Kylmäaine R134a

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kylmäaine R134a

Viesti Kirjoittaja AZP »

Myönnän kyllä että omat käytännön tietoni kylmälaitteista ovat hyvin ohuet eikä ne teoreettisetkaan tiedot mitenkään vahvat ole. Ajatukseni on vain, että jos koneisto toimii hyvin, niin todennäköisesti kylmäaineet ovat tallessa. Ja jos ovat kylmäaineet tallessa, niin eivät varmaan kompuraöljytkään ole päässeet karkuun, eikä erityistä kosteuttakaan järjestelmässä ole. Ja jos tilanne on tämä, niin itse laitteisto ei kaipaa tyhjennystä ja täyttöä vuoden tai parin välein.

Mutta tietenkin siinä kohtaa kun kesähelteellä räppänästä tulee lämmin lehmän hönkäys, niin voi olla jo aivan liian myöhäistä ja koneessa on jo päässyt syntymään pahempiakin tuhoja kuin vain aineiden karkaaminen. Eli tiettyä ennakoitavuutta kannattanee huoltotouhuissa pitää, ja viidenkympin panostus vaikka vuosittain ei toisaalta ole kovin paha hinta mielenrauhasta, kun muistaa mitä ilmastointilaitteiston korjaaminen maksaa.

Mutta öljynvaihdon tärkeyteen ja intervalliin en kylmäaineiden vaihtoa rinnastaisi. Kun ei niitä määräaikaishuoltoja noihin muihinkaan kylmälaitteisiin ole speksattu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäaine R134a

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ongelma on vielä sekin, että asiaan vihkiytymättömälle on todella hankalaa huomata milloin alkaa kylmästöinnin teho hiipumaan. Esimerkiksi kesähelteellä joku +10 asteen puhallus voi antaa tunteen että hyvinhän tämä toimii, viileältähän se tuntuu, vaikka on jo selkeästi huollon tarpeessa. Että jos ei halua lämpömittaria tunkea sinne kanavaan, niin parempi huollattaa säännöllisesti. Toki helpompi on myös hanskalokeron lämpötila mitata, että pääsee varmasti jääkaappilukemiin, sehän viilenee aina täysillä vaikkei kabiinia tarvitsekaan viilentää täydellä teholla, eli sinne menee raakaa kylmää, ei sitä samaa mikä tulee suuttimista matkustamoon.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Kylmäaine R134a

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Käytössä oleva auton ilmastointi voi toimia vaikka jääkaappia pidempään (vuosikymmeniä) ilman toimenpiteitä.
Täällä meillä pohjoisessa varsinkin on se paha ongelma, että joka vuosi on kuukausia kestävä periodi jolloin ilmastointia ei käytetä eikä välttämättä voida käyttää (jos auto kieltäytyy pyörittämästä kylmästöintiä alle ~5°C:ssä niin kuin monet) ilman erityistä panostamista, eli pitäisi etsiä lämmin talli/halli jossa hurrutetaan ilmastointi päällä jonkun aikaa joka kuukausi. Sillä saisi öljyt kiertämään ja hoitamaan tiivisteitä, niin ne eivät kuivu ja ala hengittämään keväällä kylmäaineita ulos.
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Kylmäaine R134a

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Ei kannata ac vehkeitä ronkkia ennen kun oireilevat tai lopettavat toiminnan. Paineistettuun järjestelmään ei pääse kosteus vähän vuotavasta liitoksesta. Vuoto vähenee kun paine laskee. Vuotavassa järjestelmässä paine on kymmenkertainen ilmakehän paineeseen. Se ei mene ailpaineiseksi yleensä kuin tyhjiöimällä. Sitten on eriasia jos keulasta menee kivi tai muu läpi ja puhkasee kennon.

Kompura öljyt ei kulu tai menetä ominaisuuksia käytössä samoin kun moottoriöljyt. Kompura öljy on herkkää imeen kosteutta. Jotkut niistä menee jo minuutissa pilalle jos ne kaadetaan avonaiseen astiaan tavallisessa huone ilmassa.

Joskus on verrattu jääkaapin kompuran kestoa auton moottoriin. Auton moottorin pitäisi kestää 4-5 miljoonaa kilometriä niin oltaisiin samassa suhteessa. Tämä oli jonkun kouluttajan vertaus kylmäkoneikon ja sen öljyjen kestosta.

134a ei ihan heti ole poistumassa, siirtymä aikaa voidaan jatkaa. Uusien 134a laiteiden myynti lopuu varmasti mutta niitä saa huoltaa aika monta vuotta huoletta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäaine R134a

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Nyt oli täyttä asiaa :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin