaikki pidemmät reissut tehdään sillä toisella. Tänään kun kävin hakemassa pojan kaverilta palailin "takakautta" kotiin ja ekan kerran sitten ostopäivän näytin Rellulle vitosvaihdetta kun sattui muutama kilsa kasikympin aluetta matkalle ! Tästäkin koettelemuksesta selvittiin, vaikka paluureitin pituus oli 29 km 8O Se on pakko ottaa varovasti suhteen alkuvaiheessa...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero »

Suomik kirjoitti:...ja muistelisin, että tuon lainsäädönnön "aiheuttaja" vuosikausien kyseenalaisen kehityksen ilmentäjänä oli etunenässä juuri Ranskan autoteollisuus, jossain määrin ehkä myös Italian.
Ei Saksakaan tuossa varsinaisesti huono ole ollut. BMW E90:ssä on kyllä etusisälokareissa luukut polttimonvaihtoa varten, mutta yhtään polttimoa niistä ei mahdu/yletä vaihtamaan, vaan käytännössä homma menee sisälokari irti -malliin joka kerta, ainakin xenoneilla varustetussa autossa. Kurwenlicht on kuulemma vielä pahempi, en tosin keksi miten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Olin juuri kirjoittamassa että E90/91 Xenonumpioiden parkkivalon vaihto oli ylivoimaisesti työläin lampunvaihto mihin olen joutunut.

Pari päivää sitten sai taas istua käsiensä päällä ettei olisi ostanut edullisesti tyrkyllä olevaa C5 II V6:tta. Oli sähkönahkat, xenonit, navi jne. Selitin itselleni että Pack Hifi JBL olisi vielä tarvittu että olisi kannattanut moiseen ryhtyä. Upea auto kyllä ja vielä se C6:kin pitää joskus pihasta löytyä :)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pientä off-topicia jatketaan, mutta melko komean näköinen laitos kyllä tuo C6. Eikö noita ole tuotu Suomeen vai miksi nettiautossa on noinkin vähän tarjolla?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä C6:sta tuotiin Suomeen, niin kauan kuin valmistusta oli. Muistaakseni pari vuotta sitten on mallin valmistus lakkasi. Olen ajanut tuollaisella ja olihan se yhtä "juhlaa"! :D Ei vaan ollut uskallusta sitä silloin hankkia? C6 on hyvin persoonallinen auto ja kelpaisi varmaan näihin Saabin persoonallisuksiinkin tottuneille!? :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin