veijo kirjoitti:
Tinaushommiksi menee ... "If you have the DLC 1, TPU, CCD, DLC2 - FAIL. Then just break the device and carefully solder all the chips that we see on the motherboard. ..."
Ei tarvinnut tinata, useista self testin FAIL -virheilmoituksista (ja myös alkulatauksen "RTC ... FAIL" -virheestä) huolimatta laite pystyi lukemaan vm. -96 saabista vm. -91:n siirtoistutetun SRS-järjestelmän "2444 Drivers belt tensioner ..." -vikakoodin ja resetoimaan sen. Puolitoista kuukautta kestänyt ajokielto päättyi eilen "Hyväksytty" -leimaan!
Vanhemmissa tonnareissa (ehkä noin vuoteen 91-92-93 saakka ?) ei ole lainkaan kuskin turvavyön kiristintintä, mielestäni en laittanut virtoja päälle virta-avaimesta silloin kun (siirretyn johtosarjan pistokkeeseen laittamani) väärän kokoinen vastus korvasi puuttuvan kuskin turvavyön kiristimen.
Kiireessä kojelautaa (turhaan purkaessani) hajotin turhaan myös valokytkimen vivun vetämällä siitä, ehkä valokytkintä korjatessa kuitenkin vahingossa laitoin virrat päälle valoja testatessani, enkä tuolloin enää lainkaan muistanut SRS -asennuksen puutteellisuutta kiristimen osalta. Kämmäyksen estämiseksi pitäisi noudattaa aina ja orjallisesti ohjetta: Akkukenkä AINA irti SRS -hommia tehdessä, ja takaisin kiinni kun SRS -hommat ovat täysin valmiiksi tehtyjä!
Oman Tech2 china hankinnan järkevyyttä voi ajatella myös niin, että ajokiellossa olevan tonnarin arvo kohoaa ~500€, jos vikavalon saa sammutettua. Kävipä tuuri, että Tech2 laitteeni kumminkin toimi sen verran, että sain vikavalon sammutettua, joten jo yhdellä käyttökerralla laite on ns. "hankkinut hintansa takaisin" nostamalla ajokiellossa olevani auton arvoa 500€!
Erityiskiitos nimimerkille Karg, joka aidolla Tech2:lla diagnosoidessaan havaitsi, että aito Tech2 ei saa yhteyttä siirrettyyn SRS -boxiini. Karg näytti myös apukuskin jalkatilassa olevaan pistokkeeseen itse tekemäänsä NELIjohtimista adapteria, jota käytetään tietyissä automalleissa. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että ratin alle (vm. -96 johtosarjan mukana) siirtämäni ODBC -pistokkeeseen oli kytketty vain KOLME johtoa: Testerille + ja miinus, sekä datalinja. Signaalimaa (SIGNAL GND) johto oli IRTI minikokoiseen minigrip muovipussiin pakattuna!
Virheeni tajuttuani kytkin signaalimaan auton runkoon (normaalisti se on kytkettynä kojelaudan ja teippauksien ja kutisteletkun sisällä olevaan useamman mustan SIGNAL GND johdon haaroituspisteeseen).
Ilmeisesti Tech2 liittimessä olevan SIGNAL GND:n ja Tech2 käyttöjännitteen miinusliittimen välillä ei ole yhteyttä, jonka vuoksi datalinjan virtapiiri ei sulkeudu, jos signaalimaalla ei ole auton johtosarjojen puolella yhteyttä auton runkoon.