X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En minä tiedä, miten aine vaikuttaa mutta siksihän tuota autoon laitoin että sen näkisi. Ei kai mikään kokeilematta selviä ja netin keskustelupalstoilla voi asiasta jorista tuloksettomasti kymmeniä sivuja ilman että tulee hullua hurskaammaksi (vrt. tiede.fi:n keskustelupalsta). Ainakaan tähän mennessä ei aineesta haittaakaan ole ollut, mutta hyötyjäkään en voi osoittaa. Tokko kuitenkaan mitään pitkän aikavälin muutoksia tulee sillä sotku on kuitenkin jo yli 100tkm sitten moottoriin lisätty . Kulutus autossa laski aerodynamiikkamuutosten jälkeen ja softaamalla moottori uudelleen, eikä suinkaan lisäaineen myötä.

Ja miksipä autonvalmistajat haluaisivatkaan autojensa kestävän liian pitkään. Sehän vähentäisi uusien autojen myyntiä. Ja kulutuksen/päästöt voi valehdella, niinkuin nytkin tehdään. Yksikään auto ei mene oikeassa ajossa niihin lukemiin, mitä valmistaja ilmoittaa. Onhan olemassa oikeuden päätös siitä että valheelliset kulutuslukemat eivät oikeuta kaupan purkuun.

Ja korostan nyt että en ole tässä ottamassa kantaa aineen suhteen puoleen enkä toiseen. Puolueettomasti ja avoimin mielin sitä päätin kokeilla. Oli kyllä ihan helvetin kallista.
3J kirjoitti:Skeptikkona minua epäilyttää aineen pitkäaikaiset vaikutukset. Tykin piippu ja auton moottori on aika eri asioita, jos vaikka liikkeen toistomääriä miettii. Ja tokihan pinnoittavalla aineella lada kestää ilman öljyjä paremmin kuin täysin ilman öljyä, mutta entäs kun on ne öljyt siellä sisällä molemmissa? Tilannehan voi olla täysin eri. Ja voi aivan hyvin olla että vaikka muutaman kymppitonnin toimii paremmin ja sitten tulee jotain ongelmia, syöpymistä, jotain hidasta reagointi kenties? Kunhan spekuloin. Mutta tuntuisi että jokainen autovalmistaja pinnottaisi moottorinsa tällä aineella jos se vähentäisi takuujuttuja vaikka esim. Kia 7v/150000km? Luulisi jo tuntuvan tilastollisestikin noilla ajomäärillä. Ja jos samalla saisi kulutuksen ja siitä johdetut CO2 päästöt alemmaksi niin sehän näyttäisi myyntipaperilla hyvältä. Herättää aina sen kysymyksen että miksi niin ei tehdä, jos aine tosiaan toimii?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja Risto »

kimmoa kirjoitti:kertoi aineen syntyneen siksi, kun tykillä ammuttaessa riittävän pitkän ajan jälkeen piippu kului ja osumatarkkuus heikkeni. Nuo aineet, joita saa myös muitakin (Hado Ukrainasta, Harkovista ja Suprotec Venäjältä Pietarista), on alunperin kehitetty siis mm. tykin piippujen sisäpinnan pinnoitukseen
Juttu osoittautuu pödyksi jo siksi, että, kuten kaikki tiedämme, tykeissä ei ole piippuja.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mikä se sitten on? Se mikä törröttää taivaalle?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jo viimmevuosituhannen puolella, opin Varsinaissuomen Kunikaallisessa ilmatorjunta rykmentissä että tykissä on putki. 20mm ja ylöspäin on tykki.
Alaspäin on piippu. :wink:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ilmankos en tiennytkään. Mulla paremminkin haaveissa juoma- ja eläkeputki. ;)
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vaihteistoihin ei kannata ihan huvikseen kaadella mitä sattuu lisäaineita öljyn sekaan, esimerkiksi tietyn tyyppiset synkronointirenkaat menevät EP-lisäainella pilalle, myöskään kitkapintoja sisältäviin ei kannata kaadella lisäliemiä huvin päiten.

Itse en usko noihin lisäliemiin, toki paksuntamalla öljyä saadaan paineita lisää, mutta ihan saman vaikutuksen saa paksummalla öljyllä.

Kyllähän sitä ihmiset ovat ulvovia vaihteistoja saanet hiljenemään sahanpuruilla ja banaaneillakin, tosin tuskin kovin pitkäksi aikaa :lol:
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Unohdit polkupyörän sisärenkaan, josta on ensin otettu venttiilitappi pois. Sillä hiljenee ulvova perä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sotasireenin lailla huutavaan perään auttaa myös Niksipirkka™ menetelmä, eli 1-2 paria sukkahousuja tungettuna perämurikan sisään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Nämä on aina hienoja nämä niksit :lol:

Näitä lisää tulemaan jos löytyy.
Olen itse myös kuullut banaanista ja sinappipurkillisesta jotka kaadetaan moottoriöljyn sekaan jotta venttiilikoneisto hiljenee.

Sekä tietysti colajuoma luistavaan kytkimeen sekä hihnaan.
Sahanpurut ulvovaan perään/vaihteistoon. (tämä taisi tulla jo)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja 93aero »

Mitataanko katsastuksessa päästöt nykyään näin?

Kuva
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mawerick kirjoitti: No kuitenkin, RVS:ää tuli lykättyä harrasteauton perämurikkaan, se kun ulvoi kivasti ~80 nopeudessa. Ei oo nyt ulvonut pariin vuoteen enää.
Ei ole mahtanut kukaan tuota kutvosen askiin pistää? :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: X-1R Metallinhoito- ja öljynlisäaine

Viesti Kirjoittaja karg »

Mawerick kirjoitti:No kuitenkin, RVS:ää tuli lykättyä harrasteauton perämurikkaan, se kun ulvoi kivasti ~80 nopeudessa. Ei oo nyt ulvonut pariin vuoteen enää.
Laitoin kans Chevyn periin RVS:t. Takamurikka ulvoi siinä kans jossain 70km/h vauhdissa jonkin verran ja nyt ulvonta on lähes poissa. Oisko RVS-käsittelyn jälkeen tullu ajeltua joku 400-500km. Nilkka vaan leikattiin parisen viikkoa sitten, joten autoilut on ollu toistaseks jäissä. :(
Vastaa Viestiin