Red Line ja Motonet
Red Line ja Motonet
Red Line:n Jyrki Pykäri kertoo Facebook:issa seuraavaa:
"Koska joudun selittämään ratkaisuani tämän tästä, kerron taustat tässä nyt julkisesti kaikille. Olen tehnyt 18 vuotta töitä Red Line –tuotemerkin eteen, ja käytännössä luonut Suomen markkinan tyhjästä. Myin viime vuonna 36000 purkkia Red Linea, joista reilut 60% Motonet-ketjulle. Motonet kiristi tehdasta, että elleivät saa ostaa Red Linea suoraan tehtaalta, he lopettavat sen myynnin. Mikäli saavat ostaa suoraan tehtaalta, he tuplaavat sen myynnin. Tehdas meni tähän vipuun. Tehtaan mielestä riskiä Motonetin lähdöstä ei voitu ottaa.
Olisin toki saanut pitää muut asiakkaat, mutta eihän siinä ole mitään järkeä. Minä myyn jälleenmyyjille, jotka tarvitsevat oman katteensa, kun taas Motonet myy pääsääntöisesti suoraan kuluttajalle, eikä näin ollen tarvitse yhtä suurta katetta. On selvää, että Motonet tulee dumppaamaan hinnat jollain aikavälillä. Muuten ei ole mahdollista lunastaa lupausta myynnin tuplauksesta. Yritykseni Road Machine Oy on tunnettu tuote- ja asiakastuestaan. Neuvon liki päivittäin kuluttajia sekä emailitse että puhelimitse, ja usein he hakevat tuotteen Motonetista. Miksi enää jatkaisin tuotetukea? Miksi ylipäätään markkinoisin? Minun pitäisi muka tehdä työtä, jonka hedelmät satavat Motonetin laariin, ja samalla kilpailla heidän kanssaan! Ei järjen hiventäkään. En rupea aisankannattajaksi. Siksi päätin lyödä hanskat tiskiin. Siinä hävisi 90% yritykseni liikevaihdosta, ja 18 vuoden elämäntyö valui hukkaan ilman mitään hyvitystä.
Kolmisen vuotta sitten Red Linen omistajakaksikko myi yrityksen pääomasijoittajaryhmälle, joka reilu vuosi sitten myi sen jättikonserni Phillips 66:lle. Yrityskaupasta asti kaikki me maahantuojat olemme olleet sopimuksettomassa tilassa. Siihen saumaan oli otollista iskeä.
36000 purkkia vuodessa tämän kokoiseen maahan on paljon – yksi parhaista Red Linen markkinoista. En ymmärrä miksi piti romuttaa hyvin toimiva markkina? Kuluttaja tässä tulee häviämään. Mistähän race-miehet hakevat öljynsä tästä lähtien? Ja mistä saavat neuvonsa? Tässä esimerkki siitä, että pitkäjänteistä työtä, hyvää palvelua, asiakas- ja tuotetukea ja asiakassuhteita ei pidetä minään näissä laskutikkumiesten leikeissä. Tämä tarina istuu huonosti Broman Groupin pullantuoksuiseen perheyritys-imagoon.
Jyrki Pykäri "
Teksti kopioitu suoraan hänen seinältään.
Mitä ajatuksia herättää?
Itse en osaa edes kuvitella,miltä tuntuu menettää 18 vuoden työ täysin korvauksetta. Tekisi mieli laittaa boikottiin koko motonet
"Koska joudun selittämään ratkaisuani tämän tästä, kerron taustat tässä nyt julkisesti kaikille. Olen tehnyt 18 vuotta töitä Red Line –tuotemerkin eteen, ja käytännössä luonut Suomen markkinan tyhjästä. Myin viime vuonna 36000 purkkia Red Linea, joista reilut 60% Motonet-ketjulle. Motonet kiristi tehdasta, että elleivät saa ostaa Red Linea suoraan tehtaalta, he lopettavat sen myynnin. Mikäli saavat ostaa suoraan tehtaalta, he tuplaavat sen myynnin. Tehdas meni tähän vipuun. Tehtaan mielestä riskiä Motonetin lähdöstä ei voitu ottaa.
Olisin toki saanut pitää muut asiakkaat, mutta eihän siinä ole mitään järkeä. Minä myyn jälleenmyyjille, jotka tarvitsevat oman katteensa, kun taas Motonet myy pääsääntöisesti suoraan kuluttajalle, eikä näin ollen tarvitse yhtä suurta katetta. On selvää, että Motonet tulee dumppaamaan hinnat jollain aikavälillä. Muuten ei ole mahdollista lunastaa lupausta myynnin tuplauksesta. Yritykseni Road Machine Oy on tunnettu tuote- ja asiakastuestaan. Neuvon liki päivittäin kuluttajia sekä emailitse että puhelimitse, ja usein he hakevat tuotteen Motonetista. Miksi enää jatkaisin tuotetukea? Miksi ylipäätään markkinoisin? Minun pitäisi muka tehdä työtä, jonka hedelmät satavat Motonetin laariin, ja samalla kilpailla heidän kanssaan! Ei järjen hiventäkään. En rupea aisankannattajaksi. Siksi päätin lyödä hanskat tiskiin. Siinä hävisi 90% yritykseni liikevaihdosta, ja 18 vuoden elämäntyö valui hukkaan ilman mitään hyvitystä.
Kolmisen vuotta sitten Red Linen omistajakaksikko myi yrityksen pääomasijoittajaryhmälle, joka reilu vuosi sitten myi sen jättikonserni Phillips 66:lle. Yrityskaupasta asti kaikki me maahantuojat olemme olleet sopimuksettomassa tilassa. Siihen saumaan oli otollista iskeä.
36000 purkkia vuodessa tämän kokoiseen maahan on paljon – yksi parhaista Red Linen markkinoista. En ymmärrä miksi piti romuttaa hyvin toimiva markkina? Kuluttaja tässä tulee häviämään. Mistähän race-miehet hakevat öljynsä tästä lähtien? Ja mistä saavat neuvonsa? Tässä esimerkki siitä, että pitkäjänteistä työtä, hyvää palvelua, asiakas- ja tuotetukea ja asiakassuhteita ei pidetä minään näissä laskutikkumiesten leikeissä. Tämä tarina istuu huonosti Broman Groupin pullantuoksuiseen perheyritys-imagoon.
Jyrki Pykäri "
Teksti kopioitu suoraan hänen seinältään.
Mitä ajatuksia herättää?
Itse en osaa edes kuvitella,miltä tuntuu menettää 18 vuoden työ täysin korvauksetta. Tekisi mieli laittaa boikottiin koko motonet
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Red Line ja Motonet
Yritysmaailma on raaka paikka.
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Red Line ja Motonet
Yrittäjäksi ryhtyvän ja yrittäjänä toimivan täytyy ymmärtää, että mikään ei tule olemaan pysyvää. Paitsi verot. Niistä ei pääse ikinä eroon.
t.Yrittäjä
t.Yrittäjä
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Red Line ja Motonet
Näinhän se tuppaa menemään, valmistajia kiinnostaa oman tuotteensa myynti volyymin kasvattaminen.
Ja onhan 72000 enemmän kuin 36000 ( jos tuo toteutuu )
Ja jos tuote vielä saadaan valmiina olevaan jakeluketjuun, mikäs sen parempaa.
Ja jos sattuisi löytymään vielä suurempi toimija kuin motonet, niin kuinkahan mahtaisi käydä.
Ja onhan 72000 enemmän kuin 36000 ( jos tuo toteutuu )
Ja jos tuote vielä saadaan valmiina olevaan jakeluketjuun, mikäs sen parempaa.
Ja jos sattuisi löytymään vielä suurempi toimija kuin motonet, niin kuinkahan mahtaisi käydä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Red Line ja Motonet
Näin se ikävä kyllä menee nykyisessä markkinataloudessa. Ihan sama homma meno on pörssiyhtiöillä. Maksimoidaan voittoa osakkeiden omistajille. Nostan hattua paljon yksityis- ja perheyrittäjille, jotka pyrkivät pitämään hyvää huolta työntekijöistä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Red Line ja Motonet
Ikäväähän se on, että joltain menee pitkäaikainen työ "hukkaan", mutta toisaalta kuluttajana ihan hyvä, että tuotteita saa halvemmalla kun ei ole liikaa välikäsiä ottamassa omaa katettaan.
Ja tätä samaahan on mm. Gigantti tehnyt jo kohta kaksi vuosikymmentä, lähes kaikki tuodaan virallisten maahantuojien ohi, ja kuluttaja saa halvemmalla.
Ja tätä samaahan on mm. Gigantti tehnyt jo kohta kaksi vuosikymmentä, lähes kaikki tuodaan virallisten maahantuojien ohi, ja kuluttaja saa halvemmalla.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Red Line ja Motonet
Maahantuonti ylipäänsä alkaa olla pois kuoleva ala nykymaailmassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Red Line ja Motonet
No yrittäjälle tietysti henkilökohtainen katastrofi, sympatiat siitä, mutta näin se markkinatalous toimii. Kuluttaja saa tuotteensa halvemmalla. Moni muukin mainostaa myyvänsä tuotteitaan halvemmalla ilman välikäsiä, enkä ole suurempaa boikotoimisen halua tuon vuoksi huomannut. Jokaisen taustalla voi olla se yksi yritys jonka maahantuontiliiketoiminta hävisi taivaan tuuliin, mutta suuri yleisö on siitä tietämätön. Kuluttaja kuitenkin haluaa tuotteensa aina vaan halvemmalla, eikä maiden rajatkaan ole tässä esteenä. Kun nyt on tällaisesta liiketoiminnasta kokemusta, niin löytyisikö joku muu tuotemerkki jolla ei ole vielä edustusta Suomessa? Ei muuta kuin uutta liiketoimintaa kehittelemään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Red Line ja Motonet
Onhan tuo ikävää jos reilut 60% tuotteista on liikkunut Motonetin ansiosta ja he siirtyvät tuomaan tuotetta itse suoraa tehtaalta. Taitaa kylläkin olla täysin normaalia että markkinataloudessa yritetään pitää tuotteiden hintakilpailukyky mahdollisimman hyvänä ja silloin on ymmärrettävää, että tuodaan itse jos vain voidaan.
Olisihan siihen silti jäänyt noin 40% tuotteen liikkuvuudesta jäljelle, joten ihan tyhjän päälle ei tippuisi.
Mielestäni on aina positiivista että suomessakin laatutuotteiden parissa kilpailu lisääntyy ja hinnat tulevat sitä kautta alemmas myös meille tavallisille pulliaisille. Red Line on itselleni ollut liian tyyristä Suomessa, mutta toivottavasti hinnat tulevat nyt vähän järkevämmälle tasolle.
Olisihan siihen silti jäänyt noin 40% tuotteen liikkuvuudesta jäljelle, joten ihan tyhjän päälle ei tippuisi.
Mielestäni on aina positiivista että suomessakin laatutuotteiden parissa kilpailu lisääntyy ja hinnat tulevat sitä kautta alemmas myös meille tavallisille pulliaisille. Red Line on itselleni ollut liian tyyristä Suomessa, mutta toivottavasti hinnat tulevat nyt vähän järkevämmälle tasolle.
Re: Red Line ja Motonet
9-5Vector2001 kirjoitti:Yrittäjäksi ryhtyvän ja yrittäjänä toimivan täytyy ymmärtää, että mikään ei tule olemaan pysyvää.
Juuri näin. Olen itse duunissa valmistavassa päässä ketjua, ja meillä on osa myynnistä suoraan asiakkaille, osa tukkumyyjille, osa jakelijoille/maahantuojille jne. Osa meidän maahantuojille myymistä tuotteista menee vielä 1-2 välikäden kautta ennen kuin päätyy loppukäyttäjälle. Jokainen porras lisää hintaan luokkaa 40 % lisähintaa, joka siis kertautuu korkoa-korolle joka portaalla. Meiltä satasella ulos myytävä tuote maksaa siis asiakkaalle parhaimmillaan 300, kun tuotteen omakustannushinta meille on kymppejä. Lisäksi jakelijoiden käyttäminen välikäsinä hämärtää tuotteen valmistajan loppukäyttäjältä saamaa palautetta ja toivomuksia. Osasta tuotteita emme edes tiedä millaiseen käyttöön ne päätyvät, kun jakelijat eivät suostu kertomaan omasta myynnistään.jcarlson kirjoitti:Maahantuonti ylipäänsä alkaa olla pois kuoleva ala nykymaailmassa.
Sähköinen kauppa, verkkokauppapaikat kuten Alibaba jne. ovat muokanneet tätä bisnestä jo jonkin verran, mutta suurin murros on vasta tulossa. Tukkukauppa on yrittänyt meitäkin kiristellä jo joitain vuosia ja osoittaa vahvuutensa ketjussa. Iso osa uhoa on oikeasti pelkoa oman olemassaolon loppumisesta. Tukkukaupan tarkoitus on saada tavara ja asiakkaat kohtaamaan ja pitää puskurivarastoa mutta kun nykyisessä ja tulevaisuuden sähköisessä maailmassa asiakas löytää tuotteen netistä ja logistiikka toimii tarvittaessa suoraan tehtaalta asiakkaalle, mihin tarvitaan tukkuria?
Maahantuonnissa osaaminen oli pitkään erinäköistä tulli- ja muuta selvittämistä. Nykyisessä vapaakaupan ajassa tämän merkitys on romahtanut.
Joitain vuosia sitten täällä foorumilla puuhailtiin renkaiden kimppatilausta suoraan Kiinasta. Renkaat olisi saanut murto-osalla paikallisten rengaskauppiaiden hinnoista. Miettikää montako lähes turhaa välikättä tällä tilauksella olisi eliminoitu (muistaakseni kimppaa ei lopulta toteutettu). Raakaa peliä rengastukkureille ja -kauppiaille, mutta kansa olisi saanut renkaansa hinnalla, joka vastaa paremmin niiden tuotantokustannuksia.
Eli siinä samassa kun nämä "isot rumat pörssiyhtiöt maksimoivat osakkeidensa voittoja", ne mahdollistavat hintojen alenemisen kuluttajille. Se unohtuu melko usein. Pykärikin viittaa siihen, että Motonet tulee "dumppaamaan hinnat", kun kallis välikäsi jäi pois ketjusta. Tämä rumalta kuulostava operaatio tunnetaan nykymarkkinoinnissa halpuuttamisena. Siitä hyödymme me kaikki, jotka tuotteita ostamme. Ja joku voi tietenkin ajatella että Red Linen osalta todennäköiset hinnanalennukset revitään Pykärin selkänahasta. Mutta silloin pitää myös muistaa, että repijänä olemme me kuluttajat, eikä vain iso ja ruma Motonet (joka on muuten suomalainen perheyritys).
Ei ole kyllä kiva lukea pienyrittäjän joutumisesta pulaan. Toivottavasti voimat riittävät vielä korvaavan liiketoiminnan kehittämiseen. Markkinatalouden pääperiaatteita on kuitenkin se, että kuluttajat ostavat sieltä missä hinta/laatu/ominaisuude/helppous -suhteet ovat parhaat. Yrittäjien tehtävä on pysyä perässä tässä jatkuvassa muutoksessa. Maailman syyttäminen muutoksista ei auta mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
Re: Red Line ja Motonet
"Elämäntyö valui hukkaan ilman mitään hyvitystä"
Ei pysty sympatisoimaan.
Ei pysty sympatisoimaan.
Re: Red Line ja Motonet
En hirveästi tunne Red Lineä, mutta miksi se ei nytten rupea tekemään maksullista konsultointia yrityksille ja ehkä kuluttajillekkin. Voi oliko sille tarvetta?
No ei se tietenkään helppoa ole.
No ei se tietenkään helppoa ole.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Red Line ja Motonet
Aika kova sana tehä korvauksetta 18v hommia, ei ihan joka hemmolta onnistu. Sisältö tuossa tekstissä sinänsä on ymmärretävissä ja asemoitavissa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Red Line ja Motonet
No, tuohan on ihan normaalia nykyaikaista kommunikointia. Viimeisen vuoden aikana kuultua:
"...kun lapset näkee nälkää..." (pulskahko telakkamies laittoman lakon syistä)
"...kun ei palkasta jää enää mitään käteen..." (kaupan kassarouva sunnuntailisien pienentämisestä)
"...90 prosenttia hallintarekisteriä koskevista lausunnoista om myönteisiä..." (kaikki varmaan muista kuka ja mihin liittyen)
Jne.
Kaikkea liioitellaan surutta, kun ei ymmärretä, että ihan aiheellisestakin mielenilmaisusta lähtee kaikki uskottavuus tuolla menolla.
"...kun lapset näkee nälkää..." (pulskahko telakkamies laittoman lakon syistä)
"...kun ei palkasta jää enää mitään käteen..." (kaupan kassarouva sunnuntailisien pienentämisestä)
"...90 prosenttia hallintarekisteriä koskevista lausunnoista om myönteisiä..." (kaikki varmaan muista kuka ja mihin liittyen)
Jne.
Kaikkea liioitellaan surutta, kun ei ymmärretä, että ihan aiheellisestakin mielenilmaisusta lähtee kaikki uskottavuus tuolla menolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Red Line ja Motonet
Ehkä liikemaailma toimi noin mutta hyvä liikemies varmista myös tuoten myynin lisäksi myös hyvän asiakaspalvelun. Mutta Motonetin asiakaspalvelu ei ole ajan tasalla. Tilasin ysifemmale etupyöran laakerin (napa) ja asiakaspalvelijalla ei tietoja kuka on valmistaja. Laakeri pahvilaatikossa mutta mukana jarrusatulan torx päiset kiinityspultit ja ei missään kertäkäytöstä kiristys mutteria. Sama huono asiakaspalvelu Fixusessä josta etsisin jarrutehostimen erikoisöljyä (semmöisen vihreän 1 l metallitölkkin sisällä) mutta myyjä tarjos mitä vaan hydraulikaöljyä mutta ei tätä mitä tarvis. Lopuksi huomasin itse yhden hyllyn päältä ja myyja sanos - ahahhh semmöinen. Mitä v....a asiakaspalvelu.