Auton akut
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Auton akut
kyllä mullakin vilkkuu startatessa vikavalot startin tahtiin kesät talvet, en o vielä paljon ressannu aihetta. Sitten kun startti menee niin se menee, mutta todennäköisesti avaaminen & putsaus auttaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Auton akut
Niin... ja sehän onkin akun vika/takuujuttu kun laturi ei pysty sitä lataamaan eli vika on jossain muualla kuin itse tuotteessa...Saabinsti kirjoitti:Paljonhan noita on näihin vanhempiin romuihin asenneltu ja vielä en ole kuullut selkeää negatiivista palautetta itse käyttäjiltä, päin vastoin moni suosittelee. Katsotaan ja jos ei kestä niin onhan siinä 2vuoden takuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auton akut
No sovitaan niin jos olet sitä mieltä
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Auton akut
Nyt se otti ja vaiviutui ja ihan kesällä jälleen. Elikkäs SznajderSilver 70Ah kesti sen 3kk vaille täydet neljä vuotta. Akun napajännite oli äsken ajon jälkeen 10,55V. Yksi kenno vissiin oikarissa, koska auto käynnistyi vielä vaivoin.Mertmi kirjoitti:Joo, minulla on mennyt omassa käytössä olevasta Saabista akku rikki vain kerran. Se tapahtui kaiken huipuksi kesähelteillä. Ajan pääasiassa työmatkaa 25km/sivu. Iltaisin jotain nurkka-ajoa tulee. Ajokkina siis 9-3. Akku on se parjattu "snajaderi". Hyvin potkaisee käyntiin 4v iästä huolimatta.
Tilalle valikoin 4v takuulla olevan Biltema 802622 Hopea Calsium akun (62Ah startti virta 600A). Saas nähdä kestääkö yli takuuajan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Lienee oikea topicci, joten suoraan asiaan. Ajattelin tässä kaukaa viisaana uusia meidän ng diesel-kolkin akun tulevaa talvea ajatellen. Autossa on alkuperäinen akku syksyltä -08(ei ole ainakaan tiedossa, että olisi koskaan vaihdettu) ja viime talvi pärjättiin ylläpitolaturin kanssa ihan ok. Autossa on Eberi vakiona ja sitä tulee käytettyä. Olen vähän rajannut vaihtoehtoja kolmeen mahdolliseen:
Bosch S5010
Exide EA852
Varta F18
Sama 85Ah akku kaikilla, myös hinta n kympin sisään 130-140€. Onko sama minkä noista ottaa vai onko vielä joku parempikin vaihtoehto?
Hauskaa oli penkoa nettikauppoja Eurooppaa myöten, kun hinnat on huomattavasti Suomea edullisempia, tosin lähetyskulut kompensoivat tilanteen huolellisesti. Tosin pistää ihmetyttämään, miten esim tuota Exideä saa Saksassa n 72€ hintaan(+mahdollinen akkupantti) ja täällä huudellaan 169€ lähtöhintoja? Maksaako se rahti niin paljon vai vetääkö joku välistä? Akku ihan samoilla koodeilla/spekseillä, joten en usko mihinkään kesytettyyn Eurooppaversioon.
Matti
Bosch S5010
Exide EA852
Varta F18
Sama 85Ah akku kaikilla, myös hinta n kympin sisään 130-140€. Onko sama minkä noista ottaa vai onko vielä joku parempikin vaihtoehto?
Hauskaa oli penkoa nettikauppoja Eurooppaa myöten, kun hinnat on huomattavasti Suomea edullisempia, tosin lähetyskulut kompensoivat tilanteen huolellisesti. Tosin pistää ihmetyttämään, miten esim tuota Exideä saa Saksassa n 72€ hintaan(+mahdollinen akkupantti) ja täällä huudellaan 169€ lähtöhintoja? Maksaako se rahti niin paljon vai vetääkö joku välistä? Akku ihan samoilla koodeilla/spekseillä, joten en usko mihinkään kesytettyyn Eurooppaversioon.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auton akut
Sunnuntaina muutaman tunnin radio kikkailun jälkeen ovet eivät mennetkään lukoon eikä auto käynnistynyt. Ovet manuaalina lukkoon ja kokeilemaan seuraavana päivänä. Lähti kuin ongelmia ei olisi ollutkaan.. Tänään hakemaan motonetistä uutta akkua http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=500. Muuten ihan kiva, mutta miinuskaapeli ei yletä napaan ilman kotelon modausta.. Ei muuta kuin viemään takas, mutta eivät meinanneet ottaa vastaan. `Plusnavassa ollut liitin, niin on käytetty -> ei oteta takaisin` .... Mitä ****!! Pieni muotoisen keskustelun jälkeen ottivat takaisin ja sain toisen vaihtoehdon: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=500 . Mahtui ja toimii.
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Auton akut
Samanlaiseen laitoin viime talvena hopeisen Boschin, tuskin noissa isoja eroja on. Päädyin siihen minkä sai helpoiten kohtuuhintaan lähikaupan (Motonet) hyllystä. Alkuperäinen 08-mallinen tosiaan mullakin oli paikallaan, pärjäsi kun satunnaisesti käytti ylläpitolaturia.G-mies kirjoitti:Lienee oikea topicci, joten suoraan asiaan. Ajattelin tässä kaukaa viisaana uusia meidän ng diesel-kolkin akun tulevaa talvea ajatellen. Autossa on alkuperäinen akku syksyltä -08(ei ole ainakaan tiedossa, että olisi koskaan vaihdettu) ja viime talvi pärjättiin ylläpitolaturin kanssa ihan ok. Autossa on Eberi vakiona ja sitä tulee käytettyä. Olen vähän rajannut vaihtoehtoja kolmeen mahdolliseen:
Bosch S5010
Exide EA852
Varta F18
Sama 85Ah akku kaikilla, myös hinta n kympin sisään 130-140€. Onko sama minkä noista ottaa vai onko vielä joku parempikin vaihtoehto?
Tosiaan Motonetin politiikka sähkölaitteissa on se, ettei niitä oteta takaisin jos ovat olleet paikoillaan. Kaipa se akkukin sähkölaitteeksi lasketaan...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Auton akut
Kävin tässä kaverin luona testauttamassa akun ja tuomiohan sieltä tuli, akun käynnistyskapasitetti 66% ja vaihdettava. Tämä akkuhomma kun on ollut joka tapauksessa mielessä, niin tuli sitten hyödynnettyä suomenakut.fi firman tarjous, jossa Exide EA852 maksaa 135€ ja kuljetus syyskuun loppuun saakka 0€. Tulee sitte kotiovelle saakka. Muuten olisin käskenyt isän hakea uuden akun Kajaanin Motonetistä, mutta nyt säästyi peräti 4€ ja akkukin tulee pihaan saakka, niin ei tarvitse valittaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Auton akut
Kävin Motonetin sivuilla tekemässä ikkunaostoksia ja pisti silmään että Boschin akkuja on Outlet-myynnissä. Hetken sivuja selailtuani näyttää siltä, että Motonet on luopumassa Boschin akkujen myynnistä. Aloittivat jokin aika sitten myymään Exideä, joka ilmeisesti korvaa ykkösmerkkinä jatkossa Boschin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
^ Eli Motonet on alkanut järkeistymään. Hyvä niin, onpahan vaihtoehtoisia ostopaikkoja Exidelle. Raskaskalustossa Exidet ovat siitä hienoja, että vaikka olisi akku vedetty tyhjäksi, niin uuden latauksen jälkeen pelaa taas hyvin. Exidet ovat edelleen yksi pisinikäisiä akkumerkkejä. Tietenkin kaikki riippuu käytöstä. Entisessä Toyota Hiluxissa vuosimallia 2008 oli akut aivan loppumetreille ennenkuin vaihdon automerkkiä. Toyota käytti ainakin silloin omia Optifit-akkuja; Hiluxissani ne kestivät koko ajan eli 7,5 vuotta ja 175 000 km. Mitsu L200 vm. 2015 akkumerkkinä on Hitachi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Onko kokemuksia trane merkkisistä akuista?
Re: Auton akut
Minulla on kahdessa tonnarissa Trane-akku, ollut jo yli viisi ja vähän vajaat neljä vuotta. Ei pahaa sanottavaa, kaipa noissa on vastinetta rahalle, ostohinta akkukaupassa oli yhteensä useamman Sznajderin yms. halpisakun verran.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p915282
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p915282
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Auton akut
Äidin 9-3:ssa kesti sinikantinen Bosch kuutisen vuotta pätkäajoa.
Isän pikkuautossa oli ostettaessa Trane, joka antautui lopulta arviolta kymmenen vuoden käytön jälkeen. Jos laatu on edelleen samaa, niin Trane on kyllä huippuakku. Menestyi aikanaan Tm-testeissäkin.
Isän pikkuautossa oli ostettaessa Trane, joka antautui lopulta arviolta kymmenen vuoden käytön jälkeen. Jos laatu on edelleen samaa, niin Trane on kyllä huippuakku. Menestyi aikanaan Tm-testeissäkin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Auton akut
Nonii hyvä! Ostan kokeeksi ng kolkkiin tranen 71ah akun ei luulis olevan huono valinta. Noin 110e tulee hintaa sille.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56
Re: Auton akut
Miksei alkuperäinen SAAB akku kelpaa?
Akku on 70AH ja sen hinta VAIHDETTUNA on 119e.
KAikilla alkuperäisillä osillahan on kolmen (3) vuoden takuu.
Akku on 70AH ja sen hinta VAIHDETTUNA on 119e.
KAikilla alkuperäisillä osillahan on kolmen (3) vuoden takuu.