Saattaa mennä pahoin sivuraiteille, mutta Engine Controliin tämäkin liittyy...
Appiukolla oli -91 Primera (2.0i).
Sitä vaivasi erikoinen vika, jota korjaamo ei löytänyt ja leima piti kulkineeseen saada.
Moottorin vikavalo paloi, tyhjäkäynti oli korkealla ja flektikin pyöri kaiken aikaa. Kierroksia otti houkuttelemalla, mutta kaasupoljinta äkäisesti painaessa meinasi tukehtua ja saattoi jopa sammua. Bensakin haisi, kun taisi aika rikkaalla käydä.
Sen kimpussa sitten ihmettelin pitkän tovin, että mikä nipponia vaivaa. Tutkin sulakkeita ja etsiskelin hapettumia releistä ja liittimistä.
Sitten ihan "vahingossa" vika löytyi kun nyppäsin konehuoneen releboksista irti vihreän "Engine Control"-releen. Auto oli käynnissä tuossa vaiheessa.
Flekti sammui ja tyhjäkäyntikäynti tipahti normaaliin. Moottorin vikavalo sammui myös
Auto vaikutti toimivan taas ihan normaalisti.
Jännitin siinä vielä lähteekö flekti enää pyörimään koneen lämmettyä riittävästi - lähtihän se!
Pelti kiinni ja kovaa ajoa.
Vielä tänäkin päivänä ihmettelen mikä piru se "ylimääräinen" rele oli? Kuitenkin alkujaan se on sen releen kanssa toiminut. Jälkeenpäin kokeilin toisella samanlaisella releellä ja ongelmat palasivat heti kun releen painoi paikalleen. Releessä ei siis vika ollut, liekö relepohjassa jokin oikosulku? Siihen en koskaan saanut selvyyttä, koska relettä ei näköjään tarvinut siellä ollenkaan
