9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

ng900aero kirjoitti:Onkos kenelläkään poksahtanut konetta viime aikoina?
Turhaa hysteriaa, joku muutama hassu ehkä :?: :?: :?:
9-3.1972
Saabonly
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 19:34

Viesti Kirjoittaja Saabonly »

Hei!

Onko kukaan huollattanut riskiryhmässä olevaa autoansa? Onko sille tehty jotakin vai huollettu normaalisti vanhan huoltoohjelman mukaan?

Onko huollossa asiasta kerrottu jotakin?

Pitäisi viedä oma 110 tkm huoltoon muutaman viikon päästä ja olisi kiva olla oikeat nuotit mukana.

-9-3 tbo 185hv vm. 2000-
gontzo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 14:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja gontzo »

Moi!

Tässäpä pari kivaa vastausta GM-finlandin suunnalta.
Kysymys oli että 110tkm huolto lähestyy, en viitsisi 660e siitä maksaa paikalliseen "Saab" huoltoon vaan se tehtäisiin vaikka Bosch car servicella.

"Hei,

Kiitos viestistänne koskien Saab mediapalautetta viime viikoilta. Tässä teille listätietoa koskien tämänhetkistä tilannetta, josta olemme myös informoineet kaikkia valtuutettuja Saab-liikkeitämme. Kuten normaalissa takuussa, myös huolto-ohjelman aikana huollot tulee tehdä valtuutetussa Saab-liikkeessä.
"

Kun en oikein uskonut vastausta, vaan väitin että tällainen "Saab-liikkeessä" käyttäminen ei taida olla aivan nykyisten säännösten mukainen niin vastaus oli seuraavanlainen.

"Hei,

kiitos viestistänne.
Tiedustelimme asiaa tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat,
että tässä tapauksessa ei puhuta takuusta vaan huolenpito-ohjelmasta.
Saab haluaa pitää oikeuden päätöksiin joilla voi korvata
huolenpito-ohjelman
kuvailemat vauriot. Muut huoltamot eivät ole aina tietoisia
voimassaolevista
huolto-ohjelmista ja mahdollisista erityistarkkailua vaativista kohteista.

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
"

Että tällaista!
Saab 9000i -88, Saab 9-5 Aero -01
NS83
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 20:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja NS83 »

Toi on ihan sika paha homma, kun olen just ajatellu ostavani tollasen 2001 aeron. Eihän sellaista enää uskalla ostaa! Vaikka huoltokirja olisi kunnossa, saattaa kone olla silti ihan paskana. Tod. pers**stä. Mitenköhän käy ton ikäisten autojen jälleenmyynti arvon.
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

gontzo kirjoitti:Moi!

Tässäpä pari kivaa vastausta GM-finlandin suunnalta.
Kysymys oli että 110tkm huolto lähestyy, en viitsisi 660e siitä maksaa paikalliseen "Saab" huoltoon vaan se tehtäisiin vaikka Bosch car servicella.

"Hei,

Kiitos viestistänne koskien Saab mediapalautetta viime viikoilta. Tässä teille listätietoa koskien tämänhetkistä tilannetta, josta olemme myös informoineet kaikkia valtuutettuja Saab-liikkeitämme. Kuten normaalissa takuussa, myös huolto-ohjelman aikana huollot tulee tehdä valtuutetussa Saab-liikkeessä.
"

Kun en oikein uskonut vastausta, vaan väitin että tällainen "Saab-liikkeessä" käyttäminen ei taida olla aivan nykyisten säännösten mukainen niin vastaus oli seuraavanlainen.

"Hei,

kiitos viestistänne.
Tiedustelimme asiaa tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat,
että tässä tapauksessa ei puhuta takuusta vaan huolenpito-ohjelmasta.
Saab haluaa pitää oikeuden päätöksiin joilla voi korvata
huolenpito-ohjelman
kuvailemat vauriot. Muut huoltamot eivät ole aina tietoisia
voimassaolevista
huolto-ohjelmista ja mahdollisista erityistarkkailua vaativista kohteista.

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
"

Että tällaista!
Tää nyt on sellasta liirumlaarumia joka tiukan paikan tulle kaatuu helposti. Saab on myöntänyt ongelman julkisesti, joten siihen vedoten on erittäin helppo voittaa homma vaikka sitten lakituvassa jos tiukka paikka tulee. Kyllä sitä voi aina uhkailla mutta tässä on kysymys tuotevastuusta ja valmistaja on myöntänyt tehneensä valmistusvirheen, piste. Normaalia huolto ohjelmaa voi noudattaa muutenkin kuin käymällä merkkiliikkeessä. Mikäli jotain uusia "erityistarkkailua vaativia" kohteita on ilmaantunut normaalin ohjelman lisäksi, valmistajan kuuluu ilmoittaa ne kohteet ja toimenpiteet julkisesti tai sitten kutsua autot ko. ylimääräisiin tarkistuksiin , ilman veloitusta. V*tuttaa kun isot konsernit pitävät kuluttajia noin idiootteina.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kaide kirjoitti:
gontzo kirjoitti:Moi!

Tässäpä pari kivaa vastausta GM-finlandin suunnalta.
Kysymys oli että 110tkm huolto lähestyy, en viitsisi 660e siitä maksaa paikalliseen "Saab" huoltoon vaan se tehtäisiin vaikka Bosch car servicella.

"Hei,

Kiitos viestistänne koskien Saab mediapalautetta viime viikoilta. Tässä teille listätietoa koskien tämänhetkistä tilannetta, josta olemme myös informoineet kaikkia valtuutettuja Saab-liikkeitämme. Kuten normaalissa takuussa, myös huolto-ohjelman aikana huollot tulee tehdä valtuutetussa Saab-liikkeessä.
"



Kun en oikein uskonut vastausta, vaan väitin että tällainen "Saab-liikkeessä" käyttäminen ei taida olla aivan nykyisten säännösten mukainen niin vastaus oli seuraavanlainen.

"Hei,

kiitos viestistänne.
Tiedustelimme asiaa tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat,
että tässä tapauksessa ei puhuta takuusta vaan huolenpito-ohjelmasta.
Saab haluaa pitää oikeuden päätöksiin joilla voi korvata
huolenpito-ohjelman
kuvailemat vauriot. Muut huoltamot eivät ole aina tietoisia
voimassaolevista
huolto-ohjelmista ja mahdollisista erityistarkkailua vaativista kohteista.

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
"

Että tällaista!
Tää nyt on sellasta liirumlaarumia joka tiukan paikan tulle kaatuu helposti. Saab on myöntänyt ongelman julkisesti, joten siihen vedoten on erittäin helppo voittaa homma vaikka sitten lakituvassa jos tiukka paikka tulee. Kyllä sitä voi aina uhkailla mutta tässä on kysymys tuotevastuusta ja valmistaja on myöntänyt tehneensä valmistusvirheen, piste. Normaalia huolto ohjelmaa voi noudattaa muutenkin kuin käymällä merkkiliikkeessä. Mikäli jotain uusia "erityistarkkailua vaativia" kohteita on ilmaantunut normaalin ohjelman lisäksi, valmistajan kuuluu ilmoittaa ne kohteet ja toimenpiteet julkisesti tai sitten kutsua autot ko. ylimääräisiin tarkistuksiin , ilman veloitusta. V*tuttaa kun isot konsernit pitävät kuluttajia noin idiootteina.

Ensimmäisessä kirjeesähän todetaan että mitään muutoksia ei huolto-ohjelmaan tehdä paitsi huonoissa olosuhteissa voidaan öljynvaihtoväli puo
littaa. Siispä alkuperäistä huolto-ohjelmaa vaan noudatettava ja öljyt 10-15 tkm välein vaidettava jos tuntuu meidän olosuhteet niin vaativan.
Tuo saabin vastaus pitäisi lähettää eu-komisiolle tiedoksi 8) sillä se on eu-säädöksien vastainen.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täällä erään toisen merkin mielipide HUOLTO-OHJELMASTA.

http://www.deltamotor.fi/uutinen.html?id=23
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

"Mallikkasti" oli lopussa todettu että lakia ei kumminkaan haluta rikkoa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Viime kesänä oli Fiiukin tarkastelussa, onneksi ei pystyneet toimittamaan mallia kuin 3 kk toimitusajalla jos sittenkään. Mutta kun tuo 120 000 tulee vähilläkin huviajoilla kahdessa vuodessa.
Eniten vituttaa alle viidessä vuodessa hajoavat kumiosat, joita ei kuulemma tehdas korvaa.

Nimimerkillä tonnarissa kesti yli 16 vuotta :evil:
96 M75 i12 5-speed ;)
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Turbokin kuuluu takuuseen tiedotuspäällikön mukaan.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Hitto mitä pompottelua.

Eli ostin Aeron 2002 kesällä ruotsista liikkeen esittelyauton.

Minullahan halkesi nuo männät mennä syksynä ja olen koittanut saada Saabilta korvauksia asiasta.
Ensin maahantuoja ilmoitti, että heillä ei ole mitään osaa eikä kantaa asiaan ota yhteyttä myyjä liikkeeseen.
Okei oikaisin ja lähetin meilin Saabin tiedotuspäälikölle Örjan Åslundille jonka yhteystiedot olivat tiedotteessa, niin ei ole vastannut mitään.
Nyt kun lähetin meilin myyjäliikkeeseen, niin eivät kuulemma voi tehdä mitään ja pitää ottaa yhteyttä Suomessa Saabin liikkeeseen, ja asiahan ei siittä parane kun ne ottavat taas yhteyttä maahantuojaan.
Joten pitää huomenna soitella EU kuluttajaneuvontaan. ja ilmeisesti lähteä purkamaan sitä kautta tätä juttua.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KARELPA kirjoitti:Hitto mitä pompottelua.

Eli ostin Aeron 2002 kesällä ruotsista liikkeen esittelyauton.

Minullahan halkesi nuo männät mennä syksynä ja olen koittanut saada Saabilta korvauksia asiasta.
Ensin maahantuoja ilmoitti, että heillä ei ole mitään osaa eikä kantaa asiaan ota yhteyttä myyjä liikkeeseen.
Okei oikaisin ja lähetin meilin Saabin tiedotuspäälikölle Örjan Åslundille jonka yhteystiedot olivat tiedotteessa, niin ei ole vastannut mitään.
Nyt kun lähetin meilin myyjäliikkeeseen, niin eivät kuulemma voi tehdä mitään ja pitää ottaa yhteyttä Suomessa Saabin liikkeeseen, ja asiahan ei siittä parane kun ne ottavat taas yhteyttä maahantuojaan.
Joten pitää huomenna soitella EU kuluttajaneuvontaan. ja ilmeisesti lähteä purkamaan sitä kautta tätä juttua.
Kirjoita sähköposti GM Finlandin toimitusjohtajalle Jari Nordmanille, selvitä tilanne hänelle ja ilmoita vaateesi. Taitaa olla ainoa tapa, jolla tuota asiaa voi täällä Suomessa viedä eteenpäin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Valtterin viestiin edellisellä sivulla viitaten joku aktiivinen voisi lähettää vastauksen aluksi vaikka Suomen kuluttaja-asiamiehelle tiedoksi. Itselläni on tuore Saab vm. -05 enkä tähän päivään mennessä ole saanut mitään virallista infoa mahdollisista toimenpiteistä, vaan kaikki on tullut itse hankittuna mm. tämän sivuston kautta. Jossain viestissä sanottiin, että 9-5 -04 ja -05 vuosikertoihinkin tulisi joku pieni korjaus. Tuoretta Saabistia tällainen häly kiinnostaa, mutta ei näköjään maahantuojaa/myyjää tipan vertaa. Jos mitään toimenpiteitä ei tarvita, niin sekin olisi korrektia ilmoittaa, vaikka sitten korjaus tehtäisiin vasta seuraavan huollon yhteydessä. Myyjä luulee kai minun elävän jossain umpiossa, jonne sanomalehti ei kulje.

Itse aion kaivaa esille jostain sen kyselykaavakkeen, joka tuli uusien Saabien ostajille kotiin ja jossa kyseltiin tyytyväisyyttä ostotapahtumaan jne. ja jota en ole palauttanut vielä.

Saanko lainata tätä Saabin vastausta merkkihuollon vaatimuksesta ja liittää sen palautteeseen (mainiten lähde Saab-Klubi ry, nettisivustot) ja kysyä suoraan, pitääkö tämä vaatimus paikkansa ja millä perusteella ja ilmoittaa toimittavani vastauksen suoraan sellaisenaan tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle käsittelyyn. Jos tämä saisi aikaan harkintaa GM-Finlandin puolelta vastauksen muotoiluun. Itselläni on sen verran uusi auto, että normaali takuu on voimassa ja huollot maksaa firma (tosin itse maksan senkin firman kautta), mutta aion periaatteessa heittäytyä hankalaksi, kun koen, ettei minua ole auton ostajana arvostettu riittävästi.

Ymmärrän jossain määrin Saabin kannan siinä, että huolenpito-ohjelma ei kai nimellisesti ole takuu, mutta käytännössä kai siihen rinnastettava ja he eivät halua mitä tahansa laskuja lähetettävän sinne, jotta ei tule tilannetta, jolloin väitetään, että huolenpito (=kohdennettu takuu) on huijausta ja maine kärsii. Kuitenkaan se ei voi johtaa siihen, että kuluttaja maksaa hunajaa merkkihuolloista, jos huolto muuten toimitetaan asiallisesti huolto-ohjelman mukaan. Varsinkin, kun huolto on periaatteessa tarkistus ja korjaukset on asia erikseen.

Saabiini olen äärimmäisen tyytyväinen ja se on paras auto, jota olen ajanut enkä haluaisi aiheuttaa ylimääräistä harmia merkille, mutta sitä saa mitä tilaa.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

KARELPA kirjoitti:Hitto mitä pompottelua.

Eli ostin Aeron 2002 kesällä ruotsista liikkeen esittelyauton.

Minullahan halkesi nuo männät mennä syksynä ja olen koittanut saada Saabilta korvauksia asiasta.
Ensin maahantuoja ilmoitti, että heillä ei ole mitään osaa eikä kantaa asiaan ota yhteyttä myyjä liikkeeseen.
Okei oikaisin ja lähetin meilin Saabin tiedotuspäälikölle Örjan Åslundille jonka yhteystiedot olivat tiedotteessa, niin ei ole vastannut mitään.
Nyt kun lähetin meilin myyjäliikkeeseen, niin eivät kuulemma voi tehdä mitään ja pitää ottaa yhteyttä Suomessa Saabin liikkeeseen, ja asiahan ei siittä parane kun ne ottavat taas yhteyttä maahantuojaan.
Joten pitää huomenna soitella EU kuluttajaneuvontaan. ja ilmeisesti lähteä purkamaan sitä kautta tätä juttua.
Paina päälle vain sillä valmistaja on yleisesti myöntänyt moottorissa olevan suunnitteluvirheen ja on myös lupautunut vastaamaan moottoreiden korjaamisesta. Sillä mistä auto on ostettu ei saa olla mitään vaikutusta , näin ainakin ruotsista on vakuuteltu. Suomen maahantuoja varmaankin yrittää väistellä vastuuta kaikin tavoin mutta lopuksihan hekin laskun lähettävät valmistajalle.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin